تعبیر خواب کامل
نوشته شده توسط : ذهن نو

تعبیر خواب از آن دسته موضوعاتی است که برای همه ما جذابیت دارد. گاهی خوابی می‌بینیم که برای مدت‌ها ذهن ما را درگیر خود می‌کند. این درگیری ذهنی باعث می‌شود به دنبال راهی برای تعبیر خوابتان باشید؛ اما تا چه حد می‌توانیم به خواب‌ها یا تعبیری که از آن‌ها می‌شود اعتماد کنیم؟ معبران و روانشناسان خواب دیدن را حالتی می‌دانند که در بسیاری از مواقع می‌خواهد چیزی را به شما اطلاع دهد؛ بااین‌حال همه خواب‌های ما تعبیر نمی‌شوند و تعبیر آن‌ها به موضوعات مختلفی مثل زمان خواب دیدن، شرایط زندگی و همین‌طور افکار هرکس بستگی دارد. با توجه به همه آنچه گفته شد در این مطلب راجع به تعبیر خواب و همه مسائلی که روی آن تأثیر می‌گذارند صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : تعبیر خواب کامل

آیا تعبیر خواب حقیقت دارد؟

این سؤال برای بسیاری از ما پیش می‌آید. تا چه حد می‌توانیم روی تعبیری که از خواب‌هایمان می‌شود حساب کنیم؟ واقعیت این است که دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند دلایل خواب دیدن و همین‌طور تعبیر خواب را به‌صورت علمی ثابت کنند؛ اما درعین‌حال نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم که بسیاری از ما خواب‌هایی می‌بینیم که در بیداری اتفاق می‌افتد؛ حتی در متون دینی و قرآن هم از رؤیای صادقه صحبت شده است. پس اگرچه تاکنون توضیح منطقی برای این مسئله پیدا نشده اما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم.

معبران قدیمی برای تعبیر خواب از دو منبع استفاده می‌کنند. مهم‌ترین و بهترین منبع روایات و احادیثی است که در متون دینی از کسانی مانند امام صادق(ع) یا حضرت یوسف(ع) باقی مانده است. در کنار این روایات تعبیر خواب گاهی اوقات هم بر اساس تجربه‌های پیشین اتفاق می‌افتد. برای مثال بسیاری از کسانی که خواب مار دیده‌اند مدتی بعد دچار یک دشمنی و جنگ شده‌اند؛ به همین خاطر مار را در خواب به‌عنوان دشمن تعبیر می‌کنند.

تعبیر بر اساس انواع خواب

خواب‌ها معمولاً به سه دسته سبک، عمیق و خلسه تقسیم می‌شوند. شما در دو حالت خواب سبک و عمیق واقعاً خواب هستید؛ تفاوت این دو حالت در زمان و میزان فعالیت مغز است؛ اما خلسه حالتی بین خواب‌وبیداری است. در این حالت شما خواب نیستید اما برای مدتی روحتان از محیط فیزیکی که در آن حضور دارید دور خواهد شد. معمولاً آنچه در حالت خلسه دیده می‌شود تا حدود زیادی صحت دارد.

در میان حالت‌های مختلف خواب روانشناسان معتقدند رؤیاهای واقعی معمولاً در خواب عمیق اتفاق می‌افتند. در این مرحله که به آن خواب رم (REM) یا خواب با حرکات سریع چشم گفته می‌شود، فعالیت مغز درست به‌اندازه زمان بیداری افزایش پیدا می‌کند، تنفس و ضربان قلب به میزان بیداری می‌رسد و شما به‌راحتی می‌توانید حرکت مردمک چشم را از پشت پلک‌های فرد ببینید. اگرچه در حالت خواب رم، بدن کاملاً در شرایطی مشابه بیداری قرار دارد اما شما در یکی از عمیق‌ترین مراحل خواب هستید. خواب رم همان‌جایی است که شما شروع به رؤیا دیدن می‌کنید.

چه عواملی روی تعبیر خواب اثر می‌گذارند

همیشه قرار نیست خواب‌های شما تعبیر شوند؛ گاهی اوقات حتی دو نفر خواب یکسانی می‌بینند اما تعبیر خواب آن‌ها متفاوت خواهد بود. این‌ها به این خاطر است که در تعبیر خواب عوامل بسیاری دخالت می‌کنند و کسی که می‌خواهد این کار را انجام بدهد باید به‌خوبی با این عوامل آشنا بوده و همه آن‌ها را در تعبیر خواب در نظر بگیرید.

افکار خواب بیننده

فکرهایی که در طول روز و به‌خصوص قبل از خواب داشته‌اید معمولاً در رؤیاها حضور پیدا می‌کنند. به‌خصوص وقتی این فکرها تا حدودی رنگ و بوی اضطراب و نگرانی داشته باشند احتمال اینکه آن‌ها را در خواب ببینید بیشتر خواهد شد.

اتفاقات طول روز

بسیاری از محققان معتقدند که رؤیاها بخشی از تلاش مغز برای سروسامان دادن به اتفاقات طول روز هستند. به همین خاطر است که اگر در طول روز راجع به موضوعی صحبت کرده باشید یا به مکان مشخصی رفته باشید احتمالاً آن را در خواب خواهید دید.

شرایط زندگی

شرایط زندگی هرکدام از ما افکار، دغدغه‌ها و آرزوهای‌مان را می‌سازد. این موضوع می‌تواند تأثیر بسیاری در خوابی که می‌بینیم داشته باشد. کسانی که زندگی پرتنشی دارند معمولاً شب‌ها نیز خواب راحتی ندارند. دیدن خواب‌های آشفته یکی از اتفاقاتی است که آن‌ها دائماً از آن گلایه می‌کنند. همچنین اگر از شخصی که دوستش دارید دور شده باشید و دلتنگ او باشید ممکن است در خواب‌هایتان او را ببینید.

ترس‌ها و نگرانی‌ها

تابه‌حال برایتان پیش آمده که پس از یک امتحان، تا مدت‌ها خوابش را ببینید و احساس کنید درس‌هایتان را نخوانده‌اید یا برای امتحان آماده نیستید؟ این اتفاق به این دلیل است که نگرانی‌های ما به‌خصوص در خواب‌ها ظاهر می‌شوند. به همین خاطر محتوای خواب‌های یک بیمار افسرده اغلب اوقات غمگین است؛ حتی ممکن است متوجه شده باشید وقتی غمگین هستید خواب‌های شما با زمان آرامشتان فرق دارد. به همین خاطر است که می‌گویند شرایط روحی هریک از ما بر کیفیت خواب و همین‌طور رؤیاهایمان اثر می‌گذارد.

زمان خواب

بسیاری از معبران قدیمی معتقدند اینکه شما در چه ساعتی از شب و همین‌طور کدام شب از ماه‌های قمری یا شمسی خوابی را ببینید در تعبیر آن اثر دارد. برای مثال آن‌ها معتقدند خوابی که در قسمت پایانی شب دیده می‌شود، تعبیر خواهد شد اما خواب‌هایی که اول صبح و پس از نماز صبح می‌بینید تعبیری ندارند.

وضعیت خواب‌وبیداری

زیگموند فروید، روانشناس معروف در کتاب تعبیر رؤیای خود داستانی را بیان می‌کند؛ فرض کنید خواب می‌بینید که در یک خیابان شلوغ در حال رانندگی هستید ناگهان صدای آمبولانس می‌شنوید، وقتی از خواب بیدار می‌شوید متوجه خواهید شد که ساعت شما در حال زنگ خوردن است! ازنظر فروید صدای زنگ ساعت وارد خواب شما شده و خود را به‌صورت آژیر آمبولانس نشان می‌دهد. با توجه به این داستان می‌توان گفت تمامی شرایط محیط اطراف ما، مثل صدا، گرمی یا سردی و همین‌طور سیری یا گرسنگی خود را در خواب‌های ما نشان دهند. البته طبیعی است که رؤیاهای مربوط به این شرایط معمولاً قابل‌تعبیر نیستند.

تعبیر خواب بر اساس نظریه های روانشناسی

روانشناسان معتقدند رؤیاها یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای رسیدن به محتوای ضمیر ناخودآگاه هست. همه ما به خاطر بعضی ملاحظات اجتماعی و اخلاقی بخش‌هایی از خودمان را سانسور می‌کنیم. گاهی اوقات این انکارها به‌قدری زیاد می‌شوند که حتی خودمان هم از آن‌ها بی‌خبر هستیم. زمانی که می‌خوابیم قدرت ذهن برای در نظر گرفتن این ملاحظات کمتر می‌شود و تمایلات اصلی ما (اید) خودشان را به‌صورت رؤیاها نشان می‌دهند. به همین خاطر است که روانشناسان برای شناخت واقعیت‌های ذهن انسان‌ها برای تعبیر خواب ارزش بالایی قائل هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب و تعبیر آن می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا تعبیر خواب حقیقت دارد؟

خواب شما با توجه به شرایط محیطی، افکار و همین‌طور زمانی که خواب می‌بینید می‌تواند معنی داشته باشد. درعین‌حال بعضی از خواب‌ها هم تعبیر مشخصی ندارند یا باطل هستند. به همین خاطر کسی که خواب شما را تعبیر می‌کند باید با در نظر گرفتن تمام این مسائل راجع به آن صحبت کند.





:: برچسب‌ها: تعبیر خواب کامل ,
:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: