پشیمانی بعد از طلاق،‌ دلایل و راهکارهای درمانی مؤثر
نوشته شده توسط : ذهن نو

پشیمانی بعد از طلاق یکی از احساساتی است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان را درگیر خودش می‌کند. تصمیم‌گیری برای طلاق از مسائل بسیار مهمی هستند که ممکن است شما در زندگی با آن روبه‌رو شوید. به همین خاطر احتمال بسیاری دارد که از کارتان پشیمان بشوید. بسیاری از خانم‌ها یا آقایانی که طلاق را تجربه کرده‌اند پس از مدتی به این فکر می‌افتند که نکند کار اشتباهی انجام داده باشند؟ و همین موضوع می‌تواند اضطراب و نگرانی بسیاری را به همراه آورده یا شاید شما را به‌طورکلی از مسیری که می‌روید دلسرد کند. به همین خاطر بسیار مهم است که پشیمانی از طلاق، اهمیت این موضوع و راه‌های مبارزه با آن را بشناسید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده در این شرایط می‌تواند بهترین راهکار باشد. شما می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو بهرمند شوید.

منبع: پشیمانی بعد از طلاق،‌ دلایل و راهکارهای درمانی مؤثر

پشیمانی بعد از طلاق

 

تصمیم‌های حساس معمولاً نگرانی و استرس بسیاری را به همراه دارند. ما معمولاً از این می‌ترسیم که با یک انتخاب اشتباه آینده زندگی خود را از بین برده باشیم. انتخاب رشته تحصیلی، محل زندگی، ازدواج و به‌خصوص طلاق از این دسته تصمیم‌های حساس و بزرگ هستند. دراین‌بین طلاق به دلیل اثرات و بار روانی منفی که دارد اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. این تا جایی است که بسیاری از خانم‌ها و آقایان پس از مدتی دچار مشکلی به نام پشیمانی بعد از طلاق می‌شوند. در این شرایط فرد با خودش فکر می‌کند که شاید کار اشتباهی کرده و طلاق بهترین تصمیمی نبوده که می‌شد گرفت. این تصور می‌تواند فشار روانی بسیاری را برای شما ایجاد کند. به همین خاطر بسیار مهم است که به آن اهمیت بدهید و یک راهکار مناسب برای حل کردن آن پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم استرس کلیک کنید.

نشانه‌های پشیمانی بعد از طلاق

از جمله مهمترین نشانه های پشیمانی بعد از طلاق می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • احساس می‌کنید به اندازه کافی برای بهبود رابطه تلاش نکرده‌اید.
  • راجع به حال و احوال و زندگی همسر سابقتان پرس‌وجو می‌کنید.
  • دلتنگ زندگی و همسر سابق خود می‌شوید.
  • احتمالاً خاطرات بد و دلایل طلاق را یادتان نمی‌آید.
  • امیدوار هستید که همسر سابقتان از شما خبر بگیرد.

اهمیت پشیمانی بعد از طلاق

چرا راجع به پشیمانی بعد از طلاق صحبت می‌کنیم؟ این مسئله به خاطر آن است که احساس شما پس از تجربه طلاق واقعاً اهمیت دارد. احساس و تصور شما از اتفاقی که افتاده می‌تواند برنامه‌هایی که شما برای ادامه زندگی دارید را تحت‌تأثیر خودش قرار بدهد. برای مثال ممکن است احساس پشیمانی در شما آن‌قدر رشد کند که به‌طورکلی خودتان را ببازید و احساساتی مثل افسردگی را تجربه کنید. یا شاید مثل بسیاری از خانم‌ها و آقایان دوباره به سمت زندگی‌تان برگردید درحالی‌که این یک تصمیم اشتباه باشد. پس بسیار مهم است که راجع به پشیمانی بعد از طلاق، ریشه‌های آن و راه‌های صحیح مواجه شدن با آن صحبت کنیم. همان‌طور که قبلاً گفتیم بهترین راه برای حل کردن این بحران نیز این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

دلایل پشیمانی بعد از طلاق

 

اگر می‌خواهید به‌خوبی احساس پشیمانی بعد از طلاق را بررسی کنید و راه صحیحی برای مبارزه با آن پیدا کنید اولین قدم این است که بفهمید اصلاً چرا دچار این احساس شده‌اید. از جمله دلایل اصلی برای احساس پشیمانی بعد از طلاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از روی هیجانات تصمیم گرفته‌اید

همان‌طور که همیشه گفته‌ایم هیجانات منبع محکمی برای تصمیم‌گیری‌های جدی نیستند. اگر شما هم از سر احساساتی مثل عصبانیت به این نتیجه رسیدید که باید طلاق بگیرید احتمالاً وقتی این احساسات از بین بروند از خودتان می‌پرسید چرا طلاق گرفته‌ام؟ و شاید دیگر به‌اندازه لحظه عصبانیتتان دلایل محکمی پیدا نکنید.

احساس تنهایی ناشی از پشیمانی بعد از طلاق

یکی از احساساتی که بعد از طلاق بسیاری از خانم‌ها و آقایان را درگیر خود می‌کند تنهایی است. تنهایی از نظر روان‌شناسان یکی از سخت‌ترین احساساتی است که هرکدام از ما تجربه می‌کنیم. و خطر بیماری‌هایی مثل افسردگی را به‌شدت افزایش می‌دهد. به‌علاوه به‌طورکلی تحمل تنهایی کار آسانی نیست. این موضوع باعث می‌شود خیلی وقت‌ها احساس کنید که اگر طلاق نگرفته بودید اکنون زندگی و همسرتان را داشتید.

وضعیت نامناسب زندگی

خیلی از ما فکر می‌کنیم که قرار است زندگی بعد از طلاق برایمان بهشت باشد. تصور بسیاری از خانم‌ها و آقایان این است که به‌محض خوانده شدن صیغه طلاق همه مشکلات برای همیشه حل می‌شوند. اما واقعیت این نیست. به همین خاطر بسیاری از خانم‌ها و آقایان وقتی با سختی‌های زندگی پس از طلاق آشنا می‌شوند فکر می‌کنند که کار اشتباهی انجام داده‌اند.

فشارهای اجتماعی

فشارهای اجتماعی پس از طلاق برای هر دو جنس وجود دارد. اما بیشتر خانم‌ها را درگیر خودش می‌کند. گاهی اوقات دیدگاه‌ها و قضاوت‌های منفی دیگران، کمتر شدن شانس مجدد برای ازدواج، مزاحمت‌ها و بسیاری از مسائل این‌چنینی فرد را درگیر پشیمانی بعد از طلاق می‌کنند.

نگرانی برای فرزندان

اگر شما از ازدواج خود صاحب فرزند شده‌اید نگرانی برای آنها یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که تجربه خواهید کرد. بسیاری از مواقع وقتی سایر بچه‌ها را در کنار پدر و مادرشان می‌بینید و یا هنگامی که احساس می‌کنید نمی‌توانید همه نیازهای فرزندتان را تأمین کنید احتمالاً دچار شک خواهید شد که آیا طلاق کار درستی بوده است یا خیر.

راهکارهایی برای حل پشیمانی بعد از طلاق

همان‌طور که گفتیم پشیمانی بعد از طلاق اهمیت بسیاری دارد. و شما باید بتوانید به‌خوبی این احساس را مدیریت کنید. از جمله راهکارهایی که برای این مسئله وجود دارد عبارتند از:

به خودتان بابت احساسات منفی حق بدهید

در درجه اول و قبل از هر چیز به خودتان بابت احساسات حق بدهید. همان‌طور که گفتیم شما تصمیم بسیاری بزرگی گرفته‌اید. و این کاملاً طبیعی است که حالا احساس کنید شاید اشتباه کرده باشید. به همین خاطر بدون اینکه دچار اضطراب بشوید و فکر کنید که احساساتتان خیلی جدی هستند تنها به خودتان برای عبور کردن از این شرایط فرصت بدهید.

در زمان اوج احساسات کاری انجام ندهید

گاهی اوقات آن‌قدر احساسات ما شدید می‌شوند که فکر می‌کنیم باید کاری برای آنها انجام بدهیم. مهم‌ترین کاری که در این شرایط باید انجام بدهید این است که هیچ کاری نکنید. تصمیم‌گیری را به زمانی موکول کنید که احساسات و استرس شما فروکش کرده باشند و بتوانید منطقی تصمیم بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان استرس کلیک کنید.

برای درمان پشیمانی بعد از طلاق باید گذشته را رها کنید

باید این واقعیت را بپذیرید که ازدواج شما خوب یا بد تمام شده است؛ و حالا در ابتدای شروع مسیر جدیدی هستید. اگر قرار باشد بازهم درگیر گذشته باشید نمی‌توانید در این مسیر جدید حرکت کنید. پس بهترین کار این است که گذشته را با تمام خوبی و بدی یا درست و غلط آن کنار بگذارید و به ادامه زندگی‌تان فکر کنید.

دیدگاهتان را تغییر بدهید

یکی از مهم‌ترین دلایل پشیمانی بعد از طلاق شرایط سختی است که در آن قرار می‌گیریم. این شرایط گاهی آن‌قدر به فرد فشار می‌آورد که احساس می‌کند بهترین تصمیم این است که همه چیز را به حالت قبلی خود برگرداند. برای اینکه از این مسئله دوری کنید بهترین راهکار این است که دیدگاه خود را تغییر بدهید. یادتان باشد روزهای سخت ماندنی نیستند. و شرایط شما نیز دیریازود تغییر خواهد کرد.

دلایل طلاقتان را با خود مرور کنید

یک مکانیسم دفاعی در زمان پشیمانی بعد از طلاق وجود دارد؛ این مکانیسم تمامی اتفاقات بد را سرکوب می‌کند. و در نتیجه شما یادتان نمی‌آید چرا می‌خواستید از همسرتان جدا شوید. به زبان ساده‌تر همه خاطرات تلخ از ذهن شما پاک می‌شوند. و فقط خوبی‌های همسر سابقتان را به یاد می‌آورید. در چنین شرایطی بهتر است کمی با خودتان خلوت کنید؛ و دلایلی که برای جدایی داشتید را یک بار دیگر با خودتان مرور کنید.

از یک مشاور کمک بگیرید

مشاور روانشناس در حیطه خانواده یکی از بهترین افرادی است که می‌توانید راجع به پشیمانی بعد از طلاق با او صحبت کنید. مشاور مانند اطرافیان شما را قضاوت نکرده و احساساتتان را درک می‌کند. از طرف دیگر او شرایط شما را با دقت بررسی کرده و برای تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک می‌کند. با کمک یک مشاور شما متوجه خواهید شد که از باید چه مسیری را برای زندگی‌تان شروع کنید و چطور در این مسیر پیش بروید.

برای دریافت مشاوره در تمام زمینه های روانشناسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: پشیمانی بعد از طلاق،‌ دلایل و راهکارهای درمانی مؤثر





:: برچسب‌ها: پشیمانی بعد از طلاق،‌ دلایل و راهکارهای درمانی مؤثر ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: