قصد خودکشی دارم
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین نحوه برخورد با کسی که قصد خودکشی دارد چگونه است؟ باخبر شدن از اینکه یکی از عزیزانمان به مرگ فکر می‌کند و قصد خودکشی دارد تجربه دردناکی است. در این شرایط ممکن است دستپاچه شوید و واکنش‌های هیجانی نامناسبی را از خود بروز دهید. سرزنش کردن یا بحث و جدل بر سر این موضوع که باید به زندگی ادامه داد، نمونه هایی از برخوردهای غلط هستند. همچنین برخی آدم‌ها هم هستند که موضوع خودکشی را چندان جدی نمی‌گیرند که این مسئله نیز شانس نجات دادن بیمار در معرض خطر را کاهش می‌دهد. در ادامه به راهکارهایی برای مداخله در بحران خودکشی اشاره کرده ایم. برای آشنایی بیشتر با علائم خودکشی کلیک کنید.

 

منبع : قصد خودکشی دارم

نحوه تشخیص قصد خودکشی در دیگران

متخصصان بر این باورند که خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است، زیرا اکثر آن‌هایی که درگیر افکار مرتبط با مرگ هستند از مدت‌ها قبل به این موضوع فکر کرده و به نوعی برای خودکشی برنامه ریزی می‌کنند. این افراد که اکثرا مبتلا به اختلالات روانشناختی نظیر افسردگی اساسی هستند، هنگام فکر کردن جدی به مرگ علائم رفتاری خاصی را از خود نشان می‌دهند که به کمک آن‌ها می‌توان به قصد خودکشی شان پی برد. از جمله این علائم باید به موارد زیر اشاره کرد:

1- حرف زدن در مورد مرگ

بسیاری از کسانی که قصد خودکشی دارند از مدت‌ها قبل در حرف‌های خود به طور مستقیم یا ضمنی به این موضوع اشاره می‌کنند. برای مثال ممکن است بگویند “در این شرایط آرزوی مرگ می‌کنم” یا ” اگر اوضاع بدتر شود خودم را می‌کشم” یا “ای کاش هرگز به دنیا نمی‌آمدم”.

2- قصد خودکشی و بروز رفتارهای خود آسیب رسان

کسانی که قصد خودکشی دارند کمتر مراقب خود هستند. از همین رو بیش از دیگران خود را درگیر رفتارهایی می‌کنند که به طور بالقوه تهدیدهای جانی دارند. از جمله این رفتارها می‌توان رانندگی پرخطر، افزایش مصرف مواد مخدر و نوشیدن افراطی الکل را مثال زد. در واقع افراد از طریق این رفتارها به طور غیرمستقیم به اطرافیانشان می‌گویند که برای جان خود ارزش چندانی قائل نیستند.

3- بروز تغییراتی در ظاهر یا شخصیت فرد

کسی که تصمیم دارد به زندگی خود پایان دهد، اغلب به گونه‌ای رفتار می‌کند که دیگران حس می‌کنند او تغییر کرده و دیگر همانند گذشته نیست. برای مثال کسی که تا دیروز برای تیپ و ظاهر خود اهمیت زیادی قائل می‌شده ممکن است دیگر اهمیت چندانی به نوع پوشش و آراستگی خود ندهد. این بی تفاوتی می‌تواند زنگ خطری برای اطرافیان باشد.

4- قصد خودکشی و مقدمه چینی برای مرگ!

آن‌هایی که قصد خودکشی دارند معمولا از قبل مقدمات این موضوع را فراهم می‌کنند. برای مثال اغلب تلاش‌هایی برای سر و سامان دادن به زندگی خود انجام می دهند. در همین راستا ممکن است تلاش کنند بدهی‌هایشان را تسویه نمایند، به نوعی با دیگران خداحافظی می‌کنند، وصیت نامه تنظیم نمایند و وسایلی نظیر تفنگ یا قرص‌های اضافی برای خودکشی تهیه کنند.

5- آرامش ناگهانی در اوج افسردگی!

یکی از علائم بسیار هشداردهنده در مورد خودکشی آرامش ناگهانی در بیماران مبتلا به افسردگی شدید است. این آرامش ممکن است از جانب اطرافیان یا حتی متخصصین به عنوان نشانه‌ای از بهبودی تلقی شود. این در حالی است که بیمار به خودکشی به عنوان راه حلی برای اتمام رنج‌های خود نگاه می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود که کمی آرام بگیرد. از همین رو در این شرایط باید نسبت به تغییرات ناگهانی خلق هوشیار باشید. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

نحوه برخورد با  کسی که قصد خودکشی دارد

اکثر آدم‌ها از اینکه بفهمند یکی از عزیزانشان به خودکشی فکر می‌کند، بسیار برآشفته می‌شوند و واکنش‌های غیرمنطقی یا هیجانی از خود نشان می‌دهند. روانشناسان برای مداخله صحیح در بحران خودکشی یکسری آموزش‌ها را به خانواده ها ارائه می‌دهند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

1- اجازه دهید آزادانه افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد

اگر کسی در مورد تمایل به مرگ و خودکشی با شما صحبت کرد، سریعا واکنش منفی نشان ندهید و او را سرزنش نکنید. ابتدایی‌ترین اقدام در برخورد با کسی که قصد خودکشی دارد این است که بدون قضاوتگری اجازه دهید آزادانه افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. در بسیاری از مواقع حرف زدن در مورد احساسات منفی تا حد زیادی از شدت آن‌ها کم می‌کند.

2- برای احساسات کسی که قصد خودکشی دارد، ارزش قائل شوید

هنگامی که یکی از عزیزان‌تان در مورد تمایل به خودکشی با شما صحبت می‌کند با ساده انگاری به احساسات و دلایل او نگاه نکنید. در عوض سعی کنید موضعی بی طرف داشته باشید و به او نشان دهید برای حرف‌هایش ارزش قائل هستید. در نظر داشته باشید که همدلی با بیمار منجر به تقویت افکار خودکشی نمی‌شود، در نتیجه بدون تایید این کار می‌توانید با او همدلی نموده و اجازه دهید ارتباط عمیق‌تری با شما برقرار کند.

3- او را تشویق کنید تا از حمایت اطرافیان استفاده کند

ممکن است کسی که قصد خودکشی دارد، رابطه نزدیکی با شما نداشته باشد و نتواند به راحتی افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد در این شرایط او را تشویق کنید تا با یکی از اعضای خانواده یا هرکسی که با او احساس صمیمیت می‌کند صحبت نماید.

4- کسی که قصد خودکشی دارد را تشویق کنید تا به متخصص مراجعه نماید

کسانی که قصد خودکشی دارند، در اکثر موارد از یک مشکل روانشناختی رنج می‌برند. افسردگی، درگیری با سوءمصرف مواد، اختلالات اضطرابی، افسردگی دو قطبی و اختلالات شخصیتی نظیر شخصیت مرزی از جمله این مشکلات هستند. از همین رو بسیار اهمیت دارد که درمان‌های لازم برای بهبود علائم این اختلالات در اختیار بیمار قرار بگیرند.برای آشنایی با انواع روش های درمان افسردگی بدون دارو کلیک کنید.

در نتیجه اگر می‌بینید شخصی به خودکشی فکر می‌کند به جای اینکه تلاش نمایید، به تنهایی او را نجات دهید تشویقش کنید تا از یک متخصص نظیر روانشناس یا روانپزشک در این زمینه کمک بگیرد.

5- مستقیما با اورژانس اجتماعی یا متخصصین سلامت روان تماس بگیرید

اگر در یک وضعیت اورژانسی هستید و کسی که قصد خودکشی دارد، در حال تهدید به خودکشی یا اقداماتی در این زمینه است، پیش از هرچیز خونسردی خود را حفظ کرده و با اورژانس اجتماعی یا یک متخصص در حوزه سلامت روان تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و عوارض آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا کسانی که شیشه مصرف می کنند قصد خودکشی بالاتری دارند؟

شیشه نوعی ماده محرک توهم زا است. کسانی که تحت تاثیر این ماده هستند ارتباطشان با دنیای واقعی قطع می‌شود. از همین رو ممکن است چیزهایی ببینند یا بشنوند و تحت تاثیر همان‌ها عمل کنند. برای مثال برخی از مصرف کننده‌های شیشه دچار توهم‌های شنیداری می‌شوند که به آن‌ها دستور می‌دهند خود را بکشند. در نتیجه ممکن است فرد واقعا دست به این کار بزند. همچنین کنار گذاشتن شیشه با ایجاد افسردگی شدید می‌تواند در ایجاد افکار مرتبط با مرگ و خودکشی در ارتباط باشد.





:: برچسب‌ها: قصد خودکشی دارم ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: