خشم و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند
نوشته شده توسط : ذهن نو

خشم و افسردگی به دو صورت خود را نشان می‌دهد. در نوع اول بی قراری و خشم به صورت آشکار خود را نشان می‌دهد، به طوری که بیمار افسرده با هر تلنگری پرخاشگری کرده و با الفاظ و رفتار زشت به دیگران ناراحتی‌اش را ابراز می‌کند، در نوع دوم افسردگی ناشی از خشم، فرد ترجیح می‌دهد که خشم خود را سرکوب کرده و آن را درونی کند. هر دو حالت منجر به شکل گیری سیکل معیوبی می‌شود که دیگران را در ارتباط با بیمار مستاصل می‌کند. برای درمان این وضعیت رویکردهای مختلف روش‌های موثری ارائه کرده‌اند که هر کدام را در ادامه شرح داده‌ایم. برای آشنایی با سایر علائم افسردگی کلیک کنید.

 منبع : خشم و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند

خشم فروخورده در افسردگی | آشنایی با رویکردهای مختلف در سبب شناسی افسردگی

در تبیین اختلال افسردگی و توضیح علل آن متخصصان از رویکردهای مختلفی بهره می گیرند. هرکدام از این رویکردها از زاویه دید خاصی به مسئله افسردگی می پردازند. برای مثال در رویکرد شناختی رفتاری روانشناسان همواره بر این موضوع تاکید می کنند که افکار ما زیربنای تمامی احساسات و رفتارهایمان  هستند. در نتیجه برای بهبود خلق افسرده پیش از هرچیز باید افکار افسرده ساز را پیدا کرد. از جمله افکاری که تاثیر بسزایی در پیدایش و تداوم افسردگی دارند می‌توان به فاجعه سازی از رویدادهای منفی، نسبت دادن شکست‌ها به درون و موفقیت‌ها به بیرون و اعتقاد به عدم توانایی کافی برای انجام دادن تکالیف اشاره کرد.

در این میان روانکاوان تبیین متفاوتی از اختلال افسردگی دارند. آن‌ها بیش از هرچیز تلاش می‌کنند این مشکل را به واسطه مکانیسم‌های دفاعی شرح دهند. از دید آن‌ها سرکوب یا همان فروخوردن خشم، درونی سازی و برگرداندن آن به خود از جمله فرایندهای اصلی بروز اختلال افسردگی در میان مبتلایان است. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

تاثیر سرکوب خشم در بروز اختلال‌افسردگی

در نظریه روان کاوی به مقوله خشم فروخورده در افسردگی بیش از هر رویکرد دیگری پرداخته شده است. بر اساس این نظریه روانکاوان معتقدند که مبتلایان به افسردگی بیش از سایرین دست خوش هیجان خشم می‌شوند. با این حال از آن جایی که روش‌های ابراز سالم این هیجان را نمی‌دانند آن را سرکوب کرده و یا به عبارت دیگر آن را فرو می‌خورند.

از آنجایی که خشم هیجان بسیار نیرومندی است و انرژی آن با سرکوب کردن از بین نمی‌رود، این انرژی به درون فرد باز می‌گردد. به این ترتیب کسی که نمی‌تواند به طور سالم از دیگران انتقاد کند دچار خودسرزنش گری مفرط می‌شود و دائما عملکرد خود را زیر سوال می‌برد. همین امر پیامدهایی نظیر کاهش اعتماد به نفس، عدم اطمینان به توانمندی‌ها، احساس گناه و سایر علائم افسردگی را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : علت افسردگی چیست

علل ناتوانی در ابراز خشم

علل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود افراد نتوانند به شیوه ای سالم خشم خود را ابراز کنند. برای مثال بزرگ شدن در خانواده‌ای که هرگونه ابراز هیجانی را به شدت سرکوب می‌کرده، تجربه تنبیه شدید به خاطر بروز ناراحتی یا عصبانیت، ترس از ناتوانی در کنترل اوضاع پس از ابراز خشم، عدم آشنایی با رفتار جرات مندانه و ناتوانی در تشخیص پرخاشگری از ابراز خشم به روش صحیح از جمله رایج‌ترین دلایلی است که به خشم فروخورده و بروز مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی و اضطراب می‌انجامد.

خشم فروخورده در افسردگی | چگونگی پیشگیری از بروز افسردگی

افسردگی‌اساسی یکی از انواع اختلال‌های روانپزشکی است که منشا زیستی، ژنتیکی، محیطی و روانشناختی مختلفی دارد. در حقیقت بروز و شدت افسردگی به نحوه تعامل این فاکتورها با یکدیگر بستگی دارد. در همین راستا با کنترل برخی عوامل محیطی و روانی می‌توان از ابتلا یا شدت یافتن اختلال افسردگی پیشگیری کرد. براساس توصیه روانشناسان مبتنی بر رویکرد روانکاوی، می‌توان گفت اگر بتوانید هیجان خشم را در وجود خود بپذیرید و از مجرای سالمی آن را ابراز نمایید سرکوب و برگرداندن آن به درون اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه تا حد زیادی از بروز اختلال افسردگی پیشگیری خواهد شد. برای دریافت درمان افسردگی کلیک کنید.

در نتیجه اولین قدم برای پیشگیری از افسردگی این است که بپذیرید خشم یکی از هیجانات اصلی در انسان است و همه آدم‌خت به طور طبیعی آن را تجربه می‌کنند. به خودتان یادآور شوید که احساس خشم در درون‌تان به نوبه خود امری منفی نیست، بلکه تبدیل شدن آن به پرخاشگری و بدرفتاری است که به کنترل و مدیریت نیاز دارد. در نتیجه باید اصول جرات مندی را یاد بگیرید و تمرین کنید که وقتی عصبانی می‌شوید، چه واکنش‌های سالمی را از خود نشان دهید. اگر در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو هستید، مراجعه به روانشناس ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

 

سوالات متداول

من هنگام عصبانیت نمی توانم به درستی با فرد مقابل حرف بزنم و همه چیز را در خودم می ریزم همین مسئله باعث انزوا و افسردگی من شده چگونه می توانم این عادت را تغییر بدهم؟

مراجعه به روانشناس یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید در این زمینه انجام دهید. روانشناس با ارائه آموزش‌هایی نظیر کنترل خشم و یاد دادن مهارت جرات ورزی می‌تواند به شما کمک کند تا بر این مشکل خود غلبه کرده و افسردگی‌تان را نیز بهبود ببخشید.

 

 

 

 منبع : خشم و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند

 

 




:: برچسب‌ها: خشم و افسردگی چه ارتباطی با هم دارند ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: