ضد افسردگی های سه حلقه ای چیست
نوشته شده توسط : ذهن نو

ضد افسردگی های سه حلقه ای طبقه‌ای از داروهای روان شناختی هستند که میزان برخی انتقال دهنده‌های عصبی نظیر سروتونین، نوراپی نفرین و استیل کولین را در مغز  افزایش می‌دهند. از آنجایی که این مواد شیمیایی تاثیر بسزایی در روحیه و خلق انسان دارند مصرف این قرص‌ها در درمان اختلالات افسردگی نقش مثبتی دارند. با این حال از داروها نمی‌توان به عنوان روشی قطعی استفاده کرد و برای اجتناب از عوارض قرص‌های اعصاب همیشه درمانگران روانشناسی ابتدا روش‌های درمانی غیردارویی را پیش می‌گیرند. برای آشنایی بیتشر با داروهای سه حلقه‌ای با ما همراه باشید و برای اشنایی با سایر داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

منبع : ضد افسردگی های سه حلقه ای چیست

آشنایی با ضد افسردگی های سه حلقه ای و مکانیسم اثر آن ها

ضد افسردگی های سه حلقه ای طبقه ای از داروهای روان پزشکی هستند که سطوح برخی انتقال دهنده‌های عصبی – شیمیایی نظیر سروتونین، نوراپی نفرین و استیل کولین را  از طریق مکانیسم مهار بازجذب افزایش می‌دهند. از آنجایی که این مواد شیمیایی تاثیر بسزایی در کیفیت خلق و روحیه انسان دارند می‌توان گفت مصرف داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای در بهبود اختلالات افسردگی نقش مثبتی ایفا می‌کند.

رایج ترین و پرمصرف ترین قرص های ضد افسردگی سه حلقه ای

از جمله رایج‌ترین داروهای ضد افسردگی که در داروخانه ها موجود هستند و پزشکان آن‌ها را بیش از همه تجویز می‌کنند می توان به آمی تریپتیلین، کلومیپرامین، دوکسپین، تریمیپرامین، آموکسپین، دسیپرامین، نورتریپتیلین و پروتریپتیلین اشاره کرد. توجه داشته باشید که برای شروع مصرف این داروها، ادامه و قطع آن‌ها نیاز به نظر متخصص دارد. در نتیجه هرگز به طور خودسرانه از آن‌ها استفاده نکنید و در صورت مشاهده علائم افسردگی حتما از متخصص کمک بگیرید. برای اشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

عوارض جانبی مصرف قرص های ضد افسردگی سه حلقه ای

مصرف هر دارویی  برای برخی افراد با عوارض جانبی خاصی همراه می‌شود. قرص های ضد افسردگی سه حلقه ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال همه کسانی که از این داروها استفاده می‌کنند، دچار عوارض جانبی نمی‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارضی که در پی مصرف قرص های ضد افسردگی گزارش شده، اشاره کرده‌ایم. در صورت تجربه هرکدام از علائم زیر با شدت زیاد یا تداوم یافتن آن‌ها در طول زمان هرچه زودتر با پزشک خود تماس گرفته یا به اورژانس مراجعه نمایید.

  • تاری دید
  •  خشکی دهان
  • یبوست
  • تغییرات قابل ملاحظه در وزن
  • افت فشار خون
  • دچار شدن به مشکلات پوستی نظیر جوش و کهیر
  • افزایش ضربان قلب

ضد افسردگی های سه حلقه ای و تداخلات دارویی

مصرف هم زمان برخی داروها با ضد افسردگی های سه حلقه ای می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی خاصی شود و مکانیسم اثر دارو را در بدن تغییر دهد. برای مثال مصرف هم زمان آن‌ها با مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز که نوع دیگری از ضد افسردگی‌ها هستند مجاز نمی‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده هم زمان از این دو طبقه دارویی می‌تواند منجر به تجربه علائم ناخوشایندی نظیر تب، تشنج و حتی مرگ شود. در نتیجه باید حتما در استفاده از این دارو در کنار موارد دیگر دقت لازم را به خرج دهید.

از جمله دیگر تداخلات دارویی سه حلقه ای ها باید به اپی نفرین، الکل و سایمتداین اشاره کرد. بررسی‌های بالینی بیانگر این هستند که مصرف همزمان ضد افسردگی های سه حلقه ای با اپی نفرین ها منجر به افزایش شدید فشار خون می‌شود. همچنین نوشیدن الکل با سرکوب مضاعف سیستم عصبی مرکزی منجر به رخوت زایی مفرط و خواب آلودگی می‌گردد.

استفاده هم زمان از ضد افسردگی های سه حلقه ای با سایمتادین گیرنده‌های استیل کولینی را مهار کرده و منجر به ایجاد عوارضی نظیر توقف حرکات روده‌ای می‌شود. همچنین افزایش خطرناک فشار خون نیز در پی استفاده از این داروها در کنار هم دیده شده است. برای جلوگیری از این تداخلات حتما از مشاوره افسردگی استفده نمایید.

سخن آخر

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای امروزه از سازمان بین المللی غذا و دارو برای درمان افسردگی تاییدیه دریافت کرده‌اند. با این حال باید بدانید که استفاده از دارو همواره به عنوان خط اول درمان افسردگی در نظر گرفته نمی‌شود. برای اشنایی با جدیدتری روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

بلکه در بسیاری از موارد افراد با استفاده از روش‌های غیردارویی نظیر روان درمانی با رویکردهای شناختی رفتاری یا روان پویشی بهبود می‌یابند. در نتیجه باید ابتدا با یک روانشناس مشکل خود را در میان بگذارید تا بهترین گزینه‌ها برای درمان را به شما معرفی نماید. معمولا دارو درمانی در شرایطی اولویت پیدا می‌کند که شدت افسردگی بسیار زیاد بوده یا ریسک خودکشی در او بالا باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا استفاده از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای در کنار الکل خطرناک است؟

مصرف انواع ضد افسردگی های سه حلقه ای در کنار الکل منجر به تضعیف مضاعف سیستم عصبی مرکزی می‌شود. در نتیجه عوارضی نظیر خواب آلودگی مفرط، گیجی، از دست رفتن تمرکز و کاهش هشیاری ممکن است در پی آن اتفاق بیافتد.





:: برچسب‌ها: ضد افسردگی های سه حلقه ای چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: