مهارت های زندگی دارای چه اقسامی است
نوشته شده توسط : ذهن نو

مهارت های زندگی به طور اجتناب ناپذیری برای هر زن و مردی با هر جایگاه اجتماعی لازم و ضروری است. از مهارت‌های زندگی در محیط کار، ارتباط بین فردی، مشکلات شخصی، تحصیل، محیط دوستان و …. استفاده می‌شود. معمولا کسانی که مهارت کافی ندارند دچار سختی‌های زیادی حتی در زندگی روزمره خود می‌شوند. در قدم اول باید این مهارت‌ها را بشناسید و سپس برای ارتقای هر کدام از آن‌ها به ترتیب برنامه ریزی داشته باشید. برای این منظور در ادامه ارکان مهارت‌های زندگی را معرفی کرده‌ایم و برای ارتقای هرکدام می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین فردی استفاده نمایید.

 

منبع : مهارت های زندگی دارای چه اقسامی است

تعریف مهارت های زندگی

مهارت های زندگی یعنی مجموعه رفتارهای افزاینده سلامت جسم و روان که در راستای افزایش سازگاری فرد هست. این مهارت‌های زندگی لازمه پیشرفت و موفقیت افراد در ابعاد مختلف زندگی مثل بعد اجتماعی، زناشویی، شغلی و تحصیلی می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بسیاری از معضلات و اختلالات رفتاری ریشه در نقص‌هایی در مهارت های زندگی دارد. توجه کنید که مهارت‌های زندگی را می‌توان مجموعه‌ای از عادات سازنده و موثر دانست که برای مواجه با چالش‌های زندگی ضروری‌اند.

معرفی مهارت های زندگی

گستره معرفی و تشریح مهارت های زندگی بسیار عظیم است. در ادامه به چند مهارت‌ پایه‌ای و مهم زندگی می‌پردازیم.

مهارت حل مساله

به تجزیه و تحلیل منطقی ابعاد مشکل و یافتن بهترین راه حل احتمالی برای مواجه با آن را مهارت‌حل مساله می‌گویند. آنچه در حل مساله اهمیت دارد مدیریت هیجانات است. غالبا کسانی که شتابزده و از روی هیجانات به دنبال راه حل می‌گردند از تعدادی از ابعاد غافل می‌شوند و در نهایت نمی‌توانند به بهترین راهکار دست یابند. به طور خلاصه حل مساله شامل چند مرحله اصلی است: تعریف و بررسی مساله، بارش فکری، اجرای راه حل و ارزیابی نتایج.

طی این مراحل در ابتدا ممکن است دشوار به نظر برسد اما باتمرین بخشی از روتین ذهن می‌شوند و لازم نیست انرژی زیادی برای طی مراحل صرف کنید. برای آشنایی با راه‌های ارتقای مهارت حل مساله کلیک کنید.

مهارت های زندگی | خودتنظیمی

خودتنظیمی به معنای قرار دادن استعدادها و امکانات یک فرد در مسیر پیشرفت و موفقیت خود می‌باشد. خودتنظیمی همچنین ارتباط مستقیمی با مدریت هیجان، استرس و خشم دارد. این مولفه باعث می‌شود شما به عنوان یک فرد مستقل بتوانید به خودشناسی برسید و با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و امکانات‌تان برای اهداف خود برنامه ریزی کنید.

مهارت تمرکز کردن

تمرکز به معنای کاهش دادن عوامل حواس پرتی و منحرف نشدن از مسیر برنامه ریزی شده می‌باشد. در نظر نگرفتن عوامل محرک محیطی مثل سر و صدا و یا آلارم گوشی نیازمند تمرین است. کسب تمرکز مناسب برای انجام کار فرایندی زمان گیر و نیازمند تلاش است.

مهارت های زندگی | مدیریت روابط بین فردی

مدیریت روابط بین فردی به شکل قابل توجهی بر ایجاد خودپنداره مناسب و افزایش احساس اعتماد به نفس اثر می‌گذارد. یکی از راه‌های افزایش مهارت بین فردی تقویت مهارت‌های کلامی است. استفاده از لحن و بیان مناسب و به کار بردن کلمات به جا می‌تواند در ایجاد یک مهارت ارتباطی کلامی مناسب کمک کند.

انتقاد پذیری

شنیدن تعریف و تمجید برای هر کدام از ما خوشایند است. اما آیا به همان اندازه برای شنیدن نقدها و بیان نقایص هم گوش شنوا داریم؟ باید دیدگاه خود را نسبت به انتقادهایی که می‌شنویم تغییر دهیم. دیگران انتقادها برای کوچک کردن شخصیت شما بیان نمی‌کنند بلکه برای درک مناسب از نقص‌ها و رفع آن‌ها و در نهایت پیشرفت شما مطرح می‌کنند. بنابراین ایجاد ظرفیت برای پذیرش نقد می‌تواند در دراز مدت مسیر رسیدن به موفقیت را هموارتر کند.

مهارت های زندگی | خلاقیت

خلاقیت به معنای توانایی شما در حل مسائل و چالش‌ها به روش‌های تازه و جدید است. از فاکتور خلاقیت یکی از عوامل مهم برای افزایش انگیزه و دور شدن از روزمرگی یاد می‌کنند. طبق تحقیقات روانشناسی، خلاقیت با هوش و نظم افراد ارتباط مستقیمی دارد. برای افزایش خلاقیت باید مسائل خود را از درگاه جدیدی بررسی کنید و در ارائه راهکار، مسیرهای جدیدتری را امتحان کنید.

مهارت درک متقابل

درک متقابل به معنای شناختن احساسات و عواطف طرف مقابل در رابطه می‌باشد. درک متقابل به اصطلاح یعنی با کفش‌های فرد دیگری راه رفتن و او را قضاوت نکردن. کسانی که همدلی مناسبی از خود نشان می‌دهند، غالبا توانایی درک متقابل خوبی دارند. آنان روابط اجتماعی بالاتر و رفتارهای آسیب‌زای کمتری از خود به نمایش می‌گذارند. برای افزایش مهارت درک متقابل باید بر روی رابطه و نیازهای عاطفی طرف مقابل تمرکز کنید. تلاش کنید مهارت گوش دادن خود را تقویت کنید. وسط صحبت فرد مقابل نپرید و سریعا به او راهکار ارائه ندهید.

مهارت جرات ورزی

حتما برای شما نیز پیش آمده که در یک گردهمایی یا دورهمی به دلیل ترس از طرد شدن دیدگاه خود را بیان نکرده‌اید. این ترس ناشی از نقص در مهارت جرات ورزی است. باید بدانید تمام دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها ارزشمند هستند و قرار نیست تمام انسان‌ها خط و مشی فکری یکسانی داشته باشند. گاهی همین تفاوت‌ها و اختلاف نظرها باعث بروز خلاقیت می‌شود. باید سعی کنید آزادانه و مودبانه دیدگاه خود را بیان کنید و ظرفیت نه گفتن را در خود ایجاد کنید.

برای گرفتن نتیجه موثر از هر کاری به برنامه ریزی و کسب مهارت در آن زمینه نیازمندیم. زندگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. زندگی مقوله‌ای است که در عین سادگی نیازمند تدبیر و آموختن مهارت می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آموختن مهارت حل مسئله موثر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: مهارت های زندگی دارای چه اقسامی است ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: