خصوصیات افراد بالغ
نوشته شده توسط : ذهن نو

چگونه مثل یه آدم پخته رفتار کنیم؟ خصوصیات افراد بالغ چیست؟ یا چطور می‌توانیم به این خصوصیات برسیم؟ این سؤال‌ها برای بسیاری از ما در برهه‌ای از زندگی ایجاد می‌شود. انسان‌ها ذاتاً رسیدن به بلوغ و کمال را دوست دارند؛ به همین خاطر است که از یک جای زندگی به بعد درگیر این سؤال‌ها می‌شویم. برای اینکه بتوانیم پاسخی برای این سؤال‌ها پیدا کنیم اول باید بتوانیم کلمه بلوغ را تعریف کنیم؛ منظور شما از بلوغ چیست؟ یا درواقع دوست دارید به چه چیزی در زندگی‌تان برسید؟

با جواب دادن به این سؤال احتمالاً متوجه این می‌شوید که پختگی و بلوغ ازنظر هرکدام از ما با دیگری فرق دارد. به همین خاطر شاید بتوانیم ویژگی‌های بسیاری را برای یک فرد پخته در نظر بگیریم. از آنجا که دوران نوجوانی آغاز این تحولات است، احتمال بروز تعارضات در نوجوانی افزایش پیدا کرده و والدین را با فرزندشان دچار چالش می‌کند. به همین دلیل در این دوران مشاوره نوجوان توصیه می‌شود.

 

 

منبع : خصوصیات افراد بالغ

خصوصیات افراد پخته و بالغ چیست

خودشناسی

برای اینکه بتوانید پیشرفت کنید مهم‌ترین و اولین راهکار خودشناسی است. شما باید خودتان را با تمام نقاط ضعف و قوت بشناسید تا بتوانید برای بهبود شرایط‌تان برنامه‌ریزی کنید. یک انسان پخته در کنار اینکه توانایی‌هایش را می‌شناسد، حفره‌های شخصیتی و ناتوانایی‌هایش را هم می‌شناسد و به‌خوبی برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. درنتیجه شما هم اگر به دنبال رسیدن به بلوغ فکری هستید بهتر است خودشناسی را جدی بگیرید.

برای اینکه بتوانید به خودشناسی برسید مدتی رفتارها و افکارتان را زیر نظر بگیرید و ببینید چه فکرها یا رفتارهایی در شما تکرار می‌شوند. می‌توانید از کتاب‌های خودشناسی هم برای رسیدن به این هدف کمک بگیرید. مشاورین متخصص هم می‌توانند با استفاده از مصاحبه و همین‌طور تست‌های شخصیتی به شما در پیدا کردن ویژگی‌های شخصیت‌تان کمک کنند. مشاورین نه‌تنها به شما کمک می‌کنند که شخصیت خود را بشناسید بلکه می‌توانند با استفاده از برنامه‌ها و آموزش‌های مختلف به شما برای پیشرفت در مسیر درست هم کمک کنند. برای آشنایی بیشتر مقاله روانشناسی نوجوان را مطالعه نمایید.

روابط اجتماعی گسترده از خصوصیات افراد بالغ

افراد بالغ می‌توانند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند. صحبت کردن با دیگران یکی از راه‌هایی است که شما را با زندگی‌ها و طرز فکرهای مختلف آشنا می‌کند. از این طریق شما تجربه‌های مختلفی به دست می‌آورید و بهتر می‌توانید زندگی خود را مدیریت کنید.

زمانی را به خودشان اختصاص می‌دهند

کسانی که به بلوغ فکری رسیده‌اند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند اما یک ویژگی مهم آن‌ها این است که در ارتباط با دیگران غرق نمی‌شوند. آن‌ها درعین‌حال که با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند زمان‌هایی را هم به‌تنهایی و برای خودشان می‌گذرانند. آن‌ها رفتارها و شرایط زندگی خود را دائماً بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که در مسیر مناسب حرکت می‌کنند یا نه؟ درنتیجه داشتن برنامه مناسب برای پیشرفت و همین‌طور ارزیابی کردن مرتب خود یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه کنید. اگر احساس می‌کنید در برنامه‌ریزی یا ادامه دادن برنامه‌های‌تان دچار ضعف هستید می‌توانید در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

مطالعه از خصوصیات افراد بالغ

مطالعه هم درست مانند معاشرت کردن با دیگران می‌تواند مطالب زیادی را به شما آموزش دهد. از طریق مطالعه کتاب‌های مختلف شما با دیدگاه نویسنده‌ها آشنا می‌شوید و مطالب بسیاری را یاد می‌گیرید که می‌توانید در بخش‌های مختلفی از زندگی خود آن‌ها را به کار ببرید یا به دیگران توصیه کنید از آن‌ها استفاده کنند.

مشورت کردن

یکی از نشانه‌های بلوغ این است که شما هرگز فکر نمی‌کنید همه‌چیز را می‌دانید. کسانی که به پختگی فکری رسیده باشند همیشه سعی می‌کنند در مسائل مختلف با دیگران مشورت کنند و از نظرات آن‌ها استفاده کنند. آن‌ها همیشه به دنبال این هستند که از صحبت‌های دیگران و تجربیات آن‌ها استفاده کنند و کمتر پیش می‌آید که بخواهند اطلاعات خود را به رخ دیگران بکشند.

خصوصیات افراد بالغ و سازگاری با شرایط

زندگی همه ما گاهی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. در این وضعیت هرچقدر زودتر بتوانید با شرایط سازگار شوید بهتر می‌توانید اوضاع را مدیریت کنید و فشار روانی کمتری را تحمل خواهید کرد. افراد پخته معمولاً به‌راحتی می‌توانند خود را با تغییر شرایط وفق بدهند. به همین خاطر شرایط سخت را به‌خوبی مدیریت می‌کنند.

مدیریت هیجان

بلوغ و پختگی به این معناست که بتوانید احساسات خود را به‌خوبی کنترل کنید. درواقع افراد پخته بیش از آنکه بر اساس هیجانات‌شان رفتار کنند با عقل و منطق با شرایط برخورد می‌کنند. به همین خاطر است که آن‌ها معمولاً راجع به هر چیز به‌خوبی فکر می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند. اگر می‌خواهید شما هم به پختگی برسید باید سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید و قبل از گرفتن هر تصمیمی به‌خوبی فکر کنید.

همدلی از خصوصیات افراد بالغ

بلوغ علاوه بر اینکه باعث می‌شود به‌خوبی بتوانید احساساتتان را مدیریت کنید به شما کمک خواهد کرد تا با احساسات دیگران آشنایی بیشتری داشته باشید و به‌خوبی آن‌ها را درک کنید. یکی از ویژگی‌های افراد بالغ این است که می‌توانند همدلی خوبی با دیگران داشته باشند. مهم نیست که طرف مقابل در چه شرایطی قرار داشته باشد، کسانی که به بلوغ رسیده‌اند سعی می‌کنند تا غم و ناراحتی او را درک کنند و به‌خوبی با وی رفتار می‌کنند. برعکس آن‌هایی که از درون احساس ضعف می‌کنند معمولاً در برخورد با دیگران سعی می‌کنند با نصیحت کردن یا دادن راهکارهای مختلف برتری خود را ثابت کنند.

دوری از وابستگی

یکی از ویژگی‌های مهم افراد پخته این است که آن‌ها به خودشان تکیه می‌کنند. به همین خاطر معمولاً به هیچ‌کس یا هیچ‌چیز وابسته نمی‌شوند. البته این به معنای خودشیفتگی یا بی‌توجهی به دیگران نیست. بلکه یک فرد بالغ سعی می‌کند تا جای ممکن استقامت و توانایی شخصی خود را بالا ببرد. زیرا آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که وابستگی به دیگران یا حتی اشیا و رفتارها می‌تواند تبعات سنگین بسیاری داشته باشد.

احترام به خود از ویژگی های افراد پخته

عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس دو ویژگی مهم کسانی است که به بلوغ فکری رسیده‌اند. این افراد از درون خودشان احساس قدرت می‌کنند و باور دارند که کنترل شرایط در دست خودشان است. آن‌ها احترام بسیاری برای خود قائل هستند و اجازه نمی‌دهند کسی حرمت آن‌ها را از بین ببرد.

مدیریت زمان

کسانی که به بلوغ فکری رسیده‌اند به‌خوبی از وقت‌شان استفاده می‌کنند. هدف‌گذاری‌های صحیح، مدیریت زمان برای رسیدن به این اهداف و همین‌طور دوری از رفتارهای اعتیادآوری مثل بازی‌های کامپیوتری یا خوش‌گذرانی‌های بیش‌ازحد از ویژگی‌های این افراد است.

خوش‌بینی

منفی گرایی معمولاً از ویژگی‌های آن‌هایی است که از درون دچار ترس و اضطراب هستند. آن‌ها احساس می‌کنند که قدرت مواجه‌شدن با مشکلات را ندارند و به همین خاطر دچار اضطراب می‌شوند. این اضطراب بسیاری از مواقع خودش را به‌صورت منفی‌گرایی، بدبین بودن یا نارضایتی همیشگی از شرایط نشان می‌دهد. اما بلوغ فکری به شما کمک می‌کند به‌خوبی با شرایط سازگار شوید و همین‌طور آن را با دقت بررسی کنید. به‌علاوه اعتمادبه‌نفس این افراد باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند از پس شرایط برمی‌آیند. به همین خاطر است که یک ویژگی مهم افراد پخته خوش‌بینی نسبت به شرایط است.

جمع بندی

بسیاری از نوجوانان برای آن که بالغ دیده شوند ویا در جامع بزرگسال شناخته شوند، رفتارهای پرخطری چون استعمال دخانیات و روابط باز با جنس مخالف را پیش می‌گیرند. در این مقاله تلاش شد تا از نظر رفتاری مشخص کنیم که چه خصوصیاتی شامل افراد بالغ می‌شود. پیشنهاد می‌شود که خانواده ها و نوجوان مقاله‌های زیر را هم مطالعه نماید.

بلوغ زودرس

بلوغ دیررس

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

اولین قدم برای رسیدن به بلوغ فکری چیست؟

در اولین قدم شما باید خودتان را بشناسید. آشنایی با نقاط قوت و ضعف خود و تلاش برای تقویت آن‌ها اولین کاری است که برای رسیدن به بلوغ فکری باید انجام دهید.

روابط اجتماعی چه ارتباطی با بلوغ فکری دارد؟

روابط اجتماعی به شما کمک می‌کند با افراد مختلف، نظرات و تجربیات آن‌ها آشنا شوید و این موضوع در بسیاری از شرایط کمک‌کننده خواهد بود.





:: برچسب‌ها: خصوصیات افراد بالغ ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: