آرامش اعصاب با روش های علمی
نوشته شده توسط : ذهن نو

این روزها خیلی‌ها برای رسیدن به آرامش اعصاب شرایط خاصی را مد نظر دارد. اما زندگی‌کردن در دنیای کنونی حجم بالایی از اضطراب را به همراه دارد. این استرس‌ها علاوه بر تأثیر منفی که در سلامت جسمی و روانی ایجاد می‌کنند توانایی لذت بردن از زندگی را نیز از ما خواهند گرفت. خبر خوب این است که شما می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده آرامش روحی دائمی داشته باشید. برای مثال گذراندن زمان‌های کوتاهی در تنهایی، گوش‌دادن به موسیقی و به‌خصوص انجام تمرینات ریلکسیشن تا حد زیادی تنش را از شما دور می‌کند. اما دقت داشته باشید که تنها یک بار انجام‌دادن این روش‌ها کافی نیست. اگر می‌خواهید آرامش را تجربه کنید باید این فعالیت‌ها را در برنامه روزانه خود قرار دهید. به‌علاوه اگر احساس می‌کنید فشار روانی در زندگی‌تان دارد از کنترل خارج می‌شود بهتر است هرچه سریع‌تر مشاوره فردی بگیرید.

منبع: آرامش اعصاب با روش های علمی

راهکارهایی برای رسیدن به آرامش اعصاب

1- زمان‌هایی از روز را تنها باشید

ازدحام و شلوغی یکی از مهم‌ترین دلایل استرس هستند. به همین خاطر برای رسیدن به آرامش اعصاب گاهی اوقات خودتان را از شلوغی‌ها دور کنید. سعی کنید در طول روز زمان‌هایی را به بودن با خودتان اختصاص بدهید. نیازی نیست زمان طولانی را برای این کار در نظر بگیرید. حتی چند دقیقه تنهایی می‌تواند آرامش اعصاب را به شما برگرداند. سعی کنید در زمان‌هایی که با خودتان خلوت می‌کنید به هیچ‌چیز فکر نکنید. این کار باعث می‌شود که ذهن شما تا حدودی خودش را بازسازی کند و شما توانایی لازم برای ادامه فعالیت‌های‌تان را به دست بیاورید.

الگوی خواب منظم

احتمالاً به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی شب‌ها به مقدار کافی می‌خوابید صبح‌ها نیز با روحیه بهتری از خواب بیدار می‌شوید؛ و در طول روز بعد نیز انرژی بیشتری برای انجام کارهای‌تان دارید. اهمیت خواب کافی و باکیفیت در سلامت روان این روزها کاملاً ثابت شده است. پس اگر به دنبال آرامش اعصاب هستید یکی از اولین نکاتی که باید رعایت کنید اصلاح الگوی خواب است. سعی کنید زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدارشدن داشته باشید؛ و این الگو را در تمام طول هفته حفظ کنید.

به‌علاوه اگر احساس می‌کنید که دچار اختلال خواب شده‌اید بهتر است هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

ورزش را در برنامه روزانه خود قرار بدهید

تحقیقات روان‌شناسان سلامت این موضوع را ثابت کرده است که ورزش و به‌خصوص ورزش‌های هوازی می‌توانند شدت استرس را کاهش بدهند. به همین خاطر یکی از توصیه‌های متخصصین برای جلوگیری از استرس این است که ورزش‌کردن را در برنامه روزانه خود قرار بدهید. حداقل 20 دقیقه ورزش در طول روز باعث افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی و هورمون‌های شادی‌بخش در بدن می‌شود.

انجام تمرینات آرام‌سازی

یکی از مؤثرترین راهکارها برای کاهش استرس و بالابردن آرامش روانی استفاده از تمرینات آرام‌سازی است. تکنیک‌های ساده‌ای مثل تنفس عمیق و ریلکسیشن از جمله کارهای ساده‌ای هستند که می‌توانید به‌تنهایی و بدون نیاز به وسایل خاصی در خانه آن‌ها را انجام دهید. انجام این تمرینات به‌صورت منظم به شما کمک می‌کند که تأثیرات منفی استرس را تا حد زیادی از خودتان دور کنید.

ارتباط موسیقی و آرامش اعصاب

سال‌هاست که متخصصان از موسیقی به‌عنوان راهی برای کاهش فشارهای روانی استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید زمان‌هایی از روز را به گوش‌کردن به موسیقی اختصاص بدهید. برای این کار بهتر است حتی برای چند دقیقه دست از کار بکشید؛ در یک فضای آرام بنشینید و به موسیقی که احساس خوبی در شما زنده می‌کند گوش کنید. اما به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام گوش‌دادن به موسیقی نباید کار دیگری انجام بدهید.

ثبت اتفاقات منفی

یکی از روش‌هایی که مشاورین برای کاهش احساسات منفی استفاده می‌کنند این است که اتفاقات تلخ و موضوعاتی که شما را ناراحت می‌کنند را روی یک برگه بنویسید. بعضی از متخصصین معتقدند که وقتی شما آنچه ناراحت‌تان کرده را با جزئیات در ذهن‌تان مرور می‌کنید این کار باعث کم‌شدن بار روانی موضوع می‌شود. به‌علاوه بسیاری از مواقع نوشتن باعث می‌شود متوجه شوید که اتفاقات به‌اندازه‌ای که تصور می‌کنید هم بزرگ و نگران‌کننده نیستند. حتی ممکن است در حین نوشتن راهکارهای مناسبی برای حل کردن مشکل به ذهن‌تان برسد.

برنامه‌ریزی برای تفریح

ما به همان اندازه که به کارکردن و درس‌خواندن نیاز داریم به تفریح هم احتیاج داریم. متأسفانه بسیاری از ما آن‌قدر غرق در کار و برنامه‌های روزانه می‌شویم که دیگر زمانی را برای خودمان در نظر نمی‌گیریم. اما بهتر است به این موضوع توجه کنید که تفریح انرژی شما را برای ادامه فعالیت بیشتر می‌کند. به‌علاوه تفریحاتی که به آنها علاقه داشته باشید تا حد زیادی انرژی منفی را از شما دور می‌کند.

به همین خاطر بهتر است از این به بعد تفریح را در برنامه روزانه یا هفتگی خود قرار دهید. لازم نیست که تفریحات شما شامل برنامه‌های پرهزینه یا خاص باشد. بلکه هر کاری که به شما احساس خوبی می‌دهد را می‌توانید در برنامه وارد کنید. برای مثال تماشای یک فیلم یا قدم‌زدن در یک فضای سبز می‌توانند تفریحات ساده‌ای باشند که آرامش را به شما برمی‌گردانند.

روابط اجتماعی برقرار کنید

حتماً برای شما هم پیش آمده است که پس از یک دورهمی دوستانه یا صحبت‌کردن با کسی که دوستش دارید احساس آرامش و سبک شدن بکنید. درواقع متخصصین معتقدند که ارتباطات اجتماعی باعث می‌شود شما احساس کنید تنها نیستید و کسانی هستند که شما را دوست دارند و از شما حمایت می‌کنند. این شرایط باعث احساس آرامش و دلگرمی در هر کدام از ما می‌شود. پس اگر به دنبال افزایش آرامش اعصاب تان هستید به ارتباطات اجتماعی به‌عنوان یک عامل خیلی مهم توجه داشته باشید.

دلایل استرس را شناسایی کنید

همیشه شناختن دلایل یک وضعیت تأثیر خوبی روی کاهش مشکلات خواهد داشت. به همین خاطر یکی از راهکارها برای کاهش استرس این است که دلایل فشار روانی را شناسایی کنید. برای مدتی رفتار خود را زیر نظر بگیرید؛ و به این سؤال پاسخ بدهید که چه زمان‌هایی استرس بیشتری را تجربه می‌کنید؟

احتمالاً با دلایل متفاوتی مواجه می‌شوید. وجود آدم‌های سمی در زندگی، برنامه‌های کاری فشرده و یا احساس تنهایی و ناتوانی در حل کردن مشکلات از جمله این دلایل هستند. وقتی علت استرس خود را شناسایی کردید سعی کنید راهی برای برطرف‌کردن آن پیدا کنید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید شرایط را تغییر بدهید بهتر است از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. برای شروع مقاله کنترل استرس را بخوانید.

برای آرامش اعصاب چی بخوریم؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مواد غذایی نیز می‌توانند تأثیر بسیاری روی آرامش اعصاب یا افزایش استرس شما داشته باشند. برای مثال تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند استرس را در شما افزایش بدهد. این در حالی است که خوراکی‌هایی مثل شکلات تلخ یا بسیاری از دم‌نوش‌ها واقعاً در ایجاد آرامش مؤثر هستند. علاوه بر این‌ها غذا خوردن در یک ساعت مشخص و همین‌طور تنوع مواد خوراکی که استفاده می‌کنید نیز می‌تواند در رسیدن به آرامش تأثیر بسیاری داشته باشد. از جمله خوراکی هایی که به شما برای رسیدن به آرامش روحی کمک می‌کنند به شرح زیر است.

  • چای سبز
  • شیر داغ
  • شکلات تلخ
  • چای بابونه
  • عسل
  • سوپ سبزیجات
  • آجیل مثل (پسته، فندق، بادام و..)

رسیدن به آرامش اعصاب و اهمیت مشاوره

گاهی اوقات رسیدن به آرامش اعصاب کار ساده‌ای نیست. وقتی مشکلات شما بزرگ‌تر از آنی هستند که به‌تنهایی بتوانید آن‌ها را حل کنید؛ هنگامی که درگیر یک سبک زندگی اشتباه شده‌اید؛ و به‌خصوص زمان‌هایی که با یک بیماری روانی (اختلالات اضطرابی، افسردگی، وسواس و..) دست‌وپنجه نرم می‌کنید آرامش روانی را می‌توانیم دور­ از ­دسترس­ترین هدف بدانیم.

در چنین شرایطی بهتر است برای بهبود شرایط از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از تخصص و تجربه‌ای که دارند به شما کمک می‌کنند راه‌حل مناسبی برای مشکلات خود پیدا کنید و آرامش اعصاب خود را به دست بیاورید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ذهن و روان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا داروهای اعصاب می‌توانند باعث رسیدن به آرامش روانی بشوند؟

استفاده از دارو یکی از راهکارهایی است که برای بهتر شدن شرایط روحی بیماران استفاده می‌شود. با این حال داروها تأثیر دائمی در تغییر شرایط ندارد. بلکه تنها تا زمانی که از آن‌ها استفاده می‌کنید آرام خواهید بود. به همین خاطر بهتر است از راهکارهایی مثل درمان های روانشناختی که تأثیر دائمی دارند استفاده کنید.

منبع: آرامش اعصاب با روش های علمی





:: برچسب‌ها: آرامش اعصاب با روش های علمی ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: