تاثیر سن در قدرت باروری مردان چقدر است؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

قدرت باروری مردان به عوامل مختلفی بستگی دارد. سن از جمله عوامل مهم موثر بر قدرت باروری مردان نیز می‌باشد. باور عموم مردم بر این است که تنها زنان با بالا رفتن سن‌شان توانایی کمتری در باروری خواهند داشت؛ در حالی عامل سن در قدرت باروری هر دو جنس، مرد و زن، تاثیر دارد. باید اشاره کنیم که تاثیر سن بر میزان باروری در زنان بیشتر از مردان است. با این حال، افزایش سن در مردان نیز ممکن است منجر به کاهش باروری و افزایش احتمال بروز بیماری‌ها در جنین شود. با دریافت مشاوره بارداری می‌توانید پاسخی دقیق برای سوالات‌تان بیابید.

منبع: تاثیر سن در قدرت باروری مردان چقدر است؟

بررسی بهترین و بدترین بازه سنی برای باروری با کیفیت اسپرم‌ها

با توجه به تحقیقات و مطالعات و آزمایشات صورت گرفته در مورد تاثیر سن در قدرت باروری مردان به این نتیجه رسیده‌اند با وجود این که اسپرم‌سازی تا پایان عمر مردان ادامه دارد، اما همواره اسپرم باکیفیت تولید نمی‌شود.

بیشترین مقدار مایع منی در مردان در سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی دیده می‌شود. از طرفی کمترین میزان مایع منی مربوط به مردان بالا ۳۵ سال است.

از تاثیرات سن در قدرت باروری مردان می‌توان به کاهش حرکت و تحرک اسپرم‌‌ها و کاهش کیفیت آن‌ها اشاره کرد.

منظور از تحرک اسپرم همان توانایی شنا کردن اسپرم در مایع منی و رساندن خود به لوله رحمی است که در نهایت به انجام لقاح و ترکیب با سلول تخمک و تولید سلول تخم منجر می‌گردد.

مقایسه قدرت باروری و تحرک اسپر‌م‌های مردان در سنین متفاوت

قابلیت تحرک اسپرم‌ها در سنین کمتر از ۲۵ سال بیشتر است و بعد از ۵۵ سالگی به کمترین میزان خود می‌رسد.
یک مطالعه انجام گرفته در زمینه تاثیر سن در قدرت باروری مردان نشان می‌دهد میزان تحرک اسپرم‌ها در سنین بالای ۵۵ سالگی در مقایسه با سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی، کاهش ۵۴ درصدی داشته است.

رابطه کیفیت اسپرم‌ها و سن

همان طور که اشاره شد هرچه سن مردان بالاتر برود، علاوه بر کاهش حرکت اسپرم‌ها، کیفیت آن‌ها نیز پایین می‌آید.
بالاترین کیفیت اسپرم‌ها مربوط به سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی بوده و کمترین کیفیت اسپرم‌ها در سن ۵۵ و بالاتر از آن دیده می‌شود.
البته با رعایت رژیم غذایی مناسب، تغییر سبک زندگی ناسالم به سالم و بهبود رابطه جنسی می‌توان مدت زمانی که فرد اسپرم باکیفیت تولید می‌کند را افزایش داد.
توجه داشته باشید پرهیز از رابطه جنسی می‌تواند اسپرم‌سازی و کیفیت مایع منی را کاهش دهد؛ اما داشتن رابطه جنسی به افزایش کیفیت مایع منی و تولید اسپرم‌های سالم‌تر کمک می‌کند.

مشکلات ژنتیکی مرتبط با سن پدر

افزایش سن علاوه بر موثر بودن در قدرت باروری مردان، می‌تواند مشکلات ژنتیکی و کروموزومی را در اسپرم‌ها ایجاد کند.
مشکلات ژنتیکی ممکن است منجر به ناباروری شود. علاوه بر ناباروری، عوارض دیگری مانند سقط جنین، زایمان زودرس و افزایش احتمال بروز برخی بیماری‌ها و نقایص ژنتیکی در نوزاد را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

با توجه به آنچه گفته شد افزایش سن مردان می‌تواند بیماری‌ها و نقایصی را برای جنین و نوزاد به همراه داشته باشد.

برای مثال، در یک تحقیق انجام گرفته متوجه شدند احتمال ابتلا به اسکیزوفرن در فرزندانی که پدران آن‌ها بالاتر از ۶۰ سال سن دارند، بیشتر است.
با توجه به مطالب بالا که به تاثیر سن در قدرت باروری مردان اشاره کردیم، هر چه سن بالاتر برود، از کیفیت و قدرت حرکت اسپرم‌ها کاسته می‌شود.

بالا رفتن سن مردان می‌تواند بیماری‌هایی از قبیل لوسمی، دو قطبی، اسکیزوفرنی و کوتاهی قد را در کودک افزایش دهد. برای آشنایی با روش درمان و دلایل ناباروری مردان کلیک کنید.

چگونه قدرت باروری مردان حفظ می‌شود؟

تغییر سبک زندگی ناسالم به سالم و بهبود آن و از طرف دیگر رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود و حفظ قدرت باروری مردان کمک کند.
کنترل وزن در محدوده نرمال، ترک سیگار و عدم استعمال دخانیات نیز در حفظ قدرت باروری مردان موثرند. به نظر می‌رسد افزایش کلسترول و اختلال در قدرت نعوظ تاثیری در باروری ندارد.

طبق آزمایشی که انجام شده مصرف داروهای کاهنده کلسترول در مردانی که به این مشکلات دچار بودند، به بهبود وضعیت نعوظ و کنترل کلسترول کمک کرد.

از دیگر مواردی که به حفظ کیفیت اسپرم و قدرت باروری کمک می‌کند، می‌توان به مواردی مانند کنترل وزن، مصرف اسید فولیک، حذف کافئین، کاهش استرس و نگرانی، پرهیز از تماس با مواد شیمیایی و سموم، دوری از گرما اشاره کرد.

تولید اسپرم در دمای خاصی انجام می‌شود. دما ۳۷ درجه برای تولید اسپرم نامناسب است به همین دلیل اسپرم‌سازی در بیضه‌ها خارج از بدن انجام می‌شود. وضعیت قرار گیری بیضه‌ها به نحوی است که دما کمتری نسبت به داخل بدن داشته و مناسب تولید اسپرم است. برای آشنایی با مراقبت های قبل بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: تاثیر سن در قدرت باروری مردان چقدر است؟





:: برچسب‌ها: تاثیر سن در قدرت باروری مردان چقدر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: