رابطه جدید بعد از جدایی را چه مدت بعد شروع کنیم
نوشته شده توسط : ذهن نو

شروع رابطه جدید بعد از جدایی برای بسیاری از افراد کار آسانی نیست. ترس از تجربه شکست مجدد، نداشتن اعتماد به نفس کافی، احساس بدبینی نسبت به جنس مخالف، ترس از قضاوت دیگران و دچار شدن به افسردگی پس از جدایی از جمله مسائلی هستند که مانع شروع یک رابطه جدید می‌شوند. برای بعضی دیگر هم فرصتی برای رابطه جدید بلافاصله بعد از جدایی پیش می‌آید که آن‌ها را با دوگانگی‌هایی مواجه می‌کند. در این شرایط نیز بهتر است به دور از احساسات به مساله بنگرید. شاید در نگاه اول آن شخص جدید همه ملاک‌های شما را داشته باشد، اما نباید فراموش کنید که چنین رابطه‌ای پیچیدگی‌های زیادی خواهد داشت که در ادامه درباره آن شرح داده‌ایم.

 

 

 

منبع : رابطه جدید بعد از جدایی را چه مدت بعد شروع کنیم

 

چرا شروع رابطه جدید بعد از جدایی سخت است؟

شروع رابطه جدید بعد از جدایی همیشه کار آسانی نیست. بسیاری از زنانو مردان به روانشناسان گفته‌اند که با گذشت مدت‌ها از تجربه شکست عاطفی همچنان درگیر خاطرات گذشته هستند و فکر کردن به رابطه جدید آن‌ها را مضطرب و نگران می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین عواملی که مانع شروع رابطه جدید بعد از جدایی می‌شوند اشاره کرده‌ایم.

1- ترس از شکست مجدد

طلاق یا جدایی عاطفی یکی از تجربیات بسیار آسیب زا برای اکثر افراد است که می‌تواند زمینه بروز انواع مشکلات روانشناختی را فراهم کند. جدایی گاهی آنقدر عذاب آور است که به یک کابوس تبدیل می‌شود. کابوسی که انسان همواره از تکرار وقوع آن می‌ترسد. کسانی که چنین احساساتی را در درون خود دارند، از فکر کردن به یک رابطه جدید نیز می‌ترسند و به شیوه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا در آن درگیر نشوند. در این شرایط مراجعه به روانشناس برای حل بحران‌های مرتبط با جدایی و دوره سوگ از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای آشنایی با مراحل شکست عشقی کلیک کنید.

2- فقدان اعتماد به نفس

جدایی برای بسیاری از مردان/زنان با کاهش اعتماد به نفس همراه می‌شود. زیرا آن‌ها از یک رویداد منفی نتیجه‌ای کلی می‌گیرند. برای مثال ممکن است پس از شکست عاطفی دائما با خود بگویید”من به اندازه کافی خوب نیستم” یا “دیگر هیچکس مرا دوست نخواهد داشت”؛ این افکار باعث می‌شود که به فکر شروع رابطه‌ای جدید نباشید و دائما خود را بابت رابطه از دست رفته سرزنش کنید.

3- احساس بدبینی و بی اعتمادی

اگر جدایی عاطفی به دلایلی نظیر خیانت اتفاق بیافتد، آسیب‌های روانی بسیار بیشتری به همراه می‌آورد. خیلی از آدم‌ها در این شرایط به طور کل اعتماد خود را نسبت به دنیای پیرامون از دست می‌دهند. آن‌ها فکر می‌کنند وقتی یکی از عزیزان به او خیانت می‌کند، پس احتمال دارد این رفتار از هر کسی سر بزند. وقتی این طرز فکر به طور افراطی بر انسان غلبه کند، مسلما کمتر درگیر روابط عاطفی عمیق می‌شود و همواره سعی می‌کند فاصله خود را با سایر افراد حفظ نماید.

4- ترس از قضاوت دیگران

جدایی به خصوص وقتی در قالب طلاق اتفاق می‌افتد، فشار اجتماعی زیادی را برای زوجین به همراه می‌آورد. برای مثال در بسیاری از فرهنگ‌ها طلاق را برای زن یک انگ می‌دانند. انگی که باعث می‌شود روابط اجتماعی او محدود شده و با نگاه‌های منفی از جانب دیگران روبه‌رو شود. در این شرایط تصمیم گیری برای شروع یک رابطه جدید می‌تواند دشوارتر باشد. چرا که فرد می‌ترسد اگر این رابطه نیز موفقیت آمیز پیش نرود، از جانب دیگران طرد شود و یا با واکنش‌هایی نظیر سرزنش و تحقیر مواجه گردد.

5- دچار شدن به افسردگی بعد از جدایی

همه افراد به طور طبیعی پس از جدایی دست خوش هیجانات منفی می‌شوند. هیجاناتی که معمولا در طی یک دوره 6 ماهه بروز می‌یابند. این دوره که به چرخه سوگ شهرت دارد با عواطف و واکنش‌هایی نظیر انکار، چانه زنی، خشم و ناامیدی همراه می‌شود. اگر افراد به شیوه‌ای سالم این هیجانات را در خود حل و فصل نکنند، به احتمال زیاد درگیر مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی می‌شوند. از آنجایی که افسردگی عملکرد ما را در حوزه‌های مختلف زندگی نظیر تحصیل، شغل و روابط میان فردی مختل می‌کند، در این شرایط امکان شروع یک رابطه جدید بسیار سخت خواهد بود.

عوارض شروع رابطه جدید بلافاصله بعد از شکست

بیشتر روانشناسان توصیه می‌کنند که برای شروع رابطه جدید به خودتان فرصت بدهید. ارتباط با یک آدم جدید، آن هم بلافاصله بعد از شکست یا جدایی عاطفی تبعات زیادی به همراه خواهد داشت. سوالاتی در مورد رابطه قبلی، تغییر دائمی احساسات متناقض، افکار و خاطرات، مقایسه رابطه جدید با قبلی و…. زمینه کج رفتن خشت اول رابطه جدید را فراهم می‌کند. بنابراین اگر قرار است بعد از جدایی رابطه‌ای را شروع کنید، حتما مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت نمایید.

 چگونگی شروع رابطه جدید بعد از جدایی

برای اینکه بتوانید پس از جدایی یک شروع جدید داشته باشید و زندگی عاطفی خود را از نو بسازید توجه به نکات زیر بسیار اهمیت دارد:

1- به خودتان زمان بدهید

همانطور که گفته شد آدم‌ها پس از جدایی درگیر هیجانات مرتبط با دوره سوگ می‌شوند که به طور طبیعی حداکثر 6 ماه طول می‌کشد. در این زمان باید کمی به خودتان فرصت بدهید و شتابزده وارد یک رابطه جدید نشوید. متاسفانه بسیاری از افراد برای اجتناب از احساس غم و ناراحتی ناشی از جدایی خود را درگیر روابط جدید غلطی می‌کنند که نه تنها مشکل آن‌ها را بهبود نمی‌بخشد بلکه به پیچیدگی هرچه بیشتر اوضاع نیز می‌انجامد.

2- برای رابطه جدید بعد از جدایی از شکست های گذشته درس بگیرید

بسیار اهمیت دارد که قبل از شروع یک رابطه جدید رابطه قبلی را به خوبی بررسی کنید. از خود بپرسید که چقدر در مشکلاتی که در گذشته تجربه کردید نقش داشتید و لازم است چه صفاتی را در درون خود تغییر دهید. بسیار اهمیت دارد که نقش خود را در جدایی قبلی هیچ نپندارید و از شکست‌هایتان درس بگیرید.

3- ملاک های واقع بینانه ای برای خود ترسیم کنید

قبل از شروع رابطه عاطفی ملاک‌های خود برای انتخاب شریک عاطفی را بشناسید. بسیاری از کسانی که یک بار جدایی را تجربه کرده‌اند، دچار انتظارات غیرواقع بینانه‌ای می‌شوند و ملاک‌های بسیار دور از دسترسی را برای انتخاب همسر در نظر می‌گیرند. برای مثال ممکن است دنبال کسی بگردید که هیچ نقصی نداشته باشد. این در حالی است که باید بپذیریم هیچ انسانی کامل نیست و هر انتخابی فرصت‌ها و محدودیت‌های خاص خودش را دارد.

4- خود را برای تعارض ها و مشکلات آینده آماده کنید

نباید انتظار داشته باشید که رابطه بعدی شما یک رابطه کاملا عالی و عاری از هرگونه تعارض باشد. در عوض باید این حقیقت را بپذیرید که هر رابطه‌ای چالش‌های خاص خود را دارد. چه بهتر که از ابتدا بتوانیم خود را برای مواجهه با این چالش‌ها آماده کنیم و مهارت‌های ارتباطی خود را بیش از پیش تقویت نماییم. مراجعه به یک روانشناس و دریافت خدمات مشاوره پیش از ازدواج از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این زمینه تا حد زیادی به شما یاری برساند.

5- برای رابطه جدید بعد از جدایی گذشته را پشت سر بگذارید

قبل از اینکه وارد رابطه جدید بشوید از خود بپرسید که آیا گذشته را به شیوه‌ای سالم پشت سر گذاشته‌اید؟ یا هنوز با گذشت مدت‌ها احساساتی نظیر غم شدید یا خشم و کینه آزارتان می‌دهد؟ بسیار اهمیت دارد که قبل از یک شروع تازه مشکلات فردی خود را درمان کرده و تعارض‌های شخصی‌تان را پشت سر بگذارید. اگر هم چنان با موضوعات مرتبط با رابطه قبلی مشغولیت فکری دارید، حتما قبل از فکر کردن به رابطه جدید از یک درمانگر برای حل مسائل پیشین کمک بگیرید. برای آشنایی با روش‌های درمان شکست عشقی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا 1 سال پس از طلاق زمان مناسبی برای شروع رابطه جدید است؟

اکثر افراد برای اینکه بعد از جدایی از نظر عاطفی بازیابی شوند حداقل به 6 ماه زمان نیاز دارند. با این حال بعضی‌ها در این زمان به درستی با عواطف خود رو به رو نمی‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود حتی با گذشت 1 سال نیز درگیر گذشته باشند. برای اینکه آمادگی خود برای ازدواج یا شروع رابطه جدید را بررسی کنید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.





:: برچسب‌ها: رابطه جدید بعد از جدایی را چه مدت بعد شروع کنیم ,
:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: