ترس از آب یا آکوافوبیا
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از آب که با نام علمی آکوافوبیا شناخته می‌شود یکی از رایج‌ترین فوبیاها است. کسانی که ترس از آب دارند دارای احساس‌های متنوعی هستند و به عبارتی شدت ترس در آن‌ها با یکدیگر فرق دارد، بدین معنی که برخی افراد فقط از شناکردن و بودن در آب‌های عمیق می‌ترسند، اما برخی دیگر حتی از دراز کشیدن در وان حمام نیز هراس دارند و حتی با فکر کردن به آب نیز دچار هراس و اضطراب می‌شوند. به طور کلی برای کسانی که ترس‌ازآب دارند، شنیدن صدای باران، صدای آب، دریا و … احساس خوبی ایجاد نمی‌کند. این دسته از افراد می‌توانند با شناخت علل ایجاد ترس‌ازآب، از درمان مناسب جهت رفع این فوبیا استفاده کنند. برای آشنایی با سایر انواع فوبیا کلیک کنید.

 

منبع : ترس از آب یا آکوافوبیا

ترس از آب

به طور کلی و به صورت منطقی آب ترس ندارد، بنابراین کسانی که دچار ترس ازآب هستند، با توجه به یک عاملی از آب می‌ترسند که با شناسایی این عامل می‌توان این ترس را نیز از بین برد.

چراکه بسیاری از آب لذت می‌برند و عجیب است که برخی از افراد ترس ازآب دارند. کسانی که به آکوافوبیا مبتلا هستند، برای اینکه با ترس خود مواجه نشوند از قرار گرفتن در مکان‌هایی که دارای آب است خودداری می‌کنند، ولی با توجه به اینکه انسان در بخش‌های مختلف زندگی خود به آب نیاز دارد، نمی‎‌توان همیشه از این ترس فرار کرد و برای درمان باید با آن مقابله کرد.

همانطور که اشاره کردیم ترس از آب با نام آکوافوبیا شناخته می‌شود. فوبیا نوعی ترس شدید و مرضی است که غیرطبیعی محسوب می‌شود، چراکه باعث ایجاد تنش و استرس در فرد می‌گردد.

ابعاد مهم در ترس از آب

ترس ازآب به دلیل اینکه نوعی فوبیا است که در نهایت باعث ایجاد استرس در فرد می‌شود، در واقع نوعی اختلالات اضطرابی می‌باشد و دارای سه بعد به شرح موارد زیر است:

  • بعد شناختی : بعد شناختی به افکاری که فرد از آب دارد، برمی‌گردد. تفکراتی شامل غرق شدن، خفه شدن در آب و یا حتی اتفاقاتی که در گذشته فرد رخ داده است.
  • بعد احساسی : احساس فرد نسبت به آن که باعث ایجاد ترس شدید، اضطراب، استرس و وحشت‌زدگی شده است.
  • بعد جسمانی : از نظر جسمانی نیز کسی که مبتلا به ترس از آب است، علائمی شامل افزایش ضربان قلب، لرزش دست و پا، تعریق شدید و همچنین مشکل در تنفس را حس خواهد کرد.

علائم و نشانه های ترس از آب | آیا آکوافوبیا علائمی دارد؟

اشاره کوتاهی کردیم درباره کسانی که به فوبیای آب دچار هستند، شدت‌های یکسانی ندارند و میزان ترس ازآب در این افراد با یکدیگر متفاوت می‌باشد، بنابراین ممکن است علائم ترس ازآب نیز در این افراد متفاوت باشد و در برخی خفیف و در برخی دیگر شدید است.

به طور کلی کسانی که ترس از آب دارند، علائمی همچون استرس و اضطراب بسیار شدید، بالا رفتن شدید ضربان قلب، اختلال در تنفس، دلهره شدید، عدم تمرکز، فرار از از مکان‌های دارای آب و … را تجربه می‌کنند.

علت ترس از آب

ترس ازآب حتما علتی دارد، چراکه‌ در حالت طبیعی آب چیز ترسناکی نیست. به همین دلیل فرد بایستی که علت ترس ازآب را در وجود خود پیدا کند. چند مورد از مهم‌ترین علت های ترس ازآب را در این قسمت بررسی کرده ایم.

  • اتفاقات ناگوار در گذشته‌ی فرد : گاهی وجود ترس از آب در فرد، به دلیل گذشته او است. به طوری که فرد در گذشته اتفاقی را همچون خفگی در آب، رفتن تا مرز غرق شدگی و مشاهده‌ غرق شدن دیگری و … را تجربه کرده است و به همین دلیل نسبت به آب دچار هراس گشته.
  • افکار نادرست : بایستی در نظر داشته باشید که علل بسیاری از ترس‌ها ریشه‌ها در افکار نادرست دارد. بدین صورت که فرد با خود رشته افکاری ایجاد می‌کند “اگر در معرض آب قرار بگیرم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نکند خفه شوم،! نکند جان خود را از دست بدهم؟!” و همین افکار گاها انقدر تکرار می‌شود که قدرت ایجاد فوبیا را در پیدا می‌کنند.
  • تخیلات و ناشناخته ها: گاهی ترس از آب، مربوط به موجوداتی است که گمان می‌کند در زیر آب باشد.
  • یادگیری و نقش ژنتیک: از آنجایی که ترس از والدین به کودک منتقل می‌شود، ممکن است ترس ازآب فرد مورثی باشد و یا به دلیل ترس از آب یکی از نزدیکان آکوافوبیا در فرد ایجاد می‎‌شود.

درمان ترس از آب

آکوافوبیا نیز همانند دیگر ترس‌ها قابل درمان است و روش‌های مختلفی برای درمان آن وجود دارد؛ شدت ترس در افراد مختلف تعیین کننده شیوه درمان خواهد بود. در ادامه سعی کرده‌ایم رایج‌ترین شیوه های درمانی ترس‌ازآب را ارائه دهیم. برای شروع درمان فوبیا کلیک کنید.

روش اول : شناخت درمانی

در روش شناخت درمانی، درمانگر سعی در تغییر شناخت و افکار کسی که ترس‌ازآب دارد، می‌کند. چراکه کسانی که دچار آکوافوبیا هستند، آب را بسیار ترسناک‌تر از آنچه که هست، می‌پندارند و همین تفکر باعث ترس آن‌ها می‌شود.

در این روش از کسی که آکوافوبیا دارد خواسته می‌شود که افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کند. برای جایگزینی این افکار می‌توانند از دراز کشیدن در وام حمام و یا مشاهده تصاویر مربوط به آب شروع کنند.

لازم است اشاره کنیم که برای کسانی که دچار فوبیای شدیدی نسبت به آب باشند، معمولا داروهای ضداضطراب و … تجویز می‌شود. برای آشنایی با انواع داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

روش دوم : حساسیت زدایی منظم

در این روش درمانگر سعی می‌کند به صورت منظم از ترس‌هایی که بیمار دارد، بکاهد. بدین صورت که از او می‌خواهد لیستی را تهیه کند و ترس‌های خود را از ابتدا تا آخر این لیست از کمترین ترسی که دارد تا بیشترین ترس، الویت بندی کند.

سپس درمانگر به او کمک می‌کند تا از کمترین ترس‌هایش شروع کند و با تصور و قرار گرفتن در آن موقعیت، ترس خود را از بین ببرد.

روش سوم : مواجهه درمانی

در متن این مقاله اشاره کردیم که کسی که ترس از آب دارد، از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که در آن آب هست، فرار می‌کنند. در واقع این افراد از ترس خود فرار می‌کنند.

در روش مواجهه درمانی بیمار بایستی به جای فراز از آب با آن و ترس‌هایی که دارد مواجهه شده و مقابله نماید.

پس از مدتی اضطراب‌های فرد طبیعی شده و می‌تواند ترس‌هایش را کنار بگذارد. از آنجایی که ممکن است مقابله با ترس ها برای بیمار سخت و آزاردهنده باشد، بهتر است از یک مشاور کمک گرفته شود.

رفع ترس از آب

  • می‌توانید برای ترس ازآب شنا کنید. شنا کردن تا حد بسیار زیادی در کنترل ترس از آب تاثیرگذار است.
  • برای شروع شنا کردن از یک مربی با تجربه کمک بگیرید و استخرهای خلوت را برای اینکار انتخاب کنید.
  • می‌توانید در بین موسیقی‌هایی که گوش می دهید، به صدای باران و آب نیز گوش دهید.
  • نگاه کردن به تصاویر و کلیپ‌هایی که از اقیانوس‌ها و دریاها تهیه شده، می‌تواند موثر باشد.
  • در مواقع بارش باران، سعی کنید زیر باران قدم بزنید و اگر اینکار برایتان سخت است از پنجره دست خود بیرون برده و بگذارید دستتان قطره‌های باران را حس کند.

توجه داشته باشید که بهتر است با توجه به ترس خود این مراحل را کم کم انجام دهید و از انجام یکباره که باعث ترس شدید و اضطراب شما شود، بپرهیزید.

همواره به یاد داشته باشید که ترس از آب با ریشه‌یابی و به کارگیری راهکارهای درمانی بهبود می‌یابد. می‌توانید برای مقابله با این ترس با روانشناس مجربی صحبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع ترس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: ترس از آب یا آکوافوبیا ,
:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: