علائم اعتیاد به تریاک
نوشته شده توسط : ذهن نو

تریاک چیست و عوارض و علائم اعتیاد به تریاک کدامند ؟ شاید در سال‌های اخیر و با گسترش تنوع مواد مخدر موجود در بازار کمتر کسی با این سؤال مواجه شود. اما با توجه به مصرف روزافزون این ماده مخدر قدیمی، لازم است که افراد در این زمینه آگاهی کافی به دست آورند. تریاک که با نام علمی اوپیوم نیز شناخته می‌شود یک ماده مخدر طبیعی است و از گیاه خشخاش به دست می‌آید و مشتقات بسیار زیادی دارد. از تریاک و مشتقات آن در صنایع پزشکی به عنوان مسکن و برای کاهش دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. به طور کلی عملکرد این ماده و تمامی مشتقات آن به صورت القای یک احساس آرامش در فرد است که معمولاً باعث می‌شود تا وی برای تجربه مجدد این حالت به سراغ مصرف تریاک بازگردد و به آن معتاد شود. در این مقاله می توانید شما به طور کامل با تریاک و علائم و عوارض اعتیاد به تریاک و نحوه تست آن آشنا شوید. برای آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید. 

 منبع : علائم اعتیاد به تریاک 

تریاک چیست؟

تریاک یا اوپیوم قدیمی‌ترین ماده مخدر شناخته شده در جهان است که از شیره گیاه خشخاش تولید می‌شود و تأثیر بالایی در القای احساس آرامش در فرد دارد. حدود ده درصد از تریاک را ماده‌ای به نام مورفین تشکیل می‌دهد که اصلی‌ترین جزء تریاک بوده و همین ماده است که باعث ایجاد احساس رخوت یا آرامش در فرد می‌شود.

تریاک خالص معمولاً دارای رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره است اما با توجه به ناخالصی‌هایی که گاهی اوقات به قصد دریافت سود بیشتر با این ماده مخلوط می‌شود، ممکن است رنگ آن تغییر کند. تا کنون انواع بسیاری از مشتقات تریاک از آن استخراج شده که یکی از آن‌ها مورفین است و یا احتمال دارد در آزمایشگاه و با الهام از ساختار شیمیایی تریاک ساخته شده باشند. معمولاً به تریاک و تمامی مشتقات آن مواد افیونی گفته می‌شود. این مواد جزء کند کننده‌های دستگاه عصبی مرکزی هستند و مصرف آن‌ها باعث ایجاد یک احساس رخوت شیرین در فرد خواهد شد. میل به تجربه مجدد این احساس معمولاً افراد را درگیر مصرف مکرر تریاک یا به عبارت دیگر اعتیاد به آن می‌کند.

مصرف تریاک | خاصیت اعتیاد آوری تریاک

در حال حاضر این واقعیت که مصرف تریاک یا هریک از مشتقات آن باعث اعتیاد در فرد می‌شوند بر هیچکس پوشیده نیست؛ اما نکته‌ای که باعث وابستگی دو چندان به مصرف تریاک شده و تمایل فرد برای ترک را کاهش می‌دهد این است که تریاک باعث ایجاد وابستگی در جسم و روان فرد شده و هر دو بعد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در ادامه دلایل اعتیاد به تریاک را در هر دو بعد جسمانی و روانی مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1. دلایل جسمانی اعتیاد به تریاک

مصرف و اعتیاد به تریاک برای چند مرتبه، باعث می‌شود که فرد به لحاظ جسمانی به این ماده وابستگی پیدا کند و درصورت عدم استفاده، علائم ناخوشایند جسمانی همچون تب و لرز و درد مفاصل ظاهر خواهد شد. معمولاً معتادان به تریاک برای فرار از این حالت ناخوشایند به مصرف مداوم این ماده روی می‌آورند.

2. دلایل روانی اعتیاد به تریاک

مصرف و اعتیاد به تریاک باعث می‌شود که ترشح مسکن‌های طبیعی مغز افزایش پیدا کند. افزایش ترشح این مواد از مغز باعث ایجاد یک احساس رخوت و آرامش شیرین می‌شود و همچنین تا حدودی باعث از بین رفتن خجالت و مهار رفتاری در فرد شده و مصرف کننده آزادانه‌تر و بدون خجالت در محیط رفتار می‌کند. این تجربه شیرین معمولاً دلیلی می‌شود بر تمایل فرد به مصرف مجدد تریاک تا از این طریق بتواند احساس لذت را مجدداً به دست آورد.

علائم اعتیاد به تریاک

درصورتی که فردی در اطراف شما از تریاک استفاده کرده یا اعتیاد به تریاک پیدا کند نشانه‌های زیر در وی قابل مشاهده هستند. درصورتیکه علائم اعتیاد به تریاک را در فردی مشاهده می‌کنید، بهتر است برای اطمینان از اعتیاد به تریاک و راه‌های کمک به وی از متخصصین اعتیاد کمک بگیرید.

_تعریق بیش از حد

_اسهال و استفراغ

_آهسته شدن ضربان قلب و تنفس

_کاهش اشتها

_احساس خواب آلودگی

_کاهش میل جنسی

_احساس خوشی و آرامش بی دلیل

_ضعف در تمرکز

_احساس خارش

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم اعتیاد به مواد مخدر کلیک کنید.

عوارض اعتیاد به تریاک

برخلاف تصوری که راجع به فواید استفاده از تریاک بر سلامت جسم وجود دارد اعتیاد به این ماده و مصرف مکرر آن عوارضی را به دنبال خواهد داشت که برخی از آن‌ها در کوتاه مدت یا بلافاصله پس از مصرف خود را نشان می‌دهد و برخی دیگر، عوارض بلندمدت استفاده از تریاک هستند که ممکن است در روزها یا حتی سال‌های اولیه مصرف قابل مشاهده نباشد. برخی از جدی‌ترین عوارض اعتیاد به تریاک عبارتند از:

_احساس سنگینی یا کرختی در دست و پا

_احساس ناراحتی در مردمک چشم

_خشکی دهان

_تغییرات خلقی و ابتلا به بیماری‌های روانی

_کاهش وزن و ابتلا به مشکلاتی مانند سوتغذیه

_ابتلا به بیماری‌های ریوی، کبد یا کلیه

برای آشنایی بیشتر با عوارض تریاک کلیک کنید.

مسمومیت با تریاک

یکی از مهمترین عوارض اعتیاد به تریاک این است که مصرف بیش از حد تریاک معمولاً باعث اوردوز یا مسمومیت با تریاک می‌شود که می‌تواند خطرات بسیاری را برای سلامت فرد به همراه داشته باشد. از جمله دلایلی که برای مصرف بیش از حد تریاک می‌توان بیان کرد مصرف همزمان با سایر مواد مخدر، مصرف مجدد پس از یک دوره ترک و یا بلع مواد مخدر برای جابه جایی غیر قانونی آن است. همچنین مصرف طولانی مدت تریاک باعث ایجاد نوعی مقاومت در بدن شده و فرد برای رسیدن به لذت باید میزان مصرف را افزایش دهد. به دنبال افزایش میزان مصرف احتمال دارد مقدار تریاک مصرفی به اندازه‌ای برسد که فرد را دچار مسمومیت یا اوردوز نماید. درصورت مشاهده هر یک از علائم و عوارض اعتیاد به تریاک زیر هرچه سریع‌تر با مراکز درمانی تماس حاصل نمایید.

_کاهش ضربان قلب و میزان تنفس

_سرد شدن بدن

_احساس ضعف و گیجی یا غش کردن

_تشنج

_ناتوانی در حفظ تعادل

_تغییر رنگ لب‌ها و ناخن به آبی یا بنفش

تست اعتیاد به تریاک

راه‌های مختلفی برای انجام تست اعتیاد به تریاک وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها تست اعتیاد از طریق نمونه ادرار و خون فرد هستند. تست اعتیاد به تریاک از طریق نمونه ادرار معمولاً به دلیل هزینه پایین‌تر و سرعتی که در نمونه گیری و بررسی وجود دارد اولین گزینه بررسی است اما بررسی نمونه خون دقت بیشتری دارد و درصورتیکه فرد از داروهای خاصی نظیر بوپرنورفین برای منفی شدن نتیجه آزمایش استفاده کرده باشد این مسئله در آزمایش خون قابل بررسی است.

بیشتر بخوانید : تست تریاک

در استفاده از تست‌های اعتیاد به تریاک به این نکته توجه داشته باشید که رفتار شما در صورت مثبت شدن نتیجه تست اطرافیانتان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگرچه احتمالاً این مسئله باعث بروز نگرانی و خشم در شما خواهد شد اما به خاطر داشته باشید که برای کمک به یک فرد درگیر با اعتیاد نوع رفتار اطرافیان و میزان حمایتی که از جانب آن‌ها دریافت می‌کند، اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است در این شرایط خونسردی خود را حفظ کرده و برای دریافت اطلاعات بیشتر از متخصصین ترک اعتیاد کمک بگیرید.

ترک اعتیاد به تریاک

برای ترک اعتیاد به تریاک نخستین قدم ایجاد انگیزه و میل به ترک در مصرف کننده است. شما می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناسان متخصص در حوزه اعتیاد، راه‌هایی را برای ایجاد انگیزه و رغبت به ترک در فرد پیدا کنید. پس از پذیرش و موافقت فرد، ترک اعتیاد به تریاک در قالب دو فرایند شروع خواهد شد.

1. مصرف تریاک | مرحله سم زدایی

در این مرحله متخصصین با استفاده از شیوه‌های مشخصی به کاهش تدریجی مقدار مصرفی تریاک اقدام می‌کنند تا جایی که بدن فرد به طور کامل از ماده مخدر پاک شود. در این مرحله اگرچه بدن هیچ وابستگی به ماده مخدر ندارد اما با این حال میل به مصرف مجدد در فرد وجود دارد و این مسئله زنگ خطری برای شکست ترک اعتیاد خواهد بود. برای جلوگیری از این مسئله استفاده از جلسات مشاوره و بازپروری توصیه می‌شود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

2. جلسات مشاوره و بازپروری

جلسات مشاوره میل به مصرف مجدد و همین طور آسیب‌های روحی ناشی از مصرف ماده مخدر را هدف قرار می‌دهد. استفاده از جلسات گروه درمانی این امکان را به فرد می‌دهد که با گروهی از افرادی آشنا شود که شرایطی مشابه او دارند و با کمک گرفتن از تجربیات آن‌ها بسیاری از مشکلات را برطرف سازد. همچنین این آشنایی فرد را درمیان گروهی از دوستان جدید قرار خواهد داد که هدف مشترکی با وی دارند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

 

1.آیا مصرف تریاک در زمان بارداری باعث ابتلای جنین می‌شود؟

در دوران بارداری جنین به صورت مستقیم از خون مادر تغذیه می‌کند و در نتیجه وجود هر ماده شیمیایی در خون مادر بر جنین تأثیر می‌گذارد. علاوه بر احتمال اعتیاد جنین، اعتیاد به تریاک در زمان بارداری خطراتی و عوارضی همچون کمبود اکسیژن و مرگ جنین یا کمبود کلسیم را به همراه خواهد داشت.

2.آیا تریاک خاصیت کاهش درد دارد؟

تریاک و تمامی مشتقات آن خاصیت تسکینی دارند اما مصرف آن‌ها برای کاهش درد باید زیر نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. 





:: برچسب‌ها: تریاک ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: