تحقیر نوجوان | چرا نوجوانان را نباید در هیچ شرایطی تحقیر کرد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

تحقیر نوجوان از جمله رفتارهای نامطلوبی است که والدین خواسته یا ناخواسته در برخورد با فرزند خود انجام می‌دهند. رفتار اطرافیان به خصوص والدین در تقویت و تثبیت باورهای نوجوان نسبت به توانایی‌ها و استعدادهای خود نقش بسیار مهمی دارد و همانطور که می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس نوجوان کمک کند گاهی با رفتارهای مخرب نیز همراه می‌شود. در نتیجه این رفتارهای مخرب باعث تحقیر نوجوان و فروپاشی شخصیت او می‌گردد. برخی والدین به دلیل عدم آگاهی از چگونگی برخورد با نوجوان به غلط تصور می‌کنند چنانچه با جملات تحقیر آمیز با نوجوان صحبت کنند تغییراتی حاصل می‌شود در صورتی که پیامدها و تاثیرات نامطلوب تحقیر کردن می‌تواند مشکلات روانشناختی گسترده‌ای را برای نوجوان به وجود آورد. در این زمینه برای دریافت مشاوره نوجوان اقدام کنید.

منبع: تحقیر نوجوان | چرا نوجوانان را نباید در هیچ شرایطی تحقیر کرد؟

تحقیر کردن نوجوان

حقارت احساسی عمیق و ریشه‌ای در وجود شخص می‌باشد. هرگونه توبیخ و تنبیه نوجوان به منزله تحقیر کردن شخصیت نوجوان است و به هر شکلی با نوجوان برخورد شود، مجموعه رفتارهای وی در آینده شکل می‌گیرد. نوجوانی که احساس حقارت دارد اختلالات روانی مانند افسردگی، عزت نفس پایین و اقدام به خودکشی را تجربه می‌کند. اگر دائما با رفتارهای توهین آمیز با نوجوان خود برخورد می‌کنید و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهید در حقیقت فردی را تربیت می‌کنید که در آینده‌ای نه چندان دور به تحقیر کردن دیگران خواهد پرداخت و بزهکاری را به شکل کاملا بارزی به نمایش خواهد گذاشت. برای جلوگیری از بروز چنین عواقبی مشاوره خانواده دریافت نمایید.

رفتارهای تحقیر آمیز با نوجوان

تحقیر کردن نوجوان می‌تواند به شکل‌های مختلفی صورت گیرد. گاهی یک نگاه یا حرف ساده نیز می‌تواند به منزله تحقیر کردن نوجوان باشد. رفتارهای زیر می‌تواند از جمله مهمترین رفتارهای تحقیر آمیز با نوجوان باشد که اثرات منفی زیادی برای آن‌ها دارد. در عوض می‌توانید از روش های مناسب تربیت نوجوان استفاده کنید.

برچسب زدن

هیچگاه از الفاظ منفی و تحقیر آمیز برای تعریف نوجوان خود استفاده نکنید. اگر در موقعیت‌های مختلف فرزند خود را با برچسب‌های منفی همچون “تن پرور، تنبل، بی خیال و…” مورد خطاب قرار دهید، خواسته یا ناخواسته در حال لطمه زدن به عزت نفس او هستید.

انتقاد کردن در حضور دیگران

هر فردی دوست دارد در حضور دیگران خوب به نظر برسد و ویژگی‌های خود را بزرگ نمایی کند. انتقاد کردن از نوجوان آن هم در حضور دیگران باعث می‌شود او در جمع خجالت بکشد و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

حرف‌های کنایه آمیز

گفتگو کردن با نوجوانان به طور مستقیم و بدون استفاده از کلمات کنایه آمیز مانع از ایجاد سوتفاهم می‌گردد. وقتی به طور غیرمستقیم به رفتار نادرست نوجوان اشاره می‌کنید و جملات کنایه آمیز استفاده می‌نمایید، جنگ و دعوا شکل می‌گیرد. در این حالت هیچگاه پند و اندرز شما موثر واقع نمی‌شود چرا که نوجوان عادت کرده است حرف‌های کنایه آمیز شما را بشنود. به همین دلیل نصایح خیرخواهانه والدین را به عنوان کنایه و تحقیر نوجوان تلقی می‌کند.

برای آشنایی با راه های ایجاد انگیزه در نوجوانان کلیک کنید.

تاثیرات نامطلوب تحقیر نوجوان

اینکه والدین و اطرافیان نوجوان چه پیامی به او انتقال می‌دهند در ساخت ابعاد شخصیت نوجوان تاثیر بسیار زیادی دارد. خود ارزشمندی و داشتن تصویر ذهنی مثبت نسبت به خود و توانمندی‌های خویش در نوجوان وقتی ممکن است که از جانب دیگران مورد پذیرش قرار بگیرد. نوجوانانی که مدام از جانب اطرافیان تحقیر می‌شوند از اعتماد به نفس پایینی برخوردار می‌باشند و سلامت روانی آنان تهدید می‌گردد.

این مسئله به مرور باعث می‌شود که آن‌ها خود را به حدی بی ارزش بدانند که فکر کنند وجودشان برای هیچکس اهمیت و ارزشی ندارد. احساس حقارت آنچنان در وجود آن‌ها ریشه می‌دواند که به شکل یک عقده روانی در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد و تعاملات اجتماعی وی تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. در کنار این مسائل نوجوانانی که تحقیر شدن را به دفعات تجربه می‌کنند ممکن است برای کاهش تنش و مشکلات به مصرف مواد مخدر روی آورند و یا در جمع‌هایی قرار بگیرند که آنان را به سمت روابط جنسی پرخطر بکشاند. همچنین افسردگی، اضطراب و استرس نیز از دیگر پیامدهای نامطلوب تحقیر نوجوان محسوب می‌گردد.

راهکارهایی برای برخورد صحیح با نوجوان و کاهش حقارت آنان

اطرافیان و مخصوصا والدین باید سعی کنند به نوجوان خود آزادی و استقلال بدهند و مانع از ارتباط نوجوان با گروه‌های دوستان نشوند. جمع‌های دوستانه خانوادگی تشکیل داده و به نظرات فرزند خود اهمیت دهید. نوجوانی دوران حساسی است. والدین باید نسبت نوع رفتار و کلام خود مراقب باشند.

با این حال اگر در نحوه برخورد با فرزندتان دچار مشکلاتی هستید یا در فرزند شما احساس حقارت شکل گرفته است و به دنبال راهی برای کاهش و از بین بردن این موضوع می‌باشید حتما از یک مشاور و روانشناس نوجوان کمک بگیرید. او به شما روش های جایگزین تحقیر نوجوان را یاد می‌دهد. روانشناس با بررسی علل شکل گیری و جلسات خانواده درمانی کمک می‌کند تا این احساس به مرور در نوجوان از بین برود و نوجوان بتواند بهداشت جسمی و روانی خود را بدست آورد.

برای آگاهی بیشتر درباره روانشناسی نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

چه رفتارهایی موجب تحقیر نوجوان می‌شود؟

رفتارهایی مانند برچسب زدن‌های منفی، حرف‌های کنایه آمیز، مقایسه کردن نوجوان با دیگران و انتقاد کردن خصوصا در جمع باعث تحقیر نوجوان شده و اثرات منفی زیادی را برای او دارد.

تاثیرات روانی تحقیر نوجوانان چیست؟

تحقیر نوجوانان باعث می‌شود که خود را به حدی بی ارزش بدانند که فکر می‌کنند وجودشان برای هیچکس اهمیت و ارزشی ندارد. احساس حقارت آنچنان در وجود آن‌ها ریشه می‌دواند که به شکل یک عقده روانی در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد و تعاملات اجتماعی آنان تحت تاثیر قرار می‌‌گیرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تحقیر نوجوان | چرا نوجوانان را نباید در هیچ شرایطی تحقیر کرد؟





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: