بی اشتهایی در بارداری
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی اشتهایی در بارداری یکی از مشکلاتی است که منجر به کمبود مواد مغذی در بدن خانم‌های بارداری می‌شوند. از آنجایی که این مسئله هم برای مادر و هم برای جنین مشکل ساز خواهد شد و عواقب تلخی را به همراه دارد باید هر چه زودتر برای رفع آن اقدامات لازم را پیش گرفت. علت اصلی کم اشتهایی در بارداری را می‌توان منوط به تغییرات هورمونی در بدن خانم‌های باردار دانست. در صورت تداوم یافتن این حالت مراجعه به متخصص و استفاده از مکمل‌های غذایی تجویز شده ضرورت می‌یابد. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

 

منبع : بی اشتهایی در بارداری

علت بی اشتهایی زنان در بارداری

علل مختلفی در کاهش اشتها خانم‌های باردار دخیل هستند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوران بارداری کلیک کنید.

جنین فضای بیشتری را اشغال می کند

در برخی مواقع کاهش اشتهای بارداری به این دلیل اتفاق می‌افتد که جنین در مقایسه با ماه‌های اول بارداری بزرگ‌تر شده است و فضای بیشتری را اشغال می‌کند. بنابراین رحم با فشار وارد کردن به قسمت‌های دیگر بدن از جمله معده، فضای کمی باقی می‌گذارد و زمینه ساز کاهش اشتها می‌گردد. سوزش سر دل معمولا بخاطر فشاری است که رحم در نتیجه بزرگ شدن جنین به معده وارد ساخته و باعث شده از محل طبیعی خود خارج گردد.

بی اشتهایی در بارداری | حساسیت به بو

خانم‌های باردار معمولا در طول بارداری خود به ویژه در ماه‌های اولیه بارداری نسبت به بوی غذاها حساسیت پیدا می‌کنند و حالت تهوع و استفراغ به آن‌ها دست می‌دهد. در نتیجه میل کمتری به غذا خوردن دارند. ضمن اینکه حساسیت به بو می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی بدن مادر باشد.

ابتلا به بیماری‌های متناوب، رژیم غذایی نامناسب، استرس و حالت دلشوره، درگیر بودن و داشتن مشغله‌های زیاد از دیگر عواملی هستند سبب کاهش اشتها در زنان باردار می‌شوند.

چگونه می توان با بی اشتهای در دوران بارداری مقابله کرد؟

روش‌های زیر کمک بسزایی برای رفع مشکل بی اشتهایی در بارداری به شما خواهد کرد. حتما مقاله تغذیه مناسب در بارداری را نیز بخوانید.

نوشیدن آب زیاد

بی اشتهایی می‌تواند به دلیل کاهش میزان آب بدن باشد، در نتیجه با نوشیدن آب زیاد میزان اشتها افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که کمبود آب بدن سبب عفونت ادراری و مشکلات کلیه نیز خواهد شد.

جبران بی اشتهایی در بارداری با خوردن غذای مغذی

صرف اینکه معده پر باشد به معنای رژیم غذایی مناسب نخواهد بود بلکه الزاما باید مواد مغذی بخورید و از خوردن مواد قندی و پر کالری اکیدا اجتناب ورزید. بهتر است غذاهایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید که شما را سیر می‌کنند اما احساس پر شدن بیش از حد به شما نمی‌دهند.

ویتامین مصرف کنید

وزن مادر در دوران بارداری نشان دهنده این است که او به حد کافی غذا می‌خورد یا خیر. افزایش زیاد وزن می‌تواند نشان دهنده این موضوع باشد که کالری بیش از حدی دریافت کرده‌اید. در صورتی که با کاهش وزن روبه رو هستید مصرف ویتامین‌ها را فراموش نکنید.

خوردن غذا های خنک

افزایش دمای بدن خانم‌های باردار به واسطه اینکه غذای گرم می‌خورند حالت خفگی به آن‌ها می‌دهد و باعث می‌شود میل کمتری به خوردن غذا نشان دهند. ضمن اینکه گرمای زیاد غذا بوی مطبوع آن را کمتر پخش می‌کند. حال اگر اجازه بدهید غذا کمی خنک‌تر شود قطعا لذت بیشتری خواهید برد.

تنوع برنامه غذایی

خوردن غذاهای تکراری حتی برای افراد عادی نیز مطلوب نیست، چه برسد به خانم‌های بارداری که به علل محتلف اشتهایشان کم شده است. بنابراین با تنوع غذایی میل بیشتری به غذا خوردن پیدا خواهید کرد.

ورزش

به طور حتم بی تحرکی بدن با کاهش میل به غذا مرتبط خواهد بود زیرا ورزش کمک می‌کند که دستگاه گوارش عملکرد بهتری داشته باشد و میل به مصرف غذا افزایش یابد. بهترین نوع ورزش در زمان بارداری، پیاده روی است. یوگا و راه رفتن در آب از دیگر ورزش‌هایی به شمار می‌روند که در عملکرد بهتر بدن در طول مدت زمان بارداری موثر خواهند بود.

با یک مشاور در ارتباط باشید

ارتباط با یک مشاور از زمانی که تصمیم به بارداری می‌گیرید تا زمانی که فرزند خود را صحیح و سالم در آغوش می‌گیرید، بسیار ضروری است. قبل از اقدام به بارداری باید وضعیت جسمی و حتی روحی شما مورد بررسی قرار بگیرد و تمام نیازهای بدن و کمبودهای آن تشخیص داده شده و برطرف شود. در طول دوره بارداری نیز ممکن است شما با مشکلات متعددی از جمله بی اشتهایی درگیر باشید که این مسئله به جنین و شما آسیب می‌زند. مشاور متخصص در این زمینه می‌تواند کمک بسزایی در حل این مشکل به شما نماید تا بتوانید دوباره اشتهای خود را برای تغذیه خود و کودک دلبندتان بدست آورید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

کم اشتهایی چه زمانی لزوم مراجعه به پزشک را فراهم می کند؟

در صورتی که روند بی اشتهایی تا حدی پیش رود که کمبود مواد مغذی برای جنین موجب تاثیرات منفی بر رشد او شود، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

آیا کاهش حجم غذا در مواجهه با بی اشتهایی بارداری تاثیر دارد؟

خانم‌های باردار می‌توانند به جای اینکه وعده غذایی سنگین بخورند، حجم غذای خود را کاهش دهند و در طول هر وعده غذای حجم کم بخورند.

کم اشتهایی بارداری چه تاثیری بر روی جنین خواهد داشت؟

رسیدن میزان مناسبی از مواد غذایی، بر سلامت جنین تاثیرگذار است و امکان دارد که مشکلاتی از جمله نارسایی‌های تنفسی، قلبی، ذهنی و … برای او ایجاد کند.

کاهش اشتها در زمان بارداری چه عوارضی به دنبال خواهد داشت؟

کاهش قند خون، حالت تهوع، احساس ضعف و سرگیجه، عرق سرد، درد مفاصل ، کاهش توانایی در هضم غذا و … از جمله این عوارض است که با افزایش زمان بی اشتهایی و طولانی شدن آن، احتمال بروزشان برای شما بالا می رود.

 

منبع : بی اشتهایی در بارداری

 

 





:: برچسب‌ها: بی اشتهایی در بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: