اصول موفقیت
نوشته شده توسط : ذهن نو

آگاهی از اصول موفقیت راهی برای پاسخ به نیاز انسان‌ها در مسیر پیشرفت است. اما معنای موفقیت بسته به هر فرد، تعریف متفاوتی دارد. اکثر انسان‌های موفق به‌جای دنبال کردن مسیرهای از پیش تعیین‌شده، خودشان مسیری به‌سوی هدف خود ساخته‌اند؛ بنابراین نمی‌توان راه کسب موفقیت را به‌صورت مراحلی مشخص تعریف کرد؛ اما می‌توان اصول کلی افرادی که توانسته‌اند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند را بررسی کرد و از آن‌ها ایده گرفت. در صورتی که در زمینه پیشرفت و موفقیت دچار سرگردانی شده‌اید، حتما از خدمات مشاوره آنلاین استفاده نمایید.

 

منبع : اصول موفقیت

معنای موفقیت

طبق نظریه روان‌شناختی مزلو، نیاز به پیشرفت یکی از نیازهای بنیادین انسان‌ها است که ارضای آن باعث کسب احساس آرامشی روانی در فرد می‌گردد؛ اما موفقیت برای هر شخصی معنای منحصربه‌فردی دارد. انسان‌ها بر اساس ارزش‌هایی که بدان باور دارند، فرهنگ و خانواده‌ای که در آن پرورش‌یافته‌اند و تجربیاتی که در زندگی خود کسب کرده‌اند تعابیر مختلفی از موفقیت دارند. از رسیدن به ثروت هنگفت، کسب درجات بالای علمی، گرفتن جایگاه بالای شغلی گرفته تا گرفتن نمره عالی در مدرسه، به دنیا آوردن فرزندی سالم و… ممکن است برای افراد مختلف به معنی موفقیت در یکی از جنبه‌های زندگی باشد.

آدم‌‌های موفق کدام اصول موفقیت را در راس کار قرار داده اند؟

افکار بلند پروازانه

داشتن اعتمادبه‌نفس برای اینکه بتوانید رؤیاهایی فراتر از توان فعلی خود در نظر بگیرید، بسیار مهم است. البته باید بتوانید درجه این بلندپروازی را کنترل کنید تا رؤیاها به‌جای تبدیل‌شدن به اهدافی معقول و منطقی، به توهم‌هایی ساده‌لوحانه بدل نشوند. باید رؤیاهای خود را تبدیل به هدف کرده و برای رسیدن به آن پله‌های کوچک‌تری را در نظر بگیرید.

کشف علایق و استعدادها از اصول اساسی موفقیت

همیشه دنبال کردن اهدافی که علایق و توانمندی‌ها شما را در برمی‌گیرد، لذت‌بخش است. این لذت باعث می‌شود در طول مسیر موفقیت بتوان فراز و نشیب‌ها را بهتر و با آرامش خاطر بیشتری تحمل کرد. همچنین موفق شدن در کاری که به آن علاقه دارید ارزش معنوی بیشتری نسبت به موفقیت در سایر امور برای شما دارد.

نترسیدن از تجربه شکست

افراد موفق از قبل پذیرفته‌اند که شکست‌های کوچک در مسیر اهداف بزرگ امری طبیعی محسوب می‌گردد. مهم‌ترین نکته در هنگام تجربه این زمان‌ها، درس گرفتن از شکست و ادامه دادن اهداف است. باید به یاد داشت که شکست تنها زمانی شکست محسوب می‌گردد که باعث شود دست از اهدافتان بردارید و درجا بزنید.

مثبت اندیشی را در اصول موفقیت خود فراموش نکنید

توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور آمریکا بیان کرده است:

“هیچ‌چیزی نخواهد توانست فردی با نگرش ذهنی مثبت را برای رسیدن به هدفش متوقف کند و هیچ‌چیز نخواهد توانست به فردی با نگرش ذهنی منفی کمک کند.”

همواره دید خود نسبت به توانمندی‌ها، آینده و دنیا را مثبت نگه‌دارید و اجازه ندهید اتفاقات ناخوشایند جهان روی اهداف و افکارتان تأثیر بگذارد. این مهم، از نکاتی است که نیاز به تمرین و تلاش نیاز دارد.

زندگی در زمان حال

زندگی در زمان حال علاوه بر اینکه باعث می‌شود از افسوس خوردن در مورد نتایج گذشته و استرس داشتن در مورد نتایج آینده در امان بمانید، سبب می‌شود تا گام‌های کوچکی که در شروع برای رسیدن به هدف بزرگتان تعریف کرده‌اید را مانند یک برنامه و روتین روزانه انجام دهید. این روش کم‌کم ملکه‌ ذهن شما شده و بعد از مدتی ناگاه متوجه می‌شوید که بدون هیچ مشکلی، نیم یا بیشتر از نیمی از مسیر موفقیت را طی کرده‌اید.

ریسک‌پذیری و خروج از منطقه امن از اصول مهم موفقیت

منظور از منطقه امن وضعیتی است كه فرد از زندگی خود رضایت داشته باشد و برای ایجاد تغییر در وضعیت خود هیچ تلاشی نکند. این حالت به دلیل وضعیت تعادل هیجانی و دوری از استرس، در کوتاه‌مدت وضعیت خوشایندی به‌حساب می‌آید ولی به‌مرور و باگذشت زمان افراد را دچار نوعی رکود و افسردگی خواهد کرد.

افراد موفق همواره در جستجوی اهدافی جدید و ریسک کردن هستند و همین باعث کسب هرچه بیشتر موفقیت‌ها در آن‌ها می‌شود.

اصول اساسی موفقیت در هر کاری چیست؟

همان‌طور که قبل از این گفته شد، مسیر موفقیت هر شخصی منحصربه‌فرد بوده و کاملاً به خود او و هدفی که در نظر گرفته، بستگی دارد. بااین‌حال اصولی کلی برای طی کردن این مسیر وجود دارد که باوجود بدیهی بودن بسیاری از آن‌ها، بازهم از چشم اکثریت مردم پنهان می‌ماند.

این اصول همچون دندانه‌های کلید موفقیت در نظر گرفته می‌شود و توجه نکردن به حتی یکی از آن‌ها به‌منزله از دست دادن یکی از دندانه‌های کلید و درنتیجه بی‌مصرف شدن سایر دندانه‌ها است.

1- تعیین و تعریف دقیق هدف

نوشتن اهداف اولین قدم برای تحقق بخشیدن به آن‌ها است. هدف رؤیایی است که برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی‌شده است و به این طریق از حیطه مسائل بالقوه وارد مسائلی واقعی شده است.

اهداف باید دقیق و شفاف انتخاب شوند. در راستای رسیدن به هدف بزرگ و نهایی طراحی‌شده باشند. همچنین باید زمان‌بندی‌شده باشند تا بتوان بعد از رسیدن به تاریخ از پیش تعیین‌شده، میزان دستیابی به آن را بررسی کرد.

2- تعهد داشتن نسبت به هدف

باید مسئولیت هدفی که تعیین‌شده است را پذیرفت و برای رسیدن به آن جنگید. بی‌توجهی به هدف‌های کوچک برای رسیدن به سایر امور روزمره و پشت گوش انداختن مسئولیت‌های مربوط به آن همان مانعی است که افراد موفق قدرت حل آن را یافته‌اند و پیشرفت کرده‌اند.

3- مشاوره و راهنمایی گرفتن

کمک گرفتن از کسانی که هدفی مشابه هدف شما را طی کرده‌اند، راهی هوشمندانه برای آگاهی از سختی‌های پیش رو و راه‌های مقابله با این موانع و سختی‌ها است. درست است که موفقیت هر شخص و راهی که برای رسیدن به آن انتخاب کرده منحصر به او است؛ اما ایده‌های جدید همواره از دل مسائل قدیمی به دست می‌آیند.

4- آماده کردن وسایل و ابزار لازم برای طی جاده موفقیت

در مسابقات، ابزار و وسایل هر کس یکی از عوامل تعیین‌کننده نتیجه است. این ابزار بسته به نوع هدف هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. مهارت‌آموزی، افزایش دانش، ابزار و آلات اولیه‌ کار و خیلی موارد دیگر که می‌تواند مادی یا غیرمادی باشد، برای رسیدن به آنچه هدف قرارگرفته است، باید تهیه شود.

5- تعادل برقرار کردن بین کار و زندگی

نباید زندگی را وقف رسیدن صرف به یک هدف یا خواسته کرد. حتی خود مسیر و جاده پیشرفت باوجود نتیجه شگفت‌انگیزی که در انتهای خود دارد، پر از زیبایی‌ها و شگفتی‌های نادر و فراموش‌نشدنی است.

6- شکر گذاری و جشن گرفتن برای پیشرفت های هر چند کوچک

بعد از کسب هر موفقیتی در مسیر پیشرفت، هرچقدر هم که این موفقیت کوچک باشد از خود و خالق خود تشکر کنید. طبق مطالعات شکرگذاری دارای نتایجی مثبت بر روی عزت‌نفس و خود شکوفایی گزارش‌شده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه شغلی و فردی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: اصول موفقیت ,
:: بازدید از این مطلب : 171
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: