قطع رابطه با پدر و مادر
نوشته شده توسط : ذهن نو

قطع رابطه با پدر و مادر در بیشتر موارد یک تصمیم هیجانی است که در نهایت باعث سرخوردگی هر دو طرف می‌شود. همزمان با بزرگ شدن و استقلال یافتن فرزندان، پدر و مادر با بحران تازه‌ای مواجه می‌شوند که باعث بروز اختلاف نظرها و تعارضات با فرزندان می‌شود. مدیریت چنین شرایطی نیازمند آموزش و تفکر است. اگر متوجه این تغییرات نباشید دیر یا زود شاهد اختلافات شدید بین فرزندان و والدین می‌شوید. اگر با وجود تمام تلاش‌هایتان تنها راه ممکن را جدایی و قطع رابطه با پدر و مادرتان می‌دانید، پیشنهاد می‌شود حتما برای دریافت مشاوره خانواده اقدام کنید و یا در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

منبع : قطع رابطه با پدر و مادر

علل قطع رابطه با پدر و مادر

در اکثر خانواده‌ها، معمولاً اختلافاتی بین فرزندان و والدین دیده می‌شود. این اختلافات می‌تواند شامل مسائلی همچون تفاوت سلیقه‌ای، اختلاف‌نظر در سبک زندگی و… باشد؛ اما آنچه از خانواده‌های سالم انتظار می‌رود این است که بتوانند بدون ایجاد آشوب، با این تفاوت نظرها کنار بیایند. قرار نیست به خاطر دلایل گفته‌شده جدایی‌های طولانی بین اعضای خانواده بیافتد.

بااین‌حال در برخی خانواده‌ها، تعارضات از مسائل جزئی و قابل‌حل فراتر می‌رود. در این حالت، هویت و شخصیت هر یک از طرفین زیر سؤال برده می‌شود. همین سبب شدت گرفتن هر چه بیشتر مشکلات شده و رفع مشکل و کدورت را به مرحله‌ای می‌رسند که از دید دو طرف غیرقابل‌حل می‌شود. در این موقعیت است که رابطه اعضای خانواده باهم قطع می‌گردد. برای جلوگیری از دعوا با پدر و مادر کلیک کنید. ازجمله عوامل دردسرساز مرتبط با قطع ارتباط فرزندان با پدر و مادر عبارت‌اند از:

تقابل ارزش‌های والدین با فرزندان

ارزش‌های هر شخص شامل باورها و اعتقاداتی می‌گردد که فرد به آن‌ها پایبند است و توقع دارد دیگران نیز حداقل به آن‌ها احترام بگذارند. این ارزش‌ها معمولاً در طی شکل‌گیری هویت و پس از دست‌وپنجه نرم کردن با بحران‌های هویت‌یابی زیادی در یک نفر ایجاد می‌شود.

توهین به این ارزش‌ها، اهانت به کلیت واحد یک انسان محسوب می‌گردد. دردی که از توهین نزدیکان فرد به این ارزش‌ها، به‌خصوص والدین بر جان فرد باقی می‌ماند، بسیار رنج‌آور است؛ بنابراین دور از انتظار نیست که فرد با اشخاصی که به ارزش‌های او بی‌احترامی می‌کنند قطع رابطه کند.

قطع رابطه با پدر و مادر به خاطر تجارب دوران کودکی

بسیاری از فرزندانی که با خانواده و والدین خود قطع رابطه کرده‌اند، علت این کار را تجارب آسیب‌زایی که در گذشته با پدر و مادر خود داشته‌اند عنوان می‌کنند. گاهی ویژگی‌های شخصیتی و خلق‌وخوی پدر و مادر و سبک تربیتی بیش‌ازحد سخت‌گیرانه آن‌ها باعث تنفر کودکان می‌گردند. فرزندان تا زمانی که بتوانند روی پای خود بایستند این شرایط را تحمل می‌کنند.

اما وقتی دیگر به استقلال کافی می‌رسند، دلیلی نمی‌بینند بازهم به این وضعیت ادامه دهند. در نتیجه، بدون کمترین احساس ناراحتی خانه پدری خود را ترک می‌کنند. برای حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

حضور ناپدری یا نامادری

در برخی از منازل به دلایلی همچون فوت یکی از والدین و یا طلاق آن‌ها، شخص دیگری به‌عنوان ناپدری یا نامادری وارد خانواده شده است. این وضعیت از سوی عده‌ای از فرزندان قابل‌قبول و تحمل نیست، به‌خصوص اگر رابطه فردی که جایگاه او تصاحب‌شده با فرزند صمیمی بوده باشد. در این حالت، مشاجرات زیادی بین اعضای خانواده ممکن است ایجاد شود تا حدی که احتمال دارد فرزندان رابطه خود با خانواده را قطع کنند.

قطع رابطه با پدر و مادر و پرآشوب بودن جو خانوادگی

والدینی که مشکلات شخصیتی یا رفتاری دارند، اغلب باعث ایجاد جوی پرآشوب در خانه هستند. اعتیاد والدین و یا مصرف بیش‌ازحد مشروبات الکلی توسط آن‌ها زمینه‌ساز بروز مشاجرات زیاد، آسیب‌های روانی اعضا و نیز مشکلات متنوع خانوادگی می‌گردد. معمولاً فرزندان چنین خانواده‌هایی درصورتی‌که خودشان تشکیل خانواده بدهند، تصمیم می‌گیرند با خانواده خود قطع رابطه کنند. با این کار آن‌ها سعی می‌کنند تا آسیب‌های روحی خود را به خانواده جدیدشان، به‌ویژه کودکان خود تعمیم ندهد.

نتایج قطع رابطه با پدر و مادر

1- احساس بی‌ثباتی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند قطع ارتباط با والدین باعث می‌شود افراد بیشتر احساس آزادی و اختیار داشته باشند. حتی گاهی در کسانی که عضو خانواده‌های آسیب‌زا بوده‌اند، منجر به بهبود سلامت روانی فرد می‌گردد. بااین‌حال قطع روابط خانوادگی باعث احساس بی‌ثباتی، سرگشتگی و استرس نیز می‌شود.

2- فقدان احساس تعلق

ازنظر روانشناسان، قطع پیوندهای خانوادگی نیز نوع خاصی از فقدان محسوب می‌گردد. علاوه بر آن افراد از نعمت بودن در خانواده و استفاده از حمایت‌های عاطفی اعضا محروم می‌گردند. درنتیجه احساس تعلق گروهی در این افراد خدشه‌دار می‌شود.

نحوه برقراری مجدد رابطه با والدین

پذیرش دیدگاه دیگران

یکی از کارهایی که دو طرف باید سعی کنند برای بهبود رابطه خود انجام دهند، تلاش برای در نظر گرفتن و پذیرش دیدگاه‌های طرف مقابل است. هیچ‌کس نمی‌تواند دیگری را به خاطر باورهایی که دارد مورد تمسخر قرار دهد، چراکه هرگز به‌جای او زندگی نکرده است. برای حل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

توافق بر سر منطقه بی‌طرف

لازم است دو طرف رابطه بر سر این موضوع توافق کنند که در محیط خانوادگی از اختلاف‌نظرهای جدی خود صحبت نکنند. این موضوع می‌تواند به‌عنوان نوعی از قوانین مرتبط به خانه مطرح شود. با این کار، تعارضاتی که ناشی از ارزش‌های متفاوت افراد است، جو صمیمی خانوادگی را مخدوش نخواهد کرد.

آموختن مهارت‌های لازم

لازم است مهارت‌هایی که برای بهبود روابط و نیز داشتن خانواده سالم نیاز است توسط اعضای خانواده آموخته شود. ازجمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهارت‌های کنترل خشم
  • مهارت‌های فرزند پروری
  • مهارت‌های ارتباط برقرار کردن مؤثر
  • مهارت‌های رفتاری مناسب در برخورد با دیگران

برای دریافت مشاوره در زمینه والدین و فرزندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: قطع رابطه با پدر و مادر ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: