عوارض چاقی کودکان
نوشته شده توسط : ذهن نو

عوارض چاقی کودکان یکی از مهم‌ترین پارامترهای سلامت است که والدین باید به آن توجه داشته باشند. شاید گاهی اوقات توجهی به اضافه‌وزن در فرزندمان نداشته باشیم؛ یا شاید تصور کنید که چاقی فرزندتان با رسیدن به بلوغ و بزرگسالی برطرف می‌شود؛ اما بهتر است بدانید اضافه‌وزن می‌تواند آسیب‌های روحی و جسمی بسیاری را برای فرزند شما به همراه داشته باشد. بسیاری از این آسیب‌ها جدی هستند و حتی تا بزرگسالی همراه او باقی می‌مانند. به همین خاطر باید برای جلوگیری از عوارض چاقی کودکان برنامه غذایی او و گاه حتی خانواده را تغییر دهید. کمک گرفتن از مشاورین تغذیه یا صحبت کردن با یک مشاور کودک برای تغییر سبک زندگی فرزندتان از جمله اقداماتی هستند که می‌توانید انجام بدهید. در صورتی که در این زمینه دچار چالش شده‌اید حتما از مشاوره کودک استفاده نمایید.

منبع: عوارض چاقی کودکان

اهمیت توجه به چاقی و عوارض چاقی کودکان

بسیاری از پدر و مادرها اطلاع چندانی از پیامدهای چاقی کودکان ندارند. خیلی از ما چاقی را در کودکان تشویق می‌کنیم و حتی فکر می‌کنیم غذا خوردن خارج از برنامه می‌تواند به رشد بهتر و تقویت جسمی و ذهنی کودک کمک کند؛ اما بسیاری از متخصصان معتقدند که چاقی‌های دوران کودکی یکی از اصلی‌ترین دلایل اضافه‌وزن در بزرگسالی هستند.

درواقع برخلاف تصور بسیاری از پدر و مادرها چاقی کودکان با رسیدن به بزرگسالی برطرف نمی‌شود. به‌علاوه اضافه‌وزن و چاقی در همان سنین کودکی نیز می‌تواند بیماری‌های جسمی و روحی عمیق‌تری به همراه داشته باشد. به همین خاطر اگر فرزندتان دچار اضافه‌وزن شده بهتر است کمی جدی‌تر به این موضوع فکر کنید و برای درمان آن برنامه مشخصی داشته باشید.

عوارض چاقی در کودکان چیست؟

دیابت نوع دوم

یکی از جدی‌ترین و شایع‌ترین مشکلاتی که چاقی همراه خودش می‌آورد دیابت است. دیابت از آن دسته بیماری‌هایی است که به مرور زمان در کودک ایجاد می‌شود. ولی در عین حال می‌تواند دلیلی برای شروع بسیاری از بیماری‌های دیگر باشد؛ اما علاوه بر مشکلات جسمانی دیابت، اینکه فرزند شما درگیر یک بیماری مزمن و بسیار آسیب‌زا باشد خودش مشکلات روحی زیادی برای او به همراه خواهد داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد که میزان افسردگی در بیماران درگیر با دیابت به مراتب بیشتر از افراد عادی است. به همین خاطر می‌توان گفت دیابت بیماری خطرناکی است که جسم و روان فرزند شما را همزمان درگیر خودش می‌کند. پس بهتر است از همان ابتدا و با رعایت اصول ساده‌ای مثل کنترل وزن از بروز آن جلوگیری کنید.

بالا رفتن فشارخون و کلسترول

بیماری‌های قلبی-عروقی و به خصوص بالا رفتن فشار و چربی خون مشکلی است که دیر یا زود همه افراد چاق را درگیر خودش می‌کند. این بیماری‌ها درست مانند دیابت علاوه بر مشکلاتی که به همراه دارند زمینه را برای بروز بیماری‌های جسمی دیگر نیز فراهم می‌کنند. در عین حال یکی از موضوعاتی که آن‌ها را خطرناک می‌کند این است که معمولاً بدون نشانه خاصی اتفاق می‌افتند و شاید خود فرد نیز برای مدت طولانی از بیماری‌اش آگاهی نداشته باشد. به همین خاطر معمولاً درمان زمانی شروع می‌شود که بیماری عوارض بسیاری از خودش بجا گذاشته است.

کبد چرب از عوارض چاقی در کودکان

نام بیماری کبد چرب را این روزها بیشتر از هر زمانی می‌شنویم. انباشته شدن سلول‌های چربی در کبد دلیل اصلی این بیماری است. متخصصین به این دلیل این بیماری را خطرناک می‌دانند که پیشرفت آن می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی یا حتی سرطان کبد باشد. این درحالی است که چاقی اصلی‌ترین دلیل درگیری با این بیماری است؛ در نتیجه کنترل وزن نیز مهم‌ترین راه پیشگیری از آن است.

آسیب مفصل و استخوان

متخصصان معتقدند مشکلاتی مثل کمردرد، زانودرد، آسیب‌های مربوط به لگن و همین‌طور شکستگی استخوان‌ها در کودکان چاق بیشتر از همسالان‌شان اتفاق می‌افتد. در حقیقت وزن بالا باعث می‌شود که این اندام‌ها فشار بیشتری را تحمل کنند؛ همین موضوع می‌تواند عوارض منفی بسیاری را به همراه داشته باشد.

سندروم متابولیک از عوارض چاقی در کودکان

سندروم متابولیک یکی از بیماری‌های خطرناکی است که این روزها به سرعت و در تمامی جهان در حال گسترش است. در این بیماری مجموعه‌ای از مشکلات مثل افزایش فشارخون، قند خون و همین‌طور کاهش چربی‌های مفید خون (HDL) همزمان با هم اتفاق می‌افتد. با توجه به این موضوع که هرکدام از این بیماری‌ها به تنهایی می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد قابل تصور است که درگیری همزمان بدن با تمامی این‌ها می‌تواند آسیب‌های خطرناک و جدی را برای بدن به همراه داشته باشد. متخصصین معتقدند رعایت نکردن رژیم غذایی صحیح و اضافه‌وزن از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث بروز این بیماری می‌شوند.

مشکلات تنفسی

یکی دیگر از بیماری‌های مرتبط با چاقی در کودکان مشکلات تنفسی هستند. آسم و همین طور آپنه یا احساس خفگی در شب از مهم‌ترین این مشکلات هستند. آپنه تنفسی اختلالی است که شب‌ها و هنگامی که کودک خواب است نفس کشیدن را برای او سخت می‌کند. در این شرایط مغز بارها کودک را برای نفس کشیدن از خواب بیدار می‌کند. اگرچه مدت زمان این بیداری‌ها کمتر از آن است که کودک صبح روز بعد چیزی به خاطر بیاورد با این حال خستگی که حتی با خواب کافی نیز برطرف نشده از جمله نشانه‌هایی است که خبر از وجود این مشکل می‌دهند.

از دست دادن اعتماد به نفس

عوارض چاقی کودکان فقط محدود به مشکلات جسمانی نیست. چاقی می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را نیز برای فرزند شما همراه داشته باشد. برای مثال بسیاری از کودکان چاق معمولاً وقتی خود را با همسالان‌شان مقایسه می‌کنند از وضعیت بدنی خود خجالت می‌کشند. به علاوه بسیاری از مواقع کودکان چاق نمی‌توانند مثل همسالان‌شان فعالیت‌های بدنی و بازی‌های مختلف را انجام بدهند. کنار هم قرار گرفتن این موضوعات باعث می‌شود کودک به تدریج احساس اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و احساس کند که از همسالانش پایین‌تر است.

کاهش مهارت‌های ارتباطی

همانطور که گفتیم کودکان چاق کمتر می‌توانند مثل همسالان‌شان فعالیت‌های جسمی مختلف را انجام بدهند. به علاوه بسیاری از مواقع دوستان‌شان نیز شرایط جسمی آن‌ها را مسخره می‌کنند. این شرایط باعث می‌شود که کودکان چاق کمتر در فعالیت‌ها و بازی‌های گروه سنی خود شرکت کنند و در نتیجه مهارت‌های ارتباطی آن‌ها نیز کمتر از سایر همسالان خواهد بود. این وضعیت در بسیاری از کودکان تا بزرگسالی باقی می‌ماند و همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها حتی وقتی به سنین بالاتر می‌رسند نیز در روابط اجتماعی ضعیف‌تر از سایر همسالان باشند.

عوارض چاقی و اهمیت مشاوره

چاقی می‌تواند عوارض جسمی و روحی بسیاری را به همراه داشته باشد. وقتی این مشکلات به وجود می‌آیند شما علاوه بر درمان چاقی می‌بایست به برطرف کردن آن‌ها نیز توجه داشته باشید. همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که چاقی برای کودکان ایجاد می‌کند کاهش مهارت‌های ارتباطی و همین‌طور از دست دادن اعتماد به نفس است. اگر احساس می‌کنید کودک شما نیز درگیر این مشکلات شده بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. بسیاری از مواقع این مشکلات تا بزرگسالی همراه کودک باقی می‌ماند و تأثیر منفی بسیاری روی زندگی آن‌ها خواهد داشت. مشاورین به کودک کمک می‌کنند تا واقعیت‌هایی مثل درگیر شدن با بیماری‌های جسمانی یا نامناسب بودن ظاهر خود را بپذیرند. سپس راهکارهایی را برای تغییر شرایط به آن‌ها آموزش می‌دهند. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله رفتار صحیح با کودکان را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا چاقی در کودکان برای آن‌ها خطرناک است؟

چاقی یکی از عوامل خطر برای بسیاری از بیماری‌هاست. به علاوه بسیاری از کودکان چاق تا سنین بزرگسالی نیز نمی‌توانند وزن خود را تغییر بدهند. این به معنی آن است که این عامل خطر تا بزرگسالی همراه کودک باقی می‌ماند. به همین خاطر بهتر است از ابتدا برای این موضوع راه چاره‌ای پیدا کنید.

منبع: عوارض چاقی کودکان





:: برچسب‌ها: عوارض چاقی کودکان ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: