هورمون HCG ( اچ سی جی )
نوشته شده توسط : ذهن نو

هورمون hCG یا به اصطلاح گنادوتروپین جفتی انسان یکی از هورمون‌هایی است که در دوران حاملگی تولید می‌شود. hCG توسط جفت تولید می‌‌گردد و حدودا 11 روز بعد از لقاح در خون و حدودا 14 روز بعد از لقاح از طریق ادرار قابل اندازه گیری است. به عبارتی می‌توان گفت نخستین هورمون تولید شده در دوران بارداری hCG است. اساسی‌ترین عملکرد این هورمون، آماده کردن بدن مادر برای حفظ، نگهداری و رشد جنین داخل رحم و جلوگیری از تخمک‌گذاری ماهانه است. از این جهت یکی از اولین آزمایش‌های خونی که جهت تشخیص بارداری انجام می‌شود آزمایش hCG است. از آنجایی که تولید هورمون‌های مختلف می‌تواند تاثیرات مختلفی را در بدن فرد باردارایجاد کند آشنایی با عملکرد هورمون hCG و تاثیرات آن در بدن دارای اهمیت می‌باشد. در ادامه بیشتر درباره این هورمون صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید. برای اطلاعات بیشتر مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: هورمون HCG ( اچ سی جی )

هورمون گنادوتروپین جفتی انسان

هورمون گنادوتروپین جفتی انسان یکی از هورمون‌های اساسی در ارتباط با دوران بارداری است که در خون و ادرار ترشح می‌شود. اساسی‌ترین عملکرد این هورمون جلوگیری از تخمک‌گذاری ماهانه و آماده کردن بدن مادر برای نگهداری و رشد جنین در داخل رحم می‌باشد. از آنجایی که هورمون hCG در خون ترشح می‌شود از طریق جریان خون در تمام اعضای بدن گردش می‌کند و از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود. از این جهت می‌توان از طریق آزمایش خون متوجه باردار بودن یا نبودن فرد شد. همچنین آزمایش‌های بارداری خانگی هم از طریق اندازه گیری غلظت بالای hCG در ادرار قابل اندازه گیری هستند. یکی از عواملی که باعث احساس حالت تهوع در دوران بارداری می‌شود وجود همین هورمون hCG است.

میزان ترشح این هورمون در طول بارداری متفاوت است. به طوریکه در اوایل دوران بارداری ترشح hCG روند افزایشی دارد به این صورت که هر 72 ساعت سطح آن دو برابر می‌شود و در هفته‌های هشتم تا هجدهم بارداری به بالاترین میزان ترشح خود می‌رسد و پس از آن به تدریج رو به کاهش می‌رود. برای آشنایی با نکات دوران بارداری کلیک کنید.

دلایل انجام آزمایش بتای hCG

آزمایش بتای hCG به دلایل مختلفی از جمله تایید قطعی برای بارداری، تعیین سن تقریبی جنین، تشخیص سقط جنین احتمالی و تشخیص حاملگی‌های غیر طبیعی انجام می‌شود. علاوه بر این موارد بتای hCG به عنوان یک تومور مارکر مشخص می‌شود. این مسئله نشان دهنده آن است که hCG می‌تواند به واسطه برخی از تومورهای خاص هم ترشح شود. بنابراین برای ارزیابی و تشخیص برخی از انواع سرطان مانند سرطان‌های ریه، پستان، تخمدان و رحم از آزمایش hCG استفاده می‌شود. همچنین در برخی موارد بیماری‌هایی غیر از سرطان مانند سیروز و بیماری التهاب روده هم می‌تواند سطح hCG را در بدن افزایش دهد. برای آشنایی بیشتر درباره علائم اولیه بارداری کلیک کنید.

نتایج آزمایش بتای hCG

مقدار تولید هورمون hCG می‌تواند نشان دهنده باردار بودن یا نبودن باشد. به طوریکه اگر نتیجه آزمایش hCG منفی باشد به معنی عدم بارداری است. اما باید در نظر داشت که انجام این آزمایش اگر قبل از آن باشد که سطح هورمون در بدن بالا رفته، می‌تواند نشان دهنده منفی کاذب باشد. در صورتیکه از باردار بودن خود اطمینان دارید بهتر است حدود یک هفته دیگر دوباره آزمایش را انجام دهید. طبیعتاً مثبت بودن نتیجه آزمایش به معنی باردار بودن است. اما احتمال نتیجه مثبت کاذب هم وجود دارد، در برخی موارد به دلیل یائسگی یا مصرف داروهای مختلف ممکن است میزان hCG در بدن افزایش پیدا کند که ارتباطی با بارداری ندارد. برای آشنایی بیشتر با تست های بارداری کلیک کنید.

راهنمای سطوح هورمون hCG در طول بارداری

  • ۳ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 50-5 mIU/ml
  • ۴ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 426-5 mIU/ml
  • ۵ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 7340-18 mIU/ml
  • ۶ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 56500-1080 mIU/ml
  • ۸–۷ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 229000-7650 mIU/ml
  • ۱۲–۹ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 288000-25700 mIU/ml
  • ۱۶–۱۳ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 254000-13300 mIU/ml
  • ۲۴–۱۷ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 165400-4060 mIU/ml
  • ۴۰–۲۵ هفته از اولین روز آخرین قاعدگی گذشته باشد: 117000-3640 mIU/ml

هورمون hCG در مردان

به طور کلی هورمون hCG با وضعیت بارداری خانم‌ها ارتباط دارد، با این حال مقداری از این هورمون در مردان هم وجود دارد. در مواردی می‌توان با انجام آزمایش hCG در مردان از ابتلای فرد به سرطان بیضه اطمینان حاصل کرد. زمانی که خود فرد یا پزشک به وجود یک توده در بیضه مرد مشکوک می‌شوند می‌توانند سطح هورمون hCG را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. اگر در خون فرد این هورمون وجود داشت برای ارزیابی و بررسی‌های دقیق‌تر آزمایشات دیگر انجام می‌شود. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چه سطح از میزان هورمون hCG نشان دهنده بارداری است؟

سطح هورمون بیشتر از mIU/ml 25 نشان دهنده مثبت بودن جواب بارداری است.

شیوه اندازه گیری سطح هورمون hCG به چه صورت است؟

از آنجایی که هورمون hCG در خون و ادرار ترشح می‌شود می‌توان به دو روش خانگی از طریق ادرار و روش آزمایشگاهی از طریق آزمایش خون، سطح هورمون hCG را اندازه گیری کرد.

آیا آزمایش hCG همیشه دقیق است؟

مانند هر آزمایش دیگری احتمال خطا در آزمایش hCG هم وجود دارد. به طوریکه ممکن است در برخی موارد منفی کاذب یا مثبت کاذب را نشان دهد. در چنین شرایطی برای کسب اطمینان بیشتر یک بار دیگر آزمایش را تکرار می‌کنند.

منبع: هورمون HCG ( اچ سی جی )





:: برچسب‌ها: هورمون HCG ( اچ سی جی ) ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: