موفقیت در کنکور با چه روشی امکان پذیر است؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

موفقیت در کنکور هدف بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌هایی است که برنامه‌ای مشخص برای تحصیل و آینده‌شان نظر دارند. در واقع کنکور سراسری برای اغلب افراد، آزمونی سرنوشت ساز است که فتح کردن قله آن کار چندان آسانی نیست. اما راز موفقیت رتبه‌های برتر در کنکور سراسری چیست؟ آن‌ها چگونه توانسته‌اند به این موفقیت دست پیدا کنند؟ مشخصا موفقیت در کنکور سراسری نیازمند برنامه‌ریزی و پشتکار برای عمل به آن است. از جمله قدم هایی که دانش آموزان می‌توانند در مسیر موفقیت خود در کنکور سراسری بردارند، کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی است تا در ابتدا با شیوه صحیح مطالعه آشنا شوند. در ادامه این مقاله سعی داریم به رازهای موفقیت در کنکور بپردازیم. برای رفع ابهامات حتما از مشاوره تحصیلی استفاده نمایید.

 

منبع : موفقیت در کنکور با چه روشی امکان پذیر است؟

 

راز موفقیت در کنکور سراسری

کنکور سراسری مانع بزرگی برای دستیابی به رشته مورد علاقه بسیاری از دانش آموزان است. با اینکه در طی سال‌های اخیر پذیرش در بسیاری از دانشگاه‌ها و رشته‌ها به صورت بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی دانش آموزان انجام می‌شود، اما ادامه تحصیل در رشته‌های پرطرفدار همچون رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی و همینطور رشته‌های پرطرفدار در سایر زیرگروه های آزمایشی در دانشگاه‌های مطرح کشور، نیارمند موفقیت در کنکور سراسری می‌باشد.

نکته‌ای که متقاضیان باید پیرامون کنکور سراسری به آن توجه داشته باشند، این است که درس خواندن برای کنکور باید با شیوه‌های مطالعاتی درست و اصولی انجام شود و با مطالعه برای مدرسه که سوالات غالبا به صورت تشریحی طراحی می‌شوند، متفاوت است.

فهمیدن همین نکته به افراد کمک می‌کند، حتی اگر در مدرسه عملکرد خوبی نداشته‌اند، بتوانند در کنکور به رتبه‌های بالایی دست پیدا کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم به مهم‌ترین رازهای موفقیت در کنکور سراسری اشاره کنیم.

داشتن اعتماد به نفس

اگر از متقاضیان کنکور سراسری هستید و از روحیه و میزان اعتماد به نفس بالایی برخوردارید و خودتان را باور دارید، نیمی از راه موفقیت در کنکور سراسری را طی کرده‌اید. 

این جمله نشان دهنده اهمیت اعتماد به نفس در کسب قبولی در کنکور سراسری است. سعی کنید همواره با انجام برخی فعالیت‌ها اعتماد به نفس خودتان را تقویت کنید و در عین حال از مواردی که باعث تضعیف اعتماد به نفس شما می‌گردد، دوری نمایید.

در این مسیر بهتر است دست از مقایسه خود با دیگران بردارید و تنها عملکرد خودتان را مورد بررسی قرار دهید. اینکه بخواهید خودتان را با دیگر افراد مقایسه کنید، باعث می‌شود تمرکز کافی برای ادامه مسیر پیشرفت نداشته باشید.

کنترل استرس برای موفقیت در کنکور

برای اینکه بتوانید خوب مطالعه کنید و با تمرکز بالایی مطالب را بیاموزید، لازم است که استرس را از خودتان دور کنید. چراکه استرس و اضطراب از عوامل ایجاد اختلال در حافظه است. اختلال در حافظه نیز باعث کاهش روند یادگیری می‌شود.

شاید برای شما هم این حالت پیش آمده باشد که همه مطالب را برای امتحان مطالعه کرده‌اید، اما در زمان پاسخگویی به سوالات امتحان احساس می‌کنید که چیزی را به یاد نمی‌آورید. این دقیقا همان تاثیر استرس بر روی حافظه است که مانع از بازیابی و به یاد آوردن اطلاعات می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود که در هنگام مطالعه برای کنکور سراسری، سعی کنید تمریناتی در جهت کنترل استرس و اضطراب نیز انجام دهید. از جمله تمرین‌های موثر در جهت کاهش استرس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ورزش‌های هوازی
  • ریلکسیشن
  • تمرین‌های ذهن آگاهی

در صورتی که با امتحان راه‌های مختلف، همچنان استرس و اضطراب دارید، توصیه می‌شود به یک روانشناس مراجعه کنید. برای آشنایی بیشتر با روش‎‌‌های مقابله با استرس کنکور کلیک کنید.

برنامه ریزی اصولی

آنچه که دارای تاثیر به سزایی در کسب موفقیت در کنکور سراسری می‌باشد، داشتن برنامه ریزی است. البته هر گونه برنامه ریزی باعث موفقیت داوطلبان نخواهد شد، برنامه ریزی درست و اصولی است که موفقیت در این آزمون را در پی دارد. 

سعی کنید متناسب با زمانبندی که تا برگزاری کنکور سراسری در اختیار دارید، نسبت به برنامه‌ریزی برای مطالعه مطالب اقدام نمایید. اگر تجربه موفقی از برنامه ریزی ندارید و نتوانسته‌اید به نتیجه‌ای که انتظار دارید، برسید؛ حتما برای برنامه ریزی از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. برای اطلاع از چگونگی برنامه ریزی تحصیلی کلیک کنید.

موفقیت در کنکور با اختصاص دادن زمان هایی برای استراحت

در نظر داشته باشید حتما در برنامه‌ریزی مطالعاتی برای کنکور سراسری، زمان‌هایی را برای استراحت اختصاص دهید.

استراحت‌های به موقع و به اندازه میان مطالعه دروس این فرصت را در اختیار شما قرار می‌دهد، تا ساعات مفید مطالعه خود را افزایش دهید.

برای افزایش بازدهی مطالعه و یادگیری، در زمان استراحت به انجام کارهای مورد علاقه خود بپردازید، سپس با دریافت انرژی بیشتر مجدد و بدون خستگی، به مطالعه دروس بازگردید.

داشتن خواب کافی

خواب کافی باعث بهبود عملکرد مغز و تحکیم حافظه می‌شود. برنامه ریزی شما باید به گونه‌ای باشد که مجبور نباشید برای مطالعه کردن بیخوابی بکشید. 

توصیه ما به شما این است که حتما برای افزایش بازدهی و ساعات مطالعه مفید، در طول شبانه روز خواب با کیفیت و کافی داشته باشید. خواب کافی از خستگی در طول روز نیز جلوگیری می‌کند و تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

موفقیت در کنکور و افزایش ساعات مفید مطالعه

برخی از دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور سراسری، گمان می‌کنند هر چه ساعت مطالعه بیشتری داشته باشند، یعنی دارای عملکرد بهتری نیز هستند.

در صورتی که ساعت مطالعه بالا به معنای ساعت مطالعه باکیفیت نیست. سعی کنید هر زمانی را که به درس خواندن اختصاص می‌دهید، مفید باشد. مفید بودن ساعت مطالعه به معنای دریافت بازدهی از آن و یادگیری مطالب خوانده شده است. بهتر است برای این امر در زمان مطالعه عواملی که باعث حواس پرتی شما می‌شود را از خود دور کنید و تنها بر روی مطالعه دروس تمرکز نمایید.

خلاصه نویسی

بدیهی است برای آنکه بتوانید مطلبی را خوب یاد بگیرید و در حافظه نگه دارید، باید بارها آن را تکرار کنید. می‌توانید مطالب مهم را به صورت خلاصه نویسی در دفتری گرد آوری کنید و با اختصاص زمان‌هایی کوتاه آن‌ها را مرور و مطالعه نمایید.

شناسایی منابع مناسب

از مهم ترین رازهای موفقیت در کنکور سراسری شناسایی منابع مناسب و حل تست ها و سوالات استاندارد است. برای اینکار لازم است در کنار مطالعه کتاب‌های درسی، از طریق پرس و جو از افراد موفق در کنکور نیز برای هر کدام از دروس، یک کتاب کمک آموزشی و تست زنی تهیه نمایید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه موفقیت در کنکور می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی تحصیلی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدال

چه عواملی سبب موفقیت در کنکور سراسری می‌شود؟

موفقیت در کنکور سراسری هدف بسیاری از داوطلبان کنکور است. برای موفقیت در این آزمون لازم است قبل از هر چیزی تلاش، پشتکار و اراده داشته باشید. از مهم‌ترین عوامل موفقیت در کنکور سراسری داشتن برنامه‌ریزی درست و اصولی، اختصاص زمان‌های برای استراحت و خواب، استفاده از تکینک های مطالعه دروس برای کنکور سراسری همچون خلاصه نویسی و … است.





:: برچسب‌ها: موفقیت در کنکور با چه روشی امکان پذیر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: