اختلالات شخصیت دسته c | ویژگی های کلاستر c یا ج چیست؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

 

اختلالات شخصیت دسته c گروهی از اختلالات شخصیتی و مرتبط با منش انسان هستند که مشخصه همه آن‌ها تجربه احساس بیمناکی و اضطراب مزمن در طول زندگی است. این اضطراب‌ها معمولا از اوایل بزرگسالی آغاز شده و در باقی عمر نیز همراه فرد باقی می‌مانند. طبق راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روان پزشکان آمریکا، اختلال‌های شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی جبری کلاستر c اختلالات شخصیتی را تشکیل می‌دهند. با آگاهی از ویژگی‌ها و روش‌های درمان این اختلالات می‌توانید گام‌های مهمی در جهت ارتقای سلامت روان خود و اطرافیانتان بردارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

 

 

 

منبع:

اختلالات شخصیت دسته c

 ویژگی های کلاستر c یا ج چیست؟

 

 

 

 

اختلالات شخصیت دسته C | طبقه بندی اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت الگوهای پایداری از رفتار و تجربه درونی هستند که با انتظارات فرهنگی به میزان قابل توجهی مغایرت دارند، فراگیر و انعطاف ناپذیر هستند، در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی آغاز شده، در طی زمان پایدار می‌مانند و به پریشانی فرد منجر می‌شوند. این اختلال‌ها بر اساس شباهت‌های توصیفی به سه دسته عمده، طبقه بندی می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشند:

اختلالات شخصیت دسته a : اختلال‌های پارانویا، اسکیزوئید و اسکیزوتایپی

اختلالات شخصیت دسته b : اختلال‌های شخصیت ضد اجتماعی، مرزی، نمایشی و خودشیفته

تماس با مشاور

اختلالات شخصیت دسته c : اختلال شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی- جبری

 

بیشتر بخوانید : شخصیت شناسی با استفاده از آزمون ها، نوع رفتار و حرکات

 

انواع اختلالات شخصیت دسته C

مشخصه اصلی اختلالات شخصیت دسته c تجربه نوعی اضطراب و بیمناکی مزمن در طول زندگی است که می‌تواند در قالب الگوهای رفتاری گوناگون خود را نشان دهد. بر اساس آنچه راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روان پزشکی آمریکا مشخص کرده است این دسته از مشکلات شخصیت اختلال‌های شخصیت اجتنابی، وابسته و وسواسی- جبری را شامل می‌شود. در ادامه به توضیح ویژگی‌های تشخیصی هر یک از این موارد پرداخته‌ایم.

1. اختلالات شخصیت دسته c | اختلال شخصیت اجتنابی

ویژگی اصلی شخصیت اجتنابی، الگوی فراگیر بازداری اجتماعی، احساس عدم کفایت در زندگی و حساسیت زیاد به ارزیابی‌های منفی است که از اوایل بزرگسالی آغاز و در زمینه‌های گوناگون ظاهر می‌شوند. افراد مبتلا به این اختلال معمولا به دلیل ترس از انتقاد، عدم تایید یا طرد شدن از جانب دیگران از فعالیت‌های شغلی یا تحصیلی که مستلزم تماس بین فردی زیاد هستند، اجتناب می‌کنند. برای مثال ممکن است این افراد پیشنهاد ترفیع شغلی را نپذیرند به این دلیل که فکر می‌کنند ممکن است مسئولیت‌های جدید انتقاد همکاران را به همراه بیاورد.

هم چنین آن‌ها اغلب با افراد جدید دوست نمی‌شوند مگر اینکه از محبت و پذیرش آنان مطمئن باشند. در حقیقت روابط صمیمانه خود را به علت ترس از شرمساری یا مسخره شدن محدود نگه می‌دارند. هم چنین دائما در مورد انتقاد دیگران یا طرد شدن از جانب آن‌ها مشغولیت ذهنی دارند.

به دلیل احساس بی کفایتی، این افراد اغلب در موقعیت‌های بین فردی کمرو به نظر می‌رسند. آن‌ها از نظر اجتماعی معمولا خود را فاقد جاذبه می‌پندارند و در برابر دیگران احساس حقارت می‌کنند. در نهایت آن‌ها تلاش می‌کنند تا حد ممکن دست به فعالیت‌های جدید نزنند تا موجب دستپاچگی‌شان نشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت اجتنابی کلیک کنید.

2. اختلال شخصیت وابسته

ویژگی اصلی اختلال شخصیت وابسته، نیاز مفرط به مورد حمایت قرار گرفتن است که به رفتار سلطه پذیری و ترس از جدایی می‌انجامد. این الگو در اوایل بزرگسالی آغاز و در زمینه‌های گوناگون ظاهر می‌شود. رفتارهای سلطه پذیری و وابستگی به منظور جلب توجه دیگران به کار می‌روند. افراد مبتلا به این اختلال دارای این باور اصلی هستند که بدون حضور دیگران نمی‌توانند به گونه شایسته‌ای عمل کنند. وابستگی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته از اختلالات شخصیت دسته c در حوزه‌های زیر خود را نشان می‌دهد:

– بدون راهنمایی دیگران در تصمیم گیری ناتوان هستند و برای هر تصمیمی نیاز به اطمینان بخشی مفرط دارند.

– نیاز دارند که دیگران مسئولیت‌های مهم زندگی آن‌ها را به عهده بگیرند.

– از ترس اینکه مبادا دیگران حمایت خود را قطع کنند با نظرات آن‌ها مخالفت نمی‌کنند.

– ناتوانی در انجام دادن کارها به تنهایی به دلیل عدم اعتماد به نفس

– احساس ناراحتی شدید در مواقع تنهایی به دلیل ترس از ناتوانی برای مراقبت از خود

– جست و جوی مصرانه برای ایجاد یک رابطه دیگر به عنوان منبع امنیت و مراقبت زمانی که یک رابطه صمیمانه قطع می‌شود.

– داشتن مشغولیت ذهنی غیرواقع بینانه با ترس از رها شدن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

3. اختلالات شخصیت دسته c | اختلال شخصیت وسواسی- جبری

یکی دیگر از اختلالات شخصیت دسته c‌، اختلال وسواسی-جبری است. ویژگی اصلی این اختلال شخصیت، اشتغال ذهنی با نظم، کمال گرایی و کنترل گری به بهای از دست رفتن انعطاف پذیری، گشاده رویی و کارآیی است. این الگوی رفتاری در اوایل بزرگسالی آغاز و در زمینه‌های گوناگون ظاهر می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال تلاش می‌کنند با پرداختن زیاد به قواعد، جزئیات بی‌اهمیت، روش‌ها یا برنامه‌ها به یک حس کنترل دست یابند به گونه‌ای که هدف اصلی فعالیت از بین می‌رود.

کمال گرایی بیش از حد آن‌ها مانع از تکمیل کارها می‌شود. در واقع ملاک‌هایشان آنقدر دست نیافتنی است که هرگونه تلاشی منجر به احساس شکاست و نارضایتی در آنان می‌گردد. در نتیجه این افراد اغلب فعالیت را نیمه کاره می‌گذارند.

هم چنین برخی از این افراد دچار شیفتگی شدید نسبت به کار هستند و آنقدر خود را درگیر کار می‌کنند که نمی‌توانند به فعالیت‌های تفریحی یا تعاملات دوستانه بپردازند. نکته جالب توجه این جاست که کار کردن افراطی آن‌ها از نیاز اقتصادی نشات نمی‌گیرد.

از جمله دیگر ویژگی‌های رفتاری افراد مبتلا به شخصیت وسواسی- جبری از اختلالات شخصیت دسته c‌، باید به وظیفه‌شناسی افراطی، دقیق بودن زیاد، ناتوانی در دور انداختن اشیاء کهنه، اکراه در واگذاری کار به دیگران، خساست و انعطاف ناپذیری یا سرسختی بسیار شدید اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال شخصیت وسواسی-جبری کلیک کنید.

 

درمان اختلالات شخصیت دسته C

در درمان اختلالات شخصیت دسته c، رویکردهای روانشناختی مختلفی به کار گرفته می‌شود که از جمله آن‌ها می توان به طرحواره درمانی، درمان روان پویشی و  درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش اشاره کرد. آنچه اهمیت دارد این است که این اختلال‌ها بیش از هرچیز به جلسات روان درمانی با یک روانشناس در طولانی مدت نیاز دارند و اغلب در برابر درمان‌های دارویی و کوتاه مدت مقاومت نشان می‌دهند.

استفاده از داروها زمانی ضرورت پیدا می‌کند که الگوهای رفتاری غلط به اضطراب بسیار زیاد منجر شده باشد، تا حدی که فرد آمادگی شرکت در جلسات روان درمانی را نیز نداشته باشد. از جمله داروهایی که برای بهبود اختلالات شخصیت دسته c استفاده می‌شود، می‌توان به داروهای آرام بخش- خواب آور از جمله بنزودیازپین‌ها و باربیتورات‌ها اشاره کرد.

 

سوالات متداول

– آیا قبل از ازدواج می توان فهمید که فرد مقابل به اختلال شخصیت مبتلاست؟

بله، در مشاوره قبل از ازدواج، درمانگران تست‌هایی برای ارزیابی ویژگی‌های شخصیتی در اختیار زوجین قرار می‌دهند که بر اساس نتایج آن متخصصین می‌توانند به وجود اختلال‌های شخصیتی نیز پی ببرند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

شماره تماس ذهن نو

منبع:

اختلالات شخصیت دسته c

 ویژگی های کلاستر c یا ج چیست؟





:: برچسب‌ها: اختلالات شخصیت دسته c ,
:: بازدید از این مطلب : 459
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: