مراقبت از سالمندان
نوشته شده توسط : ذهن نو

مراقبت از سالمندان متناسب با شرایط و وضعیت روحی و روانی آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. طی سال‌های اخیر شرایط بهداشتی و درمانی بهبود پیدا کرده است و از سویی دیگر با افزایش امید به زندگی افراد سالمند، شاهد رشد جمعیت سالمندان می‌باشیم. دوره سالمندی از دوره‌های مهم و حساس در زندگی هر کسی است که با سیر طبیعی تغییرات فیزیولوژیکی و روانی همراه می‌باشد. همین تغییرات سبب ایجاد تفکراتی منفی در مورد دوران پیری همچون تنهایی، بیماری، ناتوانی و از کارافتادگی شده است. به همین دلیل بهتر است فرزندان آگاهی خدود را در مورد این دوران و مراقبت‌های لازم در آن افزایش دهند تا بتوانند به بهبود سطح زندگی پدر و مادر خود کمک کنند. در ادامه با نکات مراقبت از سالمندان آشنا شویم. در صورتی که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستید، حتما از مشاوره خانواده دریافت کنید.

 

 

منبع : مراقبت از سالمندان

 

مراقبت از سالمندان

عوامل مختلفی همچون بهبود شرایط پزشکی و درمانی باعث شده که درصد بالایی از جمعیت جهان را افراد سالمند تشکیل دهند. افرادی که دارای بیش از 65 سال سن هستند سالمند به شمار می‌روند که ممکن است به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از افزایش سن، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای باشند.

وظیفه نگهداری و مراقبت از پدر و مادر سالخورده بر عهده فرزندان است که باید با افزایش آگاهی خود در این زمینه بتوانند به بهترین نحو از پدر و مادرشلن مراقبت کنند. در ادامه به برخی نکات در زمینه مراقبت از سالمندان اشاره کرده‌ایم:

1.بررسی امنیت منزل سالمندان

اگر پدر و مادر سالمند در خانه‌ای مجزا زندگی می‌کنند، فرزندان در وهله اول باید امنیت منزل را بررسی کنند، تا مانع از بروز مشکلات برای آن‌ها شوند.

ایجاد امنیت نه به معنای امنیت در برابر عوامل خارجی بلکه به معنای امن سازی محیط خانه می‌باشد. به طور مثال بهتر است مسیر رفت و آمد سالمند در خانه همیشه روشن باشد و وسایل اضافی همچون مبلمان مانع حرکت آزادانه آن‌ها در خانه نشوند.

در حمام و دستشویی میله‌های کمکی قرار بگیرد و در نقاط لغزنده نیز لایه‌های پلاستیکی گذاشته شود؛ تا بتوانند به راحتی و بدون لغزش و مشکل، از دستشویی و حمام استفاده کنند. همینطور نصب حسگر دما برای شیر دستشویی و حمام نیز می‌تواند از پوست آنان در برابر سوختگی محافظت کند.

بهتر است در منزل سالمندان از حسگرهای مونوکسید کربن نیز استفاده شود؛ چراکه آن‌ها در برابر میزان پایین این گاز هم بسیار آسیب‌پذیر هستند و شناسایی به موقع آن می‌تواند از بروز مشکل جلوگیری نماید.

2. مراقبت و اطلاع از وضعیت سالمندان در خانه

بسیاری از سالمندان ترجیح می‌دهند که در خانه خود زندگی کنند و در واقع این گونه می‌توانند آرامش داشته باشند. سعی کنید در چنین شرایطی وضعیتی را فراهم کنید که پدر و یا مادرتان بتواند با استفاده از برخی لوازم الکترونیکی همچون موبایل با شما در ارتباط باشد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای نگهداری از پدر و مادر کلیک کنید.

3. استخدام پرستار

در برخی موارد پدر و یا مادر سالمند نیازمند دریافت خدمات مراقبتی ویژه‌ای می‌باشند که از عهده فرزندان خارج است. در چنین شرایطی سعی کنید یک پرستار سالمند مجرب را استخدام کنید تا به شرایط پدر و یا مادرتان رسیدگی کند.

4. مراقبت و سر زدن مرتب به سالمندان

فرزندان برای برقراری شرایط مساعد روحی و روانی والدین مسن خود باید مرتب به آن‌ها سر بزنند و ضمن برقراری ارتباط سالم با آن‌ها به وضعیت زندگی‌شان رسیدگی کنند.

شستن لباس سالمند، آماده کردن غذا، مرتب کردن خانه، آب دادن به گل‌ها، پرداخت قبوض و … از مواردی که است که بهتر است فرزندان به آن رسیدگی نمایند.

5. ورزش کردن سالمندان

افراد در سنین سالمندی همانند دیگر سنین بهتر است فعالیت‌های بدنی داشته باشند تا از بیماری‌های مختلف در امان بمانند.

انجام ورزش‌هایی همچون پیاده روی، یوگا و … همینطور رعایت یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به سالمندان کمک کند تا سطح سلامتی‌شان را بهبود ببخشند.

6. مصرف به موقع داروها

از دیگر نکاتی که در مراقبت از سالمندان بسیار مهم است، مصرف به موقع داروهای‌شان می‌باشد. فرزندانی که پدر و مادر مسن آن‌ها به تنهایی زندگی می‌کنند، باید در زمان‌های مشخص، مصرف دارو را به پدر و مادر خود یادآوری کنند.

عدم مصرف به موقع دارو می‌تواند مشکلاتی از جمله بینایی، مشکلات حافظه و … را برای سالمند ایجاد کند. بنابراین بهتر است نحوه مصرف داروها را به پدر و مادر خود توضیح دهید و آن‌ها را در جایی قرار دهید که بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند.

7. رانندگی در دوران سالمندی

بسیاری از سالمندان در این سنین تمایل به رانندگی دارند. یکی از نکات مراقبتی از سالمندان این است که فرزندان در صورتی که ببیند پیری بر پدر و یا مادرشان مسلط شده است، از رانندگی کردن آن‌ها جلوگیری کنند.

سعی نکنید این درخواست را به صورت امری به آن‌ها بگویید؛ فقط کافی است از نگرانی‌های‌تان با آن‎‌ها صحبت کنید و متقاعدشان کنید که رانندگی کردن در این سن ممکن است کمی برایشان خطرناک باشد.

8.حفظ ارتباط اجتماعی و پیدا کردن دوستان جدید

برقراری ارتباط با محیط پیرامون و داشتن دوستان جدید از نیازهای سالمندان است. بنابراین سعی کنید شرایطی را فراهم کنید که پدر و مادر سالمند شما بتواند با قرار گرفتن در جمع‌های مختلف هم سن و سالانش روابط اجتماعی خود را حفظ کند.

شرکت در پیاده‌روی‌های دسته جمعی، گفتگو با دیگر سالمندان و … می‌تواند در این مسیر به افراد سالمند کمک کند. در واقع دور نشدن از محیط پیرامون از بروز افسردگی ناشی از کارافتادگی در سالمندان موثر است.

9. عشق ورزیدن به سالمند از نکات مهم مراقبتی سالمندان

سالمندان علاوه بر تمامی مواردی که به آن اشاره کرده‌ایم، نیازمند عشق و محبت از سوی فرزندان خود نیز هستند. از نکات مراقبتی از سالمندان این است که شما به عنوان فرزند زمان‌هایی را برای بودن در کنار پدر و مادرتان اختصاص دهید و اوقات خوشی را با آن‌ها سپری کنید.

در حالی که بسیاری از افراد سعی می‌کنند نیازهای جسمی و مادی پدر و مادر خود را برطرف کنند، از برطرف کردن نیازهای اجتماعی و روانشناختی آن‌ها غافل می‌شوند که به مراتب مهم‌تر است.

10. گفتن جملات دلگرم کننده

سالمندان در این دوران تغییرات جسمی و روحی بسیاری را تجربه می‌کنند که ممکن است به موجب آن‌ها دچار برخی رنج‌ها و مشکلات شوند.

گفتن جملات مثبت و دلگرم کننده سبب افزایش عزت نفس سالمندان می‌گردد. نگهداری از آنان در خانه و حتی با کمک یک پرستار برای‌شان بسیار بهتر است تا اینکه بخواهند در خانه سالمندان مستقر شوند. سعی کنید عشق و محبت پدر و مادرتان را به یاد بیاورید و به این فکر کنید که آن‌ها برای همیشه در کنار شما نخواهند بود.

11.افزایش شادی در سالمندان

سالمندان نیز همانند دیگر افراد نیازمند شادی و تنوع در زندگی می‌باشند و در صورتی که به آن رسیدگی نشود ممکن است دچار افسردگی گردند.

هر چه فرد سالمند از توانایی جسمی بالاتری برخوردار باشد، در نهایت سلامت روان بالاتری نیز دارد. بنابراین بهتر است فرزندان شرایطی را فراهم کنند که به پدر و یا مادرشان کمک کنند تا خود کارهایش را انجام دهد. این‌گونه او احساس مفید بودن نیز خواهد داشت.

سخن آخر

فرزندان در مراقبت از والدین سالمند خود باید به این نکته توجه داشته باشند که نباید با پدر و یا مادر خود به گونه‌ای رفتار کنند که آن‌ها احساس بی‌کفایتی و یا مفید نبودن کنند یا احساس کنند که مورد بی‌مهری از سوی فرزندان‌شان قرار گرفته‌اند.

بنابراین فرزندان در مورد مراقبت از والدین خود باید به این نکته توجه داشته باشند که در وهله اول باید پدر و مادر و نیازهایشان را درک کنند. نوع رفتار فرزندان می‌تواند تاثیر مستقیمی در افزایش امید به زندگی آن‌ها داشته باشد و باعث بهبود سطح زندگی‌شان گردد.

زندگی با سالمندان با چالش‌هایی همراه است که با ابتلا آن‌ها به مشکلات جسمی و روحی سخت‌تر نیز می‌شود. قبل از اینکه در رابطه خود با پدر و یا مادر سالمندتان دچار مشکل شوید؛ سعی کنید از مشاوره خانواده مرکز مشاوره تخصصی ذهن نو استفاده کنید و راهکارهای اصولی حل مشکلتان را بیاموزید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت از سالمندان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: مراقبت از سالمندان ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: