رک بودن
نوشته شده توسط : ذهن نو

رک بودن می‌تواند هم یک جنبه مثبت شخصیت باشد، و هم یک منفی شخصیت، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام یک را انتخاب کنید. تقریبا هر روز مواردی را می‌بینیم که افرادی، بسیار صریح از دیگران انتقاد می‌کنند. اگرچه این رفتار تا حدودی امروزه متداول است، اما باید این موضوع را در نظر بگیریم که ممکن است رک بودن ما، دیگران را آزرده خاطر سازد. براساس یک قانون تمدن، برای نشان دادن توجه خود و رفتار با دیگران باید، آنگونه که دوست دارد با او رفتار شود. این درست است که وقتی چیزی موجب آزار ما می‌شود باید آن را به زبان بیاوریم تا احساس بهتری داشته باشیم. اما نه اینکه آن حس احترام به دیگران را با روحیه رک گویی جایگزین کنیم. در ادامه مقاله، فواید و ضررهای رک گویی را بررسی می کنیم. اگر در این خصوص با کسی مشکل دارید، برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: رک بودن

رک بودن

بیان صریح، بدون حاشیه نظر دادن، بیان افکار بدون پرده و هر آنچه که اسم آن را بگذاریم، رک بودن شناخته می‌شود. ما بر اساس این که در چه جایگاهی هستیم و چه تاثیری داریم، باید به الفاظ و معانی کلمات مان دقت داشته باشیم. در غیر این صورت دچار دردسر خواهیم شد. اما برخی افراد رک بودن را در هر شرایطی ترجیح داده و آن را صفتی شایست می‌دانند. برای آن که رک بودن شما فواید بیشتری داشته باشد بهتر است اصولی که در ادامه آورده‌ایم را حتما رعایت کنید.

فواید رک بودن

اگرچه رک بودن مشکلاتی به دنبال دارد اما فوایدی هم دارد. برای مثال دوستان یا اقوام‌تان برای مشاوره یا راهنمایی گرفتن برای موضوعات مختلف، بیشتر به شما مراجعه می‌کنند. زیرا می‌دانند شما توصیه‌های خوبی برای آن‌ها دارید. از آنجایی که رک و صادق هستید، دوستان و خانواده همیشه می‌توانند برای شنیدن حقیقت به شما تکیه کنند.

معمولا نظر افراد رک گو مقتدرانه شناخته می‌شود. اغلب متوجه آن می‌شوید که وقتی چیزی را با صراحت به زبان آورده‌اید و به آن یقین دارید، دیگران نیز مانند شما فکر خواهند کرد و تسلیم خواسته‌تان می‌شوند. افرادی که خصلت رک گویی دارند معمولا دوستان‌شان، دوستان واقعی آن‌ها هستند زیرا چه کسی غیر از دوستان واقعی و صمیمی صراحت کلام یک فرد رک را تحمل می‌کند. اما صرف نظر از اینکه چقدر رک هستید، باید بدانید چه زمانی زبان خود را نگه دارید، زیرا شما می‌دانید که بهتر است برخی چیزها ناگفته بماند.

 

افراد رک گو چه شخصیتی دارند؟

1_ از بیان نظر خود هراسی ندارند. روی چیزی که به آن اعتقاد دارند می ایستند.

2_ موضوعات بحث برانگیز یکی از سرگرمی های مورد علاقه آن ها است. همیشه نفر اول در توئیت ها و بحث های اینترنتی هستند.

3_ از صدا زدن مردم نمی‌ترسند. هیچ چیز بیشتر از کسی که حقایق نادرست را ارائه می‌دهد یا ناحقی می‌کند، آن ها را عصبانی نمی‌کند. آن ها اغلب افراد را به خاطر رفتار نادرست و نامناسبشان محکوم می‌کنند و از انجام این کار خجالت نمی‌کشند.

4_ مردم قبل از هرچیز آن‌ها را به خاطر صدای بلندی که دارند می شناسند. درمیان دوستانشان پرحرف ترین و پرصداترین هستند.

5_ از ایستادن برای خود نمی‌ترسند. هرگز اجازه نمی‌دهند کسی در حق خودش یا عزیزانش ظلم کند.

برای درک بهتر از رفتارهای خود حتما مقاله خودشناسی را بخوانید.

پیامدهای رک بودن

افراد رک گو خیلی زود، خیلی چیزها را فاش می‌کنند و همین مسئله باعث بروز اختلافات و ناراحتی ها خواهد شد. طبیعت صریح این گونه افراد، آن‌ها را به دردسر می‌اندازد. چه زمانی که در مدرسه باشند یا بعدها در محل کار فرقی ندارد. در هر مکان یا هر موقعیتی مشکلاتی را به دنبال دارند.

معمولا مردم ماهیت صریح افراد رک گو را با چیز دیگری اشتباه می‌گیرند. گاهی مردم به قاطعیت این افراد حسادت می‌کنند.

رابطه افراد رک گو با شریک زندگی، خانواده و دوستان صمیمی، اغلب قوی‌تر از سایر افراد است. به لطف رک گویی، روابط این گونه افراد با عزیزانشان همیشه صادقانه و باز است.

نگران ناراحت کردن افرادی که برایشان اهمیتی ندارند نیستند. نگران نیستند که آنچه گفته‌اند به احساسات آن‌ها آسیب برساند یا نظر آن‌ها باعث شود که مردم درباره شان فکر بدی بکنند.

 

چگونه فرد رک گویی باشیم؟

رک بودن کار ساده ای است. غالبا دیدگاه و نگرانی های شخص مقابل با شما کاملا متفاوت می‌باشد. گاه از نتیجه گیری های شما ناراحت می شود. یا حتی ممکن است او را تحریک کنید تا موضع دفاعی به خود بگیرد. رک بودن ارتباط مستقیمی با حس اعتماد به نفس دارد. به گونه ای که این افراد به طور حتم به چیزی که می‌گویند مطمئن هستند و به آن یقین دارند.

بنابراین برای اینکه رک بودن را یاد بگیرید، ابتدا باید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. همچنین در مورد مسائل و موضوعاتی که در جمع دوستان یا اقوام مطرح می شود، اظهار نظر کنید. کم کم مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهید و سعی کنید بیان کلامتان مقتدرانه و مطمئن باشد. با تمرین در جمع های کوچک و خودمانی، رفته رفته به رک گویی و بیان نیاز یا خواسته تان عادت می کنید. برای آشنایی با روش های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعدیل در رک گویی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سولات متداول

آیا وقتی رک حرفمان را می زنیم باعث می شویم افراد ما را شخص بی ادبی خطاب کنند؟

این را همیشه به خاطر بسپارید که رک گویی با بی ادبی تفاوت بسیار زیادی دارد. شما تنها زمانی که، در کمال احترام به شخص مقابل حرفتان را بزنید و از هیچگونه توهین در سخنتان استفاده نکنید، می توانید فرد رک گویی باشید که با ادب و محترم است.





:: برچسب‌ها: رک بودن ,
:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: