درمان خجالت و کم رویی | راه های رفع خجالت چیست
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفع و درمان خجالت و کم رویی برای حضور در اجتماع ضروری است. خجالتی‌بودن، علاوه بر اینکه در معاشرت ها اختلال ایجاد می‌کند، می‌تواند بر اعتماد به نفس و عزت نفس فرد نیز تأثیر منفی بگذارد. کسانی که خجالتی‌اند تمایل کمتری به انجام رفتارهای اجتماعی دارند. جای تعجب نیست که به اندازه سایرین از نظر اجتماعی اعتماد به نفس نداشته باشند. خجالتی‌بودن ایرادی ندارد. اما اگر این ویژگی آزاردهنده و به نوعی مانع شما شود، باید کارهایی برای غلبه بر آن انجام دهید. شما می‌توانید جلوی خجالتی بودن‌تان را بگیرید. با صرف زمان، تلاش و تمایل به تغییر می‌توانید آن را تغییر دهید. در این مقاله به نکاتی قابل اعتماد پرداخته‌ایم که مطالعه آن به شما کمک می‌کند از پوسته کم رویی خود خارج شوید و زندگی بهتری را تجربه کنید. برای دریافت کمک از متخصص روی مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: درمان خجالت و کم رویی | راه های رفع خجالت چیست

درمان خجالت | راه های رفع خجالت

تلاش برای کشف اینکه خجالتی بودن از کجا نشأت می گیرد می تواند به شما کمک کند تا راه مناسبی برای تغییر رفتار خود پیدا کنید. کارشناسان معتقدند که کم رویی ، در اثر عواملی از جمله: ژنتیک، محیط دوران کودکی، تجارب زندگی، زندگی در یک مکان ناامن، تجربه طلاق یا مرگ افراد نزدیک و… به وجود می‌آید. عوامل ذکرشده بر تعاملات اجتماعی شما تاثیر می‌گذارند. اگر کاری برای کم رویی و خجالت تان نکنید، مطمئنا به خودی خود از بین نمی‌رود. برای تغییر آن باید تلاش کنید. استراتژی های زیر می تواند به شما کمک کند تا قدم هایی درست برای درمان خجالت و کم رویی تان بردارید.

1_ نقاط قوت خود را بشناسید

فهرستی از تمام ویژگی‌های مثبت خود تهیه کنید. زمانی که احساس ناامنی یا کم رویی کرده‌اید آن را بخوانید. می توانید از خانواده یا یکی از دوستان‌تان بخواهید در این زمینه به شما کمک کند. از آن‌ها بخواهید نقاط قوتی که در شما می‌بینند را بازگو کنند. شاید دیگران چیزی در شما ببینند که خودتان تا به حال متوجه آن نشده‌اید.

2_ درمان خجالت و کم رویی | روابط خود را با دقت انتخاب کنید

افراد خجالتی دوستی‌های کمتر اما عمیق تری دارند. این بدان معناست که انتخاب دوست یا شریک زندگی تان مهم است. وقت خودتان را به افرادی بدهید که از نظرتان خونگرم و قابل اعتماد هستند و از کنارشان بودن احساس خوبی دارید. درواقع می توان گفت روابطی ایجادکنید که در آن از خود واقعی تان بودن هراسی نداشته باشید.

3_ از پشتیبانی استفاده کنید

حمایت شخصی که به او اعتماد دارید می تواند به شما کمک کند تا در موقعیت های سخت احساس راحتی بیشتری داشته باشید. از یک دوست یا اعضای خانواده خود بخواهید با شما همراه شود. حضور آن ها به اندازه کافی به شما اطمینان خاطر می‌دهد تا با انگیزه بیشتری با دیگران تعامل برقرار کنید. البته نمی‌شود هر جا که می روید کسی را با خود ببرید. این ایده برای موقعیت هایی استفاده می‌شود که شما اجازه دارید با خود یک همراه داشته باشید.

4_ درمان خجالت و کم رویی | اجتناب نکنید

شاید به نظرتان دوری از رویدادهای اجتماعی بسیار امن‌تر از تلاش برای دوستیابی و ایجاد تعامل باشد. اما جنبه منفی این واکنش این است که در نهایت شما را با تنهایی روبرو می کند. اگر می خواهید حلقه اجتماعی خود را گسترش دهید، در نهایت باید راهی برای ارتباط با دیگران پیدا کنید. کاوش علایق خود، پیاده روی، کارکردن، شرکت در کلاس های مختلف یا رویدادهای اجتماعی و فرهنگی در پیداکردن دوستان و شرکای بالقوه کمک زیادی می‌کند.

5_ مهارت های اجتماعی خود را تمرین کنید

مهارت‌های ارتباطی در بیشتر جنبه های زندگی مفید است. اگر در مرحله اول دلیل خجالتی بودن خود را بفهمید راحت تر می توانید بر آن غلبه کنید. برای مثال اگر تصوری منفی از خود دارید، به نکات مثبتی که دارید توجه کنید. تمرین مهارت های اجتماعی راحت نیست اما اگر برای مدتی این کار را انجام دهید در آن بهتر می شوید. می توانید در ابتدا از جمع های دوستانه و خانوادگی خود شروع کنید.

برای ارتقا و بهبود مهارت های ارتباطی تان کلیک کنید.

6_ درمان خجالت و کم رویی | به دیگران نگویید فردی خجالتی هستید

نیازی به تبلیغ خجالتی بودن خود ندارید. نزدیکان‌تان شما را می‌شناسند و از این مسئله آگاه هستند. دیگران هم ممکن است هرگز فرصتی برای فهمیدن این موضوع پیدا نکنند. بنابراین این مسئله آنقدری که فکر می‌کنید مشهود نیست. گاهی اوقات ما بدترین دشمن خود هستیم و دست از خود تخریبی بر نمی‎داریم. اجازه ندهید منتقد درونی شما را سرکوب کند. در عوض قدرت آن صدا را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید آن را خنثی کنید.

پس حتما درباره نحوه برخورد در اولین ملاقات بخوانید.

7_ تخیل منفی خود را خاموش کنید

افراد خجالتی گاهی اوقات احساس عدم تأیید یا طردشدن از جانب دیگران می‌کنند. حتی اگر اصلا وجود نداشته باشد. مطمئنا افکار منفی که از خود در سرتان دارید تنها خیال است. به یاد داشته‌باشید که مردم شما را خیلی بیشتر از آنچه که فکرمی‌کنید دوست دارند.

8_ درمان خجالت و کم رویی | رو به جلو حرکت کنید

فهرستی از تمام ناراحتی ها و نگرانی های خود تهیه کنید. برنامه ریزی کنید که چگونه آن ها را از زندگی خود حذف و رو به جلو حرکت کنید. رنج کشیدن از کم رویی که دارید نباید شما را از موفقیتی که به دنبال آن هستید باز دارد. بنابراین این راه های ساده را امتحان کنید تا جلوی این مشکل را بگیرید.

9- نقش آدم پررو را بازی کنید

آنقدر با خود گفته‌اید که “نه خجالت می‌کشم”، “زشت است” ، بقیه چی فکر می‌کنند”و….، دیگر توانایی رفتار به غیر از خجالتی‌بودن را از خود گرفته‌اید. برای درمان و رفع خجالت و کم رویی نقش بازی‌کردن را تمرین کنید. فرض‌کنید کسی هستید که نمی‌خواهید خرید کنید اما دلتان می‌خواهد لباس های مد روز را در تن خود ببینید. پس برای تمرین به یک مغازه بروید. لباس های مغازه را پرو کنید. بله مغازه دار را خیلی خسته کرده‌اید. در آخر بدون آن که خریدی بکنید از مغازه دار تشکر کنید و بیرون بروید. (بله این کار برازنده شما نیست، اما قرار نیست هر روز این کار را بکنید). این چنین تمریناتی خجالتی بودن تان را کمرنگ تر خواهد کرد.

برای آشنایی رفتار درمانی دیالکتیکی کلیک کنید.

10- به درمانگر مراجعه کنید

متخصصان روانشناسی به شما برای تغییر رفتار خدمات تخصصی ارائه می‌دهند. احتمالا متوجه‌شده‌اید که عدم درمان و رفع خجالت و کم رویی به خودی خود حل نمی‌شود. پس حتما برای رفع کم رویی باید اقدامی انجام دهید. خودشناسی به معنای واقعی نیاز به دریافت خدمات روانشناسی دارد. شما هرگز به تنهایی نمی‌توانید به اعماق باورهایتان دسترسی پیدا کنید. پس برای دریافت کمک حتما با شماره های درج شده تماس بگیرید. روانشناسان ذهن نو به شما به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری خدمات تخصصی روانشناختی ارائه می‌دهند.

از کجا بفهمیم که واقعا فردی خجالتی هستیم

مردم اغلب خجالتی بودن، اضطراب اجتماعی و درونگرایی را یک چیز می‌دانند. اضطراب اجتماعی یک وضعیت سلامت روان است، در حالی که کم رویی این طور نیست. اضطراب اجتماعی شامل ترس مداوم از طرد شدن، عدم تأیید و انتقاد دیگران است. اما اگر خجالتی هستید، ممکن است در ابتدا در کنار افراد جدید احساس راحتی نکنید. اما هرچه بیشتر آن ها را بشناسید تعامل با آن ها برایتان راحت تر می شود. بنابراین خجالتی بودن لزوما باعث ناراحتی شدید اضطراب اجتماعی نمی شود.

و اما درونگرا بودن نیز با سایر موارد متفاوت است. اگر درونگرا هستید، ممکن است هیچ مشکلی در معاشرت نداشته باشید. اما تنها زمانی که در خلق و خوی اجتماعی بودن باشید. اما گاهی ممکن است شما تصمیم بگیرید زمانی را به تنهایی بگذرانید تا احساس راحتی داشته باشید.

برای انجام رایگان تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان خجالت و کم رویی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان خجالت و کم رویی | راه های رفع خجالت چیست





:: برچسب‌ها: درمان خجالت و کم رویی | راه های رفع خجالت چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: