استرس عروسی
نوشته شده توسط : ذهن نو

استرس عروسی در کنار سایر مراسم برای هر دختر و پسری امری طبیعی است. مراسم عروسی یکی از زیباترین خاطره‌ها برای هرکدام از ما است و طبیعتاً هر کسی دلش می‌خواهد این مراسم به بهترین شکل برگزار شود. این حساسیت در بعضی از ما بسیار زیاد می‌شود و باعث خواهد شد که استرس پیش از عروسی را با شدت مریض گون تجربه کنیم. دلایلی مثل کمال‌گرایی، مشکلات مالی و یا تلاش برای اینکه همه کارها را به‌تنهایی انجام بدهید می‌تواند این شرایط را بدتر کند. در این موقعیت‌ها معمولاً توصیه می‌شود که سعی کنید با استفاده از روش‌هایی مثل خواب کافی، وقت گذراندن با دوستان، تغییر بعضی از افکار نگرانی‌های خود را کاهش بدهید. بااین‌حال اگر احساس می‌کنید مشکلات شما جدی‌تر از این‌ها است شاید بهتر باشد از مشاوره ازدواج برای تغییر شرایط کمک بگیرید.

منبع: استرس عروسی

نشانه های استرس عروسی

استرس عروسی مشکلی است که بسیاری از دختران و پسران جوان تجربه می‌کنند. بااین‌حال گاهی اوقات شما آن‌قدر غرق در افکار و مشکلات هستید که اصلاً متوجه نمی‌شوید دچار این مشکل شده‌اید. بعضی از نشانه‌هایی که می‌توانند به شما یا هرکدام از اطرافیان‌تان راجع به استرس عروسی هشدار بدهند عبارتند از:

تغییر الگوی خواب‌وخوراک

حتماً شما هم این را شنیده‌اید که به‌هم‌ریختن خواب‌وخوراک مهم‌ترین نشانه استرس است. به همین خاطر اینجا هم می‌گوییم استرس عروسی در اولین قدم الگوی خواب و یا غذا خوردن شما را تغییر می‌دهد. اگر نمی‌توانید مثل سابق غذا بخورید، خوابتان نمی‌برد و یا برعکس خواب‌وخوراکتان بیشتر شده است می‌توان نتیجه گرفت که شما دچار استرس عروسی شده‌اید.

بی‌توجهی به کارها به دلیل استرس عروسی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید بی‌توجهی یکی از نشانه‌های استرس است. بعضی از افراد زمانی که احساس می‌کنند حجم زیادی از کارها را باید انجام بدهند هیچ کاری نمی‌کنند. به همین خاطر اگر شما یا هر یک از اطرافیان علی‌رغم نزدیک شدن مراسم عروسی کاری نمی‌کنید این موضوع را به پای بی‌خیالی نگذارید.

به مسائل دیگر فکر نمی‌کنید

آیا همه فکر و ذکرتان مراسم عروسی شده است؟ فقط از این مراسم صحبت می‌کنید؛ و به سایر مسائل توجهی ندارید؟ این موضوع نشان‌دهنده این است که مراسم عروسی حجم زیادی از ذهن شما را درگیر خودش کرده است. و این به معنای آن است که شما استرس بسیار زیادی را تحمل می‌کنید.

دائماً درگیر افکار منفی هستید

یکی از همراهان همیشگی استرس، افکار منفی هستند. اگر دائماً افکار منفی و نگرانی را تجربه می‌کنید به‌احتمال زیاد دچار استرس عروسی شده‌اید. افکاری مثل اینکه قرار است همه چیز به هم بخورد؛ یا مشکلی پیش خواهد آمد از جمله این فکرها هستند.

کم‌شدن لذت‌ها به دلیل استرس عروسی

ناتوانی از لذت بردن یکی دیگر از نشانه‌های استرس عروسی است. در این شرایط همه ذهن شما درگیر نگرانی و اضطراب است. به همین خاطر جایی برای لذت بردن از موضوعات دیگر در ذهنتان ندارید. اگر احساس می‌کنید رابطه‌تان با نامزدتان مثل سابق لذت‌بخش نیست؛ از تفریحات گذشته به‌اندازه قبل لذت نمی‌برید؛ و یا به‌طورکلی از چیزی خوشحال نمی‌شوید شاید بهتر باشد کمی بیشتر به میزان نگرانی‌هایتان دقت داشته باشید.

دلایل استرس عروسی کدام است

کمال‌گرایی بیش از حد

بسیاری از عروس و دامادها درگیر کمال‌گرایی هستند. با توجه به اینکه مراسم عروسی فقط یک شب در زندگی هرکدام از ما است پس طبیعی است که بخواهیم بهترین‌ها را در این شب داشته باشیم. بااین‌حال بسیاری از مواقع این سخت‌گیری‌ها بیش از حد می‌شوند. یادتان باشد که شما هرگز نمی‌توانید همه چیز را تحت کنترلتان داشته باشید. این افکار باعث می‌شود که استرس بسیاری را تحمل کنید.

می‌خواهید همه کارها را به‌تنهایی انجام بدهید

یک واقعیت را باور کنید. آن هم این است که هیچ‌کس نمی‌تواند به‌تنهایی همه کارها را انجام بدهید. زمان و انرژی هرکدام از ما محدود است. اگر قرار باشد به‌تنهایی همه کارها را انجام بدهید علاوه بر اینکه به همه آنها نخواهید رسید استرس بسیاری را نیز تحمل خواهید کرد. بااین‌حال بسیاری از دختران و پسران فکر می‌کنند که اگر خودشان روی کارها نظارت نداشته باشند آنها به‌خوبی پیش نخواهند رفت. در این شرایط بهتر است کارها را به دو دسته تقسیم کنید. مسائل جدی‌تر را خودتان انجام بدهید؛ و بقیه کارها را به دیگران بسپارید.

بیش از حد درگیر نظر دیگران هستید

یکی از مهم‌ترین دلایل استرس عروسی این است که شما می‌خواهید همه را راضی نگه دارید. وقتی به دنبال مراسم عروسی هستید که در آن همه راضی باشند یا به عبارت دیگر هیچ‌کس نتواند از آن ایرادی بگیرد فشار روانی بسیاری را به خودتان تحمیل می‌کنید. یادتان باشد که این مراسم شما است؛ و مهم‌ترین اصل آن نیز این است که خودتان خوشحال باشید.

مشکلات مالی

فشارهای مالی یکی از اصلی‌ترین مشکلات بر سر راه زوج‌های جوان است. همین موضوع می‌تواند استرس بسیاری را به همراه داشته باشد. این شرایط به‌خصوص زمانی بدتر می‌شود که شما نتوانید خواسته‌هایتان را با بودجه‌ای که دارید هماهنگ کنید. نگرانی برای تمام شدن منبع مالی یا گران شدن هزینه‌ها می‌تواند استرس بسیاری را به شما و همسر آینده‌تان وارد کند.

اختلاف میان شما و طرف مقابل

گاهی ممکن است بین شما و نامزدتان بر سر اینکه مراسم را چطور برگذار کنید اختلاف پیش بیاید. این یکی از موضوعاتی است که می‌تواند شما را دچار نگرانی بسیاری بکند. شاید یکی از بدترین مسائل پیش از ازدواج این باشد که شما علاوه بر درگیری و فشارهای روانی مراسم قرار باشد با طرف مقابل نیز بحث کنید. در چنین شرایطی شاید بهتر باشد کمی با هم صحبت کنید و به یک تصمیمی برسید که هردوی شما را راضی کند. یادتان باشید که مراسم متعلق به هردوی شما است؛ و هر دو می­باید برای آن نظر بدهید.

راهکارهایی برای کاهش استرس عروسی

همه چیز را کمی ساده‌تر بگیرید

یکی از ساده‌ترین و البته کارآمدترین راهکارها برای کاهش استرس عروسی این است که همه چیز را کمی ساده‌تر بگیرید. یک واقعیت این است که شما هرچقدر تجملات را بیشتر می‌کنید فشار روانی بیشتری را نیز برای خودتان می‌خرید. به‌علاوه بسیاری از مواقع این تشریفات باعث می‌شود آن‌طور که باید از مراسم خودتان لذت نبرید. به همین خاطر شاید بهتر باشد تا حدودی حاشیه‌ها را کمتر کنید.

کاهش استرس عروسی با تغییر افکارتان

مهم‌ترین چیزی که شما را درگیر استرس می‌کند فکر اشتباه است. خیلی از زوج‌های جوان اهمیت بیش از حدی به جشن عروسی خود می‌دهند. این درست است که مراسم ازدواج شما اهمیت بسیار زیادی دارد. اما گاهی اوقات شما آن را به چشمی بیشتر از یک جشن نگاه می‌کنید. این طرز فکر باعث می‌شود که استرس بسیاری را برای خود و حتی طرف مقابل ایجاد کنید. یادتان باشد شما هیچ‌وقت نمی‌توانید همه چیز را کنترل کنید. گاهی اوقات هم بهتر است نگرانی‌هایتان را کمتر کنید و به بعضی چیزها ساده‌تر نگاه کنید.

از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنید

تکنیک‌های آرام‌سازی مجموعه‌ای از روش‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند استرس را از جسم و ذهن خود دور کنید. بهتر است قبل از مراسم عروسی هر روز زمانی را به این کار اختصاص بدهید. این روش می‌تواند به شما کمک کند تا علاوه بر دور بودن از استرس آرامش خوبی را تجربه کنید.

سبک زندگی سالم

حتماً تا به حال راجع به اهمیت سبک زندگی در کنترل استرس شنیده‌اید. خواب کافی، تغذیه سالم و همین‌طور ورزش‌کردن از جمله مواردی هستند که به شما در مبارزه با استرس کمک می‌کنند. به همین خاطر بهتر است کمی قبل از رسیدن به تاریخ عروسی روی این موضوعات تمرکز بیشتری داشته باشید.

برنامه‌ریزی داشته باشید

یکی از روش‌هایی که می‌تواند اضطراب را از شما دور کند این است که یک برنامه مناسب برای کارهایتان بریزید. سعی کنید فهرستی از همه کارهایی که باید انجام بشود تهیه کنید؛ و سپس برای هرکدام از آنها برنامه مشخصی در نظر بگیرید. هر روز برنامه خود را بررسی کنید و از این مطمئن بشوید که چیزی را از قلم نینداخته‌اید.

برای کاهس استرس عروسی کمک بگیرید

همان‌طور که گفتیم شما نمی‌توانید همه کارها را به‌تنهایی انجام بدهید. سعی کنید برای انجام‌دادن کارها از دیگران نیز کمک بگیرید. به‌علاوه درد و دل کردن و وقت گذراندن با دوستان نیز می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند که آرامش خود را به دست بیاورید. پس از اینکه در این دوران از دوستانتان کمک بخواهید خجالت نکشید.

اتفاقات پراسترس را از خودتان دور کنید

حتماً این مثال را شنیده‌اید که با یک دست نمی‌توان چند هندوانه را بلند کرد. شما نیز بهتر است کارهای سنگین دیگر را برای مدتی کنار بگذارید. اتفاقاتی مثل یک مسافرت کاری، مشکلات درمانی یا بسیاری از مسائل دیگر بهتر است به زمان دیگری موکول شوند. حتی برخی از مشاورین توصیه می‌کنند که بهتر است برای چند روزی از محل کارتان نیز مرخصی بگیرید.

مقایسه کردن را کنار بگذارید

یکی از مهم‌ترین دلایل استرس عروسی این است که شما مراسم خود را با دیگران مقایسه می‌کنید. پس سعی کنید برای حفظ آرامش خودتان از این کار دست بکشید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که شرایط زندگی شما و دیگران کاملاً با هم متفاوت است. پس سعی کنید دست از مقایسه بردارید و شرایطی را ایجاد کنید که در آن آرامش و شادی را تجربه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور می‌شود بر کمال‌گرایی راجع به مراسم عروسی غلبه کرد؟

کمال‌گرایی یکی از مشکلاتی است که می‌تواند استرس بسیاری را برای شما ایجاد کند. بهتر است کمی فکر خود را تغییر بدهید و این موضوع را باور کنید که شما نمی‌توانید همه چیز را تحت کنترل خودتان داشته باشید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: استرس عروسی





:: برچسب‌ها: استرس عروسی ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: