سن استعدادیابی کودکان
نوشته شده توسط : ذهن نو

سن استعدادیابی کودک از جمله مسائلی است که والدین حتما باید به آن توجه نمایند. طبق نظر کارشناسان بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان حدود 3 تا 6 سالگی است. در این زمان انجام تست‌های هوش و انواع آزمون‌های روانی مرتبط می‌تواند به والدین کمک کند تا توانمندی‌های منحصر به فرد کودک خود را بشناسند و با آگاهی بیشتر زمینه را برای پروش این توانمندی‌ها فراهم کنند. اگر هنوز فرصت نکرده‌اید تا برای استعدادیابی‌فرزندتان اقدام کنید، جای نگرانی نیست، در هر سنی می‌توانید اقدام کنید اما هر چه زودتر اینکار را بکنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : سن استعدادیابی کودکان

سن استعدادیابی کودک | بهترین زمان برای کشف استعداد کودکان

دوره کودکی از نظر رشدی دوره بسیار حساس و مهم زندگی است. مغز کودکان به سرعت در حال رشد و تغییر بوده و قدرت یادگیری در این سنین بسیار بالا است. این روند با افزایش سن به مرور کاهش می‌یابد به طوری که اکثر بزرگسالان درمی‌یابند دریافت مطالب در سنین پایین‌تر برای آن‌ها راحت‌تر بوده است و گویی گنجایش سنی برای پردازش مطالب گوناگون در دوره کودکی بیش از هر زمانی وجود دارد.

در نتیجه اگر به دنبال کشف استعداد فرزند خود هستید باید از همان سنین کودکی برای این کار اقدام کرده و براساس اطلاعاتی که به دست می‌آورید، بستر مناسبی را برای شکوفایی استعدادهای فرزندتان فراهم کنید. طبق نظر کارشناسان از آنجایی که کودکان در سنین 3 تا 6 سالگی هنوز تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار نگرفته‌اند، ذهنشان سوگیری خاصی پیدا نکرده و به عبارت دیگر کاملا بکر است. از همین رو بهتر است که استعدادیابی در این برهه زمانی انجام شوند. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

سن استعدادیابی کودک | اقداماتی که باید برای شناسایی استعدادها انجام دهیم

برای اینکه در سنین 3 تا 6 سالگی استعدادهای کودک خود را کشف کنید، بهترین کار این است که به یک متخصص کودک مراجعه نموده و از او بخواهید تا از فرزندتان تست هوش بگیرد. امروزه آزمون‌های بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند با توانمندی‌های بالقوه فرزند خود در جنبه‌های مختلف آشنا شوید.

تست هوش وکسلر و تست ارزیابی هوش‌های چندگانه گاردنر از جمله رایج‌ترین ابزارهایی هستند که روانشناسان برای استعدادیابی کودکان از آن‌ها بهره می‌گیرند. متخصص به کمک مشاهده دقیق، توجه به علاقه‌مندی‌های خاص کودک و قدرت انتخاب او از همان سال‌های ابتدایی کمک می‌کند تا برترین هوش فرزندتان را کشف کرده و برای پرورش آن روش مناسبی انتخاب نمایید. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

استعدادیابی در سنین کودکی چه ضرورتی دارد؟

استعدادها امری ذاتی هستند که منجر به وجود یکسری توانمندی‌های بالقوه در انسان می‌شوند. اما همه کسانی که در زمینه‌های مختلف استعداد دارند، لزوما به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند. چرا که استعداد برای شکوفا شدن به بستر مناسب نیاز دارد. اگر در سنین کودکی و نوجوانی مسیر درستی برای پروش ظرفیت‌ها پیدا نشود، ممکن است هرگز از قابلیت های منحصر به فردتان مطلع نشوید و در نتیجه استعدادهایتان هدر رود. از همین رو اگر والدین باید به موقع برای استعدادیابی فرزندشان اقدام نمایند تا او شانس بیشتری در یافتن مسیر درست زندگی داشته باشند.

استعدادیابی در حوزه‌های مختلف

در گذشته بیشتر نظریه پردازان هوش و استعداد را به عنوان یک مفهوم کلی در نظر می‌گرفتند و برای ارزیابی آن نیز از یک شاخص کلی تحت عنوان ضریب هوشی یا همان IQ استفاده می‌کردند. اما به مرور زمان نظریه‌پردازانی نظیر هوارد گاردنر با مطرح کردن هوش‌های چندگانه به این موضوع پرداختند که هوش و استعداد ابعاد مختلفی دارد که هرکدام باید به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در همین راستا گاردنر در تئوری خود به هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی اشاره کرد. در نتیجه نداشتن استعداد در یک زمینه به این معنا نیست که او به طور کل نمی‌تواند آدم توانمندی در زندگی باشد. بلکه ممکن است در حوزه دیگری هوش و استعداد داشته باشد که شما هنوز آن را شناسایی نکرده‌اید.

آیا نتایج استعدادیابی در سنین مختلف متفاوت است؟

استعداد امری است که به طور زیستی و بالقوه در وجود هرکس نهفته شده است. در نتیجه در هر سنی که برای استعدادیابی مراجعه کنید نتایج مشابهی به دست خواهید آورد. آنچه باعث می‌شود که سنین کودکی بیش از هر زمانی برای کشف استعدادها مورد تاکید قرار بگیرد این است درک زودتر توانمندی‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کند که که انتخاب‌های تحصیلی و شغلی مناسب‌تری پیش رویتان قرار بگیرد و در نتیجه احتمال موفقیت در زندگی نیز بالا رود. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی با توجه به سن کودک روی لینک های زیر کلیک کنید.

استعدادیابی کودک دو ساله

استعدادیابی کودک سه ساله

استعدادیابی کودک چهار ساله

استعدادیابی دانش آموزان

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

برای استعدادیابی کودک باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

روانشناسان متخصص در حوزه کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که در این زمینه آموزش دیده‌اند و با گرفتن تست های هوش می‌توانند به شما در درک بهتر استعدادهای فرزندتان یاری برسانند.

 

 

منبع : سن استعدادیابی کودکان

 

 





:: برچسب‌ها: سن استعدادیابی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: