زندگی سالم چه ویژگی هایی دارد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

چگونه زندگی سالم داشته باشیم؟ برای داشتن یک زندگی سالم نیاز به مراقبت‌های مختلف در زمینه‌های جسمی، روانی، عاطفی و ذهنی داریم. کسی که بتواند با استفاده از یک روش مناسب و برنامه‌ریزی شده زندگی کند و مراقبت‌های لازم را در زمینه‌های گفته شده داشته باشد، زندگی سالم را تجربه خواهد کرد. در ادامه همراه ما باشید تا با راهکارهایی که سبب می‌شود هر انسانی زندگی سالم داشته باشید، آشنا شویم. در صورتی که مسائل حل نشده‌تان مانع از داشتن زندگی سالم می‌شود، حتما از خدمات مشاوره تلفنی روانشناسی استفاده بفرمایید.

 

منبع : زندگی سالم چه ویژگی هایی دارد

راهکارهای داشتن زندگی سالم

همانطور که اشاره کردیم، زندگی سالم در نتیجه برخی مراقبت‌های مختلف در زمینه جسمانی، عاطفی، ذهنی و روانی ایجاد می‌گردد. اگر افراد تلاش کنند از برخی قوانین در زندگی خود پیروی کنند؛ می‌توانند به زندگی سالم برسند. در ادامه به راهکارهایی که منجر به زندگی سالم می‌شود، اشاره کرده‌ایم.

1. متعهد بودن

از جمله فاکتورهایی که سبب پیشرفت هر فردی می‌شود، تعهد است. داشتن تعهد در زمینه‌های مختلف باعث رشد می‌گردد. به عنوان مثال کسی که در زمینه شغلش تعهد دارد، می‌تواند به تدریج و کم کم به جایگاه‌های بالاتری در زمینه شغلی دست پیدا کند.

2. زندگی سالم با قدردانی

همواره شکرگذاری کردن به انسان احساس خوبی می‌دهد. سعی کنید اگر اتفاقات خوبی در زندگی‌تان رخ می‌دهد، به خاطر آن‌ها قدردان باشید. حتی می‌توانید اینکار را با نوشتن انجام دهید؛ میل به نوشتن سبب می‌شود شما اشتیاق بیشتری برای اتفاقات خوب و در نهایت زندگی سالم داشته باشید.

3.تقویت مهارت‌های اجتماعی

تقویت مهارت‌های اجتماعی از دیگر مواردی است که سبب می‌شود، فرد زندگی سالم‌تری را تجربه کند. کسی که از مهارت‌های اجتماعی برخوردار است، توانایی برقراری ارتباط با افراد بیشتری را دارد. مهارت‌های اجتماعی می‌تواند سبب ایجاد موقعیت‌های بهتر در زندگی  فرد شده و رسیدن به جایگاه‌های بالاتر را برای او رقم بزند.

در واقع مهارت‌های اجتماعی، مسیر موفقیت را برای هر فردی هموارتر می‌کند و به او کمک می‌نماید که شادتر و سالم‌تر از همیشه زندگی کند.

برای درک بهتر این موضوع می‌توانید افراد منزوی را در نظر بگیرید که ارتباط خوبی با دیگران ندارند؛ به همین دلیل کمتر در جامعه حضور پیدا می‌کنند و نمی‌توانند پیشرفت داشته باشند.

4. زندگی سالم با برقراری تعادل میان کار و زندگی 

ایجاد تعادل میان کار و زندگی از دیگر عوامل‌ تجربه یک زندگی شاد است. عدم تعادل میان این دو مورد و صرف زمان زیاد برای کار کردن، به مرور باعث ایجاد فرسودگی شغلی می‌شود. در پی ایجاد فرسودگی شغلی فرد نمی‌تواند آنطور که باید از زندگی لذت ببرد.

بنابراین برای داشتن یک زندگی شاد و سالم، افراد باید توانایی ایجاد تعال میان کار و زندگی را داشته باشند و زمان‌هایی را برای استراحت و تفریح کردن با خانواده و دوستانشان اختصاص دهند. این گونه آن‌ها انرژی بیشتری را نیز برای شروع کار خود خواهند داشت.

5.نوشیدن آب

بسیاری از افراد تا احساس تشنگی نکنند، آب نمی‌نوشند، در حالی که هر کس باید به طور متوسط روزانه 8 الی 10 لیوان آب مصرف کند؛ چراکه روزانه بدن از طریق ادرار، تعریق و … مقداری از آب خود را از دست می‌دهد.

60 درصد از بدن انسان از آب تشکیل شده است و از آن برای انجام وظایف بدن همچون دفع ضایعات، حمل مواد غذایی و اکسیژن و … استفاده می‌کند.

کم آبی بدن انسان دارای نشانه‌هایی است که با توجه به این نشانه‌ها می‌توانید متوجه شوید که در طول روز آب کافی مصرف نمی‌کنید. دهان خشک، لب‌های خشک، ادرار کم و پررنگ و … از نشانه‌های کم آبی بدن است. ادرار زیاد، کم رنگ و بدون بو نشان دهنده این است که شما به میزان کافی آب مصرف می‌کنید.

6. خواب کافی و با کیفیت

تاثیر خواب کافی و با کیفیت در داشتن یک زندگی سالم، بسیار زیاد است. کسانی که دچار کمبود خواب هستند، در طولانی مدت گرفتار عوارض بیخوابی شامل چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و … می‌شوند.

نداشتن خواب کافی با تضعیف سیستم ایمنی بدن رابطه مستقیم دارد؛ به این معنا که بدن در برابر بیماری‌های مختلف آسیب‌پذیرتر می‌شود و سریع‌تر از دیگر افراد مریض خواهد شد.

بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم، سعی کنید در طول شب به اندازه کافی بخوابید. برای داشتن خواب کافی و با کیفیت بهتر است قبل از خواب کافئین، نیکوتین، الکل و … مصرف نکنید. در نظر داشته باشید که ممکن است الکل در ابتدا سبب خواب آلودگی شما شود اما باعث ایجاد اختلال خواب می‌گردد.

همچنین می‌توانید برای داشتن خواب کافی و با کیفیت، در طول روز ورزش کنید. ورزش کردن شامل انجام تمرینات هوازی، پیاده روی، دوچرخه سواری و … در جهت افزایش کیفیت خواب بسیار تاثیرگذار است.

7. زندگی سالم با ورزش کردن

در قسمت فوق نیز اشاره کردیم که ورزش کردن می‌تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در داشتن زندگی سالم تاثیرگذار باشد. داشتن ورزش منظم هر روزه مزیت‌های بسیاری را به همراه دارد که در نهایت موجب داشتن یک زندگی شاد می‌شود. از فواید ورزش کردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • افزایش طول عمر
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها
  • داشتن تراکم استخوان بالاتر
  • کاهش وزن
  • و …

8. انجام تمرینات مراقبه

تمرینات مراقبه سبب به آرامش رسیدن و کاهش استرس افراد می‌شود و میزان اضطراب را کاهش می دهد. کاهش استرس و اضطراب در زندگی از عوامل مهم داشتن یک زندگی شاد به شمار می‌رود. برای انجام تمرینات مراقبه سعی کنید از تکنیک‌های ریلکسیشن، شگردهای مراقبه، مدیتیشن و … استفاده کنید.

9.رژیم غذایی مناسب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و متعادل که دارای تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی است، می‌تواند کیفیت زندگی شما را افزایش دهد و به داشتن زندگی سالم کمک کند.

سعی کنید در طول روز از میوه‌ها و سبزیجات شامل اسفناج، کرفس، کاهو، هویج، خیار، گوجه، لوبیاسبز، هندوانه، سیب، کیوی، پرتقال و … استفاده کنید. در مقابل توصیه می‌شود که در کنار مصرف سبزیجات، از خوردن غذاهای فرآوری شده که حاوی نمک بسیار هستند؛ خودداری نمایید.

برای داشتن یک زندگی سالم، شما نیاز به بدن سالمی دارید؛ بنابراین سعی کنید از خوردن غذاهای چرب، شیرین، حاوی کافئین، جوش شیرین و … اجتناب کنید و میزان مصرف آن‌ها را در حد متعادلی نگه دارید. استفاده بی رویه از غذاهای فست فودی شامل سیب زمینی سرخ شده، چیپس، پیراشکی و … می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون را افزایش دهد. بهتر است در رژیم غذایی خود بیشتر از مواد غذایی خام، بخار پز و یا گریل شده استفاده نمایید.

10.مصرف مکمل‌ها

می‌توانید برای اینکه از سلامتی بدن خود اطمینان حاصل کنید، آزمایش بدهید و با مراجعه به پزشک متوجه شوید که نیاز به مصرف کدام مواد معدنی و ویتامین‌ها دارید.

به عنوان مثال ممکن است برخی افراد دچار کمبود ویتامین B12 باشند و به همین دلیل دچار اضطراب و استرس شوند که از عوامل اصلی به خطر انداختن زندگی سالم است. کمبود هر ویتامینی می‌تواند سبب به خطر انداختن سلامتی انسان شود.

11. نفس عمیق

بد نیست بدانید زمانی که شما به صورت عادی نفس می‌کشید تنها یک سوم از ریه‌هایتان پر می‌شود؛ در حالی که نفس عمیق کشیدن تمامی ریه شما را پر از اکسیژن می‌کند. نفس عمیق کشیدن فواید بسیاری دارد که سبب داشتن زندگی سالم می‌شود. از مزیت‌های نفس عمیق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش استرس
  • تقویت ماهیچه‌های شکم و روده
  • تعدیل فشار خون
  • تسکین درد عمومی بدن
  • و …

12.عدم مصرف دخانیات

بدیهی است که مصرف دخانیات در تضاد با سلامتی انسان می‌باشد و زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها شامل سرطلان ریه، سرطان کلیه، سرطان پستان و حمله قلبی است.

در صورتی که تمایل دارید زندگی شاد و سالمی را تجربه کنید، بهتر است مصرف دخانیات را ترک کنید، حتی اگر فکر می‌کنید میزان مصرف شما کم می‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونه زندگی سالم داشته باشیم می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 




:: برچسب‌ها: زندگی سالم چه ویژگی هایی دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: