رفتار با نوجوان پرخاشگر
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین برخورد و رفتار با نوجوان پرخاشگر چیست ؟ همانطور که می دانید دوره نوجوانی حساس تر از تمام دوره های زندگیست چرا که در این دوره رفتار های مغزی و عقلی انسان شکل می گیرند .در این دوره پدر و مادر نقش بسزایی را ایجاد می کنند. پرخاشگری نوعی رفتار عصبی است که باید مورد کنترل و واپایش قرار بگیرد. هر گونه رفتار با نوجوانان پرخاشگر  شخصیت او را می سازد و هویت او را شکل می دهد  پس باید بهترین روش را انتخاب کنیم و به آنان در سن کم کمک کنیم چرا که در بزرگسالی رفتار دیگر قابل شکل گیری نیست پیشنهاد ما در هر شرایط این است که از مشاوره نوجوان کمک بگیرید.

منبع: رفتار با نوجوان پرخاشگر

دلیل پرخاشگری نوجوانان

همانطور که گفته شد نوجوانی دوره شکل گرفتن خمیر رفتار است به همین دلیل بسیار پر اهمیت و حساس می باشد. رفتار نوجوانان ممکن است در اثر تغییرات هورمونی با کمی مشکلات رو به رو باشد. در دوران تغییرات هورمونی نوجوان با چالش های بسیاری رو به روست از جمله تغییرات خلق و خو ، بیشتر شدن استرس و آسیب های عاطفی که همه این ها باعث  پرخاشگری مکررنوجوان می شود و امری استرس زا برای خانواده نوجوان است که در این شرایط بهتر است با کمک از مشاوره‌های روانشناسی رفتار نوجوانان کنترل شود و در انتها نوجوان بتواند دوره بلوغ را به خوبی پشت سر بگذارد.

برای آشنایی با جدیدترین روش های تربیت نوجوان کلیک کنید.

بهترین راهکار برای بهبود نوجوانان پر خاشگر

در این بخش مقاله قصد داریم بهترین راهکار های رفتاری والدین را با نوجوان پرخاشگر مورد برسی قرار دهیم  در ادامه چند مورد اساسی را مطرح می کنیم که باید با دقت مطالعه کنید.

1- همدلی والدین با نوجوانان

در سنین نوجوانی نوجوانان می خواهند بیشتر به چشم بیایند پس سعی می کنند با عوض کردن تیپ، سلیقه و قیافه خود را به رخ مرم بکشند. بر اساس پیشنهاد روانشناسان  بهتر است در حد معقول  کارهایی که نوجوانان از شما می‌خواهند زیر نظر خودتان و روانشناس برایشان انجام دهید، سعی کنید در هر کاری با آن ها مخالفت نکنید زیرا نه تنها در این سن حرف شما را زیر پا می گذارند بلکه در آینده نیز حرف شما را رد می کنند پس این مسئله از اهمیت زیادی بر خوردار است.

2- سعی کنید با یکدیگر جدی باشید

جدی بودن شما با فرزندانتان در سن بلوغ برای آن ها یادآور می شود که هر کاری را در خانواده یا در اجتماع انجام ندهند. همین جدی بودن باعث جلوگیری از خطرات زیادی می شود. مثلا اگر به فرزندتان اجازه دادید که بیرون برود برایش ساعت خاصی را در نظر بگیرید که اگر این کار را انجام ندهد برایش جریمه سختی در نظر می گیرید. این موضوع نه تنها در بیرون رفتن بلکه در همه کار ها باعث ایجاد نظم در رفتارهای نوجوان درخانه و اجتماع می شود.

3- در رفتار دوستان نوجوانان دقت کنید

یکی دیگر از مسائل مهم که باعث ایجاد نوجوانی پرخاشگر می شود دوستان او هستند. مدرسه محیطی بزرگ است که در آن به یادگرفتن درس توجه می شود اما این بزرگی مدرسه صرفا جهت یادگیری درس نیست و هر خانواده ای با هر سطحی فرزند خود را در مدرسه ثبت نام می کند،  پس نوجوان نمی داند که دوستان او دقیقا از او چه چیزی می خواهند شاید برخی از دوستان برایشان خوب باشند شاید هم بعضی دیگر برایشان تهدید محسوب شوند که  نوجوان نتواند این دو را از هم تشخیص دهد، گاهی رفتارهای پرخاشگرانه نوجوان ناشی از حضور دوستان نا امن در زندگی آن ها است والدین باید این مسئله را کنترل کنند اما  نحوه کنترل باید به گونه ای باشد که نوجوان خود رذا در اسارت خانواده حس نکند.

4- خشم خود را کنترل کنید | رفتار با نوجوان پرخاشگر

یکی از مشکلات بزرگ والدین زود از کوره در رفتن است یعنی آن ها سعی می کنند تا با نوجوان بحث و مجادله کنند. در سنین نوجوانی نوجوانان فکر می کنند که به پدر و مادر نیازی ندارند و خودشان می توانند تصمیم بگیرند. ولی مادر و پدر استدلال هایی می آورند که انگار آن ها کنترل می شوند و همین باعث می شود که نوجوانان لج کنند و بدتر به  والدین و خودشان آسیب برسانند. حالا شاید بپرسید راه حل چیست بهتر است پدر مادر با فرزند خود به طور کلی دوست شوند تا فرزندان فکر نکنند همواره در حال کنترل شدن هستند.

حتما برای کسب اطلاع درباره نحوه مدیریت اشتباهات نوجوان کلیک کنید.

5- حریم خصوصی برای او فراهم کنید | رفتار با نوجوان پرخاشگر

حریم خصوصی مهم ترین اساس بر شکل گیری تفکر در نوجوانان می باشد در مواقعی که نوجوانان تنها باشند بهتر می توانند با خواندن کتاب یا گوش کردن موسیقی با خود کنار بیایند ولی این به این معنا نیست که آن ها را رها کنید و طوری وانمود کنید که انگار برایتان مهم نیستند.

6- با او وارد درگیری جسمی نشوید

این را به خاطر داشته باشید که نوجوان شما کودک نیست پس کمی به رشد عقلی مناسب خود رسیده است. تنبیه فیزیکی باعث می شود تا غرور نوجوان خدشه دار شود و آسیب های زیادی ببیند این مسئله باعث بروز مشکلات بد تر می شود  یعنی نوجوان شما در جامعه فکر می کند که با دعوای فیزیکی می تواند مشکلات خود را به پیش ببرد.

7- وقت گذراندن با نوجوان پرخاشگر

این امر سبب می شود از شدت استرس او کمتر شود و اتفاقات گذشته را فراموش و با دید دیگری به آن ها نگاه کند. در بسیاری از موارد دیده شده نوجوانانی که با خانواده وقت می گذرانند تغییرات رفتاری بسیاری کرده اند. برای درک بهتر او حتما درباره روانشناسی نوجوان بخوانید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نوجوان پرخاشگر می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

اگر در کنترل نوجوانان رفتار های خطرناکی دیدیم چه کنیم ؟

کنترل و واپایش نوجوانان نباید در حدی باشد که انها را خسته کند ولی اگر رفتار هایی مانند سیگار کشیدن یا مشابه را در آن ها دیدید بهتر است با جدیت بیشتری وارد عمل شوید مراجعه به یک روانشناس تاثیرات مثبتی به همراه دارد.

آیا والدین به تنهایی می توانند تمامی مشکلات پرخاشگری را حل کنند ؟

خیر اصلا به شما پیشنهاد نمی کنیم که تنهایی این مشکلات را حل کنید چون اصلا توان آن را ندارید بهترین راه انتخاب مشاور خوب است که  نوجوان بتواند با او راحت باشد و در این مرحله نوجوان می تواند مشکل خود را به طور کامل بیان کند تا روانشناس با ریشه یابی پرخاشگری راهکار مناسب را رائه دهد.





:: برچسب‌ها: رفتار با نوجوان پرخاشگر ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: