کاهش استرس طلاق در کودکان با چند راهکار ساده
نوشته شده توسط : ذهن نو

یکی از اقداماتی که زن و شوهر هنگام جدایی موظف‌اند انجام دهند، کاهش استرس طلاق در کودکان شان است. کودکان درک متفاوتی از دنیا و اتفاقات اطراف‌شان دارند، برداشت شما از حوادث تفاوت زیادی با درک فرزندتان دارد. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندان‌تان آسیب کمتری از طلاق شما ببینید، باید اقداماتی انجام دهید، از آنجا که استرس یکی از مضرترین هیجاناتی است که به کودک دست می‌دهد، متخصصان تاکید زیادی به کاهش و ازبین بردن استرس ناشی از طلاق در کودکان دارند. با این حال باید به دیگر جنبه‌های حسی و ادراکی فرزندتان توجه داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در این زمینه مشاوره طلاق می‌توانید بگیرید.

 

منبع : کاهش استرس طلاق

 

استرس طلاق چرا در کودکان ایجاد می‌شود؟

نکته ای که باید هر یک از والدی به آن توجه کند آن است که خواسته یا ناخواسته طلاق تغییراتی را در زندگی فرزندتان ایجاد خواهد کرد. نحوه تصمیم‌گیری والدین به طلاق، نحوه در جریان قرار دادن کودک و نوع معنا کردن این موضوع برای کودک به روی اتفاقات بعدی که ممکن است بیافتد تاثیر می‌گذارد.

راهکارهای مفید برای کاهش استرس کودکان

هر موقعیت به خصوصی، منجر به بروز ویژگی‌هایی در آدم می‌شود. کودکان که والدین‌شان طلاق می‌گیرند، خیلی اوقات شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند، زوجی که تصمیم به جدایی گرفتن خوب است با کسب اطلاع از شرایط دیگر خانواده های مشابه آینده‌‌ای بهتر را برای خود و فرزندانشان ترسیم نمایند. پیشنهاد می‌شوند مقاله فرزندان طلاق را مطالعه نمایید و در ادامه از راهکارهایی که برای کاهش استرس طلاق در کودکان آورده‌ایم، استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : خصوصیات بچه های طلاق

1- کنترل زندگی تان را در دست داشته باشید

در شرایط طلاق هر یک از دو طرف طلاق حالات روحی نامناسبی را تجربه می‌کنند. کودک نظاره گر جزء به جزء این رفتارها است و به روی نحوه نگرش او و میزان استرس‌اش تاثیر می‌گذارد. سعی کنید پیش مشاور بروید. از گروه‌های حمایتی کمک بگیرید. سعی کنید با هر راهی که می‌توانید جلوی آسیب و تنش درونی خود را کم کنید. می‌توانید برای کمتر شدن استرس طلاق در وجود خودتان ورزش کنید. در هر صورت هر راهی که پیش می‌گیرید باید دقت داشته باشید که از خودتان مراقبت کنید. هر قدر بیشتر از حال خودتان مراقبت کنید، مراقبت بهتری از فرزند خود به عمل خواهید آورد.

2- برای کاهش تاثیر استرس طلاق از فرزندان ، مشاوره کمک بگیرید

تحقیقات درباره اینکه هر کودک در برابر طلاق چه برخوردی از خود نشان می‌دهد نتایج مختلفی نشان می‌دهد. نمی‌توان گفت همه کودکان واکنش یکسانی به طلاق دارند.

حتما باید توجه داشته باشید که طلاق از نظر روحی فرزند شما را تحت فشار قرار می‌دهد. سعی کنید برای سبک‌تر شدن فشار و کمتر شدن آسیب به فرزند خود از متخصصان کمک بگیرید. در زمینه تاثیرات طلاق به روی فرزندتان و راه‌های کاهش آن مطالعه کنید تا بتوانید شرایط بهتری را برای فرزند خود فراهم کنید.

3- فرزندتان را در معرض توجه قرار دهید

تلاش کنید در برابر فرزندتان از هر گونه مشاجره‌ای پرهیز کنید. حتی اگر این یک قول یک طرفه باشد، به خودتان قول دهید که در مقابل او از همسر سابق‌تان بدگویی نکنید. هر چقدر مشاجره، زد و خورد و بدگویی در نزد فرزند کمتر باشد، او نسبت به طلاق واکنش بهتری نشان خواهد داد. نکته‌ای که باید زن و مرد طلاق گرفته به آن توجه کنند این است که هرگز از فرزندشان برای خبرکشی و انتقال گله و شکایت به همسر قبلی‌شان استفاده نکنند.

4- در یک زمان و مکان مناسب با فرزندتان درباره طلاق صحبت کنید

به محض اینکه تصمیم گرفتید از همسر خود جدا شوید، این تصمیم را با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. باید تصمیم به طلاق را قبل از هر کس شما به او بگویید و او را از تغییراتی که قرار است رخ بدهد آگاه کنید. بهتر است در مکان و زمان مناسب، با حضور هر دو والدین و هنگامی که همه فرزندان با یکدیگر حضور دارند برای آن‌ها موضوع را بازگو کنید.

5- نگرانی های فرزندتان از طلاق والدینش را پیش بینی کنید

کمی وقت بگذارید و نگرانی‌های احتمالی کودک‌تان از طلاق مادر و پدرش را پیش بینی کنید. این نگرانی‌ها هر چقدر هم که جزئی باشند مهم هستند. علت مهم بودن آن این است که شما هنگام مطرح کردن جریان طلاق با فرزندتان باید جوابی برای نگرانی‌های او داشته باشید. در این صورت می‌توانید از ناراحتی های کودکتان بکاهید. از جمله نگرانی‌هایی که ممکن است این کودکان داشته باشند عبارتند از:

نامشخص بودن محل زندگی

یکی از دغدغه‌های اصلی که همه کودکان طلاق دارند این است که از این به بعد با چه کسی و در کجا زندگی خواهند کرد؟ آیا قرار است دو خانه داشته باشم؟ باید طرف کدام یک را بگیرم؟ آیا باید به دادگاه بیایم؟ آیا می‌توانم از این به بعد مادرم را اندازه کافی ببینم؟ آیا می توانم بعد از طلاق با پدرم اندازه کافی حرف بزنم؟ این دست سوالات نمونه نگرانی‌های کودکان طلاق هستند که بهتر است خودتان به آن‌ها پاسخ دهید.

احتمال جدایی از خواهرها و برادرها

اینکه خواهر و برادرها چه کسی  را برای زندگی کردن انتخاب می‌کنند استرس دیگری است که به کودک یا نوجوان تان دست می‌دهد. گاه پس از جدایی فرزندان نیز تصمیمات متفاوتی می‌گیرند و ممکن است بنابه دلایلی (امکانات یکی از طرفین، وابستگی به والد دیگر و…) پیش پدر یا مادر بمانند. دوری از یکی از والدین و خواهر و برادر شرایط را دشوارتر خواهد کرد.

نگران این هستند که اگر والدین ازدواج مجدد داشته باشند باید با خواهر و برادر ناتنی خود یکجا زندگی کنند؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تعطیلات

کودکان طلاق نمی دانند تعطیلات خود را قرار است به چه صورت بگذرانند. آیا در جشن‌ها مثلا جشن تولدم دوباره همه کنار هم خواهیم بود؟ باید هنگام تعطیلات به خانه چه کسی بروم؟ یا در شب سال نو عید دیدنی چطور خواهد بود؟

احتمال ازدواج مجدد پدر و مادر

نگرانی دیگری که معمولا در کودکان بالغ تر پیش می‌آید، احتمال ازدواج مجدد پدر و مادرشان هست. ممکن است از شما درباره میل به ازدواج با کس دیگری سوال بپرسند و نگران آمدن خواهر و برادرهای نانتی باشند، قبل از اینکه به سوالات فرزندتان در این باره پاسخ بدهید، بهتر است با خودتان صادق باشید و به این موارد فکر کرده باشید. هرگز برای آرام کردن او در مورد این مسائل دروغ نگویید، باید همیشه تلاش کنید تا حقیقت را در بهترین زمان و مکان به آن‌ها بگویید.

6- از حضور پدربزرگ و مادربزرگ برای کاهش استرس طلاق کودکان خود استفاده کنید

تحقیقاتی که طی 25 سال اخیر انجام شده نشان داده که دلگرمی‌ها و حمایت‌های پدربزرگ و مادربزرگ در سازگاری کودک با شرایط جدید تاثیر بالایی داشته است و این ارتباط تاثیرات منفی ناشی از طلاق را به طور چشمگیری کمتر می‌کند. بهتر است به پدربزرگ و مادربزرگ کودک بگویید چه اتفاقی قرار است بیافتد. به آن‌ها بگویید که برای روحیه فرزندتان به کمک آن‌ها نیاز دارید.

خدمات مرکز مشاوره ذهن نو در برابر استرس ناشی از طلاق کودکان

دریافت خدمات مشاوره از متخصصان خانواده لازمه تمامی اعضای خانواده‌هایی است که در آن‌ها طلاق رخ داده، خیلی اوقات شرایطی پیش می‌آید که مهارت‌های فردی شما به حل آن‌ها کمک می‌کند. مشاوران به شما کمک می‌کنند تا آمادگی بیشتری در برابر شرایط غیرمترقبه داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: کاهش استرس طلاق در کودکان با چند راهکار ساده ,
:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: