فرزند سالاری
نوشته شده توسط : ذهن نو

فرزند سالاری معضلی است که از دیدگاه والدین چندان مساله جدی به نظر نمی‎‌رسد. حتما شما نیز با والدینی مواجه شده‌اید که تصمیم گیری امور خانواده را به فرزند خود می‌سپارند. فرزندان در این خانواده‌ها برای رسیدن به اهداف‌شان تلاشی نمی‌کنند زیرا می‌دانند والدین آن‌ها به هر قیمتی هر آنچه بخواهند برای‌شان فراهم می‌کنند. اما چالش اصلی زمانی ظاهر می‌شود که این فرزندان به جامعه پا گذاشته و نقش اجتماعی بگیرند. زیرا قرار نیست جامعه نیز مانند والدین‌شان تمام خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند. عدم مسئولیت پذیری، خودشیفتگی، ناتوانی در حل مساله، وابستگی مالی، عجول بودن، ناتوانی در برخورد با مسائل و…. از جمله مشکلات این افراد خواهد بود. برای بررسی و تغییر این وضعیت می‌توانید مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

منبع : فرزند سالاری

 

 

تعریف فرزند سالاری

فرزندسالاری به معنای محور قرار گرفتن تمایلات و خواسته‌های فرزندان بدون در نظرگرفتن مصلحت افراد دیگر اعضای خانواده برای تصمیم‌گیری در امور می‌باشد. در خانواده فرزندسالار شاهد مشورت و گفتگو مناسب نیستیم؛ زیرا تمام امور خانه و خانواده بر محور خواسته‌های فرزند می‌چرخد. نکته قابل تامل در این باره این است که والدینی که سبک فرزند سالاری را برای تربیت فرزندان خود پی می‌گیرند معمولا در خانواده‌ای رشد یافتد که به میزان کافی به نیازهایشان توجه نشده است. در واقع آن‌ها به دلیل تجربه چنین رنجی تمایل دارند تمام نیازهای فرزندانشان را به شکلی افراطی ارضا کنند. برای درک بهتر مساله مقاله اهمیت خانواده را بخوانید.

هشدارهایی در مورد فرزند سالاری

همانطور که در مقالات مردسالاری و زن‌ذلیلی نیز اشاره کردیم زمانی که تعاملات بین افراد خانواده از حالت تعادل خارج می‌شود و شکل افراطی به خود می‌گیرد، باید انتظار به وجود آمدن معضلاتی را در آن خانواده داشت. فرزند سالاری نیز یکی از عوارض توجه بیش از حد به نیازهای فرزندان است که آسیب‌ها و خطراتی را برای خود فرزندان و دیگر اعضای خانواده در پی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. پیشنهاد می‌شود مقاله ملاک های خانواده سالم را بخوانید.

تحمیل فشار بیش از حد بر والدین

ارضای افراطی نیاز فرزندان بی شک نیازمند تحمیل فشار روانی و جسمی بر والدین می‌باشد. این فشارها به مرور باعث کاهش سطح سلامت روان والدین می‌شود و علاوه بر آن زمینه بروز اختلالات روانشناختی مثل اختلالات اضطرابی و افسردگی را ایجاد می‌کند.

فرزند سالاری و ایجاد ضعف شخصیتی در فرزند

در خانواده‌های فرزندسالار معمولا شاهد فرزندانی با اعتماد به نفس کاذب و مهارت تاب‌آوری و خودکارآمدی اندک هستیم. به بیان دیگر والدین در این خانواده‌ها معمولا مسئولیتی را به فرزندان محول نمی‌کنند تا مبادا فرزندان‌شان سختی نکشند. اما این کار باعث عدم رشد توانایی حل مساله و یا مهارت تاب آوری در فرزندان می‌شود. بی شک کودکانی که توانایی خودکارآمدی و حل مساله را در سنین رشد کسب نکند در آینده نیز در امور مختلف استقلال کافی را از خود نشان نخواهند داد. بنابراین ایجاد وابستگی در این فرزندان نسبت به دیگر فرزندان به شکل برجسته‌ای بیشتر است.

تکنیک های مقابله با فرزند سالاری

تصمیم گیری‌ها را با مشورت جلو ببرید

در خانواده‎های فرزند سالار معمولا تصمیم گیری‌ها منوط به نظر و تمایل فرزندان است. از این رو مشورت با تک تک اعضای خانواده قبل از تصمیم گیری و جمع‌بندی نظرات و اعلام آن توسط پدر خانواده علاوه بر کاهش فرزند سالاری باعث تقویت اقتدار پدر می‌شود و از این طریق نیز اثر مطلوبی بر تربیت فرزندان دارد.

گاهی در برابر تمایلات فرزندان نه بیاورید

یکی از معضلات فرزندان این خانواده‌ها این است که به ندرت از والدین در برابر تقاضاهای خود نه می‌شنوند. همین عامل باعث زمینه سازی برای شخصیت خودشیفته در این فرزندان می‌شود. بنابراین زمانی که فرزندانتان از شما درخواستی دارند شرایط و امکانات را در نظر بگیرید و اگر تحقق تمایل آن‌ها ممکن نیست به راحتی به آنها نه بگویید.

هنگام رد درخواست‌شان حتما دلیل آن را ذکر کنید

درست است که باید بتوانید به فرزندان خود راحت نه بگویید، ولی این بدان معنا نیست که دلیل نه گفتن‌تان را برای آن‌ها ذکر نکنید. شرح و تبیین شرایط‌تان می‌تواند علاوه بر تقویت حس همدلی واقع گرایی را نیز در فرزندان‌تان افزایش دهد.

مسئولیت‌ها را مشخص کنید

مسئولیت دادن به فرزندان پدیده ایست که معمولا در خانواده‌های فرزندسالار انجام نمی‌شود. دلیل این مساله به ترس والدین از سختی کشیدن فرزندان در قبال مسئولیت‌ها و وظایف است. اما واقعیت چیز دیگری است. زمانی که به فرزندان خود مسئولیتی را محول می‌کنید در واقع در حال تلاش برای افزایش مهارت خودکارآمدی و در نهایت افزایش عزت نفس و خودباوری او هستید. پس از دادن مسئولیت‌های مطابق با توانایی‌های فرزندان‌تان به آن‌ها نهراسید.

قوانین را جدی بگیرید

هر نظام هدفمندی نیازمندی قوانینی برای هدایت بهتر است. خانواده نیز از این قاعده مستنثنی نیست. قانون گذاری و تعهد به پایبند بودن به قوانین باعث تقویت وجدان و وظیفه شناسی فرزندان‌تان می‌شود. قوانین باید جدی باشند و در درجه اول خوتان به آن‌ها متعهد باشید. مثلا اگر قانونی در مورد استفاده از تلویزیون برای فرزندان‌تان وضع می‌کنید تحت هیچ شرایطی آن را زیر پا نگذارید. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای قوانین در خانه کلیک کنید.

سخن آخر

ممکن است بعد از مطالعه این مقاله تصمیم بگیرید سبک فرزندپروری خود را تغییر دهید. در این صورت لازم است بدانید تغییر این سبک یک شبه ممکن نیست و در ابتدا ممکن است با آشفتگی و حتی پرخاشگری فرزندتان مواجه شوید. لازم است مدتی این شرایط را تحمل کنید و تسلیم نشوید. در صورت نیاز می‌توانید از مشاورین و متخصصین در زمینه خانواده مشورت بگیرید و مسیر تغییر سبک تربیتی خود را هموارتر کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: فرزند سالاری ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: