ترک کراک | ترک اعتیاد به کراک چند روز طول می کشد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک کراک به دلیل خاصیت اعتیادآوری بالای این ماده معمولاً با دشواری‌های بسیاری همراه است. وابستگی شدید جسمی و به‌خصوص روانی که به دنبال مصرف این ماده مخدر ایجاد می‌شود باعث خواهد شد تا فرد از ترک کراک ناامید شده و تصور کند که امکان ترک برای فرد وجود ندارد. عوارض زیاد کراک بر تمام جنبه‌های زندگی فرد اثرات نامطلوب خود را می‌گذارد و اهمیت ترک را بیشتر از قبل می‌کند.به همین خاطر درصورتی‌که می‌خواهید برای ترک اعتیاد به کراک اقدام نمایید بهتر است از متخصصین روانشناسی کمک بگیرید. علاوه بر فرد خانواده‌ها نیز می‌توانند با استفاده از جلسات مشاوره اطلاعات خود را در ارتباط با چگونگی کمک به بیمار برای ترک کراک افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

منبع: ترک کراک | ترک اعتیاد به کراک چند روز طول می کشد؟

کراک چیست؟

کراک نام ماده محرک مخدری است که از تصفیه کوکائین به دست می‌آید و به همین خاطر توانایی اثرگذاری آن به‌مراتب بیشتر از کوکائین می‌باشد و این موضوع باعث بالا رفتن خاصیت اعتیادآوری جسمی و روانی این ماده مخدر می‌شود. متأسفانه علی‌رغم خطرناک بودن استفاده از این ماده مخدر به دلیل قیمت پایین، فراوانی و دسترسی‌پذیری آن به میزانی است که باعث اعتیاد بسیاری از افراد حتی نوجوانان می‌شود.

استفاده از کراک باعث افزایش دوپامین در مغز می‌شود و با توجه به اینکه دوپامین عامل اصلی بروز احساس لذت و سرخوشی است، به دنبال استفاده از این ماده فرد یک احساس انرژی و شادی بیش‌ازحد را تجربه خواهد کرد.

دلایل اعتیاد به کراک و نشانه‌های آن

احساس سرخوشی و لذتی که پس از استفاده از کراک برای فرد ایجاد می‌شود، تبدیل به عاملی خواهد شد که او را به سمت مصرف مجدد این ماده خواهد کشاند. بااین‌حال پس از مدتی استفاده از این ماده مخدر، آنچه فرد را به ادامه مصرف کراک مجبور می‌کند نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی است که در هنگام عدم استفاده از این ماده مخدر بروز پیدا می‌کند.

درنتیجه می‌توان گفت که اگرچه ابتدای مسیر اعتیاد به این ماده مخدر تمایل فرد برای کسب لذت بیشتر است بااین‌حال انگیزه ادامه اعتیاد فرار از احساسات ناخوشایند است و همین موضوع ترک کراک را دشوار می‌سازد زیرا بسیاری از افراد توانایی تحمل نشانه‌های ترک را ندارند و یا ترسی که از این نشانه‌ها بر اساس گفته‌های دیگران در ذهنشان شکل گرفته باعث می‌شود که تمایلی برای تجربه ترک نداشته باشند.

استفاده از کراک و اعتیاد به آن باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار فرد می‌شود که برخی از شایع‌ترین آن‌ها موارد زیر را دربر می‌گیرد.

  • احساس سرخوشی و انرژی که با خلق معمول فرد تفاوت دارد
  • پرحرفی که گاهی اوقات به‌صورت پرش افکار نمایان می‌شود
  • کاهش اشتها و نیاز به خواب
  • افزایش فعالیت جنسی
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • فرد برای تجربه لذت ناچار است به‌صورت مداوم میزان مصرف را افزایش دهد
  • بروز نشانه‌های ناخوشایند جسمی و روانی در صورت عدم استفاده از ماده مخدر یا کاهش مصرف
  • کاهش بهره‌وری در سایر زمینه‌ها به دلیل مشغولیت ذهنی با موضوع اعتیاد

نشانه‌های ترک کراک

درصورتی‌که فرد مصرف کراک را به ناگهان قطع کرده و یا میزان استفاده را کاهش دهد علائم ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد که به آن‌ها نشانه‌های ترک کراک گفته می‌شود. این نشانه‌ها شامل موارد زیر است.

  • بالا رفتن فشارخون و بی‌نظمی در ضربان قلب
  • اختلال در خواب
  • بروز حساسیت‌های پوستی یا انواع آلرژی
  • مشکلات تنفسی
  • بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی

ترک کراک

ترک کراک روش‌های درمانی مختلفی دارد. اصلی‌ترین روش برای ترک اعتیاد به کراک استفاده همزمان از دو روش درمان‌های فیزیولوژیک یا سم‌زدایی و درمان‌های روان‌شناختی یا جلسات مشاوره و بازپروری است. بسیاری از افرادی که خود یا یکی از نزدیکانشان تجربه ترک کراک را داشته است با این معضل مواجه شده‌اند که فرد پس از مدتی استفاده از مواد مخدر را از سر می‌گیرد.

این موضوع بیش از هر چیز به این خاطر است که اغلب افراد درمان‌های جسمانی و استفاده از دارو را به معنای درمان کامل ترک اعتیاد می‌دانند و توجهی به درمان وابستگی‌های روانی ندارند. باقی ماندن وابستگی‌های روانی و بی‌توجهی به درمان آن‌ها باعث می‌شود که با کنار رفتن فشارهای اجتماعی فرد مجدداً میل به مصرف را در خود احساس کرده و دیر یا زود توانایی مبارزه با این میل را از دست خواهد داد.

ازجمله مهم‌ترین تکنیک‌هایی که در درمان روانی اعتیاد به کراک از آن‌ها استفاده می‌شود، شامل موارد زیر است. برای شروع و دریافت خدمات ترک اعتیاد کلیک کنید.

افزایش آگاهی

اولین قدم در درمان اعتیاد به مواد مخدر افزایش آگاهی فرد است؛ معتادان و خانواده آن‌ها می‌بایست نسبت به نوع ماده مخدر و روش‌های اثرگذاری آن بر جسم و روان فرد اطلاعات کاملی داشته باشند زیرا به میزانی که آگاهی شما از یک موضوع بیشتر باشد توانایی بالاتری در مدیریت آن خواهید داشت.

کنترل میل به مصرف

در طی جلسات روان‌درمانی برای ترک کراک به فرد در ارتباط با وسوسه مصرف مجدد و روش‌های مبارزه با آن آگاهی داده می‌شود. برای مثال از وی خواسته می‌شود موقعیت‌هایی که باعث افزایش تمایل به مصرف مجدد می‌شود را شناسایی کرده و سپس برای مقاومت در برابر آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

شناسایی دلایل زیربنایی برای ترک کراک

در اواسط درمان روان‌شناختی برای ترک اعتیاد به کراک درمانگر به دنبال دلایل زیربنایی گرایش فرد برای شروع مصرف مواد مخدر می‌گردد و به بیمار کمک می‌کند تا با از بین بردن این دلایل احتمال استفاده مجدد از مواد مخدر را کاهش دهد. برای مثال ممکن است احساس تنهایی و افسردگی دلیلی باشد که باعث گرایش فرد به مصرف کراک شده باشد زیرا این ماده باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران می‌شود. در این شرایط درمانگر به بیمار روش‌های مناسبی را برای برقراری روابط اجتماعی آموزش می‌دهد تا نیازی به استفاده از مواد مخدر برای رسیدن به این هدف نداشته باشد.

کمک به حل مشکلات ثانویه |‌ ترک اعتیاد به کراک

اعتیاد به کراک یا هر نوع ماده مخدر دیگر باعث بروز مشکلاتی در زندگی فرد می‌شود. معتادین معمولاً موقعیت شغلی یا تحصیلی خود را از دست می‌دهند و علاوه بر این مشکلات بسیاری نیز با اعضای خانواده و نزدیکان پیدا می‌کنند. روانشناسان به فرد کمک می‌کنند تا به‌تدریج مشکلاتی را که به دلیل اعتیاد در زندگیشان پیش‌آمده برطرف کنند و مجدداً از وضعیت مناسبی در زندگی برخوردار شوند.

خانواده درمانی برای ترک کراک

طلاق و فروپاشی خانواده یا طرد شدن توسط نزدیکان و اعضای خانواده ازجمله مشکلات رایجی است که برای مبتلایان به اعتیاد پیش خواهد آمد. علاوه بر این خانواده این افراد معمولاً آسیب‌های روانی بسیاری را تجربه می‌کنند. بدرفتاری‌های فرد معتاد با خانواده، مشکلات مالی و قانونی که به دلیل اعتیاد برای فرد پیش می‌آید و بسیاری از مسائل دیگر ازجمله موضوعاتی هستند که باعث بروز بیماری‌های روانی در اعضای خانواده و به‌خصوص کودکان می‌شوند. به همین خاطر یکی از موضوعاتی که در جلسات روان‌درمانی به آن توجه می‌شود خانواده درمانی است.

در خانواده درمانی برای ترک اعتیاد به کراک، در درجه اول آگاهی خانواده راجع به کراک و عوارض اعتیاد به آن افزایش پیدا می‌کند و سپس به آن‌ها آموزش داده می‌شود که چطور با معتاد به کراک برخورد شود. علاوه بر این برای بهبود مشکلات و شرایط پیش‌آمده در خانواده به آن‌ها کمک می‌شود و همچنین سلامت روان اعضای خانواده و مشکلات آن‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نقش اطرافیان در ترک کراک

خانواده و اطرافیان افرادی که درگیر اعتیاد هستند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ترک کراک یا ادامه مصرف دارند. به میزانی که شما بتوانید پذیرش خود را نسبت به این وضعیت بالاتر ببرید و با حمایت بیشتری با فرد برخورد کنید احتمال تمایل وی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند. به خاطر داشته باشید که طرد کردن و بی‌توجهی به فرد باعث می‌شود که آن‌ها هرچه بیشتر در اعتیاد خود فرو بروند. درنتیجه تا جای ممکن از بحث و مشاجره و یا به رخ کشیدن ناتوانی‌های آن‌ها خودداری کنید.

پس از ترک کراک فرد با این واقعیت مواجه می‌شود که بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی را به دلیل سابقه اعتیاد از دست داده است و یا ممکن است مشکلات روحی بسیاری را تجربه کند. در این شرایط همراهی و محبت شما می‌تواند عاملی برای انگیزه و تلاش فرد در جهت بهبود وضعیت باشد اما اگر او احساس کند حمایت و محبت شما را نیز ندارد با احتمال بیشتری مصرف مجدد مواد مخدر را شروع خواهد کرد.

با توجه به مجموع آنچه گفته شد روانشناسان توصیه می‌کنند که خانواده افراد درگیر اعتیاد نیز حتی در صورت بی‌میلی فرد به ترک اعتیاد از جلسات مشاوره استفاده کنند. این جلسات به شما کمک خواهد کرد تا در شرایط موجود سلامت روان خود را حفظ کنید. به علاوه اطلاعات مفیدی در ارتباط با نحوه برخورد با بیمار و ترغیب وی برای ترک اعتیاد در اختیارتان خواهد گذاشت.

 

رای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. بهترین روش برای ترک کراک چیست؟

معمولاً با توجه به عواملی مانند سابقه و میزان مصرف، وضعیت سنی و جسمی و بسیاری از مسائل دیگر بهترین شیوه ترک کراک برای فرد مشخص می‌شود اما به‌طورکلی بهتر است استفاده از جلسات روان‌درمانی را نیز در کنار درمان‌های فیزیولوژیک جدی بگیرید. این درمان‌ها احتمال مصرف مجدد پس از ترک را کاهش می‌دهد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترک کراک | ترک اعتیاد به کراک چند روز طول می کشد؟





:: برچسب‌ها: ترک کراک | ترک اعتیاد به کراک چند روز طول می کشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: