درمان ترس
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان ترس ها با استفاده از روش های غیردارویی برای‌تان بیشترین بازدهی را خواهد داشت. غلبه بر ترس به دلیل طبیعی بودن این احساس اصطلاح مناسب‌تری است. اگر ترس‌ها در حدی هستند که زندگی شما را فلج کرده‌اند و یا مانع از رشدتان شده‌اند، هر چه زودتر به دنبال راهی برای درمانش باشید. شاید خودتان راهی به خصوص برای مقابله با ترس ها داشته باشید، اما اگر این روزها دچار بی قراری، آشفتگی، ماهش عملکرد، احساس پوچی و… شده‌اید؛ حتما به متخصص روانشناسی برای دریافت مشاوره استرس مراجعه نمایید.

منبع: درمان ترس

احساس ترس چیست؟

قبل از هر چیز باید به این سؤال پاسخ بدهیم که ترس چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهد شناخت هیجان‌ها می‌تواند ما را در کنترل آن‌ها تا حد زیادی جلو بیندازد. ترس یکی از هیجانات ساده انسان است که از ابتدا با او بوده است. در واقع ترس احساسی است که به شما می‌گوید خطری در راه می‌باشد. پس می‌توان گفت که وجود این هیجان بسیار هم مفید است. بااین‌حال گاهی اوقات ما به دلایل نامعلوم از چیزهایی می‌ترسیم که واقعاً خطرناک نیستند. در چنین شرایطی است که می‌گوییم ترس از کارکرد طبیعی آن خارج شده؛ و شما می‌بایست راهی برای مبارزه با آن پیدا کنید. برای آشنایی با اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

اهمیت درمان و غلبه بر ترس ها

ترس احساسی است که همه ما کم‌وبیش تجربه می‌کنیم. به همین خاطر خیلی‌ها اهمیتی به حل این مشکل نمی‌دهند. این گروه معتقدند هرکدام از ما در زندگی از چیزی می‌ترسیم. درواقع کسی نیست که ترسی نداشته باشد و به همین خاطر ترسیدن یک موضوع بسیار عادی است. این گفته در بسیاری از مواقع درست است. اما همان‌طور که گفتیم گاهی اوقات ما چاره‌ای غیر از روبه‌رو شدن با چیزی که از آن می‌ترسیم نداریم.

برای مثال اگر شما از صحبت‌کردن در جمع بترسید دیریازود باید ترستان را کنار بگذارید. گاهی اوقات نیز ترس‌ها محدودیت‌هایی را برای زندگی‌مان ایجاد کرده‌اند. برای مثال کسانی که درگیر ترس از مکان‌های شلوغ هستند ممکن است سال‌ها از خانه خود خارج نشوند. در چنین شرایطی می‌گوییم که ترس فرد حالت مرضی یا بیماری پیدا کرده و واجب است که برای درمان ترس اقدام شود.

درمان ترس ها

علت ترس را پیدا کنید

اولین و مهم‌ترین راهکار برای غلبه بر ترس این است که دلیل ترس‌های‌تان را پیدا کنید. در یک شرایط مناسب کمی با خودتان فکر کنید. به این سؤال پاسخ بدهید که شما دقیقاً از چه چیزی می‌ترسید؟ ابعاد مختلف این موضوع را برای خودتان مشخص کنید. سپس سعی کنید دلیل ترستان را مشخص کنید. برای مثال آیا یک خاطره بد در گذشته شما را ترسانده است؟ آیا از یک نتیجه خیلی وحشتناک می‌ترسید؟ وقتی شما بتوانید دلایل ترس خود را پیدا کنید راحت‌تر می‌توانید راهکاری برای آن در نظر بگیرید. اگر شدت ترس ها زیاد است، حتما به متخصص برای درمان فوبیا مراجعه کنید.

آرام‌آرام با ترس خود روبه‌رو شوید

به اعتقاد بسیاری از روان‌شناسان روبه‌رو شدن با چیزی که از آن می‌ترسید یک راه‌حل کارآمد برای غلبه بر ترس است. وقتی ما از چیزی می‌ترسیم بیشتر از آن فاصله خواهیم گرفت. به همین خاطر فرصت روبه‌رو شدن با آن و رسیدن به این باور که آن موضوع واقعاً ترسناک نیست را از خودمان می‌گیریم. اما نکته‌ای که در این شرایط باید رعایت کنید این است که آرام‌آرام به موضوعی که از آن می‌ترسید نزدیک شوید. برای مثال اگر شما درگیر فوبیای یک حیوان خاص هستید ابتدا با عکس یا فیلمی از آن شروع کنید.

درمان ترس ها با کنترل پیشامدها و پیامدها

در این روش شما می‌بایست برای مدتی ترس‌هایتان را زیر نظر بگیرید. با دقت مشخص کنید که درست قبل از احساس ترس شما چه اتفاقی افتاد؟ شما چه افکاری داشتید؟ چه رفتاری انجام دادید؟ و پس از ترس چه اتفاقاتی برای شما افتاد؟ تمامی این موارد را با دقت ثبت کنید. این کار به شما کمک می کند متوجه شوید که دقیقاً چه چیزهایی باعث ترستان می‌شود. سپس وقتی در شرایط مشابه قرار می‌گیرید می‌توانید کنترل بیشتری روی اوضاع داشته باشید.

استفاده از روش‌های آرام‌سازی

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش ترس و اضطراب تکنیک‌های آرام‌سازی هستند. استفاده از این روش‌ها به‌خصوص زمانی که با موضوع ترستان روبه‌رو می‌شوید می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. استفاده از این تکنیک‌ها باعث می‌شود که شما بتوانید خونسردی خودتان را حفظ کنید و این می‌تواند در غلبه بر ترس بسیار کمک‌کننده باشد. برای انجام ریلکسیشن کلیک کنید.

حواستان را پرت کنید

وقتی از چیزی می‌ترسیم تمام ذهن ما درگیر آن می‌شود. به همین خاطر وجود هیچ‌چیز دیگر را متوجه نمی‌شویم. این کار می‌تواند تا حد زیادی تمرکز شما را از بین ببرد و باعث شود که نتوانید عملکرد خوبی داشته باشید. به همین خاطر یکی از راه‌هایی که می‌توان برای غلبه بر ترس از آن استفاده کرد این است که حواستان را به مسائل دیگر پرت کنید.

نهایت ماجرا را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین دلایل ترس این است که ما فکر می‌کنیم قرار است اتفاق بسیار بدی بیافتد. به همین خاطر یک راهکار مهم برای غلبه بر ترس این است که بدترین احتمال را در نظر بگیرید. اگر شما با موضوعی که از آن می‌ترسید روبه‌رو شوید و حتی بدترین پیامدی که تصور می‌کنید برای‌تان اتفاق بیفتد آیا باز هم زنده خواهید ماند؟ آیا کارهایی هستند که از دستتان بربیاید و بتوانید برای خودتان انجام بدهید؟ فکرکردن منطقی به این مسائل می‌تواند نشان دهد که بخش زیادی از  ترس‌های شما واقعی نیستند.

درمان ترس ها با کمک مشاور

اگر از چیزی می‌ترسید و راهکارهای بالا نتوانسته به شما کمک کند بهتر است از یک مشاور برای غلبه و درمان ترس تان کمک بخواهید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند به شما کمک خواهند کرد دلایل ترستان را پیدا کنید. سپس با درنظرگرفتن شرایط شما کمک خواهند کرد تا یک راهکار مناسب برای حل کردن مشکلات پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره تلفنی در زمینه ترس ها می‌توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

بهترین راه برای درمان ترس ها چیست؟

ترس ها یا فویی یکی از بیماری‌های اضطرابی است که شما به‌تنهایی نمی‌توانید آن را درمان کنید. به همین خاطر بهترین راهکار  این است که از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان ترس





:: برچسب‌ها: درمان ترس ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: