اوقات فراغت نوجوانان
نوشته شده توسط : ذهن نو

اوقات فراغت نوجوانان از این نظر که فرصتی را برای هویت‌یابی، استقلال‌طلبی و پرداختن به علاقه مندی‌ها و … را ایجاد می‌کند، بسیار حائز اهمیت است. معمولا نوجوانان تمایل دارند که اوقات فراغت خود را در میان دوستان‌شان باشند تا اینگونه ضمن شناخت علایق خود، با یادگیری مهارت‌های جدید به تعریفی از هویت‌شان برسند و به تدریج وارد دوره بزرگسالی شوند. والدین در چگونگی گذراندن اوقات فراغت فرزند نوجوان خود نقش موثری دارند. به طوری که می‌توانند برای هر چه بهتر گذراندن اوقات فراغت فرزند خود، برای انجام کارهای مشترک، برنامه ریزی داشته باشند و ارتباط موثری را با نوجوان‌شان برقرار کنند. در ادامه به تاثیراتی که نحوه گذراندن اوقات فراغت در نوجوان دارد اشاره کرده‌ایم.

 

منبع : اوقات فراغت نوجوانان

اهمییت برنامه ریزی برای اوقات فراغت نوجوانان

داشتن اوقات فراغت برای نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اینکه نوجوانان در اوقات فراغت خود چه کارهایی انجام دهند از آن مهم‌تر است.

در واقع نقش والدین در گذراندن اوقات فراغت فرزند نوجوان‌شان، این است که با مدیریت و برنامه ریزی به آن جهت بدهند تا فرد با پرداختن به کارهای مثبت، بر مهارت‌هایش نیز اضافه کند. نداشتن برنامه ریزی و کنترل بر اوقات فراغت نوجوان می‌تواند زمینه ساز بروز آسیب‌های جدی، دوستی‌های ناسالم و حتی فساد شود.

به عنوان مثال نوجوانان می‌توانند با مدیریت خانواده و علاقه مندی خودشان، در اوقات فراغت ورزش کنند و یا یک زبان جدید بیاموزند. همینطور می‌توانند شروع به یادگیری یک ساز کنند.

برخی از نوجوانان نیز به دلیل عدم توجه و رسیدگی والدین، تمامی اوقات فراغت خود را در جمع دوستی‌های ناسالم سپری می‌کنند و چه بسا به سمت کارهایی همچون سیگار کشیدن نیز کشیده شوند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله روانشناسی نوجوان را بخوانید.

چگونه برای اوقات فراغت نوجوانان برنامه ریزی کنیم؟

سوالی که برای بسیاری از والدین وجود دارد، این است که چگونه برای اوقات فراغت فرزندمان برنامه ریزی کنیم که ضمن اینکه او به کارهای مثبت و مفید بپردازد، مورد علاقه‌اش نیز باشد. برای انجام یک برنامه ریزی درست و دلخواه فرزندتان می‌توانید به نکات زیر توجه کنید :

  • در وهله اول سعی کنید که علاقه مندی‌های فرزندتان را شناسایی کنید و در اوقات فراغت او برای انجام مشترک آن فعالیت‌ها اقدام نمایید.
  • سعی کنید یک مهارت جدید که فرزندتان تمایل به یادگیری آن دارد را باهم بیاموزید.
  • زمان‌هایی را که در خانه وقت دارید، با یکدیگر ورزش کنید. حتی می‌توانید برای پیاده روی کردن با یکدیگر به پارک بروید.
  • کتاب‌های مختلف را برای او بخرید و به بهانه‌های مختلف به او هدیه دهید و یا برای خواندن کتاب‌های جدید و صرف زمانی برای مطالعه به کتاب خانه بروید.

چه فعالیت هایی مورد علاقه نوجوانان است؟

نوجوانان متناسب با ویژگی‌های فردی خود، دارای علاقه مندی‌های متفاوتی نیز هستند که تمایل دارند متناسب با آن‌ها اوقات فراغت خود را پر کنند. وجه اشتراکی که میان تمامی افراد در سنین نوجوانی وجود دارد این است که همه آن‌ها به دنبال تنوع و هیجان هستند و همینطور میل به هویت یابی و استقلال طلبی دارند، به همین دلیل برخی از فعالیت‌های آن‌ها در حین اوقات فراغتشان مشترک است. برخی از این فعالیت ها به شرح موارد زیر است :

  • گذراندن زمان زیادی از اوقات فراغت با دوستان
  • رفتن به میهمانی‌های که دوستانه برگزار می‌شود.
  • بودن در فضای مجازی و گذراندن زمان جهت چت کردن با دوستان و در گروه‌های مختلف
  • دیدن فیلم و سریال جذاب و خارجی
  • رفتن به مکان‌های عمومی مثل پارک‌، سینما، پاساژ و ..
  • انجام فعالیت‌های هنری، ورزشی و …

معمولا دوران نوجوانی، زمان مناسبی برای شکوفا شدن استعداد افراد است. برنامه ریزی برای گذراندن اوقات فراغت و تلاش برای انجام کارهای مثبت و مفید، می‌تواند تاثیر زیادی در آینده و میزان موفقیت آن‎‌ها نیز داشته باشد.

فرصتی مناسب برای ارتباط بین والدین و فرزندان

یکی از اقداماتی که می‌تواند به گذراندن اوقات فراغت نوجوانان مسیر بدهد، برنامه ریزی برای انجام دادن فعالیت‌های مشترک است.

انجام فعالیت‌های مشترک پدر و مادر با نوجوان باعث می‌شود که آن‌ها ارتباط موثر و خوبی را با یکدیگر برقرار کنند. البته باید فعالیت‌ها و کارهایی در نظر گرفته شود که مورد علاقه نوجوان نیز باشد. به عنوان مثال والدین می‌توانند بلیط سینما یا کنسرت تهیه کرده و همراه فرزند خود یک روز عالی را تجربه کنند.

در واقع نقش والدین این است که زمانی که فرزندشان در این سنین حساس قرار دارد، ضمن اینکه با دوستانش وقت می‌گذراند کاری کنند که در بودن کنار خانواده نیز لذت ببرد.

مجدد تاکید می‌کنیم داشتن اوقات فراغت هدفمند اتفاقی نیست و والدین باید برای هر چه بهتر گذراندن آن با فرزندشان صحبت و همراه او برنامه ریزی کنند. با این کار در واقع نوجوان متوجه می‌شود که وجودش باارزش است و به سلیقه او احترام گذاشته می‌شود.

اوقات فراغت نوجوانان فرصتی برای تقویت خانواده

خانواده‌هایی که در آن فرزندان در سنین نوجوانی قرار دارند، می‌توانند دوره بحران زندگی فرزندشان را به عنوان یک فرصت برای کل خانواده تلقی کنند. این جمله به این معناست که گذران اوقات فراغت نوجوان در کنار خانواده باعث می‌شود که کل اعضا ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند.

احساس تعلق به خانواده در نوجوان، او را از پیوستن به دوستی‌های ناسالم نیز منع می‌کند. بنابراین می‌توانید همراه کل خانواه به تماشای یک فیلم مشغول شوید و یا در کنار هم یک روز را به طبیعت بروید.

 

 

اوقات فراغت نوجوانان در میان دوستان

از جمله ویژگی‌های مشترک میان نوجوانان این است که آن‌ها تمایل دارند در میان دوستان و همسالان خود باشند و بیشتر اوقات فراغت خود را در گروه‎‌های دوستانه بگذرانند.

دوست یابی و بودن در جمع‌های دوستانه به دلیل این است که آن‌ها تمایل دارند نسبت به یک گروه احساس تعلق داشته باشند و از طریق تایید و حمایت‌های دوستان خود، هویت خود را پیدا کنند.

بنابراین اگر فرزند شما دوست دارد زمان زیادی را با دوستانش سپری کند، متناسب با سن او طبیعی است. سعی کنید در این زمینه مخالفت زیادی با او نکنید ولی حتما به صورت غیرمستقیم کنترل و نظارت داشته باشید تا فرزندتان وارد دوستی‌های ناسالم نشود.

اهمیت اوقات فراغت در بهداشت روانی نوجوانان

به طور کلی انسان تمایل دارد گاهی به دور از انجام کارهای اجباری، زمانی را به تفریح و سرگرمی اختصاص دهد. اوقات فراغت جزو نیازهای اساسی انسان است که پرداختن به آن در دوره نوجوانی باعث پرورش قوای جسمانی، فکری، اخلاقی و رفتاری فرد می‌شود.

نحوه گذراندن اوقات فراغت در نوجوانان باعث کشف استعدادهای آنان شده و همینطور مانع ایجاد زمینه کج روی و انحرافات نیز می‌گردد. در صورتی که با نوجوان خود در زمینه های مختلف دچار تعارض شده‌اید، حتما مشاوره نوجوان دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اوقات فراغت در نوجوانان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: اوقات فراغت نوجوانان ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: