بحران چهل سالگی
نوشته شده توسط : ذهن نو

بحران چهل سالگی از جمله مشکلاتی است که خیلی از ما را درگیر خودش می‌کند. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که با رسیدن به حدود 35 سالگی ناگهان احساس کنید عمر خود را ازدست‌داده‌اید یا به چیزهایی که می‌خواستید نرسیده‌اید. در این شرایط احتمالاً اضطراب و افسردگی بسیاری را تجربه خواهید کرد. در واقع اصل موضوع همین است. بحران چهل سالگی ترس از این است که فرد بخش مهمی از عمر و جوانی خود را پشت سر گذاشته و برای آن کاری نکرده است. اما نکته این جاست که حتی اگر این مسئله و ترس از آینده واقعیت داشته باشد راهکارهای بسیاری برای تغییر شرایط وجود دارند. پس بهتر است به جای ناامیدی به دنبال راهی برای تغییر وضعیت باشید. کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص می‌تواند یکی از بهترین راهکارهایی باشد که در این شرایط به شما کمک خواهد کرد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: بحران چهل سالگی

بحران چهل سالگی

بحران چهل سالگی چیزی شبیه به تجربه بحران هویت در نوجوانی است. با این تفاوت که در این دوران فرد آرام‌تر و درون‌نگرتر می‌شود. چهل‌سالگی یکی از بحران‌های اساسی زندگی است. در این مرحله از زندگی فرد به دوران گذشته‌اش نگاهی می‌اندازد و به دنبال پاسخ این پرسش است که آیا توانسته است به اهداف خود در زندگی برسد؟ آیا این زندگی همان چیزی بود که همیشه می‌خواسته؟ آیا چهره و زیبایی‌اش را از دست خواهد داد؟ به عبارتی در این دوران افراد دستاوردهایشان را با آنچه در دوران جوانی آرزو داشتند مقایسه می‌کنند.

مطالعات مختلف نشان داده است که حدوداً ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردان و زنان درگیر چنین پرسش‌ها و افکار منفی می‌شوند؛ بحران چهل‌سالگی سن خاصی برای شروع و پایان ندارد. قرار هم نیست که همه ما با این مشکل درگیر شویم. بااین‌حال بسیاری از خانم‌ها و آقایان در حدود  35 تا 55 سالگی این وضعیت را تجربه می‌کنند.

چرا بحران چهل سالگی اهمیت دارد؟

بحران چهل سالگی یا میان‌سالی یکی از مراحل جالب زندگی هرکدام از ماست. این بحران می‌تواند تأثیرات بسیار مثبت و یا بسیار منفی در زندگی شما داشته باشد. برای مثال خانم‌ها یا آقایان بسیاری هستند که این مشکل را تبدیل به نقطه عطفی در زندگی خود کرده‌اند. آنها وقتی با این مسئله مواجه شده‌اند سعی کرده‌اند تا به سمت صحیح حرکت کنند؛ و در حقیقت با برنامه‌ریزی درست و مشخص برای رسیدن به اهداف و خواسته‌هایشان تلاش کرده‌اند.

زنان و مردان بسیاری نیز هستند که بحران چهل سالگی فشار روانی بسیاری روی آنها ایجاد کرده است. این موضوع باعث درگیری آنها با مشکلات روانی جدی مثل علائم افسردگی و علائم اضطراب شده است. به همین خاطر اینکه شما چطور این موضوع را مدیریت کنید بسیار اهمیت دارد. اگر فکر می‌کنید شما یا هر یک از آشنایانتان در این زمینه دچار مشکل هستید بهترین راهکار این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

رفتارهای همراه با بحران چهل سالگی

هرکدام از ما باتوجه‌به سبک شخصیتی و شرایط زندگی بحران چهل‌سالگی را به شکل خاصی تجربه می‌کنیم. بااین‌حال بعضی از رفتارها در بیشتر افراد دیده می‌شود. این رفتارها عبارتند از:

تغییرات ناگهانی در رفتار

ترس و نگرانی ناشی از اینکه عمر در حال ازدست‌رفتن است معمولاً باعث شروع شدن رفتارهای ناگهانی در ما می‌شود. فرد در این دوران سراسیمه و بی‌هدف و فقط برای اینکه اضطرابش را آرام کند دست به رفتارهای مختلف خواهد زد. البته بسیاری از مواقع نیز همان‌طور که گفتیم این رفتارها مفید هستند. در این شرایط فرد با برنامه‌ریزی تغییراتی را در برنامه زندگی خود به وجود خواهد آورد. موضوع این نیست که رفتارهای جدید تا چه حد هدفمند باشند. به‌هرحال یکی از نشانه‌های بحران چهل‌سالگی این است که شما رفتارهایی را در فرد می‌بینید که تا دیروز وجود نداشته است. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

درگیری با ظاهر

یکی از ناراحتی‌های مهم در دوران چهل‌سالگی به‌خصوص برای خانم‌ها این است که احساس می‌کنند زیبایی و شادابی جوانی را از دست داده است. همین مسئله باعث می‌شود که توجه فرد بیشتر روی ظاهر تمرکز پیدا کند. در این مرحله شما تلاش می‌کنید با استفاده از انواع روش‌ها زیبایی و طراوت جوانی را در خود حفظ کنید.

احساس افسردگی

همان‌طور که گفتیم بیماری‌های روحی یک روی دیگر بحران چهل سالگی هستند. به همین خاطر دیدن نشانه‌هایی مانند احساس ناامیدی، ناکامی و بیماری‌هایی مثل افسردگی و اضطراب در این دوران شایع است. باتوجه‌به مشکلاتی که این شرایط می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد بهترین روش مبارزه با آن کمک‌گرفتن از یک روان‌شناس متخصص است.

تفاوت‌های بحران چهل‌سالگی در مردان و زنان

همه ما با نزدیک‌شدن به دوران میان‌سالی نشانه‌های یکسانی را تجربه خواهیم کرد. بااین‌حال اگر کمی دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم تفاوت‌هایی را در دو جنس خواهیم دید. این تفاوت‌ها عبارتند از:

بحران چهل سالگی در مردان

مهم‌ترین فکر مردان در مواجهه با بحران چهل سالگی این است که تا امروز چه چیزی به دست آورده‌اند؟ اگر دستاوردهای آنها برایشان راضی‌کننده باشد به‌آرامی از کنار این بحران رد می‌شوند. بااین‌حال اگر فرد احساس کند که زمان گذشته، و عمر خود را تلف کرده است یا به هر دلیل دیگری نتوانسته آنچه را که باید داشته باشد، به دست آورد دچار مشکلات روحی می‌شود. در این دوران مردان بیشتر دچار احساساتی مثل خشم و افسردگی می‌شوند. و احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی یا استفاده از مواد مخدر و به‌خصوص سیگار در آنها بیشتر می‌شود.

بحران چهل سالگی در زنان

دهه چهل زندگی برای زنان نیز یک دوره پرچالش است. در این دوره زنان احساس می‌کنند که دیگر مثل دوران جوانی جذابیت ظاهری ندارند؛ و این مسئله بسیار آن‌ها را آزار می‌دهد. مسئله دیگری که زنان با آن مواجه می‌شوند یائسگی است. البته باید توجه کرد که عمدتاً زنان در سنین بالاتر دچار یائسگی می‌شوند؛ اما شروع این مسئله از حدود ۴۰ سالگی است. یائسگی باعث می‌شود تا زنان با تجربیات جسمانی جدیدی مواجه شوند؛ و همین مسئله افکار منفی بسیاری را برای آنها به همراه خواهد داشت.

یکی از تفاوت‌های زنان و مردان در رابطه با بحران چهل سالگی این است که زنان برخلاف مردان در این دوره پرخاشگر نمی‌شوند. در واقع آنها احساسات خود را به محیط بیرون نشان نمی‌دهند. بلکه از درون افسرده و ناامید می‌شوند. مشکلات روحی مثل اضطراب و افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در این دوران خانم‌ها را درگیر خود می‌کنند.

راهکارهای غلبه بر بحران چهل‌سالگی

 پذیرش داشته باشید

بهترین روش مبارزه با  تغییرات جسمی و روانی چهل‌سالگی پذیرش آنها است. آگاهی یافتن از علائم و مشکلات این دوران کمک می‌کند تا فرد به خودشناسی بهتری دست پیدا کند؛ و از پیش برای مواجه با چنین رویدادی آماده‌تر شود. واقعیت این است که شما چه بخواهید و چه نخواهید گذر عمر اتفاق می‌افتد. شما نمی‌توانید جلوی این شرایط را بگیرید. اما می‌توانید برای سازگارشدن و بهتر کردن شرایط برنامه‌ریزی کنید.

شتاب‌زده رفتار نکنید | بحران چهل سالگی

همان‌طور که گفتیم بسیاری از افراد وقتی به این سن می‌رسند و احساس می‌کنند آنچه را که باید به دست نیاورده‌اند مضطرب می‌شوند. و همین مسئله می‌تواند باعث شود دست به رفتارهایی بزنند که خیلی هم روی آنها فکر نکرده‌اند. برای مثال بسیاری از مردان شروع به سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی پرخطر می‌کنند. یا خیلی از خانم‌ها دست به جراحی‌های زیبایی متعدد می‌زنند. اما بهترین کار این است که به‌جای تمام این کارها کمی دست نگه دارید و به دلایلی که برای رفتار خود دارید بیشتر توجه کنید.

تکنیک‌های ذهن‌آگاهی

این دوران از زندگی سرشار از تجارب جدید است که می‌تواند منجر به ایجاد پریشانی‌های روانی متعددی نظیر افسردگی، اضطراب و… شود. استفاده از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی به شما کمک می‌کند با استرس و اضطراب و پیامدهای منفی آنها با قدرت بیشتری روبه‌رو شوید. به‌علاوه این تمرین‌ها قدرت زندگی در لحظه و لذت بردن از لحظات را به شما آموزش خواهد داد. پس یکی از بهترین کمک‌هایی که می‌توانید به سلامت روان خود بکنید این است که از این تمرین‌ها کمک بگیرید. توصیه می کنیم مقاله رسیدن به هدف را مطالعه نمایید.

ورزش‌کردن

ورزش یک فعالیت مناسب در همه مراحل زندگی است. ورزش‌کردن باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که می‌تواند به وضعیت سلامت فرد کمک کند؛ و بسیاری از تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از افزایش سن را جبران کند.

افزایش معاشرت با دوستان

معاشرت با دوستان باعث می‌شود تا شما احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشید؛ و متوجه این قضیه شوید که فقط خودتان دچار بحران چهل‌سالگی نشده‌اید. به‌طورکلی همه ما به حمایت شدن از جانب دیگران نیاز داریم. حتماً این را تجربه کرده‌اید که ارتباط با دیگران می‌تواند تا حد زیادی دل‌شوره‌های ما را از بین ببرد. به همین خاطر بهتر است برای این موضوع وقت بگذارید و با افرادی که شبیه شما هستند ارتباط بیشتری برقرار کنید.

سخن آخر در مورد بحران چهل سالگی

بحران چهل سالگی یکی از مراحل طبیعی است که در زندگی هرکدام از ما پیش می‌آید. همان‌طور که گفتیم این دوران به‌خودی‌خود خوب یا بد نیست. بلکه آنچه اهمیت دارد این است که شما با چه دید و رویکردی با آن مواجه می‌شوید. پس اگر در میان شما یا اطرافیان کسانی هستند که درگیر این بحران شده‌اند بهتر است به آنها کمک کنید آرامش خود را حفظ کرده و نگاه منطقی‌تری به شرایط داشته باشند.

سؤالات متداول

بحران چهل سالگی چند سال طول می‌کشد؟

نمی‌توانیم سن خاصی برای گذشتن از این مرحله زندگی در نظر بگیریم. این بحران در هرکدام از ما زمانی تمام می‌شود که فرد راه حلی برای کنار آمدن با شرایط پیدا کرده باشد.





:: برچسب‌ها: بحران چهل سالگی ,
:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: