اختلال استرس حاد
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلال استرس حاد از استرس‌هایی پدید می‌آید که جزوی از زندگی افراد شده و اگرچه به مرور زمان روان آن‌ها به این حجم از استرس عادت کرده، اما جسم آن‌ها این موضوع را نمی‌پذیرد و همین امر موجب آسیب به بخش‌های مختلف فیزیولوژی و بیولوژی می‌شود. همچنین این اختلال باعث آسیب به کانون خانواده و اطرافیان خواهد شد؛ چراکه این احساس روی اطرافیان ما نیز کاملا تاثیرگذار می‌باشد. این اختلال به طور کلی یکی از بحران‌های مربوط به استرس است که اگر برای پیشگیری یا درمان آن اقدامی صورت نگیرد، به سرعت حاد و وخیم خواهد شد. با بررسی دلیل بروز این آسیب می‌توان تا حد زیادی آن را درمان کنیم. در ادامه به بررسی چگونگی درمان و علائم و نشانه‌های اختلال استرس حاد صحبت کرده‌ایم.

منبع: اختلال استرس حاد

اختلال استرس حاد

به طور کلی هر شخصی که در معرض یک اتفاق ناگور مانند: تصادف، ضرب و شتم، تیراندازی، جراحت یا تهدید و … قرار می‌گیرد؛ این احتمال وجود دارد که استرس آن روی علائم جسمی، روانی و شناختی فرد مشکل جدی به وجود بیاورد و فرد به واسطه بی قراری و تنش‌های ناشی از این آسیب از لحاظ روانی بهم بریزد. اختلال استرس حاد شباهت زیادی به اختلال استرس پس از سانحه دارد و حداقل سه روز تا یک ماه علائم آن باقی می‌ماند و اگر شخصی علائم ناشی از این اختلال را بیشتر از یک ماه تجربه کند، معمولا آن را به عنوان اختلال استرس پس از سانحه ارزیابی می‌کنند. برای آشنایی با انواع اختلالات مربوط به سانحه کلیک کنید.

استرس چیست؟

استرس یکی از آسیب‌های روانی است و از مهم‌ترین علل بروز اختلالات جسمی و روانی به شمار می‌آید. اما هیجان استرس یک مسئله طبیعی است و منبعی واقعی در جهان اطراف ما می‌باشد. روانشناسان بر این باورند که استرس، اختلالی عصبی و دگرگون کننده شخصیت انسان‌هاست. استرس زمانی به شما دست می‌دهد که فشاری بیش از توان جسم و روح و روان‌تان به شما وارد شود و اگر مدت طولانی ادامه داشته باشد سلامتی شخص را دچار اختلال می‌کند و به اضطراب‌های مزمن و بیماری های جسمی دیگر تبدیل می‌شود. اما استرس در کل و به ذات بد نیست چراکه هشداری است که به ما در مراقبت از خودمان کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

علل اختلال استرس حاد

مشکلاتی از قبیل دیدن یک فیلم نامناسب، تهدید، اخبار و رویدادهای ناگوار مثل نوسانات ارز، مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، بیماری‌های اپیدمیک، خطر مرگ خود یا دیگران، کسانی که سابقه اختلالات روانی دارند، مشکلاتی که به واسطه شغل و یا محیط زندگی و محل کار فرد اتفاق می‌افتد، همه می‌توانند از علل ایجاد اختلال استرس حاد شوند. تخمین زده شده 5 تا 20 درصد از کسانی که در معرض یا مشاهده صحنه‌های تصادف، تعرض، اختلافات و درگیری‌ها قرار می‌گیرند، دچار این بیماری خواهند شد. همچنین احتمال بروز اختلال استرس حاد در زنان بیشتر از مردان است. در صورتی که در معرض استرس زیادی قرار دارید، حتما برای دریافت خدمات مشاوره استرس کلیک کنید.

علائم و نشانه های اختلال استرس حاد

برای تشخیص دقیق علائم استرس حاد لازم است که این علائم سه روز تا یک ماه در فرد ادامه داشته باشد. در ادامه برخی از این علائم که به 5 دسته تقسیم شده اند را می‌خوانیم.

1_ خاطرات آن اتفاق ناگوار ذهن فرد را درگیر کند، باعث بی قراری شود و شخص ذهنیت خوبی نسبت به آن خاطره نداشته باشد و باعث آزار فرد شود، مکرر دچار کابوس شود.

2_ فرد دچار خلقیات منفی شود و احساس شاد بودن نمی کند، ناتوان در تجربه اتفاقات مثبت است.

3_ احساس گسستگی در او ایجاد شده باشد، به عبارتی دیگر، شخص دچار بهت و گیجی نسبت به آن اتفاق شده باشد و علت وقوع آن اتفاق ناگوار را نمی‌داند.

4_ حالت اجتنابی داشته باشد، یعنی فرد از مکان‌ها، احساسات، خاطرات یا حتی افرادی که یاد آور حادثه است دوری می‌کند. مانند شخصی که در محل کار خود مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفته و در بین جمع حضور داشتن برای او کاری دشوار است.

5_ حالت برانگیختگی در فرد ایجاد شود. یعنی فرد تمرکز کافی برای انجام کاری ندارد. دچار رفتاری تحریک پذیر همراه با خشم می‌شود.

عوارض اختلال استرس‌حاد

در نگاه اول عوارضی که مشاهده می‌شود، عوارض فیزیکی است. به این معنا که عملکرد شخص دچار مشکل می‌شود؛ مثلا ضربان قلب، فشار خون، تعرق و تنفس، انقباض عضلات، مشکلات روانی، افزایش وزن و پرخوری، مشکلات پوستی، اختلال در دستگاه گوارش و… همچنین فرد نمی‌تواند در موقعیت های اجتماعی و انجام مسئولیت های خود به خوبی ظاهر شود و ناچار به ترک عادت‌های خود می‌باشد.

راه های درمان اختلال استرس حاد

روش های زیادی برای درمان وجود دارد، اما تمامی روش های درمان اختلال استرس حاد باید زیر نظر پزشک و روانشناس مربوطه انجام شود. رفتاردرمانی و شناخت درمانی مهم ترین عواملی هستند می‌توانند در روان درمانی کمک کننده باشند. اگر فرد بیمار دارای هشیاری مناسبی باشد و آسیبی که دیده نسبتا کم باشد از روش شناخت درمانی استفاده خواهد شد، در غیر این صورت از رفتار درمانی و در صورت لزوم دارو درمانی هم به آن اضافه می‌شود. برای آشنایی با سایر روش های درمان استرس شدید کلیک کنید.

ذهن آگاهی هم یکی دیگر از روش های درمان است که به معنی کنترل و مدیریت استرس می باشد. با انجام این روش فرد یاد می گیرد که در مواقع استرس زا و هنگام تجربه یک واقعه آزار دهنده چگونه تنش و استرس خود را کنترل کند. سیستم حمایت درمانی شخص باید تا 1سال ادامه پیدا کند تا مطمئن شود که عوارض باقی مانده از این آسیب برای فرد مشکلاتی به دنبال نداشته باشد تا فرد به زندگی عادی خود برگردد.

اگر به دنبال دارو برای از بین بردن استرس خود هستید، حتما مقاله داروهای ضد اضطراب را بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اختلال استرس حاد





:: برچسب‌ها: اختلال استرس حاد ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: