رفتار در جمع | چگونه در جمع راحت باشیم
نوشته شده توسط : ذهن نو

رفتار در جمع چطور باید باشد؟ پاسخ این سؤال دیر یا زود برای همه ما مهم می‌شود. ارتباط با دیگران یکی از مهم‌ترین نیازهای ما است. به همین خاطر باید اصول رفتار در جمع را بشناسیم. رعایت این اصول باعث می‌شود که دیگران نیز شما را در جمع‌هایشان بپذیرند. توجه به آراستگی ظاهر، ارتباط برقرارکردن با همه و رعایت نکات ساده‌ای مثل غیبت‌نکردن از جمله اصول مهم رفتار در جمع هستند. ما در این مطلب سعی می‌کنیم تا اصول مهم ارتباط با دیگران را برایتان توضیح بدهیم. پس اگر این موضوع اخیراً برای شما هم اهمیت پیدا کرده در ادامه همراه ما باشید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص می‌تواند راه مفیدی برای برطرف‌کردن سؤال‌های شما باشد. پس روی مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: رفتار در جمع | چگونه در جمع راحت باشیم

اهمیت توجه به رفتار مناسب در جمع

ارتباط یکی از نیازهای اساسی همه ما است. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در زندگی‌اش به دیگران نیازی ندارد. رابطه نداشتن باعث احساس تنهایی و بروز بسیاری از بیماری‌های روحی به‌خصوص افسردگی خواهد شد. اما اگر می‌خواهید با دیگران رابطه برقرار کنید باید کاری کنید که آنها نیز به دوستی با شما تمایل داشته باشند. رعایت اصول مهم برای رفتار در جمع یکی از نکات مهم در این زمینه است. با رعایت‌کردن این اصول است که شما می‌توانید چهره خوبی از خودتان به دیگران نمایش دهید و در نتیجه یک ارتباط سالم برای خودتان بسازید. اگر به این اصول توجه نکنید باید این را هم بپذیرید که دیگران میلی به برقراری ارتباط با شما نخواهند داشت؛ و در نتیجه به احتمال زیاد درگیر مشکلاتی مثل تنهایی خواهید شد.

اگر بر عکس گذشته تمایل به حضور در جمع ندارید، حتما مقاله علائم افسردگی را بخوانید.

رفتار در جمع | نکات مهم

هر جمعی اصول و قواعد خاص خودش را دارد. در حقیقت ما نمی‌توانیم یک فرمول کلی در نظر بگیریم و بگوییم که در همه جمع‌ها شما می‌توانید از این قانون استفاده کنید. اینکه شما در هر موقعیتی چطور باید رفتار کنید بستگی به این دارد که چه شخصیت‌هایی در آن جمع حضور دارند؛ سابقه آشنایی شما با هم چقدر است؛ و یا هدفتان از جمع‌شدن دور یکدیگر چیست. این‌ها نکاتی هستند که خودتان می‌بایست با بررسی شرایط به آن‌ها برسید. بااین‌حال بعضی از قواعد هم تقریباً در همه جمع‌ها مهم هستند. این نکات به شرح زیر است.

برای آشنایی با راه های افزایش مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

1- توجه به ظاهر

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که ظاهر دیگران هیچ اهمیتی برای او ندارد. یادتان باشد اولین چیزی که دیگران از ما می‌بینند ظاهر ماست. پس طبیعتاً اولین قضاوت‌ها هم با ظاهر شروع می‌شود. برای حضور در هر جمعی به آراستگی خودتان توجه داشته باشید. اما یادتان باشد آراستگی به معنای توجه بیش از حد به ظاهر نیست. تنها چیزی که قرار است رعایت کنید این است که تمیز و مرتب باشید. در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که دیگران احساس کنند شما برای جمع آنها و یا مهم‌تر برای خودتان احترامی قائل نیستید. در چنین شرایطی آنها نیز حرمتی که باید را برای‌تان قائل نمی‌شوند.

یک نکته مهم دیگر راجع به ظاهر این است که باید ظاهرتان را متناسب با جمعی که به آن می‌روید آماده کنید. یادتان باشد وقتی در یک جمع قرار می‌گیرید حتی اگر با آنها موافق نیستید باید اصول آن جمع را رعایت کنید. پس لباس‌هایتان را با توجه به اینکه در یک جمع دوستانه، رسمی یا حتی مذهبی حضور دارید انتخاب کنید.

2- رفتار در جمع | چهره مهربانی داشته باشید

همان‌طور که گفتیم ظاهر ما برای دیگران اهمیت بسیاری دارد. اطرافیان شما در قلب و مغزتان حضور ندارند. آنها شما را با رفتار و ظاهرتان می‌بینند و قضاوت می‌کنند. یک بخش مهم از ظاهر ما رفتاری است که از خودمان نشان می‌دهیم. پس سعی کنید در یک جمع رفتار دوستانه‌ای داشته باشید. حالت چهره‌تان را مشتاق و مهربان نگه دارید و به دیگران لبخند بزنید. اگر شما قیافه غمگین یا عصبانی به خود بگیرید این برخوردتان باعث ناراحتی دیگران خواهد شد؛ و طبیعتاً تجربه خوبی از آن ارتباط نخواهید داشت.

3- با همه جمع ارتباط برقرار کنید

یکی از نکاتی که تأثیر خوبی در ذهن دیگران راجع به شما می‌گذارد این است که با همه ارتباط برقرار کنید. هنگامی که وارد جمع می‌شوید به همه سلام کنید. حتی اگر کسانی هستند که آنها را نمی‌شناسید جلو بروید، خودتان را معرفی کنید و به آنها دست بدهید. در طول حضورتان در جمع نیز به همه توجه داشته باشید. این که شما فقط با کسانی که ارتباط نزدیک‌تری با آنها دارید صحبت کنید معمولاً احساس خوبی را در سایر افراد ایجاد نمی‌کند.

4- رفتار در جمع | با صدای مناسب صحبت کنید

بیش از حد بلند یا آرام حرف‌زدن هر دو اشتباه هستند. یکی از قوانین رفتار در جمع این است که با لحن و صدای مناسبی با دیگران صحبت کنید. این کار به آنها این پیام را می‌رساند که شما اعتمادبه‌نفس کافی دارید؛ و به‌علاوه اصول ارتباط اجتماعی را بلد هستید. صحبت‌کردن یا خندیدن با صدای بلند معمولاً از نظر دیگران خیلی خوشایند نیست. درعین‌حال کسانی که خیلی آرام صحبت می‌کنند این احساس را در دیگران ایجاد می‌کنند که اعتمادبه‌نفس لازم را ندارند.

5- به صحبت‌هایتان توجه داشته باشید

غیر از لحن و صدای صحبت‌هایتان، محتوای آنها نیز بسیار مهم است. پس وقتی در یک جمع قرار می‌گیرید حساب شده حرف بزنید. در درجه اول صحبت‌های شما می‌بایست متناسب با شرایط جمع باشد. دقت کنید که حس و حال و فضای جمع چطور است سپس بر اساس همان جو صحبت کنید. این کار باعث می‌شود دیگران به صحبت‌های شما علاقه نشان دهند. حرف‌زدن از موضوعاتی که موردعلاقه جمع نیستند باعث می‌شود نتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

یک نکته دیگر در صحبت‌کردن با دیگران این است که ادب را رعایت کنید. از کلماتی که بار معنایی خوبی ندارند استفاده نکنید. به‌علاوه رفتارهایی مانند طعنه‌زدن و با کنایه صحبت‌کردن یا زیر سؤال بردن اعتقادات دیگران معمولاً چهره خوبی از شما به جمع نشان نخواهد داد.

6- رفتار در جمع | غیبت نکنید

از صحبت‌کردن پشت سر دیگران یا حرف‌زدن راجع به کسانی که در جمع حضور ندارند خودداری کنید. حتی اگر دیگران در حال انجام چنین رفتاری هستند دلیلی ندارد که شما نیز وارد این بحث بشوید. در چنین شرایطی می‌توانید تنها یک شنونده باشید. یادتان باشد که این کار می‌تواند تأثیر منفی از شما در ذهن دیگران ایجاد کند. برای مثال ممکن است این احساس را در دیگران ایجاد کنید که وقتی آنها نیز حضور ندارند شما راجع به ایشان با دیگری صحبت می‌کنید. به‌علاوه حرف‌زدن از زندگی و اخلاقیات دیگران این فکر را به ذهن اطرافیان می‌آورد که شما شخص قابل اعتمادی برای شنیدن حرف‌هایشان نیستید.

7- نپرسیدن سؤالات شخصی

یک نکته بسیار مهم در ارتباط با دیگران این است که به حریم آنها احترام بگذارید. پس سعی کنید از پرسیدن سؤالات شخصی خودداری کنید. همان‌طور که شما دلتان نمی‌خواهد دیگران بعضی چیزها را در مورد زندگی‌تان بپرسند این حق را برای آنها نیز قائل باشید.

8- رفتار در جمع | شما همه چیز را نمی‌دانید

بهتر است راجع به همه چیز نظر ندهید. گاهی اوقات بهتر است فقط شنونده باشید و نظرات دیگران را بشنوید. یا به‌عبارت‌دیگر گاهی اوقات باید اعتراف کنیم که در مورد یک مسئله چیزی نمی‌دانیم. وقتی شما سعی می‌کنید راجع به همه مسائل نظر بدهید قطعاً این رفتارتان به چشم دیگران خواهد آمد. و باید این را بدانید که چنین برخوردهایی تأثیر مثبتی در ذهن دیگران نخواهد داشت.

9- از خودتان تعریف نکنید

هیچ‌کس دوست ندارد دائماً شنونده تعریف‌های شما از خودتان باشد. این کار احساس بدی را در دیگران ایجاد می‌کند. و باعث می‌شود آن‌ها قضاوت خوبی از شما نداشته باشند. یادتان باشد اگر ما مزیتی هم نسبت به دیگران داریم باید این مزیت خودش را در رفتارمان نشان بدهد نه اینکه راجع به آن صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید دیگران شما را در جمع دوستان خود بپذیرند به این مسئله توجه داشته باشید.

10- رفتار در جمع | شنونده خوبی باشید

یک نکته دیگر راجع به حرف‌زدن در جمع این است که بین صحبت‌کردن و شنیدن صحبت‌های دیگران تعادل برقرار کنید. همه ما شنیده‌شدن را دوست داریم. پس سعی کنید شنونده خوبی برای حرف‌های دیگران باشید. به حرف‌های اطرافیان با دقت گوش کنید و به آنها نشان بدهید که مسائل‌شان برای شما اهمیت دارد.

11- استفاده محدود از تلفن همراه

یک قانون مهم برای روابط اجتماعی که متأسفانه خیلی هم رعایت نمی‌شود استفاده محدود از تلفن همراه است. یادتان باشد وقتی شما در یک جمع مدام سرگرم موبایلتان باشید این پیغام را به دیگران می‌دهید که صحبت‌هایشان برای شما اهمیتی ندارد؛ و از بودن در کنار آنها احساس خوبی ندارید. این رفتار معمولاً از جانب دیگران و به‌خصوص بزرگ‌ترها نوعی توهین است. پس وقتی در یک جمع قرار می‌گیرید به جز موارد ضروری به سراغ تلفن همراهتان نروید.

رفتار در جمع و اهمیت مشاوره

اگر چگونگی رفتار در جمع برای شما تبدیل به یک سؤال شده بهترین راه کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. مشاورین بدون اینکه شما را قضاوت کنند صحبت‌هایتان را می‌شنوند و سپس با توجه به شرایط راهکار مناسبی را پیشنهاد می‌کنند. از جمله اقدامات روان‌شناسان برای کمک به شما به شرح زیر است.

1- برطرف‌کردن مشکلات

مشکلاتی مثل اعتمادبه‌نفس پایین یا اضطراب اجتماعی از جمله نکاتی هستند که مانع ارتباط ما با جمع می‌شوند. به همین خاطر در اولین قدم مشاور شرایط شما را بررسی خواهد کرد. اگر او احساس کند که شما درگیر این مسائل هستید ابتدا برای برطرف‌کردن آنها برنامه‌ریزی خواهد کرد. برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

2- آموزش مهارت‌ها

گاهی اوقات ما درگیر بیماری و مشکل نیستیم اما روش صحیح برقراری ارتباط را هم بلد نیستیم. برای مثال ممکن است شما راه‌های دوست‌یابی، باز کردن سر صحبت با دیگران یا نکاتی که باید در یک جمع رعایت کنید را نشناسید. در این شرایط مشاور نقاط ضعفتان را شناسایی کرده و مهارت‌های لازم در آن زمینه را به شما آموزش خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار در جمع می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

وقتی برای اولین‌بار وارد یک جمع می‌شویم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بهتر است در لباس پوشیدن و ظاهرتان شرایط معمول جامعه را رعایت کنید؛ وقتی وارد جمع می‌شوید با همه سلام و احوالپرسی کنید و خودتان را به آنها معرفی کنید. به‌علاوه شما می‌توانید قبل از واردشدن به مهمانی از میزبان اطلاعاتی راجع به سایر مهمانان و نکات مهم به دست آورید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: رفتار در جمع | چگونه در جمع راحت باشیم





:: برچسب‌ها: رفتار در جمع | چگونه در جمع راحت باشیم ,
:: بازدید از این مطلب : 77
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: