بی احترامی نوجوان به والدین
نوشته شده توسط : ذهن نو

بی احترامی نوجوان به والدین یکی از مشکلاتی است که این روزها بعضی از پدر و مادرها را درگیر کرده است. این که از طرف فرزندمان مورد بی‌احترامی قرار بگیریم بسیار ناراحت‌کننده است. اما چیزی که ماجرا را سخت‌تر می‌کند این است که ندانیم در این شرایط چه کار باید بکنیم! بسیاری از پدر و مادرها در این موقعیت در مقابل فرزندشان کوتاه می‌آیند. اما این کار باعث بدتر شدن رفتار نوجوان خواهد شد. به همین خاطر بهتر است به دنبال راهکار بهتری برای برطرف‌کردن این بی‌احترامی‌ها باشید. ما در این مطلب راجع به دلایل و راهکارهای ازبین‌بردن بی‌احترامی نوجوان به والدین صحبت خواهیم کرد. بااین‌حال اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید شرایط را تغییر بدهید بهتر است راجع به این موضوع مشاوره نوجوان بگیرید.

منبع: بی احترامی نوجوان به والدین

دلایل بی احترامی نوجوان به والدین

الگوبرداری بی‌احترامی

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه نوجوانان رفتار خاصی را انجام می‌دهند الگوها هستند. در واقع نوجوانی سنی است که فرزند شما بیشتر از قبل از محیط بیرون الگو می‌گیرد. به همین خاطر رفتار دوستان، فیلم‌هایی که فرزندتان می‌بیند و کسانی که به‌عنوان الگو برای خود انتخاب می‌کند در شخصیت و رفتار او بسیار مؤثر است. اگر این افراد شخصیت‌هایی هستند که به‌راحتی به دیگران بی‌احترامی می‌کنند احتمالاً شما این رفتارها را در فرزندتان نیز مشاهده خواهید کرد.

بی‌توجهی والدین به رفتار اشتباه نوجوان با دیگران

یکی از اشتباهات والدین این است که وقتی فرزندشان با دیگران بدرفتاری می‌کند به او تذکر نمی‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که نوجوان از رفتار بد خود نتیجه مثبت بگیرد و یا در واقع اصلا متوجه نشود که کار ناشایستی انجام داده است. در نتیجه او تصمیم خواهد گرفت که این رفتار را در موقعیت‌های دیگر هم به کار ببرد. پس دیر یا زود شما در رفتار فرزندتان با خود نیز شاهد همین بی‌احترامی‌ها خواهید بود.

بی احترامی نوجوان به والدین بدلیل دیدن رفتاری رضایت بخش

روان‌شناسان رفتارگرا معتقدند وقتی یک رفتار نتیجه رضایت‌بخشی داشته باشد، مجدداً تکرار خواهد شد. به همین خاطر یکی از دلایل بی‌احترامی نوجوان به والدین می‌تواند این باشد که آن‌ها از این رفتار نتیجه گرفته‌اند. در واقع اگر نوجوان وقتی به شما بی‌احترامی می‌کند شما کوتاه بیایید و آنچه را می‌خواهد در اختیارش بگذارید او متوجه می‌شود که با این کار می‌تواند به خواسته‌های خودش برسد. برای آشنایی با نحوه برخورد با اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

بیماری‌های روحی

اگر فرزندتان بی‌دلیل و ناگهانی، بیشتر مواقع یا بر سر مسائل بسیار کوچک عصبانی می‌شود، بهتر است نسبت به وجود بیماری‌های روحی مثل افسردگی، اختلال خلقی اخلال‌گرایانه و یا ناتوانی در کنترل تکانه حساس باشید. این بیماری‌ها معمولاً خود را به‌صورت تحریک‌پذیری و عصبانیت نشان می‌دهند. بااین‌حال بهتر است برای مطمئن شدن از وجود بیماری با یک مشاور متخصص راجع به این موضوع صحبت کنید.

راهکارهای مبارزه با بی احترامی نوجوان به والدین

از رفتار متقابل خودداری کنید

اولین نکته‌ای که در برخورد با نوجوانان بدرفتار باید در نظر بگیرید این است که از رفتار متقابل خودداری کنید. وقتی فرزندتان در مقابل شما قرار می‌گیرد و بی‌احترامی می‌کند، واکنش نشان ندادن بسیار سخت خواهد بود. بااین‌حال به‌خاطر داشته باشید که برخوردهای تند فقط شرایط را بدتر می‌کند. به‌علاوه شما به فرزندتان این را یاد می‌دهید که در مقابل عصبانیت دیگران او هم می‌تواند با عصبانیت و بی‌احترامی پاسخ بدهد.

پس اولین کاری که باید بکنید این است که آرامش خودتان را حفظ کنید. حتی اگر احساس می‌کنید شرایط غیرقابل‌تحمل است شاید بهتر باشد محیط را برای مدتی ترک کنید.

قوانین را تغییر ندهید

بسیاری از مواقع بی‌احترامی‌های نوجوان برای این است که می‌خواهد امتیازی را به دست بیاورد. همان‌طور که گفتیم آن‌ها یاد گرفته‌اند که با قشقرق راه انداختن می‌توانند شما را تسلیم خواسته‌های خودشان بکنند. به همین خاطر اگر فرزندتان به دنبال درخواستی که داشته شروع به بی‌احترامی می‌کند شما باید کاملاً ثابت‌قدم روی قوانین خودتان بایستید. یادتان باشد که اگر از قوانین ذره‌ای پایین بیایید این را به فرزندتان یاد داده‌اید که در هر شرایطی می‌تواند با بی‌احترامی به شما به خواسته‌هایش برسد. برای آشنایی با اصول تربیت نوجوان کلیک کنید.

تنبیه رفتار اشتباه یا تشویق رفتار درست

تنبیه و تشویق سیاستی است که بیشتر در سنین پایین‌تر جواب می‌دهد. بااین‌حال شما می‌توانید برای تربیت فرزند نوجوان‌تان نیز از این روش استفاده کنید. برای مثال وقتی او با بی‌احترامی با شما صحبت می‌کند می‌بایست یکی از امتیازهایی که دارد را از او بگیرید. مثلاً اجازه ندهید برای چند ساعت سمت تلفن همراهش برود؛ در مقابل هر بار که رفتار درستی نشان می‌دهد او را تشویق کنید. این کار به‌مرور باعث می‌شود که نوجوان رفتارهای اشتباه را برای فرار از تنبیه کنار بگذارد.

الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید

همان‌طور که گفتیم الگوها یکی از مهم‌ترین نکات در بی‌احترامی نوجوان به والدین هستند. اولین الگو از ابتدای کودکی فرزندتان نیز شما هستید. به همین خاطر پیش از هرچیز به رفتار خود نگاه کنید و مطمئن باشید که رفتار مناسبی با پدر و مادر خود دارید. سپس به دیگر الگوهای فرزندتان نگاه کنید و سعی کنید الگوهای مناسبی برای او انتخاب کنید.

با دلیل صحبت کنید

یکی از دلایلی که باعث اختلاف و بی‌احترامی نوجوان به والدین می‌شود این است که بعضی از پدر و مادرها با زبان زور با فرزندشان صحبت می‌کنند. شاید شما بتوانید به فرزند خردسال‌تان بگویید که مجبور است کاری را انجام بدهد یا ندهد؛ اما این شیوه تربیتی برای نوجوانان قابل اجرا نیست. آن‌ها در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگسال هستند؛ به همین خاطر به‌سادگی حرف‌های شما را قبول نمی‌کنند. پس اگر می‌خواهید رابطه شما با آن‌ها دوستانه باقی بماند و مشکلی پیش نیاید، سعی کنید همیشه با دلیل با آنها صحبت کنید و آن‌ها را برای منظوری که دارید توجیه کنید.

راهکارهای کنترل خشم را به فرزندتان آموزش دهید

فرزند شما می‌بایست راه‌های صحیح برخورد با دیگران، تحمل نظر مخالف و کنترل خشم را یاد بگیرد. پس اگر احساس می‌کنید او در این زمینه‌ها ضعیف است بهتر است در یک شرایط مناسب راجع به آموزش این راهکارها با او صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید خودتان به‌تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام بدهید شاید بهتر باشد از یک مشاور برای این موضوع کمک بگیرید.

نقش مشاور در بی احترامی نوجوان به والدین

برخورد با نوجوانان برای بسیاری از والدین موضوع خیلی سختی است. کنار آمدن با مشکلاتی که آن‌ها در این دوران پشت سر می‌گذارند و تغییراتی که در رفتارشان اتفاق می‌افتد گاهی اوقات از نظر والدین غیرممکن به نظر می‌رسد. بااین‌حال باید به این موضوع توجه داشته باشید که نوجوانی سن بسیار حساسی است. بی‌توجهی شما به بعضی مسائل می‌تواند مشکلات بسیاری را برای آینده نوجوان به همراه داشته باشد. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که به‌طورکلی و در زمانی که فرزندتان سال‌های نوجوانی را پشت سر می‌گذارد از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

در زمینه بی احترامی نوجوان به والدین بسیاری از مواقع این بی‌احترامی‌ها نتیجه این است که اعضای خانواده نمی‌توانند به‌درستی با هم ارتباط برقرار کنند. در چنین شرایطی مشاورین به شما کمک می‌کنند تا راه‌های صحیح برقراری ارتباط با یکدیگر را آموزش ببینید.

چه زمانی به مشاور مراجعه کنیم؟

همان‌طور که گفتیم گاهی اوقات این بی‌احترامی‌ها نتیجه یک آسیب روحی هستند؛ به همین خاطر درصورتی‌که با نشانه‌های زیر مواجه شده‌اید بهتر است هرچه سریع‌تر با یک متخصص راجع به این موضوع صحبت کنید:

  • تحریک‌پذیری و پرخاشی راجع به مسائل کوچک
  • شدت عصبانیت نوجوان با موضوع عصبانیت هماهنگ نیست
  • نوجوان اکثر مواقع روز یا هفته عصبانی است و بی‌احترامی می‌کند
  • نوجوان مدتی پس از بی‌احترامی پشیمان شده و عذرخواهی می‌کند اما مجدداً هم این رفتار را تکرار می‌کند.
  • بی‌احترامی نوجوان به غیر از والدین در محیط‌های دیگر و در ارتباط با سایر افراد هم وجود دارد.
  • علاوه بر بی‌احترامی رفتارهای نامناسب دیگری نیز از نوجوان دیده می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهترین روش برای برخورد با بی‌احترامی‌های نوجوان چیست؟

قبل از هر چیز وقتی نوجوان بی‌احترامی می‌کند از رفتار متقابل خودداری کنید؛ سعی کنید وقتی فضا آرام شد با او راجع به دلیل رفتارش صحبت کنید و این مشکل را با یکدیگر حل کنید. کمک‌گرفتن از مشاور نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بی احترامی نوجوان به والدین





:: برچسب‌ها: بی احترامی نوجوان به والدین ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: