ریزش سکه ای مو چه درمان هایی دارد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

در ریزش سکه ای مو با ریزش مو در بخشی مشخصی از سر رو به رو هستیم. این اختلال می‌تواند بیانگر استرس واضطراب فرد و یا در موارد شدیدتر مشکلات بیولوژیکی و پزشکی باشد. این مساله نوعی بیماری خود ایمن تلقی می‌شود و از آنجایی که استرس و فشار عصبی به شدت روی سیستم ایمنی موثر است می‌توانیم رد پای ابعاد روانی را در این اختلال مشاهده کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی علل و درمان ریزش موی سکه ای بپردازیم. برای آشنایی با روش‌های درمان استرس شدید کلیک کنید.

 

 

منبع : درمان ریزش سکه ای مو 

 

تعریف ریزش سکه ای مو

ریزش سکه ای مو یا آلوپسی آره آتا به معنی ریزش موضعی و دایره ای موی سر یا نقاط دیگر بدن است. معمولا ریزش موی سکه ای را به شکل ریزش مو به اندازه یک سکه بر روی سر مشاهده می‌کنیم. در بیشتر موارد بعد از مدتی دوباره موها شروع به رشد می‌کنند اما در برخی افراد ممکن است به طاسی کل سر نیز گسترش یابد. این ریزش مو فقط به ناحیه سر محدود نمی‌شود. در ابروها، ریش ها یا حتی مژه ها نیز قابل مشاهده است. پیش آگهی این اختلال به عوامل مختلفی مثل ژنتیک، سیستم ایمنی بدن و سطح استرس بستگی زیادی دارد. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

نشانه ها و علایم ریزش مو سکه ای

اولین علامت این اختلال ظهور نواحی طاسی به شکل دایره بر روی سر است. این نواحی حداکثر به اندازه یک سکه هستند. البته در ریزش سکه ای مو در ریش نواحی معمولا کوچک‌تر از یک سکه هستند. درصدی از افراد مبتلا به این اختلال دچار تغییراتی در ناخن‌ها هم می‌شوند. ممکن است این افراد علایمی مثل قرمز شدن ناخن ها، زبر شدن سطح ناخن‌ها و سست و شکننده شدن ناخن‌ها را نیز تجربه کنند. مساله قابل توجه دیگر این است که موهای اطراف ناحیه طاسی معمولا نازک‌تر از نواحی دیگر هستند.

 

بیشتر بخوانید : اختلالات اضطرابی

 

انواع روش های درمان ریزش سکه ای مو

باید بیان شود که معمولا این بیماری بعد از یک سال و با کاهش علایم استرس روند بهبودی پیدا می‌کند. درمان قطعی و کاملی برای این اختلال پیدا نشده است اما در اینجا به چند درمان پیشنهادی که می‌تواند مناسب باشد اشاره می‌کنیم :

درمان های دارویی

بیماری ریزش مو سکه ای یک بیماری خودایمنی محسوب می‌شود و در اثر حمله نادرست سیستم ایمنی به فولیکول‌ها ایجاد می‌شود. یک روش درمانی برای آن تزریق کورتیکواستروئید است. این دارو باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی و کاهش علائم می‌شود.

داروی دیگر آنترالین است که یک نوع پماد تیره رنگ است. اگر این پماد در محل ریزش مو مالیده شود باعث افزایش رشد موها در آن ناحیه می‌شود.

نور درمانی

استفاده از ترکیب تابش اشعه فرا بنفش تحت نظر پزشک می‌تواند باعث کاهش ریزش مو شود. ساز و کار نور درمانی بدین شکل است که اشعه باعث افزایش التهاب در مناطقی که ریزش مو در آنها رخ داده است می‌شود. بنابراین سیستم ایمنی فولیکول های مو را عامل بیگانه تلقی نمی‌کند و حمله کردن به آن‌ها را متوقف می‌کند.

مدیریت استرس

زمانی که میزان استرس بدن شما زیاد باشد سیستم ایمنی بدن‌تان حساس‌تر شده و ممکن است به عوامل غیربیگانه مثل فولیکول‌های مو حمله کند و شما را دچار این اختلال کند. ریزش موی سکه ای با استرس‌های فیزیکی و روانی موها رابطه مستقیم دارد. استرس هم می‌تواند عامل فعال ساز این اختلال تلقی شود و هم عامل شدت دهنده این اختلال. بر اساس تحقیقات بعضی از افراد بعد از تجربه یک تروما مثل فوت یکی از نزدیکان، طلاق ویا تجربه یک سانحه طبیعی دچار ریزش سکه ای مو شده‌اند.

در روش درمان مبتنی بر استرس، روانشناس سعی می‌کند میزان استرس فرد را کاهش دهد و از این طریق باعث کمرنگ شدن علائم این اختلال شود. از آنجایی که مدیریت استرس نقش مهمی را در بروز علائم ایجاد می‌کند این روش درمانی می‌تواند گزینه ی مناسبی برای کمک به این اختلال باشد. برای آشنایی با عوارض استرس کلیک کنید.

پیشگیری از ریزش موی سکه ای

برای پیشگیری از این اختلال باید علاوه بر بالابردن سطح بهداشت پوست ومو بر سلامت روان خود نیز تمرکز کنید. اگر دوران پر از استرس و تنش را تجربه می‌کنید در جهت تغییر شرایط خود اقدام کنید. در صورت نیاز می‌توانید از مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

سخن آخر

اختلال ریزش سکه ای مو به شکل های مختلف مشهود است. ریزش موها در سر، ریش یا مناطق دیگر بدن رخ می‌دهد. این اختلال در مردان شایع‌تر است ولی این بدان معنا نیست که در زنان مشاهده نمی‌شود. گاها افراد به دلیل ابتلا به این اختلال دچار احساس شرم می‌شوند. اگر شما نیز به این اختلال مبتلا هستید با توجه به نقش کلیدی استرس در این بیماری، پیشنهاد می‌کنیم در کنار پیگیری روش های درمان دارویی از مشاوران و روان شناسان نیز برای کاهش استرس خود کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفنی کنترل استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: ریزش سکه ای مو چه درمان هایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 178
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: