دلایل ناباروری مردان
نوشته شده توسط : ذهن نو

درباره دلایل ناباروری مردان چه می‌دانید؟ ناباروری یعنی عدم توانایی باروری پس از یک سال تلاش و رابطه جنسی محافظت نشده به قصد باردار شدن؛ امروزه حدود 10 تا 15 درصد زوج‌ها دچار ناباروری هستند. دلیل ناباروری می‌تواند مربوط به مرد، زن یا هردو باشد. از آنجایی که ناباروری دغدغه بسیاری از زوج‌هاست، در سال‌های اخیر درمان‌های مختلفی برای این مشکل به وجود آمده‌اند. طبق نظر متخصصان اولین قدم در درمان ناباروری شناخت و کشف عوامل آن است. معمولا در مردان مشکل ساخت و انتقال اسپرم سبب ناباروری می‌شود و درزنان مشکلات مربوط به رحم و تخمک گذاری. در یک سری موارد مشکلات عصب شناختی و روانی مانند استرس نیز در ناباروری دخیل‌اند. اگر ناباروری دغدغه شما و همسرتان است به دنبال بالا بردن اطلاعات خود در این خصوص باشید چرا که آگاهی اولین قدم درمان است. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

 

منبع : دلایل ناباروری مردان

بررسی آمار و دلایل ناباروری میان مردان

در 40درصد موارد مشکل ناباروری از مرد است و در 40درصد دیگر مشکل ناباروی اززن است یعنی احتمال ناباروری میان زنان‌و مردان متاهل مساوی است. در حدود 20 درصد زوج‌ها هر دو طرف به مشکلات ناباروری دچارند.

مشکلات ناباروری به مشکلاتی اطلاق می‌شوند که در عدم شروع و تداوم بارداری موثرند. معمولا برای ناباروری مدت یک سال مبنا قرار می‌گیرد یعنی اگر زوجی به مدت یک سال بدون وسایل پیشگیری کننده نظیر قرص و کاندوم رابطه جنسی برقرار کند و بارداری اتفاق نیفتد پس احتمالا مشکلی وجود دارد.

درزنان بالای 35 سال این مدت، شش ماهه است یعنی اگر زنی که بیش از 35 سال سن دارد، به مدت 6 ماه رابطه جنسی بدون پیشگیری داشته باشد و باردار نشود باید برای درمان اقدام کند.

درمان به موقع باروری در بیشتر موارد موفقیت آمیز است. تا جایی که از نظر بیشتر متخصصان دیگر ناباروری وجود ندارد مگر این که در زمان مناسب اقدام نشده باشد.

دلایل ناباروری میان مردان

در مردان مشکلات تولید و انتقال اسپرم و همچنین مشکلات جنسی و هورمونی از دلایل شایع ناباوری می‌شود. برخی عوامل محیطی و برخی بیماری‌ها نیز از دلایل ناباروری مردان هستند. از نشانه های ناباروری در مردان می‌توان به تورم، کوچکی، درد و سفتی بیضه‌ها اشاره کرد. تغییر در رشد موها و کاهش شدید میل جنسی نیز می توانند از نشانگان وجود مشکل ناباروری میان مردان باشند. در ادامه به بررسی دلایل و عوامل ناباروری مردان می‌پردازیم.

مشکلات مربوط به اسپرم

-اختلال در تولید اسپرم: پایین بودن تعداد اسپرم، کم تحرکی اسپرم‌ها، شکل غیرطبیعی اسپرم‌ها، نابالغ بودن اسپرم

-اختلال در انتقال اسپرم: انسداد مسیر اسپرم (اسپرم به آب منی نمی‌رسد)، مشکلات جنسی مانند زودانزالی یا انزال برگشت دهنده

وجود مشکلی در ناحیه بیضه‌ها: واریکوسل (اتساع و پیچ خوردگی سیاهرگ‌های اطراف بیضه)، خارج شدن کامل بیضه‌ها از شکم، رشد نامناسب بیضه، جراحی بیضه، بیضه نزول نکرده، بسته شدن و انسداد مجاری بیضه ها، فتق بیضه و…

عفونت، اختلالات و بیماری ها از دلایل ناباروری مردان

-اختلالات هورمونی:  اختلال در هورمون‌های جنسی یا هورمون‌های هیپوفیز

-مشکلات ساختاری: ناهنجاری مادرزادی در شکل دستگاه تناسلی، کوچک بودن بیضه

-عفونت: اوریون، سل، عفونت‌های جنسی و مقاربتی مانند سوزاک

-بیماری: سرطان و شیمی درمانی، دیابت، اضافه وزن، تیروئید، فیبروز سیستیک اختلال در هورمون‌های هیپوفیز یا هورمون‌های جنسی بیماری‌های تب دار زولانی یا بیماری‌هایی که سبب ترشحات غلیط می‌شوند.

-اعتیاد و سو مصرف مواد: مصرف سیگار، الکل، ماری جوانا، تریاک، کوکائین، حشیش، شیشه و …

-مصرف برخی داروها و انجام برخی درمان‌ها مانند پرتودرمانی

عوامل محیطی

-وارد شدن ضربه به اندام تناسلی

-مواجهه مداوم با آفت کش‌ها، ترکیبات شیمایی رادیواکتیو

– تماس مداوم با مواد مخربی مانند مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل و …

-قرار گرفتن مداوم در معرض گرما و حرارت

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ناباروری موقتی چیست؟

گاهی زنان یا مردان به خاطر مصرف برخی داروها یا درمان‌های خاص دچار ناباروری موقتی می‌شوند. این مشکل معمولا با قطع دارو و یا درمان حل می‌شود.

آیا فشار روانی بر روی ناباروری تاثیر گذار است؟

بله. هرگونه فشار روانی و استرس می‌تواند اندام‌های داخلی بدن از جمله دستگاه تولید مثل را دچار مشکل کند.

بین افزایش سن و ناباروی چه رابطه ای وجود دارد؟

هرقدر سن بالاتر برود ناباروری بیشتر می‌شود. مردان هرچقدر پیرتر می‌شوند، تعداد و کیفیت اسپرم‌های‌شان پایین می‌آید و زنان هرچقدر بیشتر پیر می‌شوند بیشتر به یائسگی و از کار افتادن سیستم تولید مثل نزدیک می‌شوند.

 

 

منبع : دلایل ناباروری مردان

 

 





:: برچسب‌ها: دلایل ناباروری مردان ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: