استعدادیابی نوجوانان و جوانان
نوشته شده توسط : ذهن نو

استعدادیابی نوجوانان و جوانان معمولا در دوره دبیرستان (یعنی زمان انتخاب رشته) و سپس زمان انتخاب رشته دانشگاه عمدتا مطرح می‌شود. با استفاده از روش‌های مختلف می‌توان به استعدادهای نهفته نوجوان پی برد و او را در مسیر موفقیت سوق داد. چه دختران و پسرانی که بدون هیچ فکری وارد رشته‌‌ای شده و بعدها از انتخاب‌شان پشیمان شده‌اند. برای جلوگیری از این مساله متخصصان راه‌هایی برای سنجش مهارت‌ها، استعدادها، علایق و انتخاب مسیری متناسب با ویژگی‌های فردی مشخص کرده‌اند. پس با کمی تامل در این دوره حساس می‌توانید آینده‌ای روشن را برای خود وفرزندتان رقم بزنید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید و برای اشنایی با روش‌های موجود در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

منبع : استعدادیابی نوجوانان و جوانان

اهمیت استعدادیابی نوجوانان و جوانان

شاید فکر کنید دوره نوجوانی یا جوانی برای استعدادیابی دیر است و تنها در سنین کودکی می‌توان به استعداد افراد پی‌برد، اما این باور با نظر متخصصان همسو نیست. زیرا آن ها معتقدند بهترین سن برای استعدادیابی دوران کودکی و در بازه 3 تا 6 سالگی است. اما پس از این زمان شانس کشف استعدادهای افراد از بین نمی‌رود. چرا که استعدادها امری ذاتی هستند و می‌توانند سال‌های سال بصورت نهفته باقی بمانند.  تاکید بر استعدادیابی در سنین کودکی تنها به این دلیل است که پدر و مادر هرچقدر زودتر از توانایی‌های فرزندشان باخبر شوند فرصت بیشتری برای فراهم کردن یک بستر مناسب در اختیار دارند.

با این حال استعدادیابی در سنین نوجوانی و جوانی در کیفیت آینده فرزندتان تاثیرگذار است. چرا که اگر ظرفیت‌های ذهنی منحصر به فرد فرزندتان را بشناسید می‌توانید در انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل آینده راهنمایی‌های بهتری در اختیار او قرار دهید. همچنین در این شرایط اگر زمینه مناسب و همسو با استعدادهای نوجوان یا جوان فراهم شود، شانس موفقیت به میزان زیادی بالا خواهد رفت.

برای استعدادیابی نوجوانان و جوانان باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر می‌خواهید به فرزند خود در سنین نوجوانی یا جوانی کمک کنید تا استعدادهای خود را بشناسد، باید برخی اصول و توصیه‌های روانشناختی را مدنظر قرار دهید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه نمایید

اصولی‌ترین اقدامی که برای کشف استعدادها در سنین نوجوانی و جوانی می‌توانید انجام دهید مراجعه به یک مرکز روانشناسی معتبر و دریافت خدمات مشاوره است. روانشناسان در جلسات مشاوره به واسطه مصاحبه بالینی و انجام انواع تست‌های هوش و شخصیت به مراجعین خود کمک می‌کنند تا به بینش دقیق‌تری در مورد خود و توانمندی‌های منحصر به فردی که دارند دست پیدا کنند.

2- استعدادیابی نوجوانان | به دنبال هدایت درونی باشید

یکی از مهم‍ترین کارهایی که برای استعدادیابی در سنین نوجوانی و جوانی باید انجام دهید این است که بیش از هرچیز توسط نیروهای درونی‌تان هدایت شوید. در حقیقت باید کمتر به دنبال تایید دیگران باشید و ببینید چه موضوعاتی شخصا منجر به رضایتمندی شما در زندگی می‌شوند.

3- کودکی تان را بررسی کنید

علایقی که در کودکی داشته‌اید می‌توانند هدایتگرهای بسیار خوبی برای کشف استعدادهایتان باشند. از همین رو لازم است کمی در گذشته خود یا فرزند جوانتان جستجو کنید، بیشتر در چه اموری موفق بوده‌اید؟ انجام چه کارهایی بیش از همه شما را به وجد می آورده است؟

4- مهارت خودآگاهی تان را بالا برید

خودآگاهی یکی از مهارت‌های مهم زندگی است که در زمینه کشف استعدادها نیز تا حد زیادی به شما کمک می‌کند. افراد خودآگاه بینش بالایی در مورد خود دارند، اهداف زندگی‌شان را می‌شناسند و با علایق و سلایق خود آشنا هستند. اگر در زمینه‌ای احساس ضعف می‌کنید مطالعه کتاب‌های خودیاری و مراجعه به یک روانشناس در بهبود این موضوع به شما کمک می‌کنند.

5- معاشرت  با دوستان و آشنایان را مدیریت کنید

کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستید می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در کشف استعدادهایتان داشته باشند.  معاشرت با کسی که دائما علایق دیگران را مسخره می‌کنند و می‌خواهند شما را مطابق سلیقه خود تغییر دهند به مرور زمان اعتماد به نفس‌تان را کاهش داده و مانع از بروز استعدادهایتان می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط با جنس مخالف می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

استعدادیابی در نوجوانی چه کمکی به فرزندان می کند؟

استعدادیابی در سنین نوجوانی می‌تواند در هدایت تحصیلی و انتخاب شغل فرزندانتان به آن‌ها کمک کند و شانس موفقیت در آینده را نیز افزایش دهد.

آیا برای استعدادیابی نوجوانان و جوانان نیز تست‌های خاصی وجود دارد؟

بله بسیاری از تست‌های هوش علاوه بر نسخه‌هایی که برای کودک دارند نسخه‌هایی برای نوجوانان و بزرگسالان نیز دارند که روانشناسان برای استعدادیابی در این دوره سنی باید از آن نسخه‌ها استفاده نمایند.





:: برچسب‌ها: استعدادیابی نوجوانان و جوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 327
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: