آدم های کینه ای
نوشته شده توسط : ذهن نو

ارتباط با آدم های کینه ای می‌تواند بسیار سخت باشد. برخورد با کسی که همیشه از دست شما ناراحت است و نمی‌توانید مشکل‌تان را با او حل کنید احتمالاً اعصاب‌تان را به هم خواهد ریخت. این شرایط به‌خصوص زمانی بدتر می‌شود که طرف مقابل یکی از نزدیکان شما باشد. خاطرات بد دوران کودکی و یا این باور که دیگران وظیفه دارند کاری را برای ما انجام بدهند از مهم‌ترین دلایل کینه‌ای بودن است. اما سؤال اصلی این است که نحوه برخورد با آدم های کینه ای چطور باید باشد؟ به‌طورکلی مشاورین معتقدند که وقتی یک نفر از دست شما ناراحت شده بهتر است با او صحبت کنید و مشکل را برطرف کنید. اما در برخورد با آدم‌های کینه‌ای لازم نیست خیلی هم در نقش مقصر فرو بروید. در ادامه این مطلب راجع به شخصیت‌های کینه‌ای و نحوه برخورد با آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: آدم های کینه ای

آدم های کینه ای

شاید برای‌تان جالب باشد اما کینه ای بودن آدم ها امری اکتسابی است. یعنی هیچ کس از بدو تولد کینه ای نیست، بلکه این تجربیات ما آدم هاست که ما را تبدیل به آدمی کینه ای و یا برعکس فردی رئوف می‌کند. اگر چنین فردی در اطراف شماست یا فکر می کنید آدمی کینه ای هستید، در قدم اول بهتر است به دنبال علت آن باشید. سپس بهتر می‌توانید این موضوع را حل کرده و با این موضوع کنار بیایید.

دلایل کینه ای شدن آدم ها

قبل از اینکه بخواهیم راجع به نحوه برخورد با آدم های کینه ای صحبت کنیم بهتر است دلایل کینه‌ای بودن را با هم مرور کنیم. وقتی شما دلایل رفتار یک نفر را بدانید راحت‌تر او را درک خواهید کرد. و این می‌تواند تأثیر بسیاری در رابطه شما با یکدیگر داشته باشد.

1- توقع بیش از حد از دیگران

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آدم‌های کینه‌ای توقعات آنها است. آنها افکار و باورهای اشتباهی دارند؛ مثل اینکه فکر می‌کنند دیگران همیشه باید طبق میل و خواسته آن‌ها رفتار کنند. همین موضوع باعث می‌شود که وقتی رفتار متفاوتی از یک نفر می‌بینند نتوانند آن را هضم کنند. به‌علاوه آنها به خودشان بابت اینکه از دیگران ناراحت باشند حق می‌دهند. طبیعتاً چنین باوری به آنها این اجازه را می‌دهد که عذرخواهی شما را نپذیرند؛ و برای همیشه از شما دلگیر بمانند.

 2- تجربیات دوران کودکی آدم های کینه ای

تجربیات دوران کودکی یکی از مهم‌ترین دلایل برای بسیاری از ویژگی‌های ما هستند. بعضی از شخصیت‌های کینه‌ای در دوران کودکی زندگی سختی را تجربه کرده‌اند؛ یا شاید مرتباً با دیگران مقایسه شده‌اند؛ و دیگران بهتر از آن‌ها شناخته شده‌اند. این موضوع باعث می‌شود که فرد پس از بزرگ‌شدن نیز کینه این اشخاص را در دلش داشته باشد.

3- الگو گرفتن از دیگران

الگو گرفتن از دیگران یکی دیگر از تجربیات دوران کودکی است. کودکان بادقت به رفتارهای اطرافیان خود نگاه می‌کنند. و سپس درست همان رفتارها را از خود نشان می‌دهند. به همین خاطر اگر یک کودک کینه گرفتن از دیگران را در رفتار پدر و مادر یا هر یک از اطرافیان ببیند به احتمال زیاد آن را یاد خواهد گرفت. و در آینده خودش نیز با دیگران همان‌طور برخورد خواهد کرد.

4- آدم های کینه ای و ناتوانی در بیان مسائل

آدم‌های کینه‌ای معمولاً شخصیت‌های زودرنجی هستند. یک شخصیت قوی و سالم می‌تواند این موضوع را به‌خوبی درک کند که هر زمانی و در ارتباط با دیگران ممکن است اختلاف‌هایی پیش بیاید. و به‌خوبی نیز این اختلاف‌ها را برطرف می‌کند. اما شخصیت‌هایی که این قدرت و توانایی را در وجود خود ندارند معمولاً ناراحتی‌هایشان را ادامه می‌دهند. این شخصیت‌ها توانایی صحبت‌کردن موثر و مستقیم از چیزی که ناراحت‌شان کرده را ندارند. به همین خاطر دلخوری‌هایشان برطرف نمی‌شود. و برای زمان طولانی از شما ناراحت خواهند بود.

نحوه برخورد با آدم های کینه ای

او را بپذیرید

با هر کسی که در ارتباط باشید اولین نکته این است که باید او را همان‌طور که هست بپذیرید. در ارتباط با یک شخصیت کینه‌ای نیز بهترین کار این است که این ویژگی را در طرف مقابل قبول کنید. تلاش برای تغییر دادن آدم‌ها یا بحث کردن دائم با آن‌ها برای اینکه ثابت کنید اشتباه می‌کنند نمی‌تواند در این شرایط فایده‌ای داشته باشد.

خط‌قرمزها را بشناسید

یکی از روش‌های برخورد با شخصیت‌های کینه‌ای این است که خط‌قرمزهای او را بشناسید. وقتی شما بدانید چه چیزی او را ناراحت خواهد کرد طبیعتاً کمتر انجامش خواهید داد. به این ترتیب مشکلات شما با این شخصیت‌ها کمتر می‌شود.

راجع به ناراحتی تان صحبت کنید

وقتی بین شما و یک شخصیت کینه ای بحث و ناراحتی پیش می‌آید راهکار درست این است که راجع به این موضوع صحبت کنید. حتی اگر می‌دانید صحبت‌کردن فایده‌ای نخواهد داشت بازهم این کار را انجام بدهید. سعی کنید در طی صحبت‌هایتان با طرف مقابل همدلی داشته باشید؛ از اینکه او را ناراحت کرده‌اید عذرخواهی کنید و دلایل خودتان را نیز مطرح کنید.

خود را مقصر ندانید

اگرچه بهتر است پس از اختلاف با آدم های کینه ای راجع به مشکل پیش‌آمده با آن‌ها صحبت کنید اما قرار نیست خودتان را در نقش مقصر قرار بدهید. در واقع شما پس از اینکه از طرف مقابل عذرخواهی کردید دیگر قرار نیست راجع به این موضوع صحبت کنید. این را به‌خاطر داشته باشید که شما نمی‌توانید او را مجبور کنید از شما کینه‌ای نداشته باشد. شما آنچه از دستتان برمی‌آمده انجام داده‌اید. پس بهتر است بیشتر از این، بحث کردن را ادامه ندهید.

ارتباط خود را مدیریت کنید

اگر شخصیت کینه‌ای زندگی شما، نسبت نزدیکی با شما ندارد بهتر است فاصله‌تان با او را حفظ کنید. این شخصیت‌ها می‌توانند مشکلات روحی بسیاری را برای ما ایجاد کنند. به همین خاطر بهتر است تا جای ممکن از آن‌ها فاصله بگیرید. سعی کنید رابطه خود را در حد یک ارتباط معمولی نگه دارید. برای بالا بردن مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

برخورد با آدم های کینه ای و اهمیت مشاوره

یکی از مهم‌ترین جاهایی که ما نیاز به مشاوره داریم ارتباط با دیگران است. اطرافیان ما هرکدام ویژگی‌های شخصیتی خودشان را دارند؛ و کنار آمدن با همه آن‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد. به همین خاطر شاید لازم باشد گاهی اوقات راجع به روابط خود از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به شما کمک می‌کنند تا مشکلات ارتباطی خود را حل کنید؛ و بهترین تصمیم را برای بقیه رابطه خود بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با آدم های کینه ای می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

همسرم به‌شدت آدم کینه‌ای هست؛ چطور می‌توانم مشکلاتم را با او حل کنم؟

سعی کنید تا جای ممکن خط‌قرمزهای همسرتان را بشناسید و به آنها احترام بگذارید. اما زمان‌هایی که با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنید بهتر است با او صحبت کنید و برای حل کردن اختلاف تلاش کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آدم های کینه ای





:: برچسب‌ها: آدم های کینه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: