قرص ترامادول 100 و 200 برای چیست
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص ترامادول 100 و 200 دوزهای رایجی از داروی ترامادول هستند که امروزه توسط برخی افراد به خصوص جوانان مورد سوءمصرف قرار می‌گیرند. در واقع ترامادول تنها در برخی شرایط پزشکی برای کاهش دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود. اما به دلیل اعتیادآور بودن این دارو هرگونه استفاده سرخود از آن غیرمجاز است. اگر از این دارو به هر دلیلی مصرف می‌کنید و یا قصد مصرف آن را دارید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات ترک اعتیاد مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد و داروها می‌توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع : قرص ترامادول 100 و 200 برای چیست

 

آشنایی با قرص ترامادول 100 و 200

در واقع ترامادول نوعی داروی افیونی است که همانند سایر افیون‌ها خاصیت تسکین دهندگی دارد. در نتیجه از این دارو در مقادیر بسیار کنترل شده برای کاهش دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. پزشکان معمولا برای دردهای متوسط دوز دارو 50 تا 100 میلی گرم را تجویز می‌کنند. اما در مواردی نظیر جراحی‌های سنگین ممکن است دوز 200 میلی گرم یا بالاتر این دارو نیز تجویز شود.

ترامادول با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز انتقال پیام درد را با اختلال مواجه می‌کند و به همین طریق باعث کاهش درد می‌شود. با این حال از آنجایی که این دارو می‌تواند سطوح انتقال دهنده عصبی سروتونین را افزایش دهد، اثرات ضد افسردگی و بروز سرخوشی مفرط نیز در پی مصرف این دارو دیده می‌شود. همین ویژگی باعث شده که بسیاری از جوانان برای کسب لذت های آنی یا فرار کردن از احساس افسردگی به سوءمصرف این دارو گرایش پیدا کنند. این همان موضوعی است که در جلسات درمان و ترک اعتیاد به آن پرداخته می‌شود.

اعتیاد به قرص ترامادول 100 و 200

سوء مصرف قرص ترامادول 100  در هر دوزی بدون نسخه غیرمجاز است، چرا که این دارو قابلیت اعتیادآوری دارد. به این معنا که به مرور زمان بدن نسبت به دوز پایین‌ترامادول تحمل پیدا می کند و در نتیجه شما مجبور می‌شوید برای کسب اثرات گذشته به مصرف دوزهای بیشتر روی بیاورید. در نهایت این دارو پس ازوابستگی جسمانی و روانی زیاد، در پی قطع کردن قرص ترامادول 100 یا 200 علائم ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد که متخصصان به آن ها سندروم محرومیت از مواد می‌گویند. علائم این سندروم به قدری آزاردهنده می‌شود که فرد با وجود آگاهی از عوارض به مصرف از دارو مصرف می‌کند. برخی از این علائم عبارتند از؛ درد مفاصل و استخوان ها، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، اضطراب و افسردگی. برای رهایی از این شرایط لازم است حتما به یک متخصص مراجعه کرده و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید.

عوارض جانبی قرص ترامادول 100 و 200

ترامادول علاوه بر قابلیت اعتیادآوری همانند هر داروی دیگری به طور بالقوه می‌تواند به بروز عوارض جانبی خاصی بیانجامد. البته همه افراد دچار این عوارض نمی‌شوند. اما اگر پزشک به شما ترامادول تجویز کرده لازم است در پی مشاهده هر یک از علائم زیر با او تماس گرفته و در مورد نحوه قطع یا ادامه دادن دارو با او مشورت کنید. از جمله مهم‌ترین و رایج‌ترین عوارض جانبی قرص ترامادول می توان به سردرد و سرگیجه، خواب آلودگی، حالت تهوع و استفراغ، یبوست و مشکلات گوارشی، احساس خستگی مفرط و خواب آلودگی، زیاد شدن تعریق و خشکی دهان اشاره کرد. البته این عوارض معمولا با گذشت چند روز از بین می روند. اما اگر این علائم به مرور محو نشد یا تشدید گشت لازم است که در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت نمایید.

پیامدها و خطرات ناشی از بیش مصرفی قرص ترامادول 100 و 200

همان طور که گفته شد به دلیل احساس آرامش، تسکین و سرخوشی که در پی مصرف قرص ترامادول ایجاد می‌شود، برخی از افراد به سوءمصرف این دارو دست می‌زنند. این در حالی است که بیش مصرفی این دارو بسیار خطرناک است و می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیری شود. از جمله مهم‌ترین خطراتی که در این شرایط فرد را تهدید می‌کند می توان به موارد زیر اشاره کرد. در صورت بروز هر گونه مشکل در ارتباط با ترامادول هر چه سریع‌تر مشاوره تلفنی دریافت نمایید.

بروز سندروم سروتونین

مصرف قرص 100 ترامادول سطح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. بالا رفتن بیش از حد این انتقال دهنده عصبی بسیار خطرناک است و می‌تواند به بروز علائم ناخوشایندی بیانجامد که به عنوان سندروم سروتونین شناخته می‌شوند. احتمال بروز این سندروم به خصوص زمانی که فرد ترامادول را همراه با داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کند تا حد زیادی افزایش می‌یابد. بالا رفتن ضربان قلب، افزایش فشار خون، افزایش دمای بدن، کاهش هماهنگی حرکتی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، بی قراری، توهم، کاهش هشیاری و خطر مرگ از جمله علائم رایج در سندروم سروتونین هستند. در این شرایط لازم است که در اسرع وقت به اورژانس مراجعه نمایید.

بروز مشکلات تنفسی جدی

در شرایطی که فرد دچار اوردوز با قرص ترامادول می‌شود، برخی علائم تنفسی را نیز تجربه می‌کند. از جمله این علائم باید به کاهش ریتم تنفس و سطحی شدن تنفس اشاره کرد. این مسئله با کاهش سطح اکسیژن خون به بروز علائمی نظیر گیجی، از حال رفتن و کاهش سطح هوشیاری می‌انجامد. دریافت حمایت تهویه‌ای از طریق فوریت‌های پزشکی در این شرایط اهمیت بسیار حیاتی دارد.

سخن آخر

با توجه به خطرات و عوارض ناشی از مصرف قرص ترامادول 100 ، هرگز از این دارو به طور سرخود استفاده نکنید. استفاده طولانی مدت یا بیشتر از دوزهای تجویز شده به بروز وابستگی جسمانی و روانی می‌انجامد. اگر دچار اعتیاد به ترامادول شده‌اید به طور ناگهانی مصرف داروی خود را قطع نکنید. قبل از این کار از یک مشاور روانشناس در مورد روش‌های ترک قرص ترامادول کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

خوشبختانه امروزه درمان‌های مختلفی برای ترک اعتیاد به انواع مواد افیونی ابداع شده است. درمان‌هایی نظیر متادون تراپی به فرد کمک می‌کنند که در طول دوره سم زدایی سندروم محرومیت از مواد را با شدت بسیار کمتری تجربه کند. البته نکته بسیار حائز اهمیت اینجاست که داروهایی نظیر متادون نیز قابلیت اعتیادآوری دارند، در نتیجه هرگز نباید برنامه ترک را به طور خودسرانه آغاز کنید. این کار نه تنها به درمان اعتیاد کمکی نمی کند بلکه منجر به شکل گیری اعتیاد تازه‌ای برای شما می‌شود.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه اعتیاد و داروها می‌توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

برای ترک اعتیاد به قرص ترامادول باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

در مراکز ترک اعتیاد و مراکز مشاوره روانشناسی متخصصینی هم چون روانشناسان و پزشکان به شما کمک می کنند تا با دریافت خدماتی نظیر روان درمانی و دارو درمانی بتوانید وابستگی به قرص ترامادول را کنار بگذارید.

آیا استفاده از داروی ترمادول در دوران بارداری ممنوع است؟

  1. بله قرص ترامادول در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد. در نتیجه اگر متخصص این دارو را به شما تجویز کرده است لازم است در مورد بارداری به او اطلاع بدهید تا داروی دیگری را جایگزین نماید.

 

 

منبع : قرص ترامادول 100 و 200 برای چیست

 

 





:: برچسب‌ها: قرص ترامادول 100 و 200 برای چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: