اختلالات شخصیت دسته a ( کلاستر a) کدام شخصیت ها هستند
نوشته شده توسط : ذهن نو

 

اختلالات شخصیت دسته a گروهی از اختلالات شخصیتی هستند که می‌توانند به طور مزمن بر کیفیت زندگی افراد مبتلا تاثیر بگذارند. داشتن رفتارهای عجیب و غریب که مشخصه این دسته از اختلالات است، می‌تواند خود را در قالب اختلال شخصیت پارانویید، اسکیزوئید و اسکیزوتایپ نشان دهد. معمولا افراد مبتلا خود به بیماری‌شان آگاه نیستند و بینشی نسبت به رفتارهای عجیب‌شان ندارند اما اطرافیان خود را به شدت آزرده می‌کنند. با آگاهی از انواع اختلالات شخصیت دسته a و روش‌های درمان آن‌ها، می‌توانید هرچه سریع‌تر این اختلال را شناسایی کرده و عزیزان خود را به سوی درمان و افزایش کیفیت زندگی سوق دهید. 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

منبع:

اختلالات شخصیت دسته a

 

 

 

 

اختلالات شخصیت دسته A | طبقه بندی اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت الگوهای پایداری از رفتار و تجربه درونی هستند که با انتظارات فرهنگی به میزان قابل توجهی مغایرت دارند، فراگیر و انعطاف ناپذیر هستند، در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز شده، در طی زمان پایدار می‌مانند و به پریشانی فرد منجر می‌شوند. این اختلال‌ها بر اساس شباهت‌های توصیفی به سه دسته عمده طبقه بندی می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشند:

اختلالات شخصیت دسته a : اختلال‌های پارانویا، اسکیزوئید و اسکیزوتایپی

اختلالات شخصیت دسته b : اختلال‌های شخصیت ضد اجتماعی، مرزی، نمایشی و خود شیفته

تماس با مشاور

اختلالات شخصیت دسته c : اختلال شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی- جبری

 

بیشتر بخوانید : شخصیت شناسی با استفاده از آزمون ها، نوع رفتار و حرکات

 

اختلالات شخصیت دسته A

ویژگی مشترک اختلال‌های شخصیتی که در این دسته قرار می‌گیرند این است که افراد مبتلا به آن‌ها اغلب انسان‌های غیر عادی یا عجیب به نظر می‌رسند. ما در ادامه ویژگی‌های تشخیصی هر یک از این اختلالات را توضیح داده‌ایم.

1. اختلال شخصیت پارانویید

یکی از اختلالات شخصیت دسته a‌، اختلال پارانویید است. ویژگی اصلی شخصیت پارانویید یک الگوی عدم اطمینان و بدبینی فراگیر نسبت به دیگران است. به طوری که انگیزه‌های دیگران از سوی فرد به عنوان انگیزه‌های بدخواهانه تفسیر می‌شود. این الگو از اوایل بزرگسالی آغاز شده و در زمینه‌های مختلف نمایان می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال بدون اینکه شواهد خاصی وجود داشته باشد همواره تصور می‌کنند که دیگران می‌خواهند آن‌ها را استثمار کنند، فریب دهند یا آسیب بزنند.

در واقع آنان دائما احساس می‌کنند دیگران در حال توطئه چینی علیه‌شان هستند و همین مسئله باعث می‌شود که بی دلیل و ناگهانی به دیگران حمله کنند. مبتلایان به شخصیت پارانویید از اختلالات شخصیت دسته a‌، اغلب مشغولیت ذهنی بیش از اندازه‌ای در مورد وفاداری و صداقت اطرافیان خود دارند و اکثرا با شک‌های بی مورد خود آن‌ها را می‌آزارند.

این شک و تردید‌ها باعث می‌شود که آن‌ها به هیچ کس اعتماد نکنند و تمایل کمی برای صمیمی شدن با دیگران داشته باشند. از آنجایی که این افراد هر تعامل کوچکی را زیر سوال می‌برند و به هیچ پرسش شخصی پاسخ نمی‌دهند اغلب از جانب دیگران نیز به عنوان افرادی تهدید کننده درنظر گرفته می شوند.

در نهایت می‌توان گفت افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانویید از اختلالات شخصیت دسته a‌، پیوسته در زندگی خود ناخشنود بوده، همواره در ذهن‌شان با توهین‌های خیالی درگیر هستند و با خشم به دیگران پاسخ می‌دهند. این مسئله در روابط زناشویی با حسادت‌های جدی و آزار دهنده خود را نشان می‌دهد. برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه اختلال شخصیت پارانویید کلیک کنید.

2. اختلالات شخصیت دسته a | اختلال شخصیت اسکیزوئید

مورد دیگر از اختلالات شخصیت دسته a‌، اختلال اسکیزوئید است. ویژگی اصلی اختلال شخصیت اسکیزوئید، یک الگوی فراگیر کناره گیری از روابط اجتماعی و دامنه محدود بیان احساسات در موقعیت‌های بین فردی است. این الگو از اوایل بزرگسالی آغاز شده و در جنبه‌های گوناگونی نمایان می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال ظاهرا میلی به صمیمیت ندارند. آن‌ها اغلب فعالیت‌هایی را انتخاب می‌کنند که نیاز به مشارکت با دیگران نداشته باشد و در نتیجه از جانب دیگران به عنوان افراد تنها و منزوی توصیف می‌شوند. هم چنین آن‌ها علایق محدودی دارند و اغلب از دوستان نزدیک یا محرم اسرار به جز یک خویشاوند درجه یک محروم هستند.

نکته قابل توجه این جاست که شخصیت اسکیزوئید از اختلالات شخصیت دسته a‌، نسبت به تاییدها و انتقادهای اطرافیان بی‌تفاوت است و از این که دیگران درباره او چه فکری می‌کنند ناراحت نمی‌شود. این افراد به دلیل واکنش پذیری هیجانی پایینی که دارند ممکن است در ظاهر به عنوان افرادی موقر شناخته شوند اما از درون مشکلات عمیقی در تجربه عواطف دارند. در واقع آن‌ها اکثرا گزارش می‌دهند که به ندرت می‌توانند هیجانات شدیدی نظیر خشم یا شادی را تجربه کنند. در نتیجه در ارتباطات نزدیک‌تر به عنوان افرادی سرد و بی احساس تلقی می‌شوند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه اختلال شخصیت اسکیزوئید کلیک کنید.

3. اختلالات شخصیت دسته a | اختلال شخصیت اسکیزوتایپی

مورد آخر از اختلالات شخصیت دسته a‌، اختلال اسکیزوتایپال است. ویژگی اصلی اختلال شخصیت اسکیزوتایپی، یک الگوی فراگیر از نقص‌های اجتماعی و بین فردی است که علاوه بر تحریف‌های شناختی و رفتارهای عجیب و غریب با ناراحتی حاد و ظرفیت بسیار کم برای برقراری روابط صمیمانه مشخص می‌شود. این افراد اغلب تفسیرهای نادرستی از اتفاقات پیرامونی خود دارند و به رویدادهای محیطی معانی خرافی خاصی می‌دهند. مبتلایان به شخصیت اسکیزوتایپی اغلب خرافاتی بوده و مشغولیت ذهنی فراوانی نسبت به این مسائل دارند. آن‌ها معمولا با عقاید عجیب خود احساس می‌کنند قدرت‌های ویژه‌ای برای خواندن فکر دیگران یا پیش بینی حوادث و رویدادها دارند.

شخصیت‌های اسکیزوتایپی از اختلالات شخصیت دسته a‌، معمولا گفتار عجیبی دارند و حرف‌های مبهم و نامربوطی می‌زنند. هم چنین ممکن است همچون شخصیت‌های پارانویید اندیشه‌های بدبینانه و همراه سوء ظن را از خود نشان دهند. از دیگر ویژگی‌های این افراد می‌توان به تعاملات خشک و محدود با دیگران، داشتن ظاهر عجیب و غریب، پوشیدن لباس‌های نامناسب، بی توجهی به قراردادهای اجتماعی و داشتن اضطراب در حضور افراد غریبه اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت اسکیزوتایپال کلیک کنید.

 

درمان اختلالات شخصیت دسته A

این گروه از اختلالات شخصیت ممکن است در برخی موارد با اختلالات روان پریشی حاد همراه شوند. در این شرایط فرد اغلب در کنار ویژگی‌های گفته شده مشکلاتی نظیر توهم و هذیان را نیز تجربه می‌کند. متخصصان برای درمان این وضعیت پیش از هرچیز از داروهای آنتی سایکوتیک یا ضد روان پریشی نظیر هالوپریدول استفاده می‌کنند. به غیر از دارو درمانی استفاده از رویکردهای روانشاختی خاصی نظیر درمان‌های حمایتی، گروه درمانی و درمان‌های روانپویشی نیز می توانند تا حدی به بهبود روابط افراد مبتلا به اختلالات شخصیت دسته a و ارتقای عملکرد آن‌ها در اجتماع کمک نمایند.

 

سوالات متداول

اختلالات شخصیت دسته a | اختلال شخصیت اسکیزوئید با خجالتی بودن چه فرقی دارد؟

افراد خجالتی در درون خود برای برقراری ارتباطات بین فردی احساس نیاز می‌کنند. اما به دلیل ترس از واکنش‌های دیگران یا عدم اعتماد به نفس نمی‌توانند اقدامات موثری در این زمینه انجام دهند. این در حالی است که شخصیت اسکیزوئید از اختلالات شخصیت دسته a‌، اصلا تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد و نسبت به تایید و انتقادهای اطرافیان بی تفاوت است. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس بگیرید.

شماره تماس ذهن نو

 

منبع:

اختلالات شخصیت دسته a

 

 




:: برچسب‌ها: اختلالات شخصیت دسته a ,
:: بازدید از این مطلب : 513
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: