قوانین استفاده کودک از موبایل
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا می‌توان به طور کامل استفاده کودک از موبایل را قطع کرد؟ امروزه استفاده از موبایل در هر سنی تبدیل به رویه‌ای عادی و معمول گشته است. با وجود اینکه امکانات درون گوشی‌های همراه از بسیاری جهات مفید و حتی ضروری‌اند، اما نباید از آسیب‌هایی که استفاده بیش از اندازه از این وسایل در کودکان و نوجوانان ایجاد می‌کنند بی‌خبر ماند. همچنین، لازم است با روش‌هایی برای مدیریت هر چه‌بهتر فرزندان در بهره‌مند شدن از این تکنولوژی آشنا شد. در صورتی که نمی‌دانید چطور و چه زمانی به فرزندتان اجازه استفاده از تلفن همراه را بدهید، حتما مشاوره کودک دریافت نمایید.

منبع: قوانین استفاده کودک از موبایل

چرا کودکان به استفاده از موبایل روی آورده‌اند ؟

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش همه‌روزه نیازهای ارتباطی انسان، استفاده از فناوری‌های جدید ازجمله گوشی‌های هوشمند تبدیل به امری عادی شده است. این موضوع علاوه بر اینکه بر زندگی و روابط تقریباً تمام افراد بزرگ‌سال تأثیر گذاشته، باعث روی آوردن کودکان به بهره‌مندی از این امکانات نیز گشته است.

همچنین با همه‌گیر شدن بیماری جدید کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها، میزان به کار بردن موبایل توسط کودکان بسیار بیشتر از قبل شده است. بسیاری از آن‌ها تمام‌وقت خود را صرف گذراندن در گروه‌های درسی، گفتگوهای دوستانه و همچنین سرگرمی‌های مجازی می‌کنند. همین موضوع سبب گشته تا این امر تبدیل به یکی از نگرانی‌های بزرگ والدین گردد.

به‌طورکلی ازجمله دلایلی که باعث افزایش چشمگیر استفاده از تلفن همراه در بین کودکان و نوجوانان شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعطیلی مدارس به سبب همه‌گیری بیماری کووید-19
  • پیشرفت فناوری‌های ارتباطی
  • جایگزین شدن کامپیوتر با برنامه‌هایی در موبایل
  • ایجاد اپلیکیشن های جدید با قابلیت‌های متنوع
  • رواج یافتن ابزارهایی همچون فتوشاپ، ایلاستریتور، ورد و غیره برای انجام کارهای روزانه
  • افزایش بسیار زیاد استفاده از خدمات اینترنتی در اغلب فعالیت‌های روزانه
  • بی‌توجهی والدین و نگذاشتن محدودیت در استفاده از موبایل برای کودکان
  • گسترش بازار بازی‌های مجازی و سرگرمی‌های اینترنتی

مزیت استفاده از موبایل برای کودک

همیشه اولین اظهارات در مورد استفاده فرزندان کوچک از موبایل، در حوزه معایب آن بوده است. بااین‌وجود، همه ما می‌دانیم که به کار بردن درست و مناسب فضای مجازی و تلفن‌های همراه می‌تواند مفید و پرکاربرد باشد. این نکته در مورد کودکان و نوجوانان نیز صدق می‌کند.

بنابراین، درصورتی‌که بازی‌های آموزشی و برنامه‌های کاربردی مناسب توسط والدین به کودکان معرفی شود، اتفاقاً برای افزایش هر چه بیشتر هوش کودک پرفایده خواهد بود. البته لازم به ذکر است که انتخاب برنامه‌های مناسب باید بر طبق فرهنگ و نحوه تربیت خانوادگی صورت گیرد. پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به این هدف حتما مقاله روش مناسب تربیت کودک را بخوانید.

آسیب‌های استفاده بیش‌ازحد از موبایل برای کودک

باوجود فواید و قابلیت‌های زیاد موبایل و گوشی‌های هوشمند، لازم است با خطرات و آسیب‌هایی که استفاده بیش‌ازحد از این ابزارها به‌ویژه برای کودکان آشنا باشیم. این امر سبب می‌گردد تا با رؤیت هرگونه علائم و نشانه آسیب در فرزندان، از بروز صددرصدی این‌گونه مضرات جلوگیری کنیم. برای آشنایی بیشتر با اثرات منفی موبایل بر کودکان کلیک کنید.

برخی از مهم‌ترین مشکلات به کار بردن بیش‌ازاندازه موبایل توسط افراد کم‌سن‌وسال به شرح زیر است:

مشکلات بینایی

طبق گزارش پژوهشگران، نور صفحات تلفن همراه می‌تواند باعث ایجاد اثرات مخرب در سیستم‌های عصبی چشم گردد. درد و سوزش چشم ازجمله اولین نشانه‌های استفاده افراطی از موبایل به‌حساب می‌آیند.

همچنین، سرعت بالای تصاویر و مطالب داخل تلفن‌های همراه، اغلب موجب می‌گردد تا کودکان از تعداد پلک زدن‌های خود بکاهند. این موضوع باعث کم شدن ترشحات چشمی و درنتیجه خشک شدن تدریجی قرنیه می‌گردد.

بروز اختلالات خواب

همان‌طور که قبلاً گفته شد، اشعه ناشی از نور صفحات موبایل، روی سیستم عصبی چشم تأثیر می‌گذارد. یکی از نتایج این اثرات، کاهش ملاتونین در مغز است. این ماده باعث ایجاد حالت خواب در انسان می‌شود. نبود یا کمبود ملاتونین موجب می‌گردد که فرد تا ساعت‌ها بعد از استفاده از موبایل بیدار بماند.

همچنین این افراد، بعد از به خواب رفتن نیز نمی‌توانند وارد دوره‌های خواب عمیق شوند، چراکه مغز آن‌ها هنوز فعال است. درنتیجه بسیاری از آن‌ها باوجود ساعت خواب کافی، به میزانی که باید رفع خستگی نمی‌کنند و در طول روز کسل هستند.

آسیب‌های شنوایی

پرده گوش و سیستم شنوایی افراد کم‌سال بسیار حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر از بزرگ‌سالان است؛ بنابراین استفاده مدام از وسایل شنیداری تلفن همراه، نظیر هدفون، هندزفری و بلندگو می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیری در کودکان شود.

عدم رشد مهارت‌های اجتماعی کودک

سپری شدن زمان بازی و تفریح کودک، فقط در فضای مجازی زمان لازم برای رشد مهارت‌های اجتماعی را از فرزندان می‌گیرد. درگذشته، هنگام انجام بازی‌های گروهی و همراه با همسالان، برخی اصول و شیوه‌های دوست‌یابی و ارتباط گرفتن با دیگران در کودکان ایجاد می‌شد. این نوع یادگیری‌ها اغلب بدون نیاز به آموزش رسمی و تنها با فعالیت‌های گروهی در افراد اکتساب می‌گشت.

اما امروزه به علت جذاب بودن بازی‌های اینترنتی، کودکان خود را از آموختن این‌گونه مهارت‌ها بی‌بهره کرده‌اند. درنتیجه، اغلب آن‌ها در بزرگ‌سالی دچار ضعف در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خواهند شد.

اعتیاد یافتن به موبایل

عادت دادن کودکان و خردسالان به استفاده از موبایل، تبلت و سایر تکنولوژی‌های مجازی، این موضوع را به آن‌ها یاد می‌دهد که این امکانات از نیازهای ضروری و همیشگی آن‌ها است. به‌مرور این احساس نیاز درونی می‌شود و فرد بسیاری از امور خود را تنها به‌وسیله این ابزارها انجام می‌دهد. درنتیجه کم‌کم می‌توان وی را در دسته معتادان به موبایل جای داد.

عادت به استفاده از موبایل ممکن است در نوجوانان تبدیل به‌نوعی رفتار وسواسی شود. در این حالت، فرد به‌طور مداوم نیاز دارد برای کاهش تشویش و اضطراب درونی‌اش، تلفن همراه خود را چک کند. همچنین درصورتی‌که نتواند به گوشی همراه خود دسترسی داشته باشد، دچار استرس و نگرانی بسیار شدیدی می‌شود.

راهکارهای استفاده مناسب کودک از موبایل

همان‌طور که گفته شد، امروزه مهم است که از فواید و قابلیت‌های برنامه‌های داخل تلفن همراه برای آموزش هر چه‌بهتر کودکان استفاده کنیم. همچنین همزمان باید دقت کنیم تا دچار آسیب‌های ناشی از کاربرد نادرست موبایل در فرزندان‌مان نشویم؛ بنابراین، لازم است به برخی از نکات درزمینهٔ نحوه مدیریت کودکان و خردسالان در استفاده از موبایل توجه کنیم. تعدادی از این نکته‌ها به شرح زیر آمده است. توصیه می‌کنیم مقاله اشتباهات تربیتی والدین را بخوانید.

  • تنظیم ساعت استفاده از موبایل و متعهد بودن به آن
  • آشتی دادن کودک با بازی‌های گروهی با همسالان
  • محدود کردن استفاده از برخی امکانات تلفن همراه، نظیر برخی پیام‌رسانی‌های خاص، ویدیوها و کانال‌های نامناسب و…
  • وقت گذاشتن والدین برای بازی با فرزندان
  • تشویق کودک به خواندن کتاب
  • قرار دادن برخی از مسئولیت‌های خانه به عهده کودک مثل چیدن میز غذاخوری، آب دادن به گلدان‌ها و…

برای دریافت مشاوره کودک در زمینه کودک می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند تماس بگیرید.

منبع: قوانین استفاده کودک از موبایل





:: برچسب‌ها: قوانین استفاده کودک از موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: