وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

 

وسوسه بعد از ترک اعتیاد برای مصرف مجدد مواد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌های اصلی افراد است. میل روانی به احساس سرخوشی ناشی از مصرف مواد فرد را وادار به  امتحان دوباره آن می‌کند. این در حالی است که یک بار مصرف دوباره، تمام زحمات برای ترک اعتیاد را از بین می‌برد و اعتیاد دوباره شروع می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود که افراد بعد از ترک اعتیاد نیز برای مدت مشخصی با یک روانشناس متخصص در ارتباط باشند تا تمام وابستگی و میل روانی‌شان به مواد مخدر به طور کامل از بین برود. با آگاهی از راه‌های غلبه بر وسوسه بعد از ترک و کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید این دوره را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید. 

 

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

 

منبع:

وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟

 

دلایل وسوسه بازگشت به مواد مخدر 

وقتی به عملی عادت کرده باشید مغزتان برای ماندن در شرایط گذشته و جلوگیری از تغییر، شما را به انجام دوباره آن عمل دعوت می‌کند؛ اعتیاد نیز همین گونه است. اگر سابقه درگیر شدن در این وسوسه‌ها را داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که اکثر مواقع وسوسه‌های فکری شما کم و آهسته هستند اما در موقعیت‌های خاصی این وسوسه‌ها شدت می‌گیرند و کنترل آن‌ها سخت می‌شود.

افراد معمولا بعد از ترک کمپ و در شرایط استرس زا و بیکاری به فکر بازگشت به مواد می‌افتند. محرک‌های مختلفی می‌توانند فرد را دچار وسوسه مصرف دوباره کنند مثل خستگی، غم و اندوه فراوان، انرژی بالا و…

 

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد | بهترین و جدیدترین راه های ترک اعتیاد

 

تماس با مشاور

راه‌های مقابله با وسوسه‌ بعد از ترک اعتیاد

برای مقابله با وسوسه‌های بازگشت به اعتیاد راهکارهایی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

1. حل مشکلات روحی

اکثر افراد به خاطر مشکلات و استرس‌های حل نشده به اعتیاد باز می‌گردند. این افراد هنوز تحت نظر مشاور قرار نگرفته‌اند و مشکلات آن‌ها به صورت ریشه‌ای حل نشده است. افراد بعد از ترک باید مهارت حل مسئله، مهارت نه گفتن و مهارت مقابله با استرس و اضطراب را یاد بگیرند تا دوباره به خاطر فرار از احساسات منفی به سمت مواد روی نیاورند.

داشتن خلق منفی (احساس تنهایی، خشم، گناه، افسردگی، ترس) و خلق بالا (غرور کاذب، شادی زیاد و اعتماد به نفس دروغین) از شایع ترین مواردی هستند که فرد را درگیر وسوسه بعد از ترک می‌کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

2. وسوسه بعد از ترک | ترک زندگی قبلی

شما برای قدم گذاشتن در راه سلامتی و فرار از غول اعتیاد باید تمام گذشته خود را کنار بگذارید. از اطرافیانی که درگیر اعتیاد هستند دوری کنید، سراغ مکان‌هایی که در آن‌ها شرایط مصرف مواد مهیا است، نروید. می‌توانید با کمک خانواده لیستی از مکان‌ها، موقعیت‌ها و آدم‌های پر خطر تهیه کنید و از آن‌ها دوری نمایید.

از مهم‌ترین عوامل موفقیت بعد از ترک اعتیاد، تغییر در دوستان و اطرافیان است. با انجام فعالیت‌های جدید همچون شرکت در کلاس‌های ورزشی و هنری و… با دنیا و انسان‌های جدیدی آشنا می‌شوید. اینگونه می‌توانید از ارتباطات سمی گذشته خود رهایی یابید. 

3. ورزش

ورزش با افزایش اعتماد به نفس، کم کردن استرس، افزایش ترشح دوپامین (هورمون شادی) و پر کردن اوقات فراغت می‌تواند به شما کمک کند. نکته جالبی که باید بدانید این است که با ورزش کردن هورمون اندروفین در بدن شما ترشح می‌شود، هورمون اندروفین یک مخدر طبیعی است و باعث کاهش وسوسه مصرف می‌گردد. از طرف دیگر شما با شروع ورزش‌هایی مثل کشتی، شنا، بدنسازی و… می‌توانید برای خود هدف گذاری کنید و با اراده قوی‌تری راه ترک اعتیاد را ادامه دهید.

4. وسوسه بعد از ترک | به تعویق بیاندازید

هر زمان احساس کردید که به طور جدی درحال شروع مصرف مجدد هستید، به خودتان بگویید پانزده تا سی دقیقه بعد این کار را انجام می‌دهم. در این زمان از تکنیک تنفس درونی استفاده کنید؛ نفس‌های عمیق بکشید و تصور کنید که با هر دم، هوایی خنک، تازه و انرژی‌بخش وارد بدن شما شده و با هر بازدم تمام احساسات بد وسوسه و ناامیدی از بدنتان خارج می‌گردد.

5. کنترل افکار مخرب

افکار منفی همچون من نمی‌توانم یا من ضعیف هستم را کنار بگذارید و به خود و اراده‎تان باور داشته باشید. شما باید از قدرت افکار خودتان آگاه باشید، چرا که درست همان چیزی می‌شوید که به آن فکر می‌کنید. با خودتان جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید و به موفقیت باور داشته باشید.

همچنین برخی افراد برای خودشان توجیهاتی می‌آورند که دوباره مواد مصرف کنند، مانند: “با یک بار مصرف که به جای اول نمی‌رسم، فقط همین یک بار!، کسی که نمی‌فهمد، از فردا تصمیم می‌گیرم بگذارمش کنار، امشب باید در این میهمانی مصرف کنم، می‌توانم ماده مخدر جدید را امتحان کنم و به آن معتاد نشوم و…” با غلبه بر این افکار می‌توانید گام بزرگی در جهت غلبه بر مصرف مجدد مواد بردارید. اولین اشتباه شما شروع سلسله اشتباهاتتان خواهد بود.

6. وسوسه بعد از ترک | وسوسه هایتان را بروز بدهید

می‌توانید با یک مشاور یا یک فرد مطمئن و نزدیک در این باره صحبت کنید؛ این گونه موضوع برای خودتان هم روشن و شفاف خواهد شد. یا می‌توانید در شبکه‌های مجازی حرف‌های روزمره خودتان را بنویسید و تعریف کنید که چطور به وسوسه‌هایتان غلبه کرده‌اید. حتی می توانید یک دفترچه بردارید و افکار خود را روی کاغذ بیاورید تا خالی شوید.

 

بیشتر بخوانید : بعد از ترک اعتیاد چه رفتارها و اقداماتی باید کرد؟

 

سوالات متداول

_وسوسه بعد از ترک چه زمانی تمام می‌شوند؟

در افراد مختلف با توجه به سابقه استفاده و میزان اعتیاد این زمان متفاوت است اما به طور کلی هر چقدر از روزها و ماه‌های اولیه بتوانید موفق‌تر عبور کنید، وسوسه‌ها زودتر ناپدید می‌شوند.

_خانواده‌ها چطور می‌توانند در جهت مقابله با این وسوسه ها کمک کنند؟

با پر کردن اوقات فراغت و تایم‌های بیکاری فرد، با بردن او پیش مشاور، با حمایت و تقویت انگیزه، با کمک کردن به اجتناب از مکان و افرادی که باعتیاد رابطه دارند و…

_آیا می توانم از مشاور برای متوقف کردن این وسوسه ها کمک بگیرم؟

بله، علم روانشناسی تکنیک‌های مختلفی را برای ترک هر عادتی به خصوص اعتیاد ارائه می‌دهد که می‌تواند برای شما مفید باشد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس بگیرید.

 

شماره تماس ذهن نومنبع:

وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟

 

 





:: برچسب‌ها: وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 516
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: