زندگی بر اساس حرف مردم
نوشته شده توسط : ذهن نو

هیچ کس اذعان به زندگی بر اساس حرف مردم و مهم‌تر بودن نظرات دیگران نمی‌کند. اما خواسته و ناخواسته همه ما تحت تاثیر اطرافیان هستیم. زندگی اجتماعی مستلزم آن است که بتوانیم در تعاملات خود با دیگران، به زاویه نگاه و نظر آن‌ها نیز توجه داشته باشیم. این کار منجر به سازگاری بیشتر با محیط پیرامون و جامعه می‌گردد. بااین‌حال، این موضوع ممکن است باعث شود که عده‌ای بیش‌ازحد به دیدگاه‌ها و نظرات اطرافیان‌شان توجه کنند. یکی از نگرانی‌های مهم هر شخص، ترس از حرف و قضاوت‌های دیگران درباره جنبه‌های مختلف زندگی خود است. مشکلی که می‌تواند به‌راحتی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر سوء بگذارد. بااین‌وجود، روش‌هایی وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها می‌توان جلوی اثرگذاری بیش‌ازحد این سخنان را در زندگی گرفت و روال زندگی خود را کنترل کرد. برای بالا بردن این مهارت‌ها می‌توانید مشاوره فردی دریافت نمایید.

منبع: زندگی بر اساس حرف مردم

مشکلات ناشی از زندگی بر اساس حرف مردم و دیگران

تعداد زیادی از مردم عادت کرده‌اند که برای هر تصمیمی در زندگی‌شان، ابتدا حرف‌ها و قضاوت‌های دیگران را در نظر بگیرند. این عادت تأثیر گسترده‌ای بر حوزه‌های مختلف زندگی آن‌ها گذاشته و می‌توان گفت که تبدیل به‌نوعی از سبک زندگی خواهد شد.

تغییر دادن عادت‌های غلط همواره کار دشواری بوده و نیاز به تحمل و تلاش و پشتکار دارد. بااین‌حال، درصورتی‌که شخص واقعاً تصمیم به تغییر وضعیت زندگی خود داشته باشد، می‌تواند از پس فشار روانی و اجتماعی ناشی از این انتخاب خود برآید و مقاومت کند. درنتیجه به‌مرور شاهد افزایش احساس عزت‌نفس و نیز حس کنترل بر زندگی خود خواهد بود.

دلایل اینکه نباید بیش‌ازحد به نظرات دیگران اهمیت داد

هر انسان بر اساس تجارب گوناگون خود و روش‌های تربیتی متنوعی که از کودکی در زندگی خود داشته، عقاید و دیدگاه‌های مختلفی دارد. این افکار و نظرات به شخص یک جهان‌بینی کلی از دنیا و تعاملات خود با آن می‌دهد؛ اما باید توجه داشت که به تعداد تمام افراد موجود در دنیا، دیدگاه‌ها و الگوهای فکری متفاوتی در جامعه وجود دارد. هر فرد نیز باور و عقیده خود را درست می‌داند، چراکه آن را حاصل شرایطی که برایش رخ‌داده است، در نظر می‌گیرد؛ بنابراین، امکان ندارد که راه و سبک زندگی که برای شخصی مناسب و موفقیت‌آمیز بوده، برای دیگری نیز به همان اندازه خوب باشد.

لذا زندگی کردن بر اساس حرف مردم و نظر دیگران بدون توجه به تجارب زیسته خود، نه‌تنها باعث بهبود اوضاع نمی‌شود، بلکه سبب می‌گردد که افراد هویت واقعی خود و خانواده‌شان را نیز به‌مرور از یاد ببرند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله نیاز به تایید شدن را بخوانید.

چرا به حرف مردم و دیگران اهمیت می‌دهیم ؟

بسیاری از مردم علل متفاوتی برای گوش کردن افراطی به سخنان اطرافیان خود را مطرح می‌کنند. برای مثال عده‌ای می‌ترسند که دوستی‌ها و ارتباطات خود را از دست بدهند. برخی به دلیل آبرو، نگران قضاوت‌های دیگران هستند. عده‌ای نیز در سیاه‌چاله چشم و هم‌چشمی‌ها و فخرفروشی‌های بیهوده افتاده‌اند.

بر اساس دیدگاه علمی روانشناسان، پایه اصلی زندگی بر اساس حرف مردم ، ترس از تنهایی و طرد شدن است. نظریه‌هایی مانند نظریه روانکاوانه فروید و آدلر، به‌طور ویژه دراین‌باره صحبت کرده‌اند. برای مثال سبک فرزند پروری و محبت با قید و شرط ممکن است سبب ایجاد این ویژگی در افراد شود. والدین در این سبک بیان می‌کنند که «فقط اگر فلان کار را انجام دهی، دوستت دارم». درنتیجه، مهر و محبت را که نیاز اساسی هر کودکی است، تبدیل به پاداشی برای انجام امور متناسب با علاقه و نظر دیگران می‌گردد.

علاوه بر این، در دوران نوجوانی، یکی از دغدغه‌های فرد این است که در جمع همسالان خود پذیرفته شود؛ بنابراین با همرنگ کردن نظر و عقیده خود با آن‌ها سعی می‌کند این مهم را برای خود برآورده سازد.

راهکارهایی برای دوری از زندگی بر اساس حرف مردم و نظر دیگران

به‌طورکلی نمی‌توان گفت که توجه کردن به دیدگاه و نظر‌ات اطرافیان مطلقاً بد است. در حقیقت آنچه باید تغییر کند، میزان اهمیت این نظرات است. افراد باید یاد بگیرند که چطور در کنار آگاهی از قضاوت و پیشنهاد‌های دیگران، به‌طور مستقل زندگی خود را کنترل کرده و برای خود تصمیم بگیرند.

روش‌هایی برای تمرین این کار وجود دارد که آگاهی از آن‌ها می‌تواند به اشخاصی که در جستجوی تغییر دادن سبک زندگی خود هستند، یاری‌رسان باشد. برای آشنایی با نشانه های زندگی سالم کلیک کنید.

افزایش اعتمادبه‌نفس

مهم‌ترین نکته در مورد اینکه به نظرات دیگران‌ اهمیت می‌دهیم، این است که خود و ویژگی‌ها خود را نپذیرفته‌ایم. درواقع، هنگامی‌که اعتمادبه‌نفس آن را پیدا کنیم که خودمان را با تمام نکات مثبت و منفی دوست داشته باشیم، می‌توانیم راه را برای استقلال یافتن در باب تصمیم‌گیری‌هایمان بازکنیم.

البته این موضوع به معنی نادیده گرفتن نقاط ضعف خود نیست. باید در کنار پذیرش محدودیت‌های خود، به دنبال بهبود آن‌ها و نیز افزایش نقاط مثبت خود نیز باشیم. باید همیشه در نظر داشته باشیم که هیچ انسانی بی‌نقص نیست، اما می‌تواند اعتمادبه‌نفس خود را باوجود نقص‌هایش نیز داشته باشد.

زندگی بر اساس حرف مردم و افزایش آگاهی

لازم است اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف و موردنیاز بالا ببریم. در این حالت می‌توانیم به‌مرور به نگرش‌ها و عقایدی مختص به خودمان دست پیدا کنیم. یکی از حوزه‌های مهم در این زمینه، افزایش آگاهی درباره ویژگی‌های انسانی خودمان است. این موضوع کمک می‌کند تا به‌جای آنکه نظرات مردم را الگوی زندگی خود کنیم، بر اساس آنچه واقعاً نیاز داریم عمل کنیم.

باید مدت‌ها عقاید خود را بازبینی و سبک و سنگین کنیم تا بتوانیم در شرایط مخالف، به‌جای رفتارهای خشک و جزمی، از خود انعطاف به خرج دهیم. این مورد لازمه داشتن زندگی سازگارانه در جامعه است.

تغییر دادن دیدگاه‌های خود

باید این باور را که دنیا در حال تماشای ما است، کنار بگذاریم. باید با این حقیقت کنار بیاییم که هیچ‌کس آن‌قدر که فکر می‌کنیم به کارها و زندگی ما توجه ندارد. تنها کسی که به تمام جزئیات زندگی توجه می‌کند و شرایط ناخوشایند را به‌طور کامل درک می‌کند، خود ما هستیم؛ بنابراین دیگر زمان آن رسیده که این نگرش خود مرکزبینی را کنار گذاشته و در آرامش زندگی کنیم.

هویت‌یابی

باید هویت و ارزش‌های واقعی خود را شناسایی کنیم. در این حالت است که می‌توانیم درنهایت منبعی برای خود ایجاد کنیم تا هنگام رخ دادن شرایط نامساعد و غیرعادی به آن رجوع کنیم. در این زمان است که دیگر اهمیتی به رأی و نظر مردم نخواهیم داد و از تأثیرات مخرب و افراطی عقاید آنان در امان می‌مانیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی بر اساس حرف مردم و توجه به نظرات دیگران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: زندگی بر اساس حرف مردم





:: برچسب‌ها: زندگی بر اساس حرف مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: