پشیمانی بعد از عقد
نوشته شده توسط : ذهن نو

پشیمانی بعد از عقد موقعیتی است که می‌تواند فشار روانی بسیار زیادی را برای افراد به وجود بیاورد. در این شرایط ممکن است زندگی خود را از دست رفته ببینید یا احساس کنید هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. البته برخی افراد هم هستند که بسیار شتابزده عمل می‌کنند و به محض احساس پشیمانی برای جدایی اقدام می‌نمایند. همه این‌ها در حالی است که باید تامل بیشتری به خرج دهید و برای تعیین سرنوشت زندگی خود عوامل متعددی را بررسی کنید. ما در ادامه در مورد علل پشیمانی بعد از عقد و راهکارهایی که در این شرایط می‌توانید انجام دهید توضیحات جامع‌تری ارائه کرده‌ایم. بهره بردن از مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند تاثیرات زیادی در کاهش پشیمانی بعد از عقد داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید : مراحل ازدواج

 

 

منبع : پشیمانی بعد از عقد

پشیمانی بعد از عقد و علل آن

برخی افراد پس از خوانده شدن خطبه عقد و رسمی شدن ازدواج از تصمیمی که گرفته‌اند پشیمان می‌شوند. آن‌ها اغلب با تغییر رفتار خود این احساس را نشان می‌دهند اما مشکل کجاست؟ چه چیزی باعث می‌شود که شور زندگی جای خود را به تمایل برای جدایی بدهد. ما در ادامه به چند علت رایج در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- تصمیم گیری هیجانی

برخی افراد تحت تاثیر هیجانات پر شوری که دارند دست به انتخاب می‌زنند. آن‌ها ممکن است بدون در نظر گرفتن عوامل مختلف یا سنجیدن عاقلانه اوضاع درخواست فرد مقابل برای ازدواج را قبول کنند. در این شرایط پس از عقد و فروکش کردن عواطف اولیه ناگهان قوه تعقلشان فعال تر می‌شود. در نهایت فرد احساس می‌کند که تازه چشمش رو به حقایق باز شده و انتخابی که انجام داده چیزی نیست که برای ادامه زندگی می‌خواسته است.

2- کمال گرایی افراطی از علل پشیمانی بعد از عقد

برخی افراد کمال گرایی بسیار افراطی دارند. آن‌ها توقع دارند همه چیز در بهترین حالت اتفاق بیافتد و انتظار هیچ گونه شکست و تحمل کوچک‌ترین نقصی را ندارند. این افراد ممکن است قبل از ازدواج تصویر بسیار ایده آلی از همسر خود بسازند اما با رسمی شدن رابطه در ارتباط واقعی با فردی که دوستش داشته‌اند قرار بگیرند. در این شرایط آن‌ها با دیدن کوچک‌ترین عیب و نقصی از جانب فرد مقابل دست خوش نگرانی‌های شدید می‌شوند و ممکن است به طور کل از انتخابی که انجام داده‌اند پشیمان گردند.

3- ناتوانی در مسئولیت پذیری

بسیاری از افراد در دوران مجردی به دلیل سبک تربیتی نامناسب والدین خود هرگز تعهد و مسئولیت پذیری را تجربه نکرده‌اند. این مسئله باعث می‌شود که بعد از عقد احساس کنند تحت فشار بسیار زیادی قرار دارند. این افراد اغلب گزارش می‌دهند که بعد از ازدواج احساس می‌کنند آزادی خود را از دست داده و تمام زندگی شان وقف رابطه با همسر شده است. این موضوع مسلما با ایجاد نارضایتی به احساس پشیمانی منجر می‌شود.

4- ازدواج برای فرار از مشکلات دیگر از علل پشیمانی بعد از عقد

برخی افراد به ازدواج به عنوان راه حلی برای حل مشکلات دیگر نگاه می‌کنند. برای مثال برخی برای فرار از شکست عشقی یا مشکلات روحی نظیر افسردگی به ازدواج روی می‌آورند. این در حالی است که ازدواج نمی‌تواند مسکن دردهای شما باشد و لازم است قبل از تصمیم گیری برای آن خود را از نظر روحی آماده کنید. افرادی که به ازدواج به عنوان یک راه حل برای مشکلات خود نگاه می‌کنند اغلب اندکی پس از عقد می‌فهمند که فشارها بیشتر شده و از همین رو در بسیاری از مواقع از تصمیم خود پشیمان می‌شوند.

5- شک کردن به تعهد و علاقه همسر

دوران عقد زمان بسیار مناسبی است که بتوانید پایه‌های رابطه خود را ساخته و بنای آن را مستحکم کنید. دیدن رفتارهایی از جانب همسر که نشان دهنده عدم تعهد، بی قیدی یا نبود عشق و علاقه در اوست می‌تواند افراد را از تصمیم خود منصرف کرده و باعث شود که از همان دوران عقد تصمیم بگیرند به رابطه خود خاتمه بخشند.

 

بیشتر بخوانید : دوران نامزدی

 

پشیمانی بعد از عقد | در این شرایط چه کار کنیم؟

اگر بعد از عقد به هر دلیلی دچار پشیمانی شدید لازم است برای تصمیم گیری و داشتن اقدام صحیح به چند نکته توجه کنید. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- اجازه دهید هیجاناتتان فروکش کند

هیجانات چه مثبت و چه منفی فرایندهای عالی مغز از جمله تصمیم گیری و قضاوت را مختل می‌کنند. در نتیجه در شرایطی که احساسات شدیدی در شما جریان دارد لازم است ابتدا بر خود تمرکز کنید. برای مثال با استفاده از تکنیک‌های خود آرام سازی یا به کمک یک روانشناس خود را آرام کرده و تلاش کنید تصمیم گیری جدی را به زمانی موکول کنید که از نظر هیجانی به ثبات رسیده‌اید.

2- سود و زیان را بسنجید

تلاش کنید تصمیم به ادامه زندگی یا جدا شدن را به عنوان دو کفه ترازو نگاه کنید. در نظر بگیرید که رفتن در هر مسیر چه پیامدهایی برای شما در پی خواهد داشت و کفه ترازو به چه سمتی سنگین تر است. اگر بتوانید سود و زیان‌های تصمیمتان را در جایی یادداشت کنید به بینش واقع بینانه‌تری در این باره دست می‌یابید.

3- با همسرتان گفت‌وگو کنید

ریشه بسیاری از اختلافات و تعارض‌ها پنهان کردن احساسات ناخوشایند و تلاش نکردن برای گفت‌وگوی سازنده است. در نتیجه اگر چیزی آزارتان می‌دهد در مورد آن با همسر خود صحبت کرده و از اقداماتی نظیر تیکه پرانی، کنایه زدن، قهر و پرخاشگری بپرهیزید. اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید گفت‌وگوهایتان را مدیریت کنید از یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی کمک بگیرید.

4- از یک روانشناس برای افزایش سازگاری روانی خود کمک بگیرید

در بسیاری از موا‌‌‌‌رد مشکل اصلی افراد ناتوانی در سازگار کردن خود با شرایط جدید است. در این موقعیت ممکن است نتوانید ویژگی‌های منفی همسر خود را بپذیرید و با شرایط زندگی متفاوتی که در پیش دارید هماهنگ شوید. برای بهبود این وضعیت و زمانی که بعد از عقد احساس پشیمانی کردید بهتر است به یک روانشناس مراجعه کرده و مشکلات خود را در این باره با او در میان بگذارید.

5- قبل از شروع زندگی تصمیم نهایی‌تان را بگیرید

اگر در دوران عقد پشیمان شده‌اید از فکر کردن به احساسات خود نترسید. اگر مشکل مهمی وجود داشته باشد پایان بخشیدن به زندگی می‌تواند اقدامی شجاعانه باشد که از بروز مشکلات بزرگ تر در زندگی پیشگیری می‌کند. اگر هم مشکل قابل حل باشد با حل و فصل به موقع آن می‌توانید کیفیت زندگی مشترک خود را از همان ابتدا بهبود ببخشید. در نتیجه هرگز سعی نکنید احساسات خود را سرکوب کنید و پیش از اینکه زیر یک سقف بروید تکلیف خود را با احساساتتان مشخص کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تردید در ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا پشیمانی بعد از عقد قابل پیشگیری است؟

بله این مسئله تا حد زیادی قابل پیشگیری است. انجام اقداماتی در جهت رسیدن به شناخت بیشتر از همسر آینده، کمک گرفتن از مشاوره ازدواج قبل از عقد، تمرین مسئولیت پذیری در دوران تجرد و افزایش آمادگی روانی قبل از ازدواج همگی از جمله مواردی هستند که به پیشگیری از پشیمانی بعد از عقد کمک می‌کنند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

 

 

منبع : پشیمانی بعد از عقد





:: برچسب‌ها: پشیمانی بعد از عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: