آثار جسمی افسردگی را چطور تشخیص دهیم
نوشته شده توسط : ذهن نو

آثار جسمی افسردگی می‌تواند مانند یک بیماری واقعی خود را نشان دهد. در طی اختلال افسردگی دست کم به مدت 2هفته در اکثر اوقات روز احساس غمگینی کرده و یا از چیزهایی که قبلا لذت بخش بوده، دیگر لذت نمی‎‌برند. اما طی این دوره و بعد از آن احتمال بروز مشکلات جسمانی هم وجود دارد که بیمار را به اشتباه می‌اندازد. با درمان پیچیدگی‌های روانی به طور طبیعی این دردها نیز از بین خواهد رفت. برای آشنایی با آثار جسمی افسردگی در ادامه با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 منبع : آثار جسمی افسردگی را چطور تشخیص دهیم

عوارض و آثار جسمی افسردگی

درست است که افسردگی یک اختلال روانشناختی است اما برخی از نشانه‌های آن جسمانی هستند. در حقیقت سلامت ارتباط تنگاتنگی با سلامت جسمانی دارد. از همین رو بروز مشکلاتی در آن باعث اختلالاتی در عملکرد فیزیولوژیک بدن نیز می‌شود. از جمله نشانه‌های جسمانی افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مشکلات خواب

بروز اختلالات خواب یکی از شایع‌ترین مشکلات مبتلایان به افسردگی است. از جمله این اختلالات باید به بی‌خوابی اولیه و ثانویه اشاره کرد. در بی‌خوابی اولیه فرد در به خواب رفتن مشکل پیدا می‌کند، اما در بی خوابی ثانویه دچار خواب منقطع شده و در حقیقت داشتن خوابی ممتد و با آرامش برایش دشوار می‌گردد. علاوه بر بی‌خوابی، افسردگی در برخی افراد به وضعیت معکوسی می‌انجامد. بطوری که باعث می‌شود دچار پرخوابی شده و ساعات زیادی را در رخت خواب بگذرانند.

بیشتر بخوانید : علائم افسردگی شدید

2- آثار جسمی افسردگی | درد قفسه سینه

درد قفسه سینه علامتی است که باید حتما جدی گرفته شود، چرا که می‌تواند نشانه‌ای از وجود بیماری قلبی، ریوی یا مشکلات معده باشد. به همین خاطر قبل از در نظر گرفتن افسردگی باید به پزشک مراجعه کرده تا وضعیت‌تان را از نظر جسمانی به طور کامل بررسی کند. در مواردی که این مشکلات وجود ندارند درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از افسردگی باشد.

هم‌چنین توجه به این مسئله حائز اهمیت است که افسردگی به مرور زمان ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و در مقابل کسانی که به حمله قلبی دچار می‌شوند، بیش از سایرین احتمالا افسرده هستند. از همین رو درمان افسردگی نه تنها بر بازیابی سلامت روان تاثیر می‌گذارد، بلکه در زمینه پیشگیری از بیماری‌های جسمانی نیز تا حد زیادی موثر است.

3- احساس خستگی مفرط و فقدان انرژی

اگر دائما احساس خستگی می‌کنید و با وجود خواب کافی از انرژی لازم برای انجام وظایف روزانه برخوردار نیستید، احتمالا در حال تجربه علائمی از افسردگی باشید. برای بررسی این وضعیت باید حتما به یک متخصص در زمینه سلامت روان نظیر روانشناس مراجعه نمایید. در نظر داشته باشید که همراه شدن افسردگی با خستگی مفرط می‌تواند شرایط را به صورت دوچندانی برای شما دشوار نماید از همین رو نیازمند رسیدگی بیشتر است.

4- آثار جسمی افسردگی | درد عضلات و مفاصل

زمانی که با یک درد یا رنج مزمن زندگی می‌کنید، احتمال بروز افسردگی بیش از پیش وجود دارد. همچنین خود افسردگی نیز به دلیل بروز تغییرات عصبی- شیمیایی در مغز می‌تواند به تجربه درد منجر شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مبتلایان به افسردگی احتمالا 3 برابر بیش از دیگران ممکن است به دردهای روزمره نظیر درد عضلات و مفاصل مبتلا شوند.

5- مشکلات گوارشی

مغز و سیستم گوارشی قویا با یکدیگر در ارتباط هستند. به همین علت زمانی که نگران هستیم یا تحت استرس قرار داریم، دچار علائمی نظیر حالت تهوع و دل درد می‌شویم. افسردگی همچنین می‌تواند باعث اختلالاتی در عملکرد روده شود که این مسئله خود را با علائمی نظیر حالت تهوع، اسهال، یبوست و سوء هاضمه نشان می‌دهد.

6- آثار جسمی افسردگی | انواع سردرد

مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد که مبتلایان به افسردگی 3 برابر بیشتر از سایر افراد احتمال دارد که به سردردهای میگرنی دچار شوند. در مقابل مبتلایان به میگرن نیز 5برابر بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

7- بروز تغییراتی در وزن یا اشتها

برخی افراد زمانی که دچار افسردگی می‌شوند کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. در مقابل برخی دیگر در این شرایط نمی‌توانند جلوی غذا خوردن خود را بگیرند. در نتیجه یکی از نشانه‌های جسمانی افسردگی بروز تغییرات قابل توجهی در وزن هست. همسو با این مساله می‌توان گفت که افسردگی با اختلال‌های خوردن از جمله بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی رابطه مستقیمی دارد.

8- کمردرد

مطالعات پژوهشی نشان می‌دهد که مبتلایان به افسردگی 5برابر بیش از سایر جمعیت عمومی در ناحیه گردن و کمر احساس تنش و فشا می‌کنند. همین مسئله می‌تواند به نوعی درد و رنج روزمره تبدیل شوند. تمرینات ریلکسیشن و آرام سازی عضلانی تا حد زیادی می‌تواند در بهبود این مشکل موثر باشد.

9- بروز اختلالات جنسی

افسردگی می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شما بشود. همچنین بسیاری از داروهای ضدافسردگی نیز بر میل و عملکرد جنسی تاثیر گذاشته و می‌توانند در آن اختلال ایجاد نمایند. اگر تحت تاثیر داروها به این مشکلات مبتلا شدید، عوارض آن را با متخصص در میان بگذارید.

10- کندی یا بی قراری حرکتی

یکی از علائم اصلی افسردگی کندی روانی- حرکتی است. در این شرایط افراد نمی‌توانند کارهایشان را طبق سرعت معمول انجام دهند از همین رو کندتر از همیشه عمل می‌کنند. در مقابل کسانی هستند که بالعکس دچار بیش حرکتی و بی‌قراری می‌شوند. علائمی نظیر مالش دست‌ها و راه رفتن زیاد می‌توانند بیانگر این بی‌قراری حرکتی مرتبط با افسردگی باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا کاهش میل جنسی می‌تواند علامتی از افسردگی باشد؟

بله، در بسیاری از موارد افسردگی منجر به کاهش یافتن میل جنسی می‌شود. با این حال این یک علامت برای تشخیص افسردگی کافی نیست و علائم دیگری نظیر خلق افسرده در اکثر اوقت روز یا فقدان لذت نیز باید حضور داشته باشند. برای دریافت تشخیص دقیق افسردگی لازم است که از یک روانشناس کمک بگیرید.





:: برچسب‌ها: آثار جسمی افسردگی را چطور تشخیص دهیم ,
:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: