به هم خوردن ساعت خواببه هم خوردن ساعت خواب
نوشته شده توسط : ذهن نو

به هم خوردن ساعت خواب به طور مستقیم بر روی سلامت جسم و روان انسان تاثیر منفی دارد. ساعت خواب و بیداری انسان‌ها به‌طورمعمول به‌وسیله الگوهایی مانند روشنایی و تاریکی هوا تنظیم می‌شود؛ اما گاهی، برخی از افراد دچار آشفتگی و بی‌نظمی‌هایی در چرخه خواب و بیداری خود می‌شوند. در این حال گفته می‌شود که شخص دچار به هم ریختگی خواب شبانه‌روزی شده است. درصورتی‌که این شرایط ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی و روانی متنوعی در اشخاص شود؛ بنابراین لازم است با افزایش آگاهی در این زمینه و آشنایی با روش‌های درمانی، از بروز این مسائل جلوگیری کرد. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

 

منبع : به هم خوردن ساعت خواببه هم خوردن ساعت خواب

 

 

چه زمانی به هم خوردن ساعت خواب مشکل ساز می‌شود؟

وظیفه تنظیم ساعات خواب و بیداری در بدن انسان به عهده غده‌ای در مغز به نام هیپوتالاموس است. هیپوتالاموس چرخه خواب و بیداری بدن را به‌صورت یک سیکل 24 ساعته ایجاد می‌کند. درصورتی‌که به دلایل مختلف این ریتم دچار به هم ریختگی شود، فرد دچار اختلالات خواب گشته و ممکن است تأثیرات ناخوشایندی روی فعالیت‌های معمول او مشاهده شود. علل بروز به هم خوردن ساعت خواب می‌تواند درونی یا بیرونی باشد که باید بررسی گردد. برای آشنایی با علت بی خوابی کلیک کنید.

انواع مشکلاتی که باعث به هم خوردن ساعت خواب می شود

معمولاً نوجوانان ترجیح می‌دهند تا دیرهنگام بیدار بمانند و در عوض روز بعد دیر از خواب بیدار شوند؛ اما اگر به هر علتی نتوانند کم‌خوابی شبانه خود را جبران کنند، به‌مرور از کیفیت عملکردشان کاسته می‌شود. همچنین در افراد مسن عکس این قضیه اتفاق می‌افتد؛ زودتر از خواب بیدار می‌شوند و درنتیجه زودتر و در ابتدای شب به خواب می‌روند؛ بنابراین به‌طورکلی می‌توان دلایل مختلفی برای به هم خوردن ساعت خواب عنوان کرد.

لازم به ذکر است که آنچه این مشکلات را تبدیل به اختلالی نیازمند به درمان می‌کند، ایجاد اختلال در عملکرد روزمره افراد است. در ادامه اصلی‌ترین دلایل به هم خوردن ساعت خواب که ناخودآگاه ایجاد می‌شوند را نام برده‌ایم.

اختلال خواب ناشی از زود بیدار شدن

افراد مبتلا به این اختلال اوایل صبح از خواب بیدار می‌شوند و دیگر به خواب نمی‌روند. این حال معمولاً باعث می‌شود آن‌ها به‌مرور دچار خستگی و خواب‌آلودگی در طول مدت روز شده و کارایی خود را در فعالیت‌های روزمره خود از دست دهند. درنتیجه در همان اوایل شب به خواب می‌روند و این چرخه به‌طور مکرر برایشان ادامه می‌یابد.

اختلال خواب ناشی از دیر خوابیدن

عده‌ای از افراد، ساعاتی بعد از نیمه‌شب به خواب می‌روند؛ این در حالی است که صبح نیز مجبورند زود از خواب بیدار شوند. درنتیجه نمی‌توانند به میزان خواب و استراحت مورد نیاز خود دست پیدا کنند و کارایی روزانه خود را به‌مرور از دست می‌دهند.

نامنظمی ریتم خواب و بیداری

برخی از افراد دچار آشفتگی‌هایی در ریتم شبانه‌روزی خود می‌شوند؛ به این صورت که ممکن است چند روز پیاپی بی‌خواب شود. به دنبال این موضوع دچار خستگی و خواب‌آلودگی در این مدت می‌گردد و درنتیجه چند روز بعد را به‌صورت مداوم به خواب‌آلودگی دچار می‌شود.

علل به هم ریختگی ساعت و چرخه خواب و بیداری

علل مختلفی می‌تواند در بروز اختلالات خواب نقش داشته باشند. این علت‌ها می‌توانند درونی یا بیرونی باشند. به‌علاوه، بسته به اینکه در هر شخص چه دلیلی موجب مشکلات خواب شده، روش‌های درمانی متفاوتی کمک‌رسان خواهد بود؛ بنابراین آگاهی از دلایل این بی‌نظمی‌ها در افراد بسیار پراهمیت است. پاره‌ای از رایج‌ترین علل به‌هم‌ریختگی خواب شبانه‌روزی به شرح زیر است:

قرارگیری بیش‌ازحد در برابر نور

قرار گرفتن در معرض نور به‌طور افراطی باعث می‌شود پیام‌هایی از طرف مغز برای بی‌خوابی صادر شود. منابع نوری به‌ویژه نور مستقیم تلفن همراه و تلویزیون ازجمله دلایلی هستند که در هنگام شب باعث بی‌خوابی افراد می‌گردند.

به هم خوردن ساعت خواب به دلیل فعالیت‌های هورمونی

گاهی عدم وجود تعادل در ترشح و میزان هورمون‌های مسئول چرخه خواب و بیداری باعث به وجود آمدن اختلالات خواب می‌گردد. در این حالت باید احتمال اختلال در عملکرد غدد مربوطه و نیز آسیب مغزی مورد بررسی قرار گیرد.

بارداری و فشار روانی ناشی از آن

بارداری در زنان پدیده‌ای است که علاوه بر تغییرات هورمونی، باعث ایجاد تنش‌هایی روانی و جسمی نیز در مادران می‌گردد. این موضوع می‌تواند باعث بر هم خوردن چرخه خواب و بیداری در این افراد گردد. برای آشنایی بیشتر با روش های تنظیم سیکل خواب کلیک کنید.

نتایج ناشی از به هم خوردن ساعت خواب

  • خواب‌آلودگی و کسل بودن در طول روز
  • خستگی و نداشتن تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • کاهش توانایی حل مسئله
  • کاهش ظرفیت تحمل فشار روانی
  • افزایش حالت پرخاشگری و عصبانیت

درمان به هم ریختگی ساعت خواب و بیداری

مراجعه به متخصصان

بر اساس اینکه علت مشکلات خواب ناشی از بیماری‌های جسمی باشد یا مسائل روان‌شناختی و استرس، لازم است از راهنمایی‌های پزشکان یا روانشناسان متخصص در این حوزه استفاده کرد. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

به هم خوردن ساعت خواب و استفاده از دارو

گاهی ممکن است برای درمان و بهبود عوارض ناشی از اختلالات خواب، از درمان دارویی استفاده کرد. در این شرایط، مصرف دارو باید حتماً زیر نظر متخصص انجام گیرد تا احتمال بروز اشکال در عملکردهای دیگر فرد به وجود نیاید.

انجام حرکات تن آرامی قبل از خواب

با انجام تمرینات مربوط به تن آرامی، می‌توان خود را از تنش‌ها و فشارهای روانی روزمره رها کرد. این کار باعث می‌شود تا بدن نیز در حالت آرامش قرار گیرد و مغز کم‌کم دستور خواب را صادر کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب و مشکلات مربوطه به آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: به هم خوردن ساعت خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: