بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه | 6 نکته کلیدی
نوشته شده توسط : ذهن نو

بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه ، یک دغدغه بزرگ برای بسیاری از پدران و مادران است. بیشتر بچه‌ها به‌ خصوص در سال‌های اولیه دبستان در نوشتن تکالیف مشکل دارند. این کودکان هنوز نتوانسته‌اند نظم مشخصی برای این کار پیدا کنند. به همین خاطر بسیاری از مواقع با نوشتن تکلیف دچار مشکل می‌شوند. اگر شما به این موضوع بی‌توجه باشید شاید فرزندتان درگیر مشکلات تحصیلی جدی‌تری بشود.

 

درعین‌حال توجه بیش از حد شما به تکلیف نوشتن فرزندتان هم می‌تواند استرس و درگیری‌های بسیاری را در محیط خانه‌تان ایجاد کند. به همین خاطر پیداکردن بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه، موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. اگر در این زمینه دچار مشکل شده‌اید در ادامه این مطلب همراه ما باشید. 

منبع: بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه | 6 نکته کلیدی

بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه

اگر بخواهیم صادق باشیم نوشتن تکالیف مدرسه برای هیچ‌کس موضوع خوشایندی نیست. درست است که بعضی از کودکان درگیری کمتری با این موضوع دارند؛ اما به‌هرحال اینکه فرزندتان را مجبور کنید پس از پایان ساعت مدرسه بازهم بخشی از زمانش را به درس‌خواندن اختصاص بدهد موضوع خوشحال‌کننده‌ای نیست. اما نوشتن تکالیف مدرسه خیلی هم خالی از فایده نیست. تکلیف‌ها باعث می‌شوند فرزند شما یک‌بار دیگر آنچه را در مدرسه یاد گرفته مرور کند؛ و این قطعاً بر یادگیری او تأثیر خواهد گذاشت. به‌علاوه انجام‌ تکالیف تا حدودی می‌تواند نظم و مسئولیت‌پذیری را به فرزند شما یاد بدهد.

به خاطر همین مسائل بهتر است که شما هم فرزندتان را تشویق کنید تا تکالیفش را انجام بدهد. این را هم در نظر بگیرید که انجام‌ تکالیف در یک زمان مناسب باعث می‌شود فرزند شما خستگی و ناراحتی کمتری را تحمل کند. پس در واقع موضوع اصلی انجام‌دادن یا ندادن تکالیف نیست بلکه بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه است. در قسمت بعدی این مطلب، راهکارهایی را برای پیداکردن بهترین زمان پیشنهاد خواهیم کرد.

نکاتی راجع به بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه

بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه، بستگی به ویژگی های دانش آموز دارد. والدین باید توانایی های فرزندان خود را بررسی کنند و سپس برای انتخاب بهترین زمان نوشتن تکالیف برنامه ریزی کنند. در این بخش راجع به بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه نکاتی را توضیح داده ایم.

???? هر کودکی از دیگری متفاوت است

اولین قانونی که باید برای بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه به آن توجه کنید تفاوت فرزند شما از دیگران است. پس اگر دختر یا پسر بزرگ‌تر شما یا هر کودک دیگری بلافاصله بعد از اینکه از مدرسه می‌آمد تکالیفش را انجام می‌داد؛ به معنای این نیست که فرزند شما هم باید همین راه را برود.

شاید یادگیری فرزند شما پس از خواب و استراحت کافی یا داشتن اوقات فراغتی مثل بازی با دوستان بالاتر برود. پس قبل از هر چیز سعی کنید بهترین زمان را برای فرزند خودتان پیدا کنید. برای این کار بهتر است مدتی رفتارهای او را زیر نظر بگیرید. دختر یا پسر شما در چه ساعت‌هایی از روز انرژی بیشتری دارد؟ چه وقت‌هایی احساس می‌کنید سریع‌تر متوجه مطالب می‌شود؟ جواب‌دادن به این سؤال‌ها به معنای پیداکردن بهترین زمان برای فرزند شما است.

???? با کودک همدلی داشته باشید | بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه

دومین راهکار برای بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه، همدلی با کودک است. اگر فرزند شما در نوشتن تکالیف بدقلق است راه‌حل آن بدرفتاری شما نیست. خیلی از پدر و مادرها فکر می‌کنند باید در این شرایط سخت‌گیر باشند. یا شاید غرغر کردن‌های فرزندتان باعث کلافگی شما شده و صبرتان را از دست می‌دهید.

اما یادتان باشد با رفتارهای تند، کودک شما را در مقابل خودش خواهد دید. و این موضوع قطعاً شرایط را بدتر خواهد کرد. بهترین راه‌حل این است که با فرزندتان همدلی کنید. به او بگویید درک می‌کنید که نوشتن تکالیف برایش سخت است و دلش می‌خواهد زمانش را آزاد باشد. سپس به او بگویید به‌هرحال این کاری است که باید انجامش بدهیم. به نظر تو چطور می‌توانیم این کار را به شکل خوبی انجام بدهیم.

این شکل از صحبت‌ علاوه بر اینکه احساس بهتری به فرزند شما می‌دهد دو فایده دیگر هم دارد. اولاً شما متوجه دیدگاه‌های فرزندتان می‌شوید. برای مثال شاید او واقعاً درگیر حجم بالایی از فعالیت‌ها شده و زمان کمی برای آن دارد. یا شاید از شما توقع دارد که زمان‌هایی را هم برای بازی و تفریح او در نظر بگیرید. گوش‌کردن شما به صحبت‌های کودک باعث می‌شود او هم میل بیشتری به تکالیفش پیدا کند.

فایده دوم همدلی در بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه، این است که شما می‌توانید با کمک هم یک برنامه روزانه تهیه کنید. وقتی کودک خودش یک برنامه آماده کرده باشد قطعاً مشارکت بیشتری در انجام‌ آن خواهد داشت. 

???? قانون مادربزرگ

یک قانون مهم در روان‌شناسی وجود دارد که از آن به‌عنوان قانون مادربزرگ یاد می‌شود. شما می‌توانید از این قانون در همه بخش‌های زندگی خود و همین‌طور برای بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه استفاده کنید. این قانون بیان می‌کند که انجام یک کار خوشایند مثل بازی‌ با دوستان همیشه می‌بایست بعد از انجام یک کار سخت مثل انجام تکالیف باشد.

اگرچه هستند کودکانی که پس از بازی‌ آمادگی بیشتری برای انجام تکالیف دارند. اما واقعیت این است که تعداد آنها کم است. اگر فرزند شما یکی از این بچه‌ها است ایرادی ندارد در برنامه خود انعطاف به خرج بدهید. اما بسیاری از بچه‌ها وقتی قبل از انجام تکالیف مشغول بازی می‌شوند قدرت مدیریت‌ شرایط را ندارند. در نتیجه زمان زیادی را از دست می‌دهند و نمی‌توانند تکالیف خود را تمام کنند.

???? اهمیت داشتن نظم | بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه

یک نکته مهم در مورد بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه این است که شما خودتان باید این زمان را ایجاد کنید. این یعنی نوشتن تکالیف همیشه باید نظم ثابتی داشته باشد. برای مثال اگر فرزندتان یک روز انجام تکالیفش را از ساعت 5 عصر شروع کرده بهتر است همیشه در همین ساعت کارهایش را شروع کند. داشتن این نظم باعث می‌شود آنها دیریازود به شرایط عادت کنند و در نتیجه سختی کمتری برای نوشتن تکالیف داشته باشند.

???? زمان مناسب برای مطالعه و تفریح

یادتان باشد که بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه این است که فرزندتان بتواند در بین ساعت‌های انجام تکالیف کمی هم استراحت کند. روان‌شناسان معتقدند بیشترین زمان برای مطالعه در کودکان سال‌های اولیه دبستان 45 دقیقه است. و به همین نسبت هرچقدر فرزند شما بزرگ‌تر باشد این زمان می‌تواند به یک ساعت یا بیشتر هم برسد.

پس از این مدت‌ زمان، فرزند شما می‌بایست زمانی برای استراحت داشته باشد و بعد از آن دوباره مشغول مطالعه شود. اینکه شما بتوانید این نظم را در برنامه کودک رعایت کنید بسیار مهم است. درس‌خواندن برای مدت طولانی فشار بسیاری به کودک وارد می‌کند. درعین‌حال استراحت‌های طولانی‌مدت هم باعث می‌شود فرزندتان تمرکز خود برای انجام‌دادن کارهایش را از دست بدهد.

⚪ تکالیف را در هفته پخش کنید | بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه

برای بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه بهترین کار تقسیم تکالیف در هفته های متوالی است. قطعاً این را می‌دانید که بهترین زمان، آخرین زمان نیست. پس اگر قرار است کودک کاری را در هفته آینده به معلم تحویل بدهد بهتر است از همین‌الان انجام‌دادن آن را شروع کنید. این کار باعث می‌شود او در هر روز زمان کمتری را به این موضوع اختصاص بدهد؛ و درنتیجه فشار روانی کمتری را تجربه خواهد کرد. 

مشاور چه کاری برای شما انجام خواهد داد؟

اگر نوشتن تکالیف مدرسه در خانه شما تبدیل به یک چالش شده باید از مشاور کودک کمک بگیرید. شاید کودک شما درگیر مشکلاتی مثل اختلالات یادگیری یا نقص توجه است؛ و به همین خاطر نوشتن تکالیف برای او سخت است. درگیری با بیماری‌های روحی مثل اضطراب و افسردگی نیز از جمله مشکلاتی هستند که نوشتن تکالیف را سخت می‌کنند.

اما شاید ساده‌تر از همه اینها فرزند شما نیاز داشته باشد مدیریت زمان یا مدیریت هیجان‌هایش را یاد بگیرد. مشاور متخصص می‌تواند به‌ خوبی بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه را برنامه ریزی کند، هرکدام از این موارد را در فرزند شما تشخیص داده و سپس راه‌هایی را برای تغییر شرایط به شما آموزش دهد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه توضیح داده ایم. کودکان با یکدیگر متفاوتند و به همین دلیل نباید یک برنامه مشخص برای آنها در نظر گرفت. روانشناس بهترین انتخاب کمک کننده برای والدین و دانش آموزانی است که در انجام تکالیف درسی با مشکل روبرو هستند.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چطور فرزندم را برای نوشتن تکالیفش راضی کنم؟

بهتر است با کودک همدلی داشته باشید. به او بگویید که متوجه احساساتش هستید ولی در کنار آن می‌بایست این کار هم انجام بشود. سپس با کمک هم برنامه زمانی را مشخص کنید که در آن هم انجام تکالیف و هم خواسته‌های فرزند شما رعایت شده باشد.





:: برچسب‌ها: بهترین زمان نوشتن تکالیف مدرسه | 6 نکته کلیدی ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: