کنار آمدن با مرگ مادر
نوشته شده توسط : ذهن نو

کنار آمدن با مرگ مادر برای بسیاری از افراد سخت و ناتوان کننده است چراکه اولین و عمیق‌ترین رابطه‌ای که انسان از بدو تولد می‌تواند آن را تجربه کند، ارتباط با مادر است. در جریان این رابطه مفهوم دلبستگی شکل می‌گیرد. این تعامل و دلبستگی در نهایت در نگاه فرد به تمام روابط نزدیک در طول زندگی اثر می‌گذارد. از دست دادن مادر به عنوان منبع اصلی و اولیه دلبستگی در بسیاری از موارد منجر به مشکلات هیجانی متعددی می‌شود. درصورت تداوم این مشکلات سلامت روان فرد به میزان زیادی آسیب می‌بیند. در واقع فوت مادر به عنوان یکی از رویدادهای آسیب‌زای زندگی شناخته می‌شود. به همین جهت برای بسیاری از بازماندگان مشاوره خانواده توصیه می‌شود.

 

منبع : کنار آمدن با مرگ مادر

نحوه کنار آمدن با مرگ مادر با توجه به سن فرزند

هر چقدر سن فرزندان کمتر باشد احتمال آسیب پذیری آن‌ها از این رویداد بیشتر خواهد بود چراکه کودکان کمتر می‌توانند مفهوم مرگ را درک کنند. این مفهوم چهار مولفه اصلی دارد که کودکان تا اوایل دوره نوجوانی نمی‌توانند به فهم کاملی از آن دست یابند.

نخستین مولفه مفهوم مرگ این است که فرد فوت شده دیگر هرگز زنده نمی‌شود و هیچ‌گاه باز نخواهد گشت. مورد بعدی این است که همه موجودات زنده روزی می‌میرند. درباره سومین مولفه می‌توان به این نکته اشاره کرد که فرد فوت شده دیگر نشانه‌های حیاتی ندارد و قادر به انجام اعمالی که در حین حیات خود انجام می‌داده نیست. چهارمین مولفه این است که مرگ به علل متفاوتی رخ می‌دهد.

این ناتوانی در فهم مفهوم مرگ مشکلات بسیاری را برای کودکان رقم می‌زند. تقریبا می‌توان گفت همه کودکان هنگامی که با مرگ مادر مواجه می‌شوند تا هفته‌ها علائمی از اختلالات روان شناختی از خود نشان می‌دهند. آن‌ها ممکن است به شدت مضطرب شوند، بسیار زیاد گریه کنند و به افراد دیگر وابستگی عاطفی شدیدی پیداکنند، دچار بی‌اشتهایی شوند یا به ترس‌های مبهمی دچار شوند.  برای درک بهتر تاثیر مرگ والدین بر کودکان کلیک کنید.

روزهای بی مادری برای کودکان چطور می گذرد؟

این که پس از فوت مادر چه کسی مراقب اصلی کودک خواهد بود و چگونه این کار را انجام خواهد داد، تاثیر بسیاری بر سازگاری کودک خواهد داشت. درواقع، کیفیت حمایت و پرستاری والد در حفظ سلامت روان او و کنار آمدن با این رویداد نقش بسزایی دارد. پس از فوت مادر، این نکته حائز اهمیت است که والد بازمانده چقدر می‌تواند هیجاناتش را مدیریت کند چراکه این مسئله بر نحوه مدیریت هیجانات کودک نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

شیوه خبر دادن در مورد مرگ مادر و توضیحاتی که در مورد علت آن به کودک می‌دهید، بر کنار آمدن او با این رویداد بسیار تاثیرگذار است. پس از اینکه کودک از خبر فوت آگاه شد، باید بداند که در روزهای آینده چه اتفاقاتی روی خواهد داد. برای مثال باید اطلاعاتی در زمینه مراسم‌های پیش رو به او بدهید و به او بگویید که دیگران از او انتظار چه رفتاری خواهند داشت. این مسئله بسیار مهم است که به کودک این فرصت را بدهید که خودش انتخاب کند که آیا می‌خواهد در مراسم تشییع شرکت کند یا خیر.

همچنین توجه به این نکته نیز ضروری است که برای آشنایی کودکان با مرگ نباید از بعضی اصطلاحات رایج استفاده کرد. از به‌کار بردن جملاتی مثل او خوابیده، گم شده، از میان ما رفته است و… برای کودکان خودداری کنیم. به‌کار بردن این اصطلاحات بیشتر آن‌ها را گیج و سردرگم می‌کند.

کنار آمدن با مرگ مادر

به طور کل مقوله سوگ یا از دست دادن عزیزان برای همه افراد هیجانات منفی زیادی را به بار می‌آورد. کنار آمدن با مرگ مادر به عنوان کسی که از کودکی در عمیق‌ترین سطح با او ارتباط برقرار می‌کنیم، بار عاطفی سخت‌تر و سنگین‌تری برای ما ایجاد می‌کند. اگر شما نیز در کنار آمدن با این موضوع، رنج زیادی را تحمل می‌کنید برای تسهیل فرایند سازگاری به نکات زیر توجه کنید. برای آشنایی با روش‌های دلداری دادن به عزادار کلیک کنید.

احساسات خود را به موقع بروز دهید

این نکته بسیار مهم است که شما در هنگام مواجهه با مسئله سوگ به موقع و به اندازه واکنش نشان دهید و از بروز هیجانات خود ترسی نداشته باشید. در واقع اگر شما نتوانید در همان هفته‌های ابتدایی هیجانات منفی خود را ابراز کنید با مسئله‌ای تحت عنوان سوگ تاخیری روبه‌رو خواهید شد. سوگ تاخیری به این معنی است که فرد به دلیل فقدان واکنش‌های عاطفی معمول در مواجهه با سوگ در آینده واکنش‌های بسیار شدیدی را تجربه می‌کند.

کنار آمدن با مرگ مادر | مراحل سوگ را بشناسید و از آن‌ها عبور کنید

به طور طبیعی همه افراد در مواجهه با سوگ یکسری واکنش‌ها از خود نشان می‌دهند. اگر این واکنش‌ها به حالتی مزمن تبدیل نشود و فرد با آگاهی آن‌ها را بخشی از فرایند سازگاری روانی در نظر بگیرد، مشکلی برای فرد داغدیده ایجاد نخواهد کرد.

این مراحل انکار، خشم، چانه زنی و حسرت، احساس غم و اندوه و پذیرش را شامل می‌شود. در واقع در ابتدا افراد نسبت به خبر مرگ دچار انکار می‌شوند. این مسئله به خصوص در مرگ‌های ناگهانی بیشتر اتفاق می‌افتد. فرد داغدیده باور نمی‌کند که با مرگ عزیزش مواجه شده و این مسئله را انکار می‌کند.

پس از آنکه به تدریج باور مرگ در او بیشتر شد احساس خشم را تجربه خواهد کرد. ممکن است بسیار شنیده باشید که افراد می‌گویند ” چرا من؟” درواقع خودشان را مستحق این غم و اندوه نمی‌دانند و از این بابت احساس خشم را تجربه می‌کنند. در مرحله چانه زنی و حسرت فرد به عقب باز می‌گردد. مدام کارهایی که می‌توانست برای متوفی انجام دهد را بررسی می‌کند و به خاطر انجام ندادن آن‌ها حسرت می‌خورد. به دنبال همه این افکار فرد غم و اندوه شدیدی را تجربه خواهد کرد که در نهایت با گذر از آن می‌تواند به پذیرش و سازگاری برسد.

به خود زمان بدهید

مرگ عزیزان به خصوص مادر یکی از رویدادهای آسیب‌زایی است که کنار آمدن با آن در بسیاری از افراد زمان زیادی می‌طلبد. اگر هیجانات و احساس منفی که عملکرد روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا 6 ماه ادامه یابد جای نگرانی نیست اما پس از آن اگر همچنان شما نمی‌توانید به زندگی عادی خود برگردید، یا در مرحله‌ای از سوگ باقی مانده‌اید و احساسات منفی شدیدی را تجربه می‌کنید، حتما برای حل مشکل خود به یک مشاور روان شناس مراجعه کنید. برای آشنایی با راه های تحمل مرگ عزیزان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: کنار آمدن با مرگ مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: